Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 285327 gånger)

Inloggad fredrikwall67

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 13
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #705 skrivet: lördag 12, augusti 2017, 19:08:44 »
4000 dollares nu, kan dock inte hitta en marknad där jag kan gå kort.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1590
  • Affärsomdömen: 165
« Svar #706 skrivet: söndag 13, augusti 2017, 01:54:43 »

Nej. Det är svårare att manipulera Bitcoins med finansiella trick. Vill inte att det ska bli lika manipulerat som guld/silver mm.

Har du bitcoin och tror det är övervärderat så kan du sälja.

/H

Utloggad Johansson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #707 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 10:52:02 »

Nej. Det är svårare att manipulera Bitcoins med finansiella trick. Vill inte att det ska bli lika manipulerat som guld/silver mm.

Har du bitcoin och tror det är övervärderat så kan du sälja.

/H

Jag skulle aldrig blanka bitcoin oavsett om den är överköpt eller inte. Det beror på att marknaden kan vara orationell längre än du har råd. Om du däremot vill blanka är CFD trading det bästa alternativet enligt mig. Men du bör först läsa på om crypto marknaden för att jämföra alternativ och vad som passar dig bäst. Här är en bra källa om handelsplatser, CFD trading och mer: https://cryptorunner.com/sv/bitcoin-handel/

Inloggad cyber

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 205
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #708 skrivet: tisdag 15, augusti 2017, 13:33:50 »
Nu har vi tappat flera hundra dollar bara de senate timmarna. Kommer vändningen nu?

Fördelen med en marknad som tillåter blankning är att priset blir mer balanserat. Nu går ju btc upp varenda gång det nämns i media, t o m i negativa sammanhang. När folk kan gå kort så blir priset mer rättvisande (men risken för manipulationsförsök ökar förstås).

Utloggad Johansson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #709 skrivet: tisdag 15, augusti 2017, 18:08:05 »
Omöjligt att svara på. Något överköpt för tillfället men på lång sikt har jag stark tro att vi kommer passera 5,000 och 10,000. Det finns handelsplatser där man kan gå kort i bitcoin. Dock är det inte lika vanligt som med vanliga valutor och aktier.

Inloggad cyber

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 205
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #710 skrivet: tisdag 15, augusti 2017, 19:28:23 »
Intressant... men går det att blanka "på riktigt"? dvs låna bitcoin som man sedan säljer (som med aktier), eller finns det bara mysko kontrakt med motpartsrisk som man kan köpa?

I så fall vill jag veta var. Alltså inte för att jag skulle hitta på nåt sånt. Frågar för en kompis ;P

Utloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 183
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #711 skrivet: onsdag 16, augusti 2017, 09:13:34 »
Intressant... men går det att blanka "på riktigt"? dvs låna bitcoin som man sedan säljer (som med aktier), eller finns det bara mysko kontrakt med motpartsrisk som man kan köpa?

I så fall vill jag veta var. Alltså inte för att jag skulle hitta på nåt sånt. Frågar för en kompis ;P
Poloniex erbjuder riktig blankning. Var försiktig med den exchangen dock, många tror att den är på upphällningen och försvinner den blir man troligen av med all insatt krypto såsom det skett med andra exchanges som gått upp i rök. Bittrex känns mer rejäl, men man kan inte blanka där.

En annan sak at tänka på är att man betalar ränta när man blankar till lånegivaren, vilket gör det än svårare att blanka på ett lönsamt sätt.

Ett lättare sätt är antagligen att låsa upp kapitalet i USD Tether innan man tror det rasar och växla tillbaka till BTC på dippen.

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 285
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #712 skrivet: onsdag 16, augusti 2017, 20:06:16 »
sälj sälj sälj mitt råd jag hsr haft bitcoin från början hypen som är nu kommer lägga sig
bara ett råd från förvirrad ;)

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1166
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #713 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 22:54:59 »
Hörde på nyheterna att skatteverket ska granska försäljning av kryptovalutor.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #714 skrivet: måndag 28, augusti 2017, 19:59:04 »
Samma mönster i kryptovalutorna som i fiatvalutorna sedan 1971 - 1% rikaste Bitcoingänget äger mer än de övriga 99% tillsammans. Kryptovaluta = fiatvaluta eftersom det inte finns något inneboende energivärde i någon av dem.

