Författare Ämne: Pris (premie) på Swea  (läst 56225 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Pris (premie) på Swea
« skrivet: torsdag 17, januari 2013, 01:03:11 »
Så, efter mycket räknande, felräknande, omräknande och dubbelkollande har vi kommit fram till ett ungefärligt pris för Sweamynten. Att jag skriver "ungefärligt" beror på att större delen av priset baseras på GBP, och därför naturligt rör sig mot SEK om än i små rörelser. För att inte dra ut på lidandet längre för er presenterar vi därför ett intervall där priset kommer ligga.

Priset för Swea (exkl silver eftersom ni själva kommer bidra med det) ser ut att bli ca 108 kr/st, baserat på minst 750 st mynt. Det slutgiltiga priset kommer att beräknas när vi är redo att beställa, vilket givetvis kommer att presenteras för er när så är möjligt. Se nuvarande priser nedan:

500 st: ca 125 kr/st
750 st: ca 108 kr/st
1000 st: ca 98 kr/st

Det finstilta:

Vi reserverar oss för stora svängningar i kursen på det brittiska pundet (GBP). Skulle det stiga ovanligt mycket fram till beställningstillfället tar vi oss friheten att göra en ny priskalkyl. Vi har räknat på summan både en och tre gånger och lagt ner mycket tankearbete för att det skall vara korrekt. Skulle det ändå mot all förmodan dyka upp någon oväntad kostnad (från t ex präglaren) kommer vi räkna om kalkylen och informera er.

Har ni funderingar eller frågor angående ovanstående, välkomna att kommentera nedan!

Glöm inte heller bort omröstningen om vilket motiv som skall bli det vinnande.
« Senast ändrad: tisdag 19, februari 2013, 21:33:19 av Silverräven »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Pris (premie) på Swea
« Svar #1 skrivet: torsdag 17, januari 2013, 04:06:57 »
Hej Silverräven

Är detta räknat på 500 mynt ?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: torsdag 17, januari 2013, 09:34:08 »
Det stämmer bra det, det är beräknat på 500 st. Glömde tillägga att vi givetvis räknar om premien när vi längre fram ser exakt hur många förhandsbeställningar vi får in. Skulle vi  få förhandsbeställningar på exempelvis 750 mynt i stället för de 500 st som kalkylen bygger på, så sänker det givetvis styckpriset :)
« Senast ändrad: torsdag 17, januari 2013, 09:46:59 av Silverräven »

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #3 skrivet: torsdag 17, januari 2013, 12:27:00 »
Tänkte ni börjat ta emot förbeställningar under februari?

Finns det någon tidschema, vet att det är svårt att säga exakt men lite preliminärt...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: torsdag 17, januari 2013, 12:54:05 »
Tänkte ni börjat ta emot förbeställningar under februari?

Finns det någon tidschema, vet att det är svårt att säga exakt men lite preliminärt...

Planeringen är att allt ska bli klart för prägling under mars månad. Förbeställningarna kommer troligen bli av
under februari om allt går som planerat. Men det är preliminärt som sagt :)

Utloggad Guldkatten

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #5 skrivet: fredag 18, januari 2013, 00:14:36 »
Priset för Swea (exkl silver eftersom ni själva kommer bidra med det) kommer bli mellan 120-130 kr/st.
Härligt, äntligen får vi reda på vad premien blir :) Det blev ju ungefär på den nivån ni har sagt. Jag måste säga att jag tycker det är kul att det går att genomföra ett sådant här projekt till ett så lågt pris. Man tror ju att det borde bli en högre kostnad med en så begränsad upplaga. Jag utgår från att fraktkostnaderna inte är inkluderade i priset. Hur har ni tänkt runt den biten?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: fredag 18, januari 2013, 00:32:33 »
Priset för Swea (exkl silver eftersom ni själva kommer bidra med det) kommer bli mellan 120-130 kr/st.
Härligt, äntligen får vi reda på vad premien blir :) Det blev ju ungefär på den nivån ni har sagt. Jag måste säga att jag tycker det är kul att det går att genomföra ett sådant här projekt till ett så lågt pris. Man tror ju att det borde bli en högre kostnad med en så begränsad upplaga. Jag utgår från att fraktkostnaderna inte är inkluderade i priset. Hur har ni tänkt runt den biten?

