Författare Ämne: 100 lire Guldmynt  (läst 2321 gånger)

Inloggad Noob

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 0
100 lire Guldmynt
« skrivet: fredag 16, september 2022, 10:25:36 »

https://en.numista.com/catalogue/pieces38340.html

Någon som vet vart man kan köpa ett sådant mynt ? Nån seriös handlare.
Hur mycket över spot kan tänkas vara normalt att betala? Beror ju iof på kvalite och årtal men för en med ”vanligt” årtal och hyfsat skick.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1963
  • Affärsomdömen: 50
SV: 100 lire Guldmynt
« Svar #1 skrivet: fredag 16, september 2022, 12:41:49 »
Ett underbart mynt. Jag har letat i åratal, men aldrig hittat något. Däremot har jag en gång hittat ett 80 Lire (som jag dumt nog inte köpte). Jag vet att de dyker upp på eBay då och då, men oftast är priset orimligt och jag skulle aldrig våga köpa ett sådant mynt utan att få hålla i det först.

Jag fortsätter att leta. Lycka till.

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1138
  • Affärsomdömen: 97
« Senast ändrad: fredag 16, september 2022, 13:07:43 av Bosse68 »

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1138
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #3 skrivet: fredag 16, september 2022, 13:13:06 »
Kan också rekommendera World Money Fair Berlin 2023
Där finns mängder av säljare från hela världen
https://www.worldmoneyfair.de/fair/news/?lang=en

Inloggad Noob

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: fredag 16, september 2022, 13:27:43 »
Ett underbart mynt. Jag har letat i åratal, men aldrig hittat något. Däremot har jag en gång hittat ett 80 Lire (som jag dumt nog inte köpte). Jag vet att de dyker upp på eBay då och då, men oftast är priset orimligt och jag skulle aldrig våga köpa ett sådant mynt utan att få hålla i det först.

Jag fortsätter att leta. Lycka till.

Ja visst verkar det vara ett underbart mynt. Jag har hållit i ett 80 Lire mynt och blev då sugen på att få tag i detta 100 lire mynt.
Hoppas du lyckas få tag i ett och jag får börja mitt årslånga letande här idag.

Inloggad Noob

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: fredag 16, september 2022, 13:32:54 »
https://www.muenzenmueller.de/Numismatik/Europa/Silber--und-Goldmuenzen-aus-Italien/Sardinien---Italien-80-Lire-1826-Carlo-Felice-Gold--2-.html

Här finns flera till salu, 1700-2000€ st

Jag försökte mig på deras sökfunktion men hittade inget 100 lire..
Är Inge bra på tyska men är det en sida som är seriös och man kan köpa ifrån om det skulle dyka upp ett?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: fredag 16, september 2022, 13:34:16 »
…jag skulle aldrig våga köpa ett sådant mynt utan att få hålla i det först.
Ja visst verkar det vara ett underbart mynt. Jag har hållit i ett 80 Lire mynt och blev då sugen på att få tag i detta 100 lire mynt. Hoppas du lyckas få tag i ett och jag får börja mitt årslånga letande här idag.
På sitt sätt är 80 Lire ännu skojigare än 100 Lire, just för att det är så udda. 100 Lire/100 Francs finns ju från många länder, även om de är ovanliga från annat än Frankrike (och Monaco).

Bosse: Berlin i februari: tack för tipset.

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 658
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #7 skrivet: fredag 16, september 2022, 20:47:30 »
« Senast ändrad: fredag 16, september 2022, 20:52:28 av 9darter »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3194
  • Affärsomdömen: 129
« Svar #8 skrivet: fredag 16, september 2022, 22:02:58 »
Jag har handlat från MA-shops ett flertal gånger och det har gått bra. Det är en sammanslagning av flera olika handlare.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #9 skrivet: lördag 17, september 2022, 01:11:21 »
Jag har oxå handlat från MA o det har gått bra. Dock ska man ha med sig att silver som läggs upp på MA kostar typ 4-10x mer än vad det skulle göra om man hittar myntet någon annanstans. En svensk tvåkrona (inte ovanlig modell) i bra kvalitet kan gå på flera tusen där och 150 spänn här hemma.

Inloggad Noob

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: söndag 18, september 2022, 09:39:53 »
Efter lite fundering blir det en 80 lire, den är betydligt vackrare än 100 L.
Jag har möjlighet att köpa en, Blir att hämta den idag eller imorgon.

Nån som är duktig att bedöma skick via bilder och är villig att hjälpa så säg till. Blir efter jag köpt den.
Det är en liten kantskada på den men annars är den fin, vet inte hur mycket man ska bry sig om det? Kanske är normalt på äldre cirkulerade mynt.
Myntet är från 1828 och efter lite efterforskning på nätet så ska den finnas i 8961 st exemplar.

Är ny på det här med mynt men det känns som ett bra nybörjarköp.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: söndag 18, september 2022, 21:26:34 »

Nån som är duktig att bedöma skick via bilder och är villig att hjälpa så säg till. Blir efter jag köpt den.
Det är en liten kantskada på den men annars är den fin, vet inte hur mycket man ska bry sig om det? Kanske är normalt på äldre cirkulerade mynt.
Myntet är från 1828 och efter lite efterforskning på nätet så ska den finnas i 8961 st exemplar.

Nu är det inte min avsikt att vara avig, men här finns flera varningssignaler som är värda att begrunda.
  • 80 lire är ett jättetrevligt mynt, men det är inte ett nybörjarmynt. Inget mynt som är 200 år gammalt med en upplaga på 8961 st är nybörjarmynt, det är samlarmynt. Inget fel i det, men du måste veta vad du köper.
  • Upplagan är, enligt Numista, 22504 st 1828-L + 8961 st 1828-P. Du köper alltså den ovanligare varianten (med en örn som mintmark). Det är sannolikt bra.
  • Det absolut viktigaste när man köper ett mynt är att hålla koll på vilken premie man betalar. Vilken premie betalar du?
  • Det är absolut ok att be någon att titta på bilder, men att titta på bilder efter det du köpt myntet kommer ju inte att hjälpa dig mycket. Och om det nu finns en kantskada, varför har du inte fått bilder på både mynt och kantskada av säljaren? Och vem är det som skall bedöma om skadan är liten?
  • När du skriver ”hämta den” så låter det som att du och säljaren redan är överens. Det är lite konstigt att ha kunnat bli överens om pris på ett mynt med en skada utan att du helst hållit i det alternativt åtminstone har bra bilder att utgå ifrån.
Jag vill inte avråda dig från att köpa ett mynt som du gärna vill ha, men vi talar ju trots allt om en märkbar mängd pengar. För den händelse du är intresserad av en mer lågriskingång i detta med PM-mynt för massor med pengar så kan det vara värt att begrunda alternativet att köpa ett mindre ovanligt mynt från en känd butik som Tavex eller LS med en sannolikt mycket lägre premie. Du kan med all sannolikhet hitta en 80 Lire vid ett senare tillfälle, det fanns ju flera via länkar i tråden.

Oavsett hur du väljer att göra så tycker jag att det är kul att du har hittat hit! Ju fler som intresserar sig för gamla mynt desto skojigare för oss alla. Vem vet, en dag kanske det finns underlag för att vi skall kunna nörda ner oss i ännu äldre mynt. Varför stanna vid 1800-talet… :-)

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 239
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #12 skrivet: söndag 18, september 2022, 22:49:26 »
Äldre mynt är kul! August har rätt, oavsett vad du väljer att göra så är det alltid bra att kolla bilder innan köpen och sen också att kolla vad man får!

Kul att du är här och del av gänget!  :)

Här kommer en bild på ett äldre mynt, visserligen inte guld utan silver...men med några år på nacken i alla fall!  :)

/DEScypher

Inloggad Noob

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: måndag 19, september 2022, 10:22:27 »

Nu är det inte min avsikt att vara avig, men här finns flera varningssignaler som är värda att begrunda.
  • 80 lire är ett jättetrevligt mynt, men det är inte ett nybörjarmynt. Inget mynt som är 200 år gammalt med en upplaga på 8961 st är nybörjarmynt, det är samlarmynt. Inget fel i det, men du måste veta vad du köper.
  • Upplagan är, enligt Numista, 22504 st 1828-L + 8961 st 1828-P. Du köper alltså den ovanligare varianten (med en örn som mintmark). Det är sannolikt bra.
  • Det absolut viktigaste när man köper ett mynt är att hålla koll på vilken premie man betalar. Vilken premie betalar du?
  • Det är absolut ok att be någon att titta på bilder, men att titta på bilder efter det du köpt myntet kommer ju inte att hjälpa dig mycket. Och om det nu finns en kantskada, varför har du inte fått bilder på både mynt och kantskada av säljaren? Och vem är det som skall bedöma om skadan är liten?
  • När du skriver ”hämta den” så låter det som att du och säljaren redan är överens. Det är lite konstigt att ha kunnat bli överens om pris på ett mynt med en skada utan att du helst hållit i det alternativt åtminstone har bra bilder att utgå ifrån.
Jag vill inte avråda dig från att köpa ett mynt som du gärna vill ha, men vi talar ju trots allt om en märkbar mängd pengar. För den händelse du är intresserad av en mer lågriskingång i detta med PM-mynt för massor med pengar så kan det vara värt att begrunda alternativet att köpa ett mindre ovanligt mynt från en känd butik som Tavex eller LS med en sannolikt mycket lägre premie. Du kan med all sannolikhet hitta en 80 Lire vid ett senare tillfälle, det fanns ju flera via länkar i tråden.

Oavsett hur du väljer att göra så tycker jag att det är kul att du har hittat hit! Ju fler som intresserar sig för gamla mynt desto skojigare för oss alla. Vem vet, en dag kanske det finns underlag för att vi skall kunna nörda ner oss i ännu äldre mynt. Varför stanna vid 1800-talet… :-)

Tack för ditt svar och dina kloka varningar, bra att ha med sig.

Situationen är dock denna.
Jag köpte myntet igår. Av en vän som inte är en myntsamlare, han har haft det en längre tid och jag har fått sett det långt innan affären.
Vi utgick från guldets spot och la på 15% i premie. Båda medvetna om att premien kan vara 0% upp till kanske 25% vad vi sökt oss fram till.

Ang. myntets upplaga har den ett P och ett ankare vilket på den sidan jag kollar på, numista.com, har 8961 st. Det kan kanske finns olika källor på det som säger annorlunda.

Varför jag vill veta hur pass bra skicket är, är för min egen del. För att veta vad jag har i min samling (min samling under uppbyggnad). Det är inte för att veta om jag gjort en bra eller dålig affär, för det har ingen betydelse just i detta fall. Sen lär man sig alltid nåt om hur man ska tänka med premie osv. med tex en kantskada.

Myntet i sig ger mig ett bra helhetsintryck när man ser det. Men nu efter man tagit bilder och zoomar så ser man alla repor osv. och den blir fulare och fulare  ;)

Så jag är tacksam om du eller någon annan vill kika på bilderna och kanske skriva hur man ska tänka vid bedömning av skick. Bilderna kommer i nästa post.

Och ja, redan nu känner jag sug att fortsätta skaffa mynt. Var inne från början att köra 20 francs men tror jag ska satsa på något annat nu iom detta köp. Måste bara komma på vad  :)

Inloggad Noob

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: måndag 19, september 2022, 10:30:14 »
Gick inte att lägga upp bilderna här då dom var för stora

Så dom hamnade här

https://postimg.cc/gallery/jRYQgyr

Den "största" kantskadan på bild 8
« Senast ändrad: måndag 19, september 2022, 10:33:28 av Noob »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
Idag kl. 03:46

Guldpaket, 100 g tacka, 4 1 OZ mynt, Stockholm eller Rek Post 142100 kr by d_g_s
Igår kl. 17:29

KINA by cyber
Igår kl. 08:30

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by DEScypher
Igår kl. 05:48

USA - hur har dom det by Birka
söndag 27, november 2022, 13:06:04

Lunar 3 2023 by Fantom
fredag 25, november 2022, 14:19:42

Riksbanken by Cash Is King
torsdag 24, november 2022, 15:01:01

Queens beasts köpes! by Silvern
onsdag 23, november 2022, 19:42:49

Är 1986 års Krugerrand 1OZ och 1/10 OZ sällsynta och dyra? by d_g_s
onsdag 23, november 2022, 12:00:17

Dina pris-spekulationer för guld, silver i SEK och USD by d_g_s
onsdag 23, november 2022, 11:57:22

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by cyber
tisdag 22, november 2022, 13:19:48

Säljes Stockholm: Australisk Guld Lunar 1999 Year of the Rabbit 24K 1 OZ 31.13 G by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:21:19

Säljes Stockholm: Australisk Guld Lunar Year of the Tiger 2010 24K 1 OZ 31.13 G by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:19:43

SÄLJES Stockholm: 86+464 st Silver Canadian Maple Leaf 2011-2012 by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:17:18

Säljes Stockholm: Enstaka eller flertal 1 KG Silvermynt. 2010 Year of the Tiger by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:13:03