Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 1024742 gånger)

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #195 skrivet: tisdag 05, november 2013, 17:08:47 »
Guld finns i smycken. Denna tradition, ärvda klenoder, sätt att visa status och rikedom, ett sätt att visa din käraste hur mycket du tycker om denna osv.. Detta kommer att bestå. Du kan inte skaffa dig ett Bitcoinhalsband.
Det kan man faktiskt om man nu verkligen vill det. Nu är ju det första halsbandet jag googlade fram j¤#&igt fult, men går ju att göra snyggt om man vill.
Citera
Guld består över tiden. Du kan gräva ner guld och dina barnbarnsbarn kan få glädje utav denna skatt. detta går inte med Bitcoin.
Förstår inte riktigt va du menar. Klart man kan gräva ner en papperslapp med nycklarna nedskrivna. Så kan barnbarnen gräva upp den om 50 år och börja använda coinsen. Var det ngt annat du var ute efter?
Citera
Nu finns Bitcoin, Litecoin och några fler. Nya virtuella valutor kan lätt skapas. Så visst du kan inte skapa fler Bitcoins än 21 mill. Men du kan skapa oändligt många nya virtuella valutor som fungerar likadant.
"Lätt" att skapa en ny valuta, men inte lätt att få den att användas.
Bara min åsikt, men mycket troligt att vi kommer att ha EN kryptovaluta. För att en ny kryptovaluta skall kunna ersätta Bitcoin måste den ebjuda allt som har Bitcoin gör + ha ngn annan feature som anses viktig nog. Vi får se om det kommer ngn sådan. De alternativ som redan finns har imho inte det som krävs. Vet heller inte vad som fattas Bitcoin. Vet du det så kan du bli världens rikaste man...

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #196 skrivet: tisdag 05, november 2013, 18:16:24 »

Det kan man faktiskt om man nu verkligen vill det. Nu är ju det första halsbandet jag googlade fram j¤#&igt fult, men går ju att göra snyggt om man vill.

Nej man kan inte det. Du kan göra ett halsband utav tex din nyckel men då gör du ju ditt halsband utav ex silver. Du kan inte tillverka något fysiskt utav bitcoins. Bitcoins existerar enbart i den virtuellla världen. Ena abstrakt enhet/valuta.

Förstår inte riktigt va du menar. Klart man kan gräva ner en papperslapp med nycklarna nedskrivna. Så kan barnbarnen gräva upp den om 50 år och börja använda coinsen. Var det ngt annat du var ute efter?

Ja idag kan du bärga skepp som förliste på 1500-talet som har guld i sin last. Om 500 år så kommer ingen kunna använda Bitcoin. Bitcoin är en form av valuta som kommer vara mer eller mindre succesfull. Men den kommer med allra största sannolikhet inte att existera i tusentals år.

Bara min åsikt, men mycket troligt att vi kommer att ha EN kryptovaluta. För att en ny kryptovaluta skall kunna ersätta Bitcoin måste den ebjuda allt som har Bitcoin gör + ha ngn annan feature som anses viktig nog. Vi får se om det kommer ngn sådan. De alternativ som redan finns har imho inte det som krävs. Vet heller inte vad som fattas Bitcoin. Vet du det så kan du bli världens rikaste man...

Dels så är det tveksamt att vårt samhälle såsom det är uppbyggt skulle fungera väl med en valuta som skulle bli så starkt deflatorisk. Sedan skulle Google eller ansiktsboken lätt kunna starta nya konkurrerande valutor. Med sin makt och inflytande skulle Bitcoin snart vara ett minne blott. Länder skulle kunna starta egen virtuell valuta. Dvs du måste betala skatt med deras valuta osv.. Ganska snart skulle folk skippa Bitcoins för att då direkt istället använda statens valuta etc, etc, etc..

