Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 547851 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 674
  • Affärsomdömen: 9
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #915 skrivet: måndag 12, augusti 2019, 12:00:20 »
https://medium.com/swlh/what-is-a-dusting-attack-9990b7c8bd1d

Denna tyckte jag var intressant

Mycket! Jag fick mycket bättre förståelse för hur wallets funkar efter att ha läst den där.

En dusting attack verkar dock svår (dyr) att utföra så länge transaktionsavgifterna är höga, plus att det även krävs mer data (från någon motpart som känner till din info, typ någon du handlat av eller en exchange du registrerat dig hos. Så motparten måste vara eller hacka en sådan motpart för att det ska funka). Bra att wallet-utvecklare jobbar på att motarbeta problemet.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #916 skrivet: söndag 20, oktober 2019, 11:48:18 »
Just nu finns det en intressant intervju på RV med en bitcointänkare som tydligen kallar sig ”Plan B”. Klart sevärd, och jag tror (men vet inte säkert) att den är allmänt tillgänglig. En nyckelobservation som jag inte tänkt på tidigare är att bitcoins halveringstid gör att över tid så ökar stock-to-flow för BTC. Just nu är det ~27 och nästa sommar ökar det till ~55.

Jag tror att en viktig orsak till att guld är en bra värdebevarare är dess extremt höga stock-to-flow (runt 60) och då går det ju inte att låta bli att begrunda vad som händer när BTC närmar sig och på några års sikt passerar gulds STF.

Motargumentet är givetvis att pga halveringstiden för BTC så måste BTC/USD gå upp eftersom annars så kommer det inte att löna sig att agera BTC miner och utan miners så dör BTC. Spännande tider.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1538
  • Affärsomdömen: 372
  • "Allting är relativt"
« Svar #917 skrivet: onsdag 15, januari 2020, 14:41:38 »
Bra prisutveckling för Bitcoin(SV) senaste dygn.
En fråga för mig själv...typiskt, varför köpte jag inte 100 bsv när jag gick in i Cryptovalutor ifjol  :)

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 422
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #918 skrivet: onsdag 15, januari 2020, 18:10:49 »
Bra prisutveckling för Bitcoin(SV) senaste dygn.
En fråga för mig själv...typiskt, varför köpte jag inte 100 bsv när jag gick in i Cryptovalutor ifjol  :)

Svaret är att de bästa affärerna gör man när man vet hur det hela gick...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1773
  • Affärsomdömen: 180
« Svar #919 skrivet: onsdag 15, januari 2020, 18:44:45 »
Go  BSV ...

Inloggad Hodja

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #920 skrivet: onsdag 15, januari 2020, 19:24:21 »
pump&dump-varning. Visar sig mansbäbisen Craig W vara satoshi säljer jag all BTC :P

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 144
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #921 skrivet: lördag 07, mars 2020, 19:34:43 »
Vad tror ni om bitcoins nu i spåren av corona? Funderar på att gå in med några tusen för första gången
« Senast ändrad: lördag 07, mars 2020, 21:38:38 av Carambola »

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 113
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #922 skrivet: lördag 07, mars 2020, 22:38:43 »
Är också intresserad att köpa en mycket liten del. Hur nitiska är skatteverket med bitcoinköp och försäljningar egentligen, de kan ju omöjligt ha koll på alla? Jag tänkte bara köpa för ett par tusen, då borde man väl slinka igenom?

Vilken sida tycker ni är bäst? Coinbase är den enda jag känner till.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #923 skrivet: söndag 08, mars 2020, 00:12:57 »
Hur nitiska är skatteverket med bitcoinköp och försäljningar egentligen, de kan ju omöjligt ha koll på alla? Jag tänkte bara köpa för ett par tusen, då borde man väl slinka igenom?
Jag avråder från att tänka så. Antingen så blir din investering inte särskilt bra och då blir skatten inte mycket att bråka om. Eller så blir det en kanonplacering och då tycker jag att det vore naivt att inbilla sig att Skatteverket inte kommer att kolla alla BTC-transaktioner som går.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 213
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #924 skrivet: söndag 08, mars 2020, 08:37:33 »
En enklare variant är ju att investera i certifikatet XBT Bitcoin Tracker som väl finns både på Nordnet och Avanza.
Detta följer priset på Bitcoin utan att man för den skull behöver krångla med wallets osv.
Finns även för Eutherum.