Ja, innan vi ens visste om det var ekonomiskt genomförbart hade vi ingen aning om vad styckpriset skulle landa på. Jag gissade i början på att det skulle landa på runt 500 kr/st (inkl silver), lyckligtvis blev det inte så. Eller snarare kunde det gjort det, beroende på vilken präglare vi hade valt. Pobjoy var de som verkade kunna erbjuda bäst pris men samtidigt en hög kvalité. Det senare har varit målet från början.

Frakt för allt silver som skall skickas från Sverige till England innan prägling är inräknat i priset. Vi funderar på att sedan åka över och ta hem Sweamynten till Sverige själva och passa på och göra en liten studieresa (i myntprägling och brittisk pubkultur) samtidigt ;) Det är dock ej inräknat i priset. Vad som inte heller är inräknat är den individuella frakten från oss till respektive beställare, vilket alltså kommer tillkomma och variera beroende på kvantitet och valt fraktsätt.

Kort sagt: i premien ingår alla kostnader utom individuell frakt till respektive beställare.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #7 skrivet: fredag 18, januari 2013, 09:45:46 »
Otroligt projekt ni (hittills) rott iland, till låg kostnad och på så kort tid! All heder åt Silverräven och forumets konstnärlige elektronskalman!

Bara för nyfikenhetens skull: Varför sätta ett tak på 1500-2000 medaljer? Eller är det helt enkelt så att ni inte räknar med att få in fler beställningar? Det kanske inte alls är aktuellt, men det känns ju viktigt att ingen på forumet blir utan av det skälet. Och en större serie sänker väl priset en snutt till?

(Jag vill ju själv gärna ha ett gäng sveor men känner nästan att jag kommer litet sent till festen... förstod först inte hur jag kunnat missa hela Swea-tråden men slanten föll ned - no pun intended - när jag insåg att jag just kommit upp i 10 inlägg...)

Smart idé förresten att ni hämtar de färdiga mynten själva och kombinerar med en pubsafari; billigt för oss men kanske inte för er  ;)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: fredag 18, januari 2013, 10:06:30 »
Otroligt projekt ni (hittills) rott iland, till låg kostnad och på så kort tid! All heder åt Silverräven och forumets konstnärlige elektronskalman!

Tack för komplimangerna, dock har vi inte rott i land alltsammans än men vi är på god väg  8)   Vår vän siffermannen som står för designen har dock gjort den svåraste biten, jag håller bara i det administrativa.

Citera
(Jag vill ju själv gärna ha ett gäng sveor men känner nästan att jag kommer litet sent till festen... förstod först inte hur jag kunnat missa hela Swea-tråden men slanten föll ned - no pun intended - när jag insåg att jag just kommit upp i 10 inlägg...)

För övrigt är det inte för sent än att haka på, riktiga förbeställningar kommer inte riktigt ske än. När så är fallet kommer nyheten släppas för samtliga på forumet och då får även de med färre än 10 st inlägg chansen att få några mynt. Dock under förutsättning att de har något i inbyte givetvis, men vi ville ge de aktiva här en möjlighet att få ta del av utvecklingsprocessen, för att senare presentera en färdig idé till resten.

Citera
Bara för nyfikenhetens skull: Varför sätta ett tak på 1500-2000 medaljer? Eller är det helt enkelt så att ni inte räknar med att få in fler beställningar? Det kanske inte alls är aktuellt, men det känns ju viktigt att ingen på forumet blir utan av det skälet. Och en större serie sänker väl priset en snutt till?

Taket är mest vad vi bedömde skulle kunna tänkas vara realistiskt i fråga om antal förbeställningar, men troligen kommer vi ändå hamna på under 1000 mynt totalt. Det är även tänkt vara begränsat för att ge myntet en exklusivitet, något det kommer bli ändå med förväntad upplaga.

Citera
Smart idé förresten att ni hämtar de färdiga mynten själva och kombinerar med en pubsafari; billigt för oss men kanske inte för er  ;)

Det blir antagligen inte så kostsamt ändå, flygresorna över kostar mindre än vad frakten hade gjort. Sen är ju frågan hur många pints man "studerar"... inte för många förhoppningsvis, vi kommer ju ha en mycket värdefull last som ska hem till Sverige ;) Vi har även tänkt höra med Pobjoy om de har möjlighet att ge oss en visning av deras verksamhet, något som hade varit roligt att få presentera med bilder här på forumet.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #9 skrivet: fredag 18, januari 2013, 10:17:48 »
Vi har även tänkt höra med Pobjoy om de har möjlighet att ge oss en visning av deras verksamhet, något som hade varit roligt att få presentera med bilder här på forumet.

Bra idé! Skulle vara spännande att se hur det går till.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #10 skrivet: fredag 18, januari 2013, 17:38:19 »
Det stämmer bra det, det är beräknat på 500 st. Glömde tillägga att vi givetvis räknar om premien när vi längre fram ser exakt hur många förhandsbeställningar vi får in. Skulle vi  få förhandsbeställningar på exempelvis 750 mynt i stället för de 500 st som kalkylen bygger på, så sänker det givetvis styckpriset :)

Av ren nyfikenhet men hur mycket kan man räkna med att priset kan förändras i takt med att fler mynt beställs? vad gör 250 extra mynt på priset? kommer de som inte är medlemmar att erbjudas samma priser eller räknar vi med att de subventionerar för oss andra (även om det bara gäller några kronor)
« Senast ändrad: fredag 18, januari 2013, 18:00:58 av Silverräven »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #11 skrivet: fredag 18, januari 2013, 18:05:41 »
250 st extra mynt gör hyfsat stor skillnad på priset, jag har dock inte räknat på hur mycket ännu. Dock måste vi utgå ifrån ett grundpris baserat på x antal intresseanmälda mynt, vilket sedan ligger till grund för vad styckpriset blir. Dock kan vi tänkas räkna om och sänka priset om antalet intresseanmälningar kommer upp i en viss nivå. Priset blir lika för alla som förbeställer.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #12 skrivet: fredag 18, januari 2013, 19:39:35 »
Finns det någon tanke på hur man ska lägga upp köpet för de oreggade personerna? sälja andelar i silver där också eller är det enbart cash eller skicka in mynt som gäller? Antalet intresserade kan ju variera rätt stort med tanke på lösningen man väljer.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: fredag 18, januari 2013, 20:15:51 »
Finns det någon tanke på hur man ska lägga upp köpet för de oreggade personerna? sälja andelar i silver där också eller är det enbart cash eller skicka in mynt som gäller? Antalet intresserade kan ju variera rätt stort med tanke på lösningen man väljer.

Om du med "oreggade" personer menar "allmänheten" så är svaret att myntet är exklusivt för forummedlemmar. Är du inte registrerad på forumet får du inga mynt, så enkelt är det :) Däremot får givetvis besökare gärna registrera sig innan de förbeställer, när informationen väl är publik för hela forumet. Som det är nu är alla diskussioner angående Swea endast synliga för de med 10 inlägg eller fler, dvs de som minst uppnått statusen "medlem".

Det kommer dock mer nyheter om tillvägagångssättet inom en inte alltför avlägsen framtid.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: lördag 19, januari 2013, 21:35:52 »
Jag tänkte förtydliga lite efter ovanstående inlägg. Om någon här har vänner eller bekanta som hört om myntet men ej är registrerade på forumet, så får ni gärna antingen rekommendera dem att registrera sig eller så får ni ta beställningar åt dem. Tanken är att det ska vara exklusivt att beställa myntet härifrån, men vilka som sedan får det är givetvis upp till var och en. Själv kommer jag ge bort några som presenter till vänner och bekanta :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Au
Idag kl. 22:53

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz