Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 1024957 gånger)

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #120 skrivet: onsdag 10, april 2013, 22:24:39 »
Tråkigt Xrim att du inte han sälja vid lunchtid i dag.

Citera
För de som använder Bitcoin som en transaktionsvaluta spelar inte priset någon roll eftersom köpare/säljare växlar då det behövs.

OM man skall köpa en vara/tjänst, är tanken då att man skall göra värderingen i tex. SEK, Dollar eller EUR och först vid leveransen räkna om till BitCoin och aktuell kurs den sekunden som betalningen genomförs? Om man bara innehar BC några sekunder för en transaktion så är det knappast ett skydd mot inflation, statlig konfiskering, anonymt etc.

Om en skräddare skulle annonsera ut kostymer för tex. 20 BC och priset därmed kan variera utom all kontroll från motsvarande typ 20x $10 till 20x $250 (beroende på BC-kursen som åker berg- och dalbana) innan kostymen är klar för leverans, så kan det ju bli helt orimligt för både säljare och köpare. Tyvärr tror jag det här innebär början till slutet för BC.

Jag funderade på om den perfekta valutan skulle ha ett fix värde, typ "BitMac" där varje BM har värdet av en BigMac, men sen kom jag på att det har ju testats i öst, där priset på en limpa bröd och ägg var fixerade i rubel, med tomma butikshyllor som följd. Många är ju negativa till Fiat av typen SEK/EUR/$ men uppenbarligen verkar det vara den minst dåliga lösningen.

Eventuella skuldberg har ju inget med själva valutan att göra. Om jag är skyldig banken 1 mille eller 3 kg Guld är det ju sak samma.

Utloggad Xrim

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #121 skrivet: onsdag 10, april 2013, 22:39:22 »
Jag är inte ledsen att jag inte hann kliva av (förutom att jag inte fick trycka på köpknappen i en butik där jag lagt ihop en massa godsaker). Jag inte investerat en krona i detta så hur det än går så är jag plus. Jag ser det som att jag får fortsätta äventyret ett tag till. Men jag bailar nog snart ändå, marknaden är för lättmanipulerad för min smak.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
« Svar #122 skrivet: onsdag 10, april 2013, 23:32:31 »
Verkar som att det repat sig och är relativt stabilt igen. Intressant att följa utvecklingen idag. Såna här korrigeringar kommer nog ske några gånger till den närmsta tiden då det är en hel del som sitter på stora poster BC och får för sig att casha ut. Även fast BC kanske återhämtar sig direkt så gör det att företag/handlare blir skeptiska mot valutan. Själv skulle jag aldrig gambla med min buisiness som insats och ta betalt i BC som kan vara värt hälften så mkt på kvällen som på morgonen. En rejäl dipp som denna kan ju vara ett ypperligt tillfälle för en gambler att haka på tåget men man vet ju aldrig om just den dippen är början till slutet och valutan krashar helt. Hade några till stora fiskar sålt rejäla poster och riktig panik spridit sig för att rädda det som räddas kan hade BC varit värt några få dollar när man vaknat upp  imorgon.

Inte direkt en valuta som man kan sova tryggt med..  ::)
« Senast ändrad: onsdag 10, april 2013, 23:34:17 av mithril_hunter »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #123 skrivet: torsdag 11, april 2013, 02:40:57 »
Bitcoin är ju en mycket liten marknad och en ny sådan. Räkna med att det tar lite tid innan den stabiliserar sig.
Idag är inte Bitcoin för alla. Vill man inte vara med att leka så måste man inte.

Och just nu ser det ut som om vi är tillbaka på måndagens prisnivåer. (Dvs kursen tappade bara 4 dagars uppgång.) Som jag skrev igår väntade jag på en korr.

Vi får se ifall det finns stöd i marknaden...

/H

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #124 skrivet: torsdag 11, april 2013, 11:51:30 »
Provade att handla av BTCX.se igår morse och lade in en större order. Under hela dagen igår kom den inte vilket jag ansåg mig själv ha väldigt tur! Dock så har jag fortfarande inte fått några BitCoins och det har nu gått över 24 h...

Ringer man på numret på deras hemsida så svarar aldrig någon och support fliken där man kan maila har jag inte heller fått något svar (väntat 6 timmar)

Börjar snart undra om min "tur" vänt till att man blivit lurad.. hade varit lämpligt att få kontroll över sina pengar igen..

EDIT- MTGOX kör tydligen en maintenance just nu och sidan ligger nere. Kan det vara därför BTCX är lite slöa? De handlar väl mot mtgox.

kanske har man tur ändå i och med att denna maintenance hos mtgox kan få folk att få lite mer panik och sänka priset eftersom det inte gavs mycket bra förvarning att detta skulle ske. Dock skrev dem det på FB

https://www.facebook.com/MtGox?fref=ts

Får se hur detta slutar. Någon annan som handlat av dem och kan feedbacka lite på hur snabba de brukar vara?
« Senast ändrad: torsdag 11, april 2013, 12:20:39 av PrivE »

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #125 skrivet: torsdag 11, april 2013, 14:00:54 »
Provade att handla av BTCX.se igår morse och lade in en större order. Under hela dagen igår kom den inte vilket jag ansåg mig själv ha väldigt tur! Dock så har jag fortfarande inte fått några BitCoins och det har nu gått över 24 h...

Ringer man på numret på deras hemsida så svarar aldrig någon och support fliken där man kan maila har jag inte heller fått något svar (väntat 6 timmar)

Börjar snart undra om min "tur" vänt till att man blivit lurad.. hade varit lämpligt att få kontroll över sina pengar igen..

EDIT- MTGOX kör tydligen en maintenance just nu och sidan ligger nere. Kan det vara därför BTCX är lite slöa? De handlar väl mot mtgox.

kanske har man tur ändå i och med att denna maintenance hos mtgox kan få folk att få lite mer panik och sänka priset eftersom det inte gavs mycket bra förvarning att detta skulle ske. Dock skrev dem det på FB

https://www.facebook.com/MtGox?fref=ts

Får se hur detta slutar. Någon annan som handlat av dem och kan feedbacka lite på hur snabba de brukar vara?

Första gången jag köpte BTC där så tog det ca 2 timmar andra gången dock dröjde 25-26 timmar, var i kontakt med supporten och dem reducerade avgiften från 9 % till ca 4-5% istället pga fördröjning.

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
« Svar #126 skrivet: torsdag 11, april 2013, 17:27:16 »
LOL.

Total krasch.

MtGox nere för maintenance.

Bitcoin nere i $60.

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
« Svar #127 skrivet: torsdag 11, april 2013, 18:35:40 »
Citera
Första gången jag köpte BTC där så tog det ca 2 timmar andra gången dock dröjde 25-26 timmar, var i kontakt med supporten och dem reducerade avgiften från 9 % till ca 4-5% istället pga fördröjning.

Ah, okej. Jag hade kontakt med dem precis. Tydligen har Mtgox stängt och öppnar kl 03.00 (om allt går väl) inatt. Efter klockan 03.00 vet dock ingen hur det kommer gå!

Btcx meddelade att de har en 48- timmars backlog just nu med orders som de ska bearbeta såfort Mtgox öppnar. Jag kan bara föreställa mig att flera traders som btcx har liknande backlogs och att priset kommer stiga upp ganska rejält under natten och imorgon!

Försökte deala till mig så att mina orders blir prioriterade lite inatt. Får hoppas att han stod vid sitt ord.

I vilket fall blir det intressant att vakna upp imorgon! =)

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #128 skrivet: torsdag 11, april 2013, 20:33:32 »
LOL.

Total krasch.

MtGox nere för maintenance.

Bitcoin nere i $60.

Har legat kring 80-90 i ca 3 timmar nu...men som sagt natten kan bli intressant... hos https://btc-e.com/
« Senast ändrad: torsdag 11, april 2013, 20:36:44 av lordsinner »

Utloggad Xrim

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #129 skrivet: torsdag 11, april 2013, 20:47:20 »
Det som delvis har drivit upp priset den sista tiden är nya pengar från folk som hört talas om detta via media. Jag tror att det blir ett prisrally när mtgox öppnar igen. Mest för att folk försöker minska sina förluster. Vad som helst kan hända, men jag tror inte att det slutar på 200+ som det var igår förmiddags.
Förtroendekapitalet för btc är skadat och det kommer att ta tid att reparera. 

Utloggad Xrim

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #130 skrivet: torsdag 11, april 2013, 21:31:14 »
Haha, ringde min hustru idag och berättade vad som hänt och frågade vad hon ville göra med pengarna vi fått från btc. Hon frågade vad det kraschat till - ca 70 usd,  svarade jag.

Gissa vad hon sa?

Vänt till det är läge och KÖP!

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #131 skrivet: fredag 12, april 2013, 09:32:10 »
Citat från Cornucopia "Det enda man ska köpa när en bubbla kraschar är popcorn och en bekväm stol att följa spektaklet från." 

http://cornucopia.cornubot.se/2013/04/bitcoinbubblan-fortsatter-krascha.html

I det här fallet är jag beredd att hålla med. Om INTE BC har ett stabilt och fixerat värde (till exempel vägt medelvärde av $, EUR och Au/Ag etc.) blir det omöjligt att prissätta och ligga i denna valuta om man inte är gambler av stora mått.

OM BC skulle ha ett stabilt värde (enligt ovan) så är frågan vem som garanterar detta? (Motpartsrisken)

Om BC enbart skall fungera som en smart betalningstjänst, typ Payson/PayPal borde det vara konstruerat på samma sätt, dvs. man betalar en liten avgift/provision då det används.

All Fiat är ju i princip skuldsedlar med staten som garant och hela landets tillgångar i ryggen, precis som Biltema/Jula/HM är garanter för alla presentkort de säljer med sina varor som säkerhet.

BC-butiken är vad jag förstår helt tom förutom en smart logaritm och indirekt löfte om framtida värdestegring på grund av en "begränsad utgivning". (Att vissa säljare/företag periodvis har accepterat Bitcoin är INTE samma sak som att de garanterar värdet, då de endast gör detta så länge de är säkra på att kunna sälja BC vidare till näste person för samma eller högre värde)   

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
« Svar #132 skrivet: fredag 12, april 2013, 10:13:36 »
Intressant är BitCoins i alla fall med dess brister och potential.

Intressant artikel om två kända personer som verkar äga en massa bitcoins!
http://dealbook.nytimes.com/2013/04/11/as-big-investors-emerge-bitcoin-gets-ready-for-its-close-up/?hp

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #133 skrivet: fredag 12, april 2013, 11:52:59 »
Citat från Cornucopia "Det enda man ska köpa när en bubbla kraschar är popcorn och en bekväm stol att följa spektaklet från." 

http://cornucopia.cornubot.se/2013/04/bitcoinbubblan-fortsatter-krascha.html

I det här fallet är jag beredd att hålla med. Om INTE BC har ett stabilt och fixerat värde (till exempel vägt medelvärde av $, EUR och Au/Ag etc.) blir det omöjligt att prissätta och ligga i denna valuta om man inte är gambler av stora mått.

OM BC skulle ha ett stabilt värde (enligt ovan) så är frågan vem som garanterar detta? (Motpartsrisken)

Om BC enbart skall fungera som en smart betalningstjänst, typ Payson/PayPal borde det vara konstruerat på samma sätt, dvs. man betalar en liten avgift/provision då det används.

All Fiat är ju i princip skuldsedlar med staten som garant och hela landets tillgångar i ryggen, precis som Biltema/Jula/HM är garanter för alla presentkort de säljer med sina varor som säkerhet.

BC-butiken är vad jag förstår helt tom förutom en smart logaritm och indirekt löfte om framtida värdestegring på grund av en "begränsad utgivning". (Att vissa säljare/företag periodvis har accepterat Bitcoin är INTE samma sak som att de garanterar värdet, då de endast gör detta så länge de är säkra på att kunna sälja BC vidare till näste person för samma eller högre värde)

Precis som silver och guld har inte Bitcoin någon fast referenspunkt. Priset stiger för att balansera tillgången mot efterfrågan.

Bitcoin har ett värde därför att det är användbart. Dvs ett sätt att spara och föra över medel till vem som helst i hela världen "utan kostnad" på ett"anonymt sätt som ingen regering eller aktör kan stoppa.

Att nu spekulation överväger är som det är men kommer kanske att stabilisera sig med tiden. Bitcoin är ju en mycket liten och ny marknad idag.

/H

Utloggad Xrim

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #134 skrivet: fredag 12, april 2013, 17:51:40 »
borttaget, funktionen finns inte längre. 

/X
« Senast ändrad: fredag 12, april 2013, 18:55:32 av Xrim »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz