Författare Ämne: En konspirationsteori  (läst 8005 gånger)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
En konspirationsteori
« skrivet: lördag 29, december 2012, 18:52:18 »
Om ni studerar namnet på den välkända hamburgerkedjan "Burger King" så ser det kanske inte särskilt anmärkningsvärt ut. MEN! Namnet avslöjar en mörk historia om hur maträtten en gång tillhörde svensk kungaätt, vilket dateras ända tillbaka till slutet av 1200-talet. Läs vidare!

År 1280 föddes Birger Magnusson, son till Magnus Ladulås (egentligen Magnus Birgersson). Birger hade en försmak för nötkött, vilket till hans föräldrars stora förtret var en dyr matvana då de tvingades slakta mången kor för att tillfredsställa den lille pojkens aptit. Hans mor, Helvig av Holstein, ansåg att han behövde äta mer än bara kött och kom på den briljanta idén att servera pojkvaskern hans middagar i form av malet kött mellan två brödskivor. Vips - utan att veta om det hade Helvig uppfunnit hamburgaren! Dock hette det inte "hamburgare" på den tiden, utan hon kallade det "handbirgare", eftersom lille Birger åt hållandes maten i händerna.

Detta blev Birger Magnussons favoritmåltid, en rätt värdig endast en kung. Det enkla receptet blev en välbevarad hemlighet inom familjen, då hamburgaren ansågs ge de krafter som krävdes för att styra riket. Birgers yngre bröder Erik, hertig av Södermanland och Valdemar, hertig av Finland, kände dock stor avundsjuka då de ej fick ta del av denna underbara måltid som endast var kungar förunnat. Avundsjukan växte med tiden sig större, vilket ledde till att de tillfångatog sin äldre bror på Håtuna kungsgård i Uppland. Syftet var att genom idel dödshot och förolämpningar avkräva Birger receptet för hamburgaren (som lustigt nog bara bestod av en enkel köttfärsbiff och två brödskivor). Denna händelse kom att senare kallas Håtunaleken.

år 1308 släpptes Birger och tvingades avstå både stora delar av riket. Hamburgerreceptet lyckades bröderna dock aldrig lägga beslag på, men dök upp året efter, år 1309 då Sverige angreps av Norge och Danmark. Fred slöts i Helsingborg, men Birger Magnusson tvingades avstå stora delar av Sverige. Det tvistas om hamburgerreceptet följde med landområdena till dansken eller norrmännen, eller om det försvann i Helsingborg. Klart är att det tog flera hundra år innan maträtten dök upp igen.

1840-talet, den stora utvandringen till Amerika, det förlovade landet. Många fartyg gjorde den farliga resan över atlanten, med människor från framförallt småland. Även Norge hade en stor utvandring till Amerika, vilket gör att teorierna går i sär angående vilken väg receptet på hamburgare tog. Klart är dock att det slutligen hamnade i USA.

Enligt vederlagd historia kom hamburgaren till USA med tyska emigranter från Hamburg i slutet av 1800-talet. I själva verket stals receptet från en svensk eller norsk emigrant i Chicago. Nästa gång maträtten dök upp var år 1921 i White Castle, Wichita, Kansas. Dock under namnet "Salisbury steak", eftersom det mesta som på den tiden relaterades till Tyskland hade en dålig klang i.o.m första världskriget.

Vad finns det då för bevis för denna otroliga men totalt logiska historia undrar ni? Jo, genom att byta ut endast två bokstäver i namnet på "Burger King" får ni fram namnet "Birger Kung", dvs kung Birger Magnusson. Bevisen är oemotstridliga! Case closed.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
SV: En konspirationsteori
« Svar #1 skrivet: lördag 29, december 2012, 19:39:01 »
Jag hoppas ni noterade humorn och inte tror att jag klätt in mig i aluminiumfolie ;)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: lördag 29, december 2012, 20:27:12 »
Jag hoppas ni noterade humorn och inte tror att jag klätt in mig i aluminiumfolie ;)

Jo så att...................

Inloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 732
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: söndag 30, december 2012, 10:25:43 »
det går att vända till det mesta. kul läsning, tur att du la till en 1a aprilskylt i botten, annars hade jag börjat bojkotta BK. :)

Utloggad Sofokles

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: söndag 30, december 2012, 15:26:20 »
Hm intressant, finns det då någon koppling mellan McDonalds och Steve Jobs?

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: söndag 30, december 2012, 15:46:30 »

Mycket möjligt. Jag har dock inte hittat på...eh, upptäckt någon sådan koppling än.

Utloggad Sofokles

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
« Svar #6 skrivet: söndag 30, december 2012, 15:56:35 »

Mycket möjligt. Jag har dock inte hittat på...eh, upptäckt någon sådan koppling än.

Tänkte då framför allt på Big Mac som en trolig ingång.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #7 skrivet: söndag 30, december 2012, 15:57:50 »
hehe ja jag hade mina aningar om att det var så hamburgaren kom till  ;D

Utloggad Hemulen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
  • Vem, Jag?
« Svar #8 skrivet: söndag 30, december 2012, 21:58:14 »
Och jag som var helt övertygad om att "Birger Barbaren" var inblandad i det hela... ;)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #9 skrivet: söndag 30, december 2012, 22:03:58 »
Ja, var det inte en klockren teori så säg? Försök motbevisa mig, den som kan! haha

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #10 skrivet: söndag 13, januari 2013, 14:35:55 »
Ja, var det inte en klockren teori så säg? Försök motbevisa mig, den som kan! haha
Går inte, din teori är helt vattentät. Ska omedelbart köpa fantastiskt massa aktier i Burgerking!

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #11 skrivet: söndag 13, januari 2013, 14:40:49 »
Är det något denna historia förtäljer, så är det att med en stunds tristess och lite fantasi kan man komma på de mest otroliga teorier, haha.

Utloggad PeterL

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #12 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 10:16:47 »
Vattentät teori. Inte för att jag vill förstöra festen men enligt Wikipedia kommer hamburgare ursprungligen från Hamburg i Tyskland. Många emigrerade även därifrån till USA tidigare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hamburger

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 10:45:01 »
Vattentät teori. Inte för att jag vill förstöra festen men enligt Wikipedia kommer hamburgare ursprungligen från Hamburg i Tyskland. Många emigrerade även därifrån till USA tidigare.

Jag bakade in just den detaljen i historien. Helheten måste ju se vattentät ut som sagt  ::)

Utloggad PeterL

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #14 skrivet: torsdag 17, januari 2013, 07:50:35 »

Jag bakade in just den detaljen i historien. Helheten måste ju se vattentät ut som sagt  ::)

Klockrent! Du bjuder på många skratt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 10:18

Corona, inte ölen by maggan
Idag kl. 08:16

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
söndag 18, april 2021, 23:44:56

Vem tog mina pengar by sputnik
söndag 18, april 2021, 15:46:26

Eventuellt oseriösa köpare! på Tradera by BitsAndBobs