Författare Ämne: Rykten börjar gå om silverbrist...  (läst 41042 gånger)

Utloggad Seglarn

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
SV: Rykten börjar gå om silverbrist...
« Svar #45 skrivet: fredag 25, januari 2013, 14:37:56 »
Ok, får se då, det låter surt att få vänta längre än vad dom säger. Rent hypotetiskt skulle dom ju kunna få dålig likviditet o konka innan dom hinner få iväg nån order. Kanske ska ta bilen till oslo istället om nu goldsource har några på lager. Kanske nån som vill göra sällskap upp. Isåfall går turen från östergötland!

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #46 skrivet: fredag 25, januari 2013, 14:44:05 »
Ok, får se då, det låter surt att få vänta längre än vad dom säger. Rent hypotetiskt skulle dom ju kunna få dålig likviditet o konka innan dom hinner få iväg nån order. Kanske ska ta bilen till oslo istället om nu goldsource har några på lager. Kanske nån som vill göra sällskap upp. Isåfall går turen från östergötland!

Tyskland är inget alternativ då? T.ex. http://www.silber-corner.de/de/Maple-Leaf-1-Oz-Silber-2012 säger att de har i lager.

Utloggad Seglarn

• Medlem
  • *
« Svar #47 skrivet: fredag 25, januari 2013, 16:21:20 »
Jo det vart tydligen samma pris som i norge trots att det ligger 7% moms på. Men annars fattade jag inget då jag inte kan nån tyska. Det har snackats om kvoter från tyskland som brukar fyllas direkt. Kan man vara 100% på leverantören, och frakten från tyskland? Skulle kännas bättre att handla över disk.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #48 skrivet: fredag 25, januari 2013, 16:54:33 »
Ok, får se då, det låter surt att få vänta längre än vad dom säger. Rent hypotetiskt skulle dom ju kunna få dålig likviditet o konka innan dom hinner få iväg nån order.
Nja. Dålig likviditet lär dom väl inte ha eftersom vi betalar in pengar i förväg. Möjligen skulle dom kunna leva loppan på dessa pengar och sedan inte betala sin egen leverans. Skall man ta bilen kanske man lika

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #49 skrivet: fredag 25, januari 2013, 17:06:20 »
Jo det vart tydligen samma pris som i norge trots att det ligger 7% moms på. Men annars fattade jag inget då jag inte kan nån tyska. Det har snackats om kvoter från tyskland som brukar fyllas direkt. Kan man vara 100% på leverantören, och frakten från tyskland? Skulle kännas bättre att handla över disk.

Jag har inte handlat från tyskland själv men det finns ju många andra här som har gjort det som kanske kan ge dig bättre svar, frakterna ska väl vara försäkrade och tar man någon av de mer kända butikerna så är de nog minst lika tillförlitliga som LS.

Om du handlar i norge över disk, kan du inte åka på momsen då om tullen går igenom vad du har med dig?

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #50 skrivet: fredag 25, januari 2013, 17:42:15 »

Jag har beställt från ett par tyska handlare och de har varit pålitliga. Dock skall man nog inte välja vem som helst, det finns säkert oseriösa nätbutiker precis som inom alla branscher. Mig veterligen har ingen här på forumet blivit lurad av något tyskt företag i alla fall.

Kan även tillägga att när du skrivit 10 st inlägg får du tillgång till lite intressanta trådar som bl a handlar om tyska ädelmetallhandlare och kvoter :)

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
« Svar #51 skrivet: fredag 25, januari 2013, 17:44:16 »
Om du handlar i norge över disk, kan du inte åka på momsen då om tullen går igenom vad du har med dig?

Jo så är det. Silver skall deklareras vid införsel till Sverige. För att komma undan det kan man ju lagra silvret i Norge där silvret är momsfritt. Då hindras man inte heller av kvoten. Se Baltinkassos förnämliga tråd http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=70.0. Sedan får man skaffa ett bankfack i t.ex. Halden. Det funkar ju om man ändå tänkt ha silvret i ett bankfack. Är man snål av sig kan man ju gräva ner det på fjället som jag tidigare föreslagit.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
« Svar #52 skrivet: fredag 25, januari 2013, 17:58:16 »
 En tanke slog mig.
Det vore ju smutt om vi gemensamt kunde köpa en utrangerad bank med valv i Norge. Då vart ju lagrings och momsbekymmer lösta.  ;D ;D
« Senast ändrad: fredag 25, januari 2013, 17:59:48 av hasse_A »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 784
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #53 skrivet: fredag 25, januari 2013, 18:29:21 »
Nu kommer ju han inte åt den tråden än eftersom den ligger i medlemsforumet..