Jag säger inte att Bitcoins är värdelöst men däremot så finns det saker som inte är optimalt med valutan. Det finns definitivt risker med den och nej den slår inte guld i vad gäller allt.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 423
  • "Allting är relativt"
« Svar #197 skrivet: tisdag 05, november 2013, 18:18:37 »

År 2064

- Marcus! Vi två månader gräver hos din farfars far gård nu, vad har vi hittat?! Vad är för lappen, vad skrev han? Skrev han var måste vi gräva för att hitta hans coins?! Läs!

- 1NXuu1q2qCy2krk18cnh6yByGsKa8cTG16
« Senast ändrad: söndag 10, november 2013, 20:51:59 av Fantom »

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #198 skrivet: tisdag 05, november 2013, 19:59:16 »

Nej man kan inte det. Du kan göra ett halsband utav tex din nyckel men då gör du ju ditt halsband utav ex silver. Du kan inte tillverka något fysiskt utav bitcoins. Bitcoins existerar enbart i den virtuellla världen. Ena abstrakt enhet/valuta.

Ja idag kan du bärga skepp som förliste på 1500-talet som har guld i sin last. Om 500 år så kommer ingen kunna använda Bitcoin. Bitcoin är en form av valuta som kommer vara mer eller mindre succesfull. Men den kommer med allra största sannolikhet inte att existera i tusentals år.

Dels så är det tveksamt att vårt samhälle såsom det är uppbyggt skulle fungera väl med en valuta som skulle bli så starkt deflatorisk. Sedan skulle Google eller ansiktsboken lätt kunna starta nya konkurrerande valutor. Med sin makt och inflytande skulle Bitcoin snart vara ett minne blott. Länder skulle kunna starta egen virtuell valuta. Dvs du måste betala skatt med deras valuta osv.. Ganska snart skulle folk skippa Bitcoins för att då direkt istället använda statens valuta etc, etc, etc..

Jag säger inte att Bitcoins är värdelöst men däremot så finns det saker som inte är optimalt med valutan. Det finns definitivt risker med den och nej den slår inte guld i vad gäller allt.

Nöjer mig med att konstatera att du har helt andra krav på en framgångsrik innovation än vad jag har om du tycker att det är ett problem att den inte kommer att kunna användas om 500 år.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #199 skrivet: tisdag 05, november 2013, 20:28:56 »

Nöjer mig med att konstatera att du har helt andra krav på en framgångsrik innovation än vad jag har om du tycker att det är ett problem att den inte kommer att kunna användas om 500 år.

Nejdå. Bitcoin är en briljant innovation. Du kan se den som en produkt som du uppfinner och säljer. Om uppfinningen är bra så säljer du mycket och gör en förhoppningsvis fin vinst. Uppenbarligen så är Bitcoin bra då den fyller ett behov och många "köper" produkten.

Men många produkter har visat sig vara en "fluga", eller blivit omsprungna av konkurrenter etc.. Guld är varken en fluga eller kommer bli outdated utav något bättre. Guld är guld. På ett sätt så tycker jag faktiskt att det känns tryggt att guld fortfarande kommer ha ett värde när mina barnbarns barn tar fram ett av mina guldmynt.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #200 skrivet: tisdag 05, november 2013, 20:49:43 »
En sak som slog mig nu är att hans "egna" definition utav intrinsic value är lite skev.

Pengar/värde är en idé. Ett begrepp som finns i vårat medvetande. Vi kan alla avgöra/bestämma tillsammans vad som ska vara pengar/ha ett värde. Genom tiderna har det varit snäckskal, pärlor, PM Tallysticks, mårdskinn etc, etc.. PM har genom tiderna varit en av de bästa formerna utav pengar på grund utav sina egenskaper. Portable, divisable etc..

Pengar kan således vara något som i sig självt inte har något igentligt värde. Exempelvis Tally sticks. Medans PM eller mårdskinn har ett visst värde då skinn kan användas till diverse nyttiga saker och PM likaså.

Intrinsic value är något utav värde som man kan tillskriva "pengarna" ifall förtroendet för pengarna som användningsområde pengar försvinner.

