Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 395320 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1650
  • Affärsomdömen: 170
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #795 skrivet: söndag 10, december 2017, 08:49:24 »
Håll utkik här på forumet. Jag ska snart göra en Bitcoin Cash giveaway för de som vill testa på Bitcoin Cash.

För de som inte hängt med... Bitcoin Cash(BCH) är samma sak som som Bitcoin(BTC) men utan de begränsningar och komplicerade tillägg som gjorts nyligen i Bitcoin. Bitcoin Cash är tänkt för att användas som betalningsmedel vid vanliga transaktioner. Det vanliga Bitcoin har blivit nästan oanvändbart för detta syfte för mindre belopp då avgifterna och transaktionsköerna har skjutit i höjden pg a ovilligheten att tillåta en utökning av antalet transaktioner per sekund i hopp om att det bara ska användas för spekulation eller ett store-of-value. Bitcoin har blivit en spekulations-bubbla. Bitcoin Cash har som mål att det ska bli ett globalt betalningssystem samtidigt som ett store of value.

Läs gärna orginaldokumentet (bara 9 sidor). Det beskriver exakt hur Bitcoin Cash fungerar. (Vanliga Bitcoin har gått mer och mer ifrån detta papper...) https://bitcoin.org/bitcoin.pdf Det är lite tekniskt men de flesta kan lära sig något av det.

/H
« Senast ändrad: söndag 10, december 2017, 08:58:49 av mega_n »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1581
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #796 skrivet: söndag 10, december 2017, 12:36:17 »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #797 skrivet: söndag 10, december 2017, 14:16:04 »
Någon som har erfarenhet av eller åsikt om Iota och Tangle?

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #798 skrivet: söndag 10, december 2017, 17:03:35 »
Kan man använda en Exchange som plånbok? Åtminstone tillfälligt. Förstår att det inte är så säkert.

Inloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 229
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #799 skrivet: söndag 10, december 2017, 20:52:47 »
Kan man använda en Exchange som plånbok? Åtminstone tillfälligt. Förstår att det inte är så säkert.
Ja det går fint. Ytterligare än nackdel utöver det du nämner är att transaktionsavgiften också oftast bli högre om du ska skicka coins.
Jag ska även nämna att det de senaste dagarna börjat snackas om att många användare börjat få svårt att nå sina konton på bittrex p.g.a. otillräcklig personverifiering, trots att det är konton som varit i bruk längre tid. Jag har inte märkt några sådana bekymmer, men det låter inget vidare, då det varit en av de exchanger med absolut bäst anseende. Ytterligare ett bevis på osäkerheten kring att använda exchanges istället för riktiga wallets.
« Senast ändrad: söndag 10, december 2017, 21:00:29 av glimbert »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #800 skrivet: söndag 10, december 2017, 22:22:39 »
Jag använder en wallet till mina BTC men har inte heller kunnat logga in på ett par dagar. Jäkligt frustrerande. Retar mig också på att BTC-nätet går så långsamt och har så höga avgifter. Börjat se mig om efter andra alternativ åtminstone som parallell investering.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #801 skrivet: måndag 11, december 2017, 00:42:44 »
Jag använder en wallet till mina BTC men har inte heller kunnat logga in på ett par dagar. Jäkligt frustrerande. Retar mig också på att BTC-nätet går så långsamt och har så höga avgifter. Börjat se mig om efter andra alternativ åtminstone som parallell investering.

Jag stödjer Bitcoin Cash.
  https://twitter.com/i/moments/937356788919296000?s=13 

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #802 skrivet: lördag 16, december 2017, 10:08:33 »
Thgswe : "Bitcoin går knappt att använda. Transaktionskostnader på runt 100kr och lång väntetid, det håller inte.

Bch (bitcoin cash) och Ltc (Litcoin) fungerar dock mycket bra. kostnad några ören och snabba transaktioner. Kan vara värt att titta på nu när kursen faller tillbaks lite efter veckans rally."

Flyttade speldiskussionen till en ny tråd.

/mod

Utloggad seXes

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 265
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #803 skrivet: söndag 17, december 2017, 11:46:09 »

/H

Detta ögonblick går inte att visa eftersom det kan innehålla stötande material

Utloggad seXes

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 265
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #804 skrivet: söndag 17, december 2017, 11:56:54 »
Jag har ingen kunskap i detta, men jag har sedan 2månader tillbaks börjat doppa tårna.

Å jag har redan börjat tröttna på systemet. Skaffade en "Bitcoin wallet - Blockchain", denna har tidvis vart svår att nå.
Dyr tog en 0.3% transaktionsavgift.
Kortavgiften får man ju alltid räkna med så det säger jag inget om.
När jag ville testa hur det är att ta ut Bitcoin i FIAT, så nekades jag för minsta belopp är tydligen 50€.

1mån senare skaffade jag mig ett konto på coinabase, denna har vart ännu svårare att få igång.

Bara det att det finns så mycket olika val i alla olika stegen i denna kryptovaluta gör det ju inte lättare. Jag tyckte ju att Nordea var dåliga men detta är fan så mycket värre.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #805 skrivet: söndag 17, december 2017, 12:23:23 »

/H

Detta ögonblick går inte att visa eftersom det kan innehålla stötande material

Att early adopters nu gillar Bitcoin Cash kan vara stötande för de som håller fast vid gamla BTC ;-)
Ärligt talat ingen aning hur de lyckats få det cencurerat av twitter...

/H

https://twitter.com/meganeutral/status/930163406576996352
« Senast ändrad: söndag 17, december 2017, 12:25:27 av mega_n »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1137
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #806 skrivet: söndag 17, december 2017, 12:27:43 »
Jag är också en ren amatör, men jag började betydligt tidigare (januari 2016 vill jag minnas). Men även om jag, peppar, peppar inte upplevt några problem med online wallets (jag använder också bl a blockchain.info) så har jag istället enorm frustration över en lokal wallet som heter Armory. När jag experimenterade för ett par år sedan så skickade jag lite btc fram och tillbaka mellan olika wallets för att testa och hitta en som funkade bra. Armory (på Mac) funkade bra i initialt men började sedan konstra. Den kraschade, hade problem att synka med blockkedjan och var allmänt frustrerande. Men det var bara några hundra som satt fast där så jag lät det bero.

Fast foward till idag och åtskilliga tusen procents uppgång och det som var hundralappar har blivit mycket nog att vara värt att jobba lite för att komma åt. Jag har min walletfil, inklusive backup, men Armory på Mac kraschar ofelbart efter att ha synkat klart blockkedjan. Grr. Så jag installerar nyare version på en Linuxmaskin. Defunkta pythonprocesser, oförmåga för Armory att ansluta till gammal ArmoryDB (så varje gång det krånglar efter några timmar så måste man starta om från scratch). Grr.

Jag har paper backups i form av listor med ord, QR-koder och allt, men det verkar hjälpa föga om man inte får igång själva träskwalleten. Frustrationen är påtaglig :-)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 684
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #807 skrivet: måndag 18, december 2017, 22:01:53 »
Tänkte dela med mig av Mikes nya, den tar upp något som eventuellt är mer revolutionerande än Blockchain.

Det kallas för Hashgraph

! No longer available

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #808 skrivet: fredag 22, december 2017, 13:45:07 »

Jag har paper backups i form av listor med ord, QR-koder och allt, men det verkar hjälpa föga om man inte får igång själva träskwalleten. Frustrationen är påtaglig :-)

Om du har din seed (12 eller 24 ord - jag vet inte vilken typ Armory använder), så kan du ladda ner en annan wallet som använder samma system. Importera nyckeln (seeden), så har du åtkomst till dina coins.

Egentligen är termen wallet missledande. Den får folk att tro att du lagrar dina coins i din wallet. Det borde heta nyckelknippa, eftersom det den gör är att den lagrar dina nycklar (okej den genererar transaktioner också). Eftersom du varit duktig och tagit kopior på dina nycklar, kan du skaffa en ny nyckelknippa och hänga nycklarna i den.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 590
  • Affärsomdömen: 2
Diskussion om Bitcoin
« Svar #809 skrivet: måndag 25, december 2017, 13:59:48 »
Det går att läsa allt fler artiklar med liknande innehåll som nedanstående vilket indikerar att Bitcoin bubblan börjar närma sig sitt slut.

Artikel från VA 2017-12-25.