Men för att sammanfatta. Kvoten är inget problem, får de inte skicka till Sverige så lär de säga det. Kan du inte tyska så använd googletranslate. Jag kan knappt ett ord tyska men har lyckats beställa ett flertal ggr med hjälp av nämnda tjänst. Litar du inte på det eller tycker det är svårt att förstå den oerhört tveksamt översatta texten så maila företaget, de flesta har någon som kan svara på engelska i varje fall. Nu har jag inte kollat vem som är billigast precis just nu men vi har ju forumsponsorer här som är tyska, mig veterligen har de INTE fyllt sin kvot i år, följ bara bannern längst upp på sidan, dels gynnar du forumet, dels är det mängder av medlemmar som beställt av dem, många flera ggr och så här långt har INGEN mig vetligen haft några allvarliga problem, det enda återkommande klagomålet är att man fått vänta när man vill ha sitt silver fort. Den länkade firman har också fått ett gott renommé av flera forumiter.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 725
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #54 skrivet: fredag 25, januari 2013, 18:48:32 »
Citera
Det vore ju smutt om vi gemensamt kunde köpa en utrangerad bank med valv i Norge. Då
vart ju lagrings och momsbekymmer lösta.
synd att den berömda tredjepartsrisken dyker upp igen då. Annars låter idén riktigt intressant.

Utloggad Seglarn

• Medlem
  • *
« Svar #55 skrivet: fredag 25, januari 2013, 18:57:34 »
Kanske ska göra så och beställa från den tyska firman som sponsrar forumet. Som ni säger så är det väl många av er som beställt därifrån. Tullen i norge ser jag inte som ett problem då jag har åkt över gränsen med bil otaliga gånger och ibland blivit stoppad på väg in i landet men aldrig att dom har kollat bagaget. Sen är det ju den svenska tullen som skulle kolla igentligen och den är mer eller mindre obefintlig vid både töcksfors, svinesund och charlottenberg. Samvetsmässigt tycker iallafall inte jag det spelar någon roll om man handlar momsfritt i estland eller norge.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 441
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #56 skrivet: fredag 25, januari 2013, 19:35:08 »
Om man tar tåget till Oslo från till exempel Göteborg, finns det något tull någonstans?  (försöker komma på lösningar till 2014s skattehöjningar för silver inom EU)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Rykten börjar gå om silverbrist...
« Svar #57 skrivet: fredag 25, januari 2013, 19:40:35 »
Om man tar tåget till Oslo från till exempel Göteborg, finns det något tull någonstans?  (försöker komma på lösningar till 2014s skattehöjningar för silver inom EU)

Det kan jag inte tänka mig. Jag har iaf aldrig sett någon tullstation på centralen här i Göteborg iaf...

Utloggad Seglarn

• Medlem
  • *
« Svar #58 skrivet: fredag 25, januari 2013, 20:57:50 »
Nej inte mycket till tull om man ska in i sverige från norge däremot om man ska in i norge. Inte mycket som är billigare i norge nuförtiden så jag antar att det inte är så mycket smuggling den vägen.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 441
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #59 skrivet: fredag 25, januari 2013, 21:01:45 »
Nej inte mycket till tull om man ska in i sverige från norge däremot om man ska in i norge. Inte mycket som är billigare i norge nuförtiden så jag antar att det inte är så mycket smuggling den vägen.

Då lär man ta en trip ditt nästa år och hämta upp lite silver då. Har inte haft äran att besöka den norska huvudstaden än....

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krugerangel
Idag kl. 10:10

Dagens stora förvåning by Aurum_Argentum
Idag kl. 10:07

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by august
Idag kl. 09:47

Mike Maloney "Why is gold the ultimate store of value ?" by Rödlöga
Idag kl. 07:02

[Avslutad] by Ritva
Igår kl. 16:50