http://www.thedailyeconomist.com/2017/06/even-in-cryptocurrency-markets-1-own.html

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #715 skrivet: måndag 28, augusti 2017, 20:55:57 »
Samma mönster i kryptovalutorna som i fiatvalutorna sedan 1971 - 1% rikaste Bitcoingänget äger mer än de övriga 99% tillsammans. Kryptovaluta = fiatvaluta eftersom det inte finns något inneboende energivärde i någon av dem.

http://www.thedailyeconomist.com/2017/06/even-in-cryptocurrency-markets-1-own.html

Det är inte en korrekt definitionen av "fiat".
Bitcoin kan sägas vara mycket men fiat är det definitivt inte.

/H

Inloggad I_am_mine

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #716 skrivet: måndag 28, augusti 2017, 22:45:38 »

/H

Vad är då det underliggande värdet?

Det känns som att det kan skapas nya kryptovalutor väldigt enkelt, dom verkar dessutom känsliga för hacking och skatteverken har kommit på hur dom ska beskatta det, vad händer när tron på valutan försvinner, vad är då värdet?

Är det inte definitionen av fiat?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #717 skrivet: tisdag 29, augusti 2017, 12:25:52 »

/H

Vad är då det underliggande värdet?

Det känns som att det kan skapas nya kryptovalutor väldigt enkelt, dom verkar dessutom känsliga för hacking och skatteverken har kommit på hur dom ska beskatta det, vad händer när tron på valutan försvinner, vad är då värdet?

Är det inte definitionen av fiat?

Nej. Här är en definition från en engelsk ordbok.
"If something is done by fiat, it is done because of an official order given by someone in authority."

Tex staten bestämmer att en valuta ska användas och har ett värde. (Och måste användas för att betala skatter i landet.

Med Bitcoin är det den fria marknaden som sätter priset. Tillgång och efterfrågan mm sätter ett pris.
Att jämföra med apple- eller ericsson-aktier.

Att Bitcoin just nu har ett mycket högt pris beror på olika faktorer som spekulationsvärde(många som tror att det kommer gå upp) samt användbarhetsvärde(att det går att skicka stora värden till vem man vill utan att någon kan stoppa det eller ens känna till det både snabbt och enkelt med små avgifter).

Om alla tappar förtroendet för Apple, Ericsson eller Bitcoin kommer värdet att rasa.

/H

Inloggad I_am_mine

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #718 skrivet: tisdag 29, augusti 2017, 12:41:58 »

Nej. Här är en definition från en engelsk ordbok.
"If something is done by fiat, it is done because of an official order given by someone in authority."

Tex staten bestämmer att en valuta ska användas och har ett värde. (Och måste användas för att betala skatter i landet.

Med Bitcoin är det den fria marknaden som sätter priset. Tillgång och efterfrågan mm sätter ett pris.
Att jämföra med apple- eller ericsson-aktier.

Att Bitcoin just nu har ett mycket högt pris beror på olika faktorer som spekulationsvärde(många som tror att det kommer gå upp) samt användbarhetsvärde(att det går att skicka stora värden till vem man vill utan att någon kan stoppa det eller ens känna till det både snabbt och enkelt med små avgifter).

Om alla tappar förtroendet för Apple, Ericsson eller Bitcoin kommer värdet att rasa.

/H

Ok, fair enough! Känns inte som något att dividera om, vi är ju ändå överens om att det inte har ett underliggande värde utan enbart hålls upp av efterfrågan.

Samma kan visserligen sägas om ädelmetaller med skillnaden att dom har ett par användningsområden men oavsett så är en stor del av värdet just tron på detsamma.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 962
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #719 skrivet: tisdag 29, augusti 2017, 16:34:14 »
Ok, fair enough! Känns inte som något att dividera om, vi är ju ändå överens om att det inte har ett underliggande värde utan enbart hålls upp av efterfrågan.
Samma kan visserligen sägas om ädelmetaller med skillnaden att dom har ett par användningsområden men oavsett så är en stor del av värdet just tron på detsamma.
Detta med underliggande värde är en intressant fråga. En papperslapp som någon tyckt "20 kronor"  och en bild av Selma på har rimligen inte något större underliggande värde. Hela värdet sitter i själva "fiat"-delen, dvs att staten kräver att man använder SEK i Sverige för diverse saker, inklusive att betala skatt. Om Sverige beslutade att övergå till någonting annat, må det vara guldmyntfot, Euro eller handel med snäckor så skulle restvärdet på Selman efter en övergångsperiod vara i princip noll.

Men hur är det med en aktie? Tja vissa aktier representerar ju ägarandelar i bolag som tjänar pengar och ger regelbunden utdelning. Det är ett underliggande värde. Men andra är ju förhoppningsbolag där kursen mest avspeglar en förväntan om framtida vinster. Representerar det ett underliggande värde eller inte? Går att se på olika sätt.

Och ädelmetaller? Tja, jag måste faktiskt invända mot detta med [andra] användningsområden för guld. Visst, det är en fantastisk metall på många sätt, men värdet av guld för smidbarhet och ledningsförmåga är en sån liten bråkdel att just det underliggande värde som kommer därifrån nog närmast kan bortses ifrån. Men å andra sidan så har vi ju just detta med att guld har använts som pengar sedan Hedenhös, utan att någon stat behöver bestämma att det skall vara så. Den egenskapen lär inte upphöra över en natt, oavsett vad som händer. Dvs det är ett stabilt underliggande värde på ungefär samma sätt som en aktie i Coca-Cola (eller annat bolag som stabilt ger utdelning år ut och år in). Jag kan faktiskt inte tänka mig något enskilt "beslut" som skulle innebära att guld slutar att vara värdefullt. Även om staten t ex förbjöd ägande av guld så skulle det underliggande värdet till största del finnas kvar, det skulle bara bli lite svårare att realisera.

Bitcoin då? Mja, jag tycker nog att det har potential att vara stabilt på samma sätt som guld, men att basen helt enkelt inte hunnit bli lika stor. Om det kommer att fortsätta (dvs fler BTC-användare och därmed växande bas) eller inte (kanske pga att staten kommer på ett sätt att reglera BTC som tar bort mycket av lockelsen) är ju den stora frågan.

Om BTC hinner få en tillräckligt stor bas så kommer värdet till stor, eller åtminstone viss, del att bestå även om staten skulle hitta ett sätt att reglera BTC. Annars inte. Och som jag ser det är det exakt här vi befinner oss nu: basen växer, i accelererande takt, men vi vet ännu inte om det kommer att vara tillräckligt för att övervinna de nackdelar som skulle följa av en framtida reglering.

Här väljer jag att bara se det som en sanning att om staten bestämmer sig så går det att reglera BTC. Dvs jag är inte ute efter att argumentera för eller emot om det vore dumt, tekniskt omöjligt, etc, att reglera BTC, utan bara vad som skulle bli konsekvensen om BTC reglerades.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
Idag kl. 13:16

1 OZ Silvermynt säljes by Titus
Igår kl. 23:53

Guld och Silver ska säljas by upgrayedd
Igår kl. 09:15

The Destiny coin - The Dragon by Silvern
torsdag 21, september 2017, 18:57:07

Diskussion om Bitcoin by fredrikwall67
torsdag 21, september 2017, 18:20:53

Riksbanken överväger att införa ”e-krona” by arfo
torsdag 21, september 2017, 14:19:02

Ny typ av mynt by Krugerangel
onsdag 20, september 2017, 23:18:33

Bilder på guld. by I_am_mine
onsdag 20, september 2017, 15:13:57

[Säljes] Aztec Calendar !kg silvermynt by sextio8
tisdag 19, september 2017, 17:39:39

Månadsinvestera i en ny 10 grams guldtacka från Heraeus? by mrSju
tisdag 19, september 2017, 12:01:43

2 st 20 grams guldtackor säljes by larssad
tisdag 19, september 2017, 10:54:05

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by PennyLane
måndag 18, september 2017, 21:15:50

GoldSilver.be/chat by Birka
måndag 18, september 2017, 15:45:10

Mexican Libertad silvermynt kan bli värda mer än vanliga bullionmynt. by fredrikwall67
söndag 17, september 2017, 19:23:48

USA - hur har dom det by august
söndag 17, september 2017, 17:21:09