Tog tidigt betalt i bitcoin – nu kan 34-åringen pensionera sig som krögare
Samuel Berhane var en av Sveriges första krögare som tog betalt i bitcoin. Nu lämnar han sina restauranger för att leva på kryptovalutor. “Det är lite trist att lägga ned, men jag känner att jag slösar med min tid då jag på en enda dag kan tjäna lika mycket på portföljen som alla restaurangverksamheter tillsammans", säger Samuel Berhane.
Ihop med sina två bröder har Samuel Berhane i flera år drivit två restauranger under varumärket Auel (en i Tensta Konsthall och en i Vällingby Kulturhus) och därutöver tre food trucks med samma varumärke.
Då VA.se tidigare i höstas talade med Samuel Berhane hade han tagit betalt i bitcoin i cirka ett år och var också övertygad om att det endast var en tidsfråga innan en enda bitcoin är värd 1 miljon kronor.
Sedan dess har värdet på bitcoin hunnit flerdubblas, trots förra veckans rejäla nedställ.
Då VA.se åter talar med Samuel Berhane är han visserligen fortfarande lika övertygad om att blockchain-plattformen är här för att stanna, men med tanke på att det redan finns cirka 1 100 kryptovalutor avråder han å det bestämdaste från att gå all-in i bitcoin.
”Det är för riskfyllt. Poängen med blockchain är att makten tas ifrån staten eftersom du inte löser ekonomiska problem genom att prångla ut sedlar och mynt. Men det här gör också att staten inte kommer att gå in rädda dem som det har gått illa för.”
Samuel Berhane har tidigare bott i San Francisco i fem år med sina två bröder och det var också där han första gången hörde talas om blockchain. Sedan dess har han parallellt med restaurangverksamheten tillbringat senaste 4-5 åren med att djupstudera fenomenet.
Han drar sig bland annat till minnes hur en av bröderna berättade om ether när kryptovalutan endast var värd under 1 dollar.
Så fort restaurangdelen har genererat några tusenlappar över har han valt att investera i olika blockchain-valutor. Det han däremot har fått in via bitcoin-betalningar utgör bara en bråkdel av portföljen och något han mest har sett som en ”kul grej”.
Vid krascher som när kryptovalutan ether gick från 319 dollar till 10 cent på handelsplattformen GDAX inom loppet av bara en sekund i juni ser han det som rea och fyller på portföljen. Den består i dag av cirka 50 kryptovalutor.
I framtiden räknar han med att 10-20 valutor som leder utvecklingen, men med tanke på det att redan finns cirka 1 100 så är det redan nu som att leta efter en nål i en höstack.
Här ser Samuel Berhane ett scenario framför sig likt hur det var när dotcom-bubblan brast och tusentals företag drogs med i fallet.
”Det är omöjligt att veta om det blir bitcoin, bitcoin cash, ether eller andra valutor som kommer att gälla. Men det är samma sak som med aktier. Du måste studera bolagen för komma med kvalificerade gissningar. Men det är inte många gånger i livet som ett par tusenlappar kan förändra hela ditt liv.”
Samuel Berhane är också övertygad om att blockchain-ekonomin blir hur stor som helst och menar att ett bra bevis på det redan nu är att den som köper en bitcoin inte får en bitcoin, utan också åtta decimaler på köpet.
”En bitcoin kostar redan runt 150 000 kronor (vid tidpunkten för intervjun, reds anm). Så jag räknar med att man kommer att tala om nanodelar av bitcoin i framtiden.”
Han har inte sålt av något i portföljen ännu, men väljer alltså trots det att övergå till sina blockchain-investeringar på heltid.
Under senaste halvåret har Samuel Berhane och hans bröder också arbetat med ett projekt som går ut på att koppla samman kaffe med blockchain.
”Det är fortfarande ganska hemligt, men så mycket kan jag väl säga som att det handlar om att skapa frihet åt bönder som odlar kaffe.”
Då det gäller just kaffe konstaterar han att en enda kopp som köptes på hans restaurang när bitcoin under försommaren stod i 2 000 dollar är värd cirka åtta gånger pengarna i dag.
Framöver tänker han lägga ut fler blockchain-filmer på sin Youtube-kanal och siktar också på talaruppdrag.
“Experter blir ofta chockade då en invandrare från förorten kan en massa om blockchain.”

https://www.va.se/nyheter/2017/12/21/salde-kaffe-for-bitcoin--nu-kan-han-pensionera-sig-han-sig-fran-branschen/

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem - MrCyborg by sff123
Idag kl. 22:04

All time high besökare igen by Ritva
Idag kl. 20:54

Hej på er! by Rackham
Idag kl. 20:38

Säljes kapslar by Bosse68
Idag kl. 20:11

1/10 Oz guld by Birka
Idag kl. 16:04

AVSLUTAD Säljes: Guld i det lilla formatet! by sff123
Idag kl. 12:22

Hupp by sff123
Idag kl. 09:41

Guld upp till 1/4 Oz by Silvern
Igår kl. 22:58

Snygg box. by Birka
Igår kl. 21:13

Säljes: historiska guldmynt by I_am_mine
Igår kl. 18:12

Säljes: 2 x 1 oz Silvermynt SWEA 2015 proof "Sala Silvergruva" i Presentbox by Fantom
Igår kl. 10:02

Auriant mining by Karlsson766
lördag 13, oktober 2018, 22:48:58

(SÅLDA) SÄLJES: Guld, 2 x Danska 20-Kroner för spot. by MrLibertad
lördag 13, oktober 2018, 14:03:52

(SÅLDA) SÄLJES: Medaljer i 999.5 rent silver för spot. by MrLibertad
lördag 13, oktober 2018, 14:03:32

Goldsilver.be by Lu
lördag 13, oktober 2018, 11:15:40