Det fina är ju om man köper detta i en ISK depå.
Då är ju vinsten 'skattefri' !

Jag har dock ingen aning om dessa certifikats säkerhet om 'the shit hits the fan'
Alla såna här typer av instrument som baseras på något underliggande tillgångsslag är nog lite shaky vid rejäla krasher.

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #925 skrivet: söndag 08, mars 2020, 10:38:14 »
Jag tilltalas mer av att ha riktiga bitcoins faktiskt än genom avanza, men det verkar som att många varnar för att det är väldigt omständigt. Är det verkligen det om man avser att ha en plånbok med motsvarande några tusen SEK, utan att göra en väldans massa transaktioner fram o tillbaka. Då borde ju deklarationen väl ändå inte vara så jobbig. Laddade ner någon app för handelsplatsen etoro. Kanske blockchain är bättre och mer känd? Inte testat än dock - måste väl läsa på lite mer gissar jag :)
« Senast ändrad: söndag 08, mars 2020, 10:42:05 av Carambola »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2631
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #926 skrivet: söndag 08, mars 2020, 11:03:53 »
Gör utskrifter av alla transaktioner du gör (köp/sälj) med datum, summor och aktuell kurs. Lägg i kronologisk ordning så är det ju bara att föra över till K4:an. Bra att ha allt på papper om de skulle göra en granskning.
Jag deklarerade bitcoins första året när de krävde men då kunde man inte fylla i decimaler så jag fick fylla i klumpsummor.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1773
  • Affärsomdömen: 180
« Svar #927 skrivet: söndag 08, mars 2020, 11:06:23 »
Då borde ju deklarationen väl ändå inte vara så jobbig. Laddade ner någon app för handelsplatsen etoro. Kanske blockchain är bättre och mer känd? Inte testat än dock - måste väl läsa på lite mer gissar jag :)

Det är lätt speciellt om du bara köper en gång och sedan säljer en gång. Du anger bara i deklarationen hur mycket vinst du gjort och betalar 30% av vinsten i skatt.

Det är precis samma procedur som att deklarera ditt guld tex
Gör du många köp/sälj måste du beräkna medelinköpspriset vid varje försäljning och beräkna ett nytt medelinköpspris vid varje köp sedan skatta 30% av vinsten.

/H

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #928 skrivet: söndag 08, mars 2020, 12:41:55 »
Ja då satte jag in en liten slant. Blir kul att se var det barkar. Ett bra tillfälle att läsa in sig lite på blockchain-tekniken som jag fortfarande inte alls riktigt greppat.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 382
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #929 skrivet: söndag 08, mars 2020, 21:40:27 »
Då borde ju deklarationen väl ändå inte vara så jobbig. Laddade ner någon app för handelsplatsen etoro. Kanske blockchain är bättre och mer känd? Inte testat än dock - måste väl läsa på lite mer gissar jag :)

Det är lätt speciellt om du bara köper en gång och sedan säljer en gång. Du anger bara i deklarationen hur mycket vinst du gjort och betalar 30% av vinsten i skatt.

Det är precis samma procedur som att deklarera ditt guld tex
Gör du många köp/sälj måste du beräkna medelinköpspriset vid varje försäljning och beräkna ett nytt medelinköpspris vid varje köp sedan skatta 30% av vinsten.

/H

Jag ligger back på bitcoin jag köpte så om jag säljer så får jag väl göra förlustavdrag? Men får man göra det mot inkomstränta då jag bara har isk och således inga vinster att kvitta mot...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
Idag kl. 17:06

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by laban77
Idag kl. 15:51

JP Morgan by snus
Idag kl. 12:27

Byte av 1 kg silvertackor till silvermynt by I_am_mine
Idag kl. 09:22

Klaba säger hej! by I_am_mine
Idag kl. 09:17