Om exempelvis förtroendet för mårdskinnspengar försvinner så blir ju inte mårdskinnen värdelösa. De kunde fortfarande användas till kläder, redskap mm.. Likaså med guld eller silver.

Men om Bitcoin förlorar förtroendet som valuta så finns det inget Intrinsic value att falla tillbaka på så att säga. Du kan inte använda Bitcoins till något annat. Det enda värdet Bitcoin har är just värdet som pengar. Förtroende när det gäller pengar är A och O. En valuta som har nada Intrinsic value kan vid kris bli värdelös. Exempel på detta är Zimbabwes valuta mfl. Detta tycker jag han missar helt. Eller undviker att ta upp i filmen.

Om folk av någon anledning tappar förtroende för Bitcoins och valutan börjar sjunka så kan den gå till 0. Blir det panik så blir det. Folk inser att SHIT! Kejsaren är ju naken. Bitcoins är ju igentligen helt värdelösa. Bara en massa siffror sparade på en internetadress i cyberspace. Rädda det som räddas kan.... alla trycker på säljknappen.

Folk har alltid fascinerats utav guld och använt det till smycken. Idag i vår tid så är det en "barbarisk relik" enligt vissa men ändå så har guldet bevarat sin köpkraft men framförallt sin åtråvärdhet. Folk vill ha guldsmycken, guldklocka osv..

Guldet har de senaste årtiondena försökts att avmonatiserats. Stater, centralbanker, Privata banker osv har försökt vifta med monopolpengar framför näsan på oss för att få oss att glömma guld. Men människor har ändå fortsatt att ge guldet värde. Detta är true intrinsic value  :D
« Senast ändrad: tisdag 05, november 2013, 20:57:08 av mithril_hunter »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #201 skrivet: onsdag 06, november 2013, 00:28:47 »
Och där passerade Bitcoin 250$... :-)

Men jag ser inte Bitcoin som en ersättare för guld/silver.De är dock ett mycket bra komplement.(Har mycket bra egenskaper som valuta och transaktionssystem.) Det osäkraste just nu är Bitcoins långsiktiga utsikter. Guld och silver har ju bevisat att de står sig över längre tider. Där är Bitcoin ett mer spekulativt inslag. Men så länge guld/silvet hålls i tvångsjacka kan det vara en roligare investering:-)

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #202 skrivet: onsdag 06, november 2013, 00:36:58 »
Det stämmer att Guld kan användas till annat än som pengar. tex inom elektronikindustrin. Men vad skulle det värdet vara. Om folk inte ansåg att det är värdefullt. Kanske ungefär samma värde som silver? 20usd/oz?

/H

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #203 skrivet: onsdag 06, november 2013, 05:00:08 »
Bitcoin ar en ny intressant cryptovaluta. Kommer formodligen ha en fantastisk berg och dalbana framover med spannande hisnande okningar och galna fall. Ha det kul och spela vidare!!

Stammer det att FBI kontrollerar 15/1000 Bitcoins?

"In fact, the 174,000 or so bitcoins that the FBI controls now account for about 1.5% of all bitcoins in circulation."
http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2013/10/25/fbi-says-its-seized-20-million-in-bitcoins-from-ross-ulbricht-alleged-owner-of-silk-road/

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #204 skrivet: onsdag 06, november 2013, 06:14:54 »
Bitcoin ar en ny intressant cryptovaluta. Kommer formodligen ha en fantastisk berg och dalbana framover med spannande hisnande okningar och galna fall. Ha det kul och spela vidare!!

Stammer det att FBI kontrollerar 15/1000 Bitcoins?

"In fact, the 174,000 or so bitcoins that the FBI controls now account for about 1.5% of all bitcoins in circulation."
http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2013/10/25/fbi-says-its-seized-20-million-in-bitcoins-from-ross-ulbricht-alleged-owner-of-silk-road/

Det verkar stämma. Vi får se hur det påverkar framtida värden. Läste en artikel att FED inte kan växla in dem på vanliga bitcoins exchanges. (Då de inte anser att det är pengar.) Men skulle kunna auktionera ut dem typ beslagtagna Ferraris etc...

Skulle tro att någon stor investerare i Bitcoin (typ bitcoinvestment-fond) isåfall skulle köpa den posten på auktionen så de kanske inte kommer påverka kursen då det isåfall är en off-exchange transaction...

Vi får se...

/H
« Senast ändrad: onsdag 06, november 2013, 06:17:15 av mega_n »

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #205 skrivet: onsdag 06, november 2013, 10:22:43 »
Det stämmer att Guld kan användas till annat än som pengar. tex inom elektronikindustrin. Men vad skulle det värdet vara. Om folk inte ansåg att det är värdefullt. Kanske ungefär samma värde som silver? 20usd/oz?

/H

Ja oftast när det pratas om guld så nämner man några fåtal användningsområden inom electronik o typ tandvård. Men detta är knappt ett fåtal procent utav den totala guldkonsumtionen. Däremot Ca: 70% utav guldkonsumtionen är till smycken. Detta ger guld intrinsic value. Vackra smycken som folk åtrår och vill ha sedan urminnes tider.

1971 när guld avmonatiserades (Nixon droppade guldmyntfoten) trodde sk experter och proffstyckare mm.. att nu skulle guldet falla i värde eftersom dess monetära funktion nu var borta. Det blev tvärt om. Det visade sig att det såklart inte var dollarn som hållit uppe guldets värde utan att dollarn trycket ner guldets värde. Som ett ankare på en boj. Guldpriset gick från 35 dollar/oz till 850 dollar/oz. Dvs när guldet förlorade sin funktion som valuta/pengar så gjorde dess Intrinsic value att det istället rusade i värde. Det var i första hand arvet som gjorde det. Men även såklart förlorat förtroende för dollarn, smycken etc..

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #206 skrivet: torsdag 07, november 2013, 08:10:54 »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #207 skrivet: torsdag 07, november 2013, 08:40:26 »
Som bitcoin-amatör ställer jag mig frågan, var detta oväntat? Hittills har det inte funnits någonting digitalt som inte gått att bryta sig in i. Jag gissar att om bitcoin blir för stort så kanske någon stor (central)bank eller myndighet gör en "stuxnet" attack mot valutan. Detta borde vara en reell risk som BC lider av som fysiskt guld inte kan drabbas av.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #208 skrivet: torsdag 07, november 2013, 09:00:58 »
Som bitcoin-amatör ställer jag mig frågan, var detta oväntat? Hittills har det inte funnits någonting digitalt som inte gått att bryta sig in i. Jag gissar att om bitcoin blir för stort så kanske någon stor (central)bank eller myndighet gör en "stuxnet" attack mot valutan. Detta borde vara en reell risk som BC lider av som fysiskt guld inte kan drabbas av.

Tror ni på alla rubriker ni läser i pressen :-)

Utvecklarna av Bitcoin har analyserat denna nya information och kommit fram till att det är samma kända majoritetsproblem men att man kan börja ställa till problem redan innan man har 51% av den totala processorkraften.

Om de ser det som ett verkligt problem hade samma författare redan förslag på lösning...

Frågan de ställde sig var dock. Skulle den gruppen riskera krasha förtroendet för Bitcoin genom sina manövrer. De skulle ju då inte kunna utnyttja sitt läge för att ev. försnilla medel längre. Dvs, skjuta sig i foten...

Det finns säkert andra risker med Bitcoin. Vi får se...

/H

« Senast ändrad: torsdag 07, november 2013, 09:04:29 av mega_n »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #209 skrivet: torsdag 07, november 2013, 11:11:30 »
Citera
Tror ni på alla rubriker ni läser i pressen :-)

Absolut, tredje stadsmakten har väl alltid rätt  ::)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz