Författare Ämne: Var till banken idag och......  (läst 7147 gånger)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
Var till banken idag och......
« skrivet: fredag 18, januari 2013, 18:15:22 »
Hade ett möte med en bankman idag.

Skulle bestämma lite saker kring bolånet och fick samtidigt få lite rådgivning. Vi gick genom ekonomin och så kommer frågan. Har du några andra besparingar någon annanstans än i våran bank. Blev lite paff först och sedan sa jag att jag inte har något annat. Ville inte berätta om PM stackandet som jag har gjort det senaste året.

Kändes lite skönt att de inte vet att man har lite undangömt ifall worst case scenariot skulle inträffa.

Intessant också hur de tänker när jag beklagade mig lite över att de inte tar emot några kontanter något mer. Sa till honom att om jag tex säljer bilen eller båten och får 10 000 eller mer kontanter och vill lägga in dom på kontot hur gör jag då? Svaret är att du kan ju åka till en bokhandel i grannstaden och lägga in pengarna på kontot via dom. Tar i och för sig ett par dagar innan överföringen är klar men det var enda sättet. Sedan kommer automaterna tas bort så man får ta ut pengar på ICA eller Coop. Vet att Coop här hemma har börjat ifrågasätta att banken har börjat skicka bank kunder till kassorna för att de ska få kontanter när automaten är tom. Coop tycker att det är fel att de ska ta risken med kontanter och banken slipper den biten helt.

Intressant möte med lite annat smått och gott men kul nu när man har börjat tänka lite annorlunda än den genomsnittliga bank kunden. Man måste se om sitt eget hus som man säger.

Lyckades pruta ner räntan några enheter i alla fall.  ;) 8)

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
SV: Var till banken idag och......
« Svar #1 skrivet: fredag 18, januari 2013, 19:31:30 »
När jag var på banken senast och lånade pengar till en lägenhet som jag är typ 50-70% belånad på (beroende av marknadsvärde) så frågade de om jag ville låna mer för att lyxrenovera...

Ehh? Whut?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: fredag 18, januari 2013, 19:33:09 »
SHB, Svenska Handels Banken skall ha en honnör för att de inte fasar ut kontanter och borde därmed få fler kunder som tycker kontanter är viktigt.

Så rösta inte med fötterna utan med huvudet när ni väljer bank

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #3 skrivet: fredag 18, januari 2013, 19:36:48 »
SHB, Svenska Handels Banken skall ha en honnör för att de inte fasar ut kontanter och borde därmed få fler kunder som tycker kontanter är viktigt.

Så rösta inte med fötterna utan med huvudet när ni väljer bank

Det är ju igentligen rätt sjukt att en bank inte har pengar, är ju som om posten inte skulle dela ut post eller telia syssla med telefoni, å andra sidan så kommer de ju se till att kunderna betalar för den servicen. Jag har ingen av storbankerna och skulle inte betala för att ha dem heller.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: fredag 18, januari 2013, 19:54:32 »
När jag var på banken senast och lånade pengar till en lägenhet som jag är typ 50-70% belånad på (beroende av marknadsvärde) så frågade de om jag ville låna mer för att lyxrenovera...

Ehh? Whut?

När jag bokade min nya lya så var det en representant från en bank på plats för att som de sade skulle rådgiva i frågor om hur man skulle gå tillväga med allt från att betala för lyan till försäkringar. När de erbjöd lån och jag sa att degen redan var ordnad, vilket den faktiskt är så blev de sura och började visa en pissig attityd. Allt slutade med ett storbråk och bara sekunder från att nävar flög mellan en liten finnig räka från banken och en stor ful och elak jä--l för att deras representant inte tyckte om att det fanns en person som inte behövde dansa efter deras pipa. JAG VANN  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: fredag 18, januari 2013, 20:06:57 »
Deras rådgivning går ju ut på egentligen att folk som inte har riktigt koll gör som banken vill och binda upp kunder till banken. Avgifter tjänar de på samt att folk har mycket lån hos dom.

De som ställer lite motfrågor och har lite egna idéer blir ju besvärliga. Men den klientelet är nog inte så stor så de tjänar på att de flesta kunderna litar blint på banken och är för trött/lat för att ta reda på saker själv.

Har aldrig förstått att man inte orkar ta reda på lite i allafall. Man kan ju inte allt men är ju bra om man har lite kött på benen. Säger inte att det jag gör är rätt men har lite förstånd och går inte på vad som helst.

Sen kanske andra alternativ är ännu bättre men har varit nöjd med de jag har mestadels att den kontakten jag har haft förut har varit bra och trevlig att göra med. Är en ny kontaktperson för mig nu och vi får se hur det blir i framtiden. Den förra försökte aldrig pracka på mig en massa utan sa jag att jag inte behövde det hon erbjöd så tjatade hon inte utan lyssnade på det jag ville ha. Bra sevice men nu får vi se hur det går med denna.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: fredag 18, januari 2013, 20:20:10 »
Vad jag egentligen vänder mig emot är att när jag gjort det helt klart att jag inte är intresserad eller vill ha något som han erbjuder så fortsätter han att försöka tvinga mig att vilja ha den dyngan han skyfllar ut. När man sagt nej så finns det inte utrymme för vidare debatter. >:(

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: fredag 18, januari 2013, 20:20:29 »
När jag bokade min nya lya så var det en representant från en bank på plats för att som de sade skulle rådgiva i frågor om hur man skulle gå tillväga med allt från att betala för lyan till försäkringar. När de erbjöd lån och jag sa att degen redan var ordnad, vilket den faktiskt är så blev de sura och började visa en pissig attityd. Allt slutade med ett storbråk och bara sekunder från att nävar flög mellan en liten finnig räka från banken och en stor ful och elak jä--l för att deras representant inte tyckte om att det fanns en person som inte behövde dansa efter deras pipa. JAG VANN  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Destecado - Storbanken: 1-0 i första ronden ;)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #8 skrivet: fredag 18, januari 2013, 20:36:58 »
 @ Destecado .  :P

Jag väntar ännu att få ett sådant tillfälle. Att visa vem som är sherif i den egna lägenheten. Skulle några sådan figurer kliva över min tröskel och bete sig så ... då hade jag låst dörren inifrån och gett dom en föreläsning de sent skall glömma, och inte släppt ut dem förrän de bad om ursäkt.  ;D

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 16:33

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi