Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 847121 gånger)

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1155 skrivet: tisdag 20, april 2021, 21:28:50 »
Jag är positiv till Bitcoin och andra kryptovalutor. Dock tycker jag att den risk som kanske inte så många pratar om är om får sin wallet hackad eller transktioner hijackade eller copyattacks.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 82
« Svar #1156 skrivet: tisdag 20, april 2021, 21:43:29 »
Till Laban:

Igår lyssnade jag på Cathy Woods från Ark, hon trodde att Coinbase aktien skulle bli mycket volatil.
Själv har jag inga Coinbase aktier.

Här kan du lyssna på vad Cathy säger:

https://www.youtube.com/watch?v=SU_YjT6KvT8

Hon säger att man ska köpa när den dippar om man är intresserad.
« Senast ändrad: tisdag 20, april 2021, 22:12:48 av PennyLane »

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 90
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1157 skrivet: tisdag 20, april 2021, 22:35:56 »
Jag är positiv till Bitcoin och andra kryptovalutor. Dock tycker jag att den risk som kanske inte så många pratar om är om får sin wallet hackad eller transktioner hijackade eller copyattacks.

Det är mycket viktigt att man lär sig vad det innebär att ha kontroll över sin krypto och vara sin egen bank. Hårdvaruplånböcker är det som gäller. De blir inte hackade eftersom de aldrig kommunicerar nycklarna online. Hijackade transaktioner och copy attacks vet jag inte vad du menar med.

Jag gör minst ett dussin transaktioner om dagen och det är viktigt att man dubbel och trippelkollar allt. Det blir mer användarvänligt allt eftersom.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1158 skrivet: onsdag 21, april 2021, 00:16:58 »

Det är mycket viktigt att man lär sig vad det innebär att ha kontroll över sin krypto och vara sin egen bank. Hårdvaruplånböcker är det som gäller. De blir inte hackade eftersom de aldrig kommunicerar nycklarna online. Hijackade transaktioner och copy attacks vet jag inte vad du menar med.

Jag gör minst ett dussin transaktioner om dagen och det är viktigt att man dubbel och trippelkollar allt. Det blir mer användarvänligt allt eftersom.

Det låter som vettiga counter measures, speciellt att dubbel och trippelkolla allt. Copy attacker bygger på att du via malware byter ut mottagarens info i minnet mot angriparens eller målvaktens konto. För mer information (exempel på deobfuscation av jscript malware som riktar sig mot BTC och Etherum):

https://youtu.be/k-nFdF5FEwA

Det är en hel del deobfuscation och reverse engineering i videon, men man kan ju såklart skippa vissa partier för att komma åt den väsentliga informationen. ;-)

« Senast ändrad: onsdag 21, april 2021, 00:23:35 av DEScypher »

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1159 skrivet: onsdag 21, april 2021, 00:42:38 »

Det låter som vettiga counter measures, speciellt att dubbel och trippelkolla allt. Copy attacker bygger på att du via malware byter ut mottagarens info i minnet mot angriparens eller målvaktens konto. För mer information (exempel på deobfuscation av jscript malware som riktar sig mot BTC och Etherum):

https://youtu.be/k-nFdF5FEwA

Det är en hel del deobfuscation och reverse engineering i videon, men man kan ju såklart skippa vissa partier för att komma åt den väsentliga informationen. ;-)

Ok, jo, clipboard attacken är ju välkänd sedan många år sedan. Man ska alltid dubbelkolla minst 4 sista efter att man har klistrat in adressen. Jag gör det varje gång, och det har aldrig varit något fuffens för mig.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 708
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1160 skrivet: torsdag 01, juli 2021, 18:50:41 »
Bitcoin är bubblornas bubbla enligt artikel i Realtid av Per Lindvall. "Bitcoin som valuta är bara en snabbare kortslutning mot värdet noll och ekonomisk katastrof"
https://www.realtid.se/kronika/bitcoin-som-valuta-ar-bara-en-snabbare-kortslutning-mot-vardet-noll-och-ekonomisk

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #1161 skrivet: torsdag 01, juli 2021, 22:50:56 »
Bitcoin är bubblornas bubbla enligt artikel i Realtid av Per Lindvall. "Bitcoin som valuta är bara en snabbare kortslutning mot värdet noll och ekonomisk katastrof"
https://www.realtid.se/kronika/bitcoin-som-valuta-ar-bara-en-snabbare-kortslutning-mot-vardet-noll-och-ekonomisk

Paywall.. Har du hela texten?

Utloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
« Svar #1162 skrivet: söndag 18, juli 2021, 03:31:13 »
Att folk inte begriper bättre är ju märkligt!
New World Order, WEF Klaus Schwab, CFR, Davos , Club Of Rome, Nazi International, etc, etc, och etc igen ,
ni känner säkert till dessa figurer numera om inte så får ni skylla eder själva att ni inte gjort hemläxan har sedan
länge sagt helt öppet att kryptovalutor är deras dröm för att kunna installera en planetär diktatur, en feudal
superstat som får Polpot, Stalin, Mao att framstå som trevliga snälla farbröder, en fudal superstat där du inte
äger nått och du är glad för det som Schwaben har uttrycktsig.

Redan 1996 skrev CIA ett forsknings papper om kryptovalutor, fins att läsa i deras bibliotek.

Undertiden kan ju James Corbett läxa up eder krypto nissar , hans Who is Bill Gates är ju trevlig t.ex.
https://www.corbettreport.com
https://www.corbettreport.com/who-is-bill-gates-full-documentary-2020/

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1163 skrivet: torsdag 21, oktober 2021, 00:34:39 »
Tänkte pusha denna tråden så att man blir av med Lindvalls nonsens och konspirationsteorier.

Med BTC i ny ATH så ser det spännande för krypto i Q4. Om vi inte får ett black swan event, så vidhåller jag att en $100k+ BTC är något som är sannolikt denna marknadscykeln. Vad som händer med altcoins i en sådan situation vågar man knappt tänka på.

Själv har jag bettat på den teorin sedan 2018 och nu har vi sista fasen kvar. Lycka till om ni är placerade i krypto. Det blir garanterat åka av i båda riktningarna.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 82
« Svar #1164 skrivet: fredag 22, oktober 2021, 22:46:42 »

Här kommer en länk till en intervju från augusti med Willem Middelcop och Plan B. Willem Middelcop tror att guldet kommer att segra över bitcoin till slut (han har lite bitcoin själv men mest guld) och Plan B satsar allt på bitcoin. Plan B är känd för sin SF2 modell över bitcoins förväntade utveckling.

Dom är ganska kunniga om vad som händer i dagens ekonomi, jag tyckte att det var en intressant podcast. Kan vara kul att lyssna på om man undrar vad som är fördelen med guld och vad som kan vara bra med bitcoin.

https://www.youtube.com/watch?v=JoFwkxoss6Y

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1165 skrivet: lördag 23, oktober 2021, 00:41:07 »

Här kommer en länk till en intervju från augusti med Willem Middelcop och Plan B. Willem Middelcop tror att guldet kommer att segra över bitcoin till slut (han har lite bitcoin själv men mest guld) och Plan B satsar allt på bitcoin. Plan B är känd för sin SF2 modell över bitcoins förväntade utveckling.

Dom är ganska kunniga om vad som händer i dagens ekonomi, jag tyckte att det var en intressant podcast. Kan vara kul att lyssna på om man undrar vad som är fördelen med guld och vad som kan vara bra med bitcoin.

https://www.youtube.com/watch?v=JoFwkxoss6Y

Den ska jag lyssna på, tack. PlanB följer jag ganska religiöst och Middelkoop är alltid intressant att lyssna på.

Själv är jag positiv till både guld och BTC och vissa altcoins. Jag tror inte att varken guld eller BTC kommer att bli besegrat av den andra, utan båda fyller en roll. För mig handlar det inte om antingen eller, utan båda är sunda pengar. Framför allt så är ju krypto den mest spännande marknaden i världshistorien där man kan förvandla 1oz guld till 100oz guld och 10 BTC. :)

Det enda som kan stoppa krypto är väl diktatoriska beslut som kriminalisering. Får marknaden vara någorlunda fri, så kommer populariteten bara att öka, av uppenbara anledningar.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
« Svar #1166 skrivet: söndag 24, oktober 2021, 10:14:19 »

Mycket höga avgifter nu för BTC. Om ni har mindre än 100-150kr i plånboken är de värdelösa...
(då det kostar mer att flytta dem än att låta dem vara.)

/H

Vad är det som styr transaktionskostnaderna, blockchain kostnaderna? Kommer de att ligga kvar på dessa höga nivåer framöver?

Att flytta BTC värt 1000sek och betala uppåt 20% är galet. Sist jag flyttade rörde det sig om några försumbara kronor för detta. Det kan inte bara vara att BTC ökat i värde, även avgiften i BTC måste ha ökat.

Köp för 1.000sek, flytta egen plånbok, flytta tillbaka och sälj. För att detta ska gå break even måste BTC ökat ca 40%.

För ingående svar så googla på "How Bitcoin Transaction Fees Are Determined". I korthet så kan man välja man vilken transaktionskostnad man vill. Dock så är de flesta plånböckerna mer användarvänliga och de råder dig att använda en viss kostnad eller så väljer t ex en exchange själv vilken kostnad de skickar transaktioner med för sina kunder.

Just nu är avgifterna på Ethereum skyhöga och höga på BTC. Det har att göra med att nätverken används mer än vad de klarar av med normala transaktionskostnader. När det händer, så tävlar alla transaktioner om att bli accepterade av miners, och miners väljer generellt de transaktioner med högst kostnad, av förklarliga anledningar, och därmed trissas priserna upp.

ETH genomgår en stor uppgradering av sitt nätverk som fasas in del för del. En del innehåller kontrollerade transaktionskostnader under EIP 1559 och andra delar gör att ETH kan gå till att hantera tusentals transaktioner per sekund. Vi är dock inte där ännu och det uppskattas att ta 12-36 månader. Du kan googla på "ETH 2.0" om du vill veta mera.

BTC har flera scaling projekt i development. Jag är inte lika insatt i BTC som i ETH ang det här, men Lightning och Strike är två protokoll för framtiden. De har vissa problem och utmaningar men om de blir verklighet så blir det blixtsnabba transaktioner som är näst intill gratis.

Inom korttidsperspektivet så får vi leva med det här ett tag till. Det är en utmaning för många projekt och användare, och själv ligger jag på många tusenlappar extra i transaktionskostnader denna månaden och har gjort vissa förändringar för att bemöta problemet.

I februari var kostnaderna för sjukt höga för BTC transaktioner.
Någon som är aktivt handlar BTC och vet hur de ser ut idag?

Jag lyfter detta inlägg från i februari i år. Jag har inte köpt/sålt BTC i år pga orimligt höga transaktionskostnader.

Kan ju iofs kolla själv, men tänkte att någon aktiv kanske vet rakt av. Hoppas de sjunkit rejält till rimliga nivåer

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1968
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #1167 skrivet: söndag 24, oktober 2021, 13:34:52 »
Nu tror jag transaktionskostnaden ligger på typ några dollar om man vill vara säker på att den ska utföras inom rimlig tid.

Se : https://ycharts.com/indicators/bitcoin_average_transaction_fee

/H

PS. Jag har hållit på med Bitcoin sedan Maj-2011. Dock har jag nu mestadels gått över till Bitcoin SV (BSV) som följer den ursprungliga Bitcoin-planen. (BTC har blivit saboterat. Troligen medvetet av stora aktörer. BTC har dock fortfarande stor nätverkseffekt) Jag tror på hög potential för värdeökning för BSV då den faktiskt kan användas till många olika saker förutom pengaöverföring... Avgiften där är försumbar (bara några ören...)
DS.

« Senast ändrad: söndag 24, oktober 2021, 13:40:55 av mega_n »

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
« Svar #1168 skrivet: onsdag 27, oktober 2021, 17:30:18 »
Nu tror jag transaktionskostnaden ligger på typ några dollar om man vill vara säker på att den ska utföras inom rimlig tid.

Se : https://ycharts.com/indicators/bitcoin_average_transaction_fee

/H

Tack för svar

Utloggad HoltHamlet

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #1169 skrivet: torsdag 20, januari 2022, 14:00:52 »
Vad händer i branschen just nu? Det är bara hemskt, jag har handlat sedan 2017 (ja, jag började i HYIP-ögonblicket) och jag kan se med egna ögon hur marknaden förändras. Man kan se robotarnas och robotarnas rena arbete och det skrämmer mig. Nyligen läste jag om 3commas på cryptodaily.se och det verkade till och med som om denna robot ser framtiden... Jag måste prova det.
« Senast ändrad: måndag 21, februari 2022, 16:46:16 av HoltHamlet »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 10:32

Nygammal medlem by Strokur
Idag kl. 09:46

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
Idag kl. 09:33

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
Igår kl. 14:50

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
Igår kl. 06:27

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Stacker
lördag 08, februari 2025, 22:07:18

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
fredag 07, februari 2025, 08:55:30

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47