Författare Ämne: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?  (läst 20046 gånger)

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #15 skrivet: söndag 20, januari 2013, 01:17:04 »
Envisa rykten gör gällande att guldet finns i Stockholm. Har bland annat hör det från en statlig tjänsteman som för länge sedan sade sig haft i uppgift att inspektera det. En som inte hade någon anleding att ljuga. Var det är förblir givetvis en väl förborgad hemlikhet.

Det finns två tänkbara platser där det kan vara, varav den ena redovisats i tråden.

Annars är det lite roligt med dessa försvarsanläggningar som byggdes under det kalla kriget. Här är en annan sådan som den socialdemokratiska kommunledningen i Ånge kommun lät upprätta för att skydda kommunledningen och deras närstående i händelse av atombombning.

Ryktet gör gällande att schaktmassorna flyttades nattetid för att dölja arbetet för ryska satelliter. Skyddsrummet måste kostat de stackars kommuninnevånarna enorma belopp. Man kan också givetvis ställa sig frågan vad det var som gjorde kommunledningen så skyddsvärd i förhållande till de som betalade för kalaset och på vilket sätt Ånge var ett strategiskt ryskt mål. En annan fråga är givetvis vad kommunledningen tänkte sig leda efter ett kärnvapenanfall där deras kommuninnevånare (som bekostat bygget i så fall) blivit utplånade.

Utloggad phat-cu-ru

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #16 skrivet: söndag 20, januari 2013, 12:21:50 »
Det troliga är väl att 2/3 förvaras utomlands och 1/3 förvaras på två-tre olika platser i landet.  Det finns ju många bergrum som enkelt kan användas för detta.

Utloggad 2818181

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #17 skrivet: söndag 20, januari 2013, 16:03:47 »
Här är en annan sådan som den socialdemokratiska kommunledningen i Ånge kommun lät upprätta för att skydda kommunledningen och deras närstående i händelse av atombombning.

Tja, för att nyansera bilden något så är givetvis inte detta något projekt iscensatt av några enskilda kommunalpolitiker i Ånge. Detta torde röra sig om HC Ånge, -Sveriges mest sålda bunker.
Det var en kommunal sambandscentral för civilförsvaret i händelse av konflikt. Placeringen är strategiskt vald för att bäst och säkrast  betjäna ett civilförsvarsområde. Dessa finns i stor mängd över hela vårt land, och är en produkt av det "kalla kriget" I organisationen ingick givetvis relevant personal av div. partifärger. Viss militär verksamhet kunde möjligen förekomma även om detta inte var huvudsyftet. Här finns mer att läsa för den intresserade.
http://www.bergrum.se/sverige/civilt/komm-ledning.php

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #18 skrivet: söndag 20, januari 2013, 17:01:13 »
En kvalficerad gissning är väl att andelen av den svenska guldreserven som finns kvar i Sverige, finns lokaliserad på en tätort, då man snabbt vill kunna försvara densamma i händelse av angrepp. Min gissning är i Stockholm.

Här är en annan sådan som den socialdemokratiska kommunledningen i Ånge kommun lät upprätta för att skydda kommunledningen och deras närstående i händelse av atombombning.

Tja, för att nyansera bilden något så är givetvis inte detta något projekt iscensatt av några enskilda kommunalpolitiker i Ånge. Detta torde röra sig om HC Ånge, -Sveriges mest sålda bunker.
Det var en kommunal sambandscentral för civilförsvaret i händelse av konflikt. Placeringen är strategiskt vald för att bäst och säkrast  betjäna ett civilförsvarsområde. Dessa finns i stor mängd över hela vårt land, och är en produkt av det "kalla kriget" I organisationen ingick givetvis relevant personal av div. partifärger. Viss militär verksamhet kunde möjligen förekomma även om detta inte var huvudsyftet. Här finns mer att läsa för den intresserade.
http://www.bergrum.se/sverige/civilt/komm-ledning.php


Visst, det stämmer säkert det du skriver, att bergrummet var en HC som byggdes under förvändning av civlilförsvaret. Att representanter hela den politiska ledningen (kommunstyrelsen) tillsammans med räddningsledning osv. var tänkta att skyddas. Jag vet också att det förekom. Det paradoxala var samtidigt att man byggde dessa atombombssäkra fästningar för bl.a. kommunledningen och deras anhöriga när det mest grundläggande målet för civilförsvaret ska vara att skydda civilbefolkningen. Samtidigt var det just civilbefolkningen (skattebetalarna) som bekostat eländet. Men visst, Enver Hoxha byggde väl runt 700´000 bunkrar för ”sitt folk” och det var precis lika dåraktigt det.

På vilket sätt är det Sveriges mest sålda bunker?

Utloggad Shiv

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 0
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #19 skrivet: söndag 20, januari 2013, 17:15:22 »
http://www.di.se/artiklar/2013/1/20/riksbanken-har-ingen-koll-pa-guldet/

Känns nästan som att folk från DI hänger på detta forum. Tycker DI skriver rätt mycket om ädelmetaller.

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #20 skrivet: söndag 20, januari 2013, 17:36:45 »
Och dessa människor ska vi vanliga medborgare lita på. En intressant fråga är, vem äger detta guld? Om Riksbanken är statligt ägd så borde det betyda att vi äger detta guld. Kan inte vi medborgarna kräva bevis på att detta guld verkligen finns rent fysiskt och hur mycket som finns i lager?

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #21 skrivet: söndag 20, januari 2013, 18:37:58 »
Och dessa människor ska vi vanliga medborgare lita på. En intressant fråga är, vem äger detta guld? Om Riksbanken är statligt ägd så borde det betyda att vi äger detta guld. Kan inte vi medborgarna kräva bevis på att detta guld verkligen finns rent fysiskt och hur mycket som finns i lager?

Det stämmer det du skriver. Jag skulle dock vilja säga att det är "staten" som äger guldet, då jag personligen inte känner någon större koppling mellan staten och folket. Men en kontroll vore verkligen på sin plats med tanke på den naiva inställningen man verkar ha angående guldreserven. Frågan är om de lyssnar på någon som kräver en audit.

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #22 skrivet: söndag 20, januari 2013, 18:44:52 »
Tyvärr har jag kommit till den slutledningen att staten fullkomligt skiter i oss medborgare. Speciellt om man ställer en del jobbiga frågor.

Utloggad phat-cu-ru

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #23 skrivet: söndag 20, januari 2013, 19:17:17 »
på den naiva inställningen

Det är ju "realpolitik", dvs man kan ju inte säga till journalister... "My bad, solly no mör göld". Det som skrivs i gammelmedia är ju riktat främst till de som inte tänker själva.

Utloggad 2818181

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #24 skrivet: måndag 21, januari 2013, 00:19:29 »
På vilket sätt är det Sveriges mest sålda bunker?

Det var väl lite skämtsamt sagt och huruvida det verkligen stämmer låter jag vara osagt. Det har dock varit en hel del turer kring bunkern, och bl.a. saknades visst en nödutgång ??? vilket omöjliggjorde kommersiell verksamhet. Jag gjorde f.ö. en sökning och hittade följande länk om försäljningen: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/bergasalen-8-356-kvm-tomt-t4150.html

Citera
Det paradoxala var samtidigt att man byggde dessa atombombssäkra fästningar för bl.a. kommunledningen och deras anhöriga när det mest grundläggande målet för civilförsvaret ska vara att skydda civilbefolkningen. Samtidigt var det just civilbefolkningen (skattebetalarna) som bekostat eländet.

Så är det givetvis. De flesta civila erbjöds inget kärnvapenskydd utan mer konventionella skyddsrum. Dock är en fungerande stab och ledning av högsta vikt för ett effektivt räddningsarbete, och att flytta nyckelpersoner till en säker plats sågs då som prio ett. Nuförtiden samlas dessa ofta ihop i anslutning till räddningstjänstens egna ledningscentral med kraftfulla gipsväggar som skydd, vilket gör dem till ett lätt mål för en ev. illasinnad motpart. Vilket som är bäst, får väl var och en bedömma.
Urvalskriterierna för vilka som bör skyddas kan man möjligen fundera över och i filmen "Dr Strangelove" visar Dr. Merkwürdigliebe prov på ett sätt att resonera :)

För att gå lite OnT, så är det en intressant tråd, och citatet: "Det finns inget skäl att tro att det inte finns där. Det är ungefär som att fråga om man har pengar på banken, säger Degenne till DI" är helt obetalbart. Det känns snarast härstamma från ovanstående film.

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #25 skrivet: måndag 21, januari 2013, 00:59:03 »
Text....

Intressant

]För att gå lite OnT, så är det en intressant tråd, och citatet: "Det finns inget skäl att tro att det inte finns där. Det är ungefär som att fråga om man har pengar på banken, säger Degenne till DI" är helt obetalbart. Det känns snarast härstamma från ovanstående film.

Nästan som "Internet är en fluga".  :)

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Var finns Sveriges guldreserv egentligen?
« Svar #26 skrivet: måndag 21, januari 2013, 20:46:12 »
Dagens nätupplaga av DI undrar också var vår reserv är.

http://www.di.se/artiklar/2013/1/20/riksbanken-har-ingen-koll-pa-guldet/

Länkfix // Admin. Hur lyckas du med dina länkar varje gång Kristensson? ;)

Edit: Kör med kopiera ock klistra in, tacksam för andra tips
« Senast ändrad: måndag 21, januari 2013, 21:21:22 av kristensson »

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 16:49:42

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
lördag 30, maj 2026, 18:10:28

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
lördag 30, maj 2026, 16:51:57

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51

Guldtackor säljes (200 gram totalt) by Gurty
tisdag 26, maj 2026, 22:49:38

Bad jokes. by Tyr
tisdag 26, maj 2026, 15:02:54

Peter Schiff by Cash Is King
onsdag 20, maj 2026, 23:15:44