Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 338934 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 726
  • Affärsomdömen: 9
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #705 skrivet: måndag 28, september 2020, 11:48:39 »
Apropå belåning - här har man gått omkring i Spara-lägret i 15 år och väntat på att bostadsbubblan ska pysa så att man kan göra ett klipp. Kanske är det vi sparare som är dumskallar, fast det känns rätt. Bubblan kanske inte spricker än på många år, och när den gör det så sker det kanske med en sån smäll att ett klipp blir omöjligt i alla fall.

Man får inte titta för mycket i backspegeln, den är inte till någon större hjälp. Hade man vetat 1995 att en normal bolåneränta skulle falla till en tiondel 25 år senare så hade det förstås varit självklart att köpa på sig så mycket bostad som bara möjligt, men det visste man ju inte då.

Min filosofi är att man inte ska vänta på klipp (efter att ha provat det ett tag :) ). Räkna inte med nån gigantisk avkastning på att bara äga saker, men inte heller med några större prisfall. Kanske kommer det överraskningar i framtiden, men det är långt ifrån självklart vilket håll de går.
« Senast ändrad: måndag 28, september 2020, 13:16:50 av cyber »

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 223
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #706 skrivet: måndag 28, september 2020, 13:30:19 »
Apropå belåning - här har man gått omkring i Spara-lägret i 15 år och väntat på att bostadsbubblan ska pysa så att man kan göra ett klipp. Kanske är det vi sparare som är dumskallar, fast det känns rätt. Bubblan kanske inte spricker än på många år, och när den gör det så sker det kanske med en sån smäll att ett klipp blir omöjligt i alla fall.

Det går redan att hitta klipp, men onekligen inte där alla vil bo.

PS: På tal om: https://www.di.se/nyheter/lamna-storstaden-och-hoj-din-levnadsstandard/
« Senast ändrad: måndag 28, september 2020, 13:33:45 av haberdasher »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #707 skrivet: måndag 28, september 2020, 16:08:16 »

Det går redan att hitta klipp, men onekligen inte där alla vil bo.

PS: På tal om: https://www.di.se/nyheter/lamna-storstaden-och-hoj-din-levnadsstandard/

Låt mig förtydliga: jag menade bara att man inte ska vänta på att något särskilt ska hända, inte att det inte går att göra andra sorters klipp :)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1246
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #708 skrivet: tisdag 29, september 2020, 09:31:25 »
Samtidigt har klyftorna ökat mellan fattiga och rika under ganska lång tid. Vi är på väg att få en USA-liknande ekonomi med en känsla av orättvisa och hopplöshet i den nedre delen av skalan. Sånt tror jag är farligt i längden.

Det bästa klipp man gör är att leva sitt liv och inte vänta på något som kan hända i framtiden. Jag väntade också länge på att köpa och priserna dubblerades. Det kan vara the mother of all bubbles men hur mycket tror vi att det går ner om det spricker? 30-50%? snacka om att vänta förgäves...

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 313
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #709 skrivet: tisdag 29, september 2020, 13:04:02 »
Ja alltså det är ju inte så att jag står utan bostad och väntar. Mer en fråga om att placera sig inför framtiden. Man kunde kanske köpa en liten lägenhet nu, att ha som övernattningslägenhet och eventuellt flytta till i framtiden när priserna har gått upp ännu mer. Men om jag investerar på det viset nu så spricker nog bubblan strax därefter, och så skulle jag ju gynna bankerna i onödan och bidra till allt vad bubblor och lånekaruseller heter.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #710 skrivet: tisdag 29, september 2020, 15:43:23 »
Ja alltså det är ju inte så att jag står utan bostad och väntar. Mer en fråga om att placera sig inför framtiden. Man kunde kanske köpa en liten lägenhet nu, att ha som övernattningslägenhet och eventuellt flytta till i framtiden när priserna har gått upp ännu mer. Men om jag investerar på det viset nu så spricker nog bubblan strax därefter, och så skulle jag ju gynna bankerna i onödan och bidra till allt vad bubblor och lånekaruseller heter.

Det jag vill ha sagt är att du ska inte köpa bostad på spekulation, köp för att bo eller låt bli.
Undantaget är om du köper en fastighet som genererar avkastning. Avkastningen är inte beroende av fastighetens värde och därför kan man ignorera det om priserna skulle gå ner

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 313
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #711 skrivet: tisdag 29, september 2020, 15:51:59 »
Det vore ju spekulation om jag inte hade någon användning av den. Tanken är nog främst som en övernattningslägenhet samt en (dyr) försäkring i fall det har blivit för dyrt att köpa om X antal år när något av barnen kan behöva en studentlya.

Men, åter till ämnet. Hur mår vi ekonomiskt?

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #712 skrivet: tisdag 29, september 2020, 22:25:25 »
Det vore ju spekulation om jag inte hade någon användning av den. Tanken är nog främst som en övernattningslägenhet samt en (dyr) försäkring i fall det har blivit för dyrt att köpa om X antal år när något av barnen kan behöva en studentlya.

Men, åter till ämnet. Hur mår vi ekonomiskt?

Jag tror på ett av två scenarion.

1. räntorna stiger trots försök att hålla ner dessa, bostadsmarknaden sjunker för att åter gå i linje med reallöneökningen

2. reallönerna stiger för att matcha huspriserna pga hög inflation, räntorna stiger såklart också men om lönerna håller jämna steg med inflationen så behöver inte huspriserna krascha.

Oavsett vilket av scenariona som är troligt så är vi snart vid sluts ände i denna kreditexpansion.

Snart är dock en relativ term 5-50 år :)

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #713 skrivet: tisdag 29, september 2020, 23:59:15 »
Oavsett vilket av scenariona som är troligt så är vi snart vid sluts ände i denna kreditexpansion.

Kreditexpansionen kommer att vara över när stora delar av skuldsatta inte längre kommer att kunna betala av på sina krediter. Det är bara en tidsfråga när vågen tippar. Min gissning är tidigt 2021. Jag tror att vi kommer att se saker hända som vi inte kunde ha föreställt oss i våra vildaste fantasier. Det är åtminstone det jag har förberett mig för de senaste 5 åren. Jag hoppas att jag har fel.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
« Svar #714 skrivet: onsdag 30, september 2020, 07:27:36 »
En rätt intressant diskussion om ämnet mellan Eric Strand och Jan Bolmesson.

https://rikatillsammans.se/om-inflation-skulder-rantefonder-och-borjan-pa-en-guldtrend/

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #715 skrivet: onsdag 30, september 2020, 09:25:02 »

Kreditexpansionen kommer att vara över när stora delar av skuldsatta inte längre kommer att kunna betala av på sina krediter. Det är bara en tidsfråga när vågen tippar. Min gissning är tidigt 2021. Jag tror att vi kommer att se saker hända som vi inte kunde ha föreställt oss i våra vildaste fantasier. Det är åtminstone det jag har förberett mig för de senaste 5 åren. Jag hoppas att jag har fel.

Jag tror att det går fort när det väl händer men man ska inte underskatta uthålligheten i det sista andetaget. 5-50 år är min gissning :)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #716 skrivet: onsdag 30, september 2020, 10:05:07 »

1. räntorna stiger trots försök att hålla ner dessa, bostadsmarknaden sjunker för att åter gå i linje med reallöneökningen

2. reallönerna stiger för att matcha huspriserna pga hög inflation, räntorna stiger såklart också men om lönerna håller jämna steg med inflationen så behöver inte huspriserna krascha.

Jag håller med dig om din slutsats, kreditexpansionen måste ta slut nån gång, men jag håller inte med dig i resten av resonemanget:

1. Det finns ingen gräns för hur mycket riksbanken kan manipulera räntorna. De kan skapa hur många miljarders miljarder som helst (japan har haft i princip nollränta i över 20 år nu). Det enda som stoppar dem är om de inte längre vill (pga skenande inflation eller ändringar i regelverket)

2. Reallönerna kan inte stiga lika snabbt som räntorna gör. Om bolåneräntorna stiger t ex från 1,5 till 3% så måste lönerna i princip dubblas för att hålla uppe priserna, eftersom räntekostnaden för boendet dubblats. Det räcker inte att reallönerna går upp 3%. Ok, de behöver inte riktigt dubblas, eftersom räntekostnader inte är de enda utgifterna för ett boende och boende inte är vår enda utgift (man kan ju tänka sig att en ökad andel av våra inkomster skulle läggas på boende om boende överlag blev dyrare pga stigande räntor), men du förstår vad jag menar...

Jag tror mycket mer på:

3. Inflationen tar fart (prisinflation, för er som gillar att prata om andra sorters inflation) -> räntorna tillåts gå upp lite (iaf nominellt, realt skulle jag bli förvånad om boräntorna går över 1%) -> bopriserna faller något (i bästa fall långsamt, i värsta fall 10-20% på ett år) -> livet går vidare
« Senast ändrad: onsdag 30, september 2020, 10:34:54 av cyber »

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #717 skrivet: onsdag 30, september 2020, 10:39:00 »
Små länder är mycket beroende av export. Den svenska ekonomin kan vara mycket hälsosam i allmänhet, men om exporten minskar och inte kommer tillbaka starkt kommer hela den ekonomiska spelplanen att förändras.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #718 skrivet: onsdag 30, september 2020, 15:57:33 »

Jag håller med dig om din slutsats, kreditexpansionen måste ta slut nån gång, men jag håller inte med dig i resten av resonemanget:

1. Det finns ingen gräns för hur mycket riksbanken kan manipulera räntorna. De kan skapa hur många miljarders miljarder som helst (japan har haft i princip nollränta i över 20 år nu). Det enda som stoppar dem är om de inte längre vill (pga skenande inflation eller ändringar i regelverket)

2. Reallönerna kan inte stiga lika snabbt som räntorna gör. Om bolåneräntorna stiger t ex från 1,5 till 3% så måste lönerna i princip dubblas för att hålla uppe priserna, eftersom räntekostnaden för boendet dubblats. Det räcker inte att reallönerna går upp 3%. Ok, de behöver inte riktigt dubblas, eftersom räntekostnader inte är de enda utgifterna för ett boende och boende inte är vår enda utgift (man kan ju tänka sig att en ökad andel av våra inkomster skulle läggas på boende om boende överlag blev dyrare pga stigande räntor), men du förstår vad jag menar...

Jag tror mycket mer på:

3. Inflationen tar fart (prisinflation, för er som gillar att prata om andra sorters inflation) -> räntorna tillåts gå upp lite (iaf nominellt, realt skulle jag bli förvånad om boräntorna går över 1%) -> bopriserna faller något (i bästa fall långsamt, i värsta fall 10-20% på ett år) -> livet går vidare

Riksbanken styr bara de korta räntorna, de långa räntorna kan därför drivas upp av marknadskrafter. STIBOR kan driva upp bankernas inlåningsräntor och därmed driva upp bolåneräntorna. Här har visserligen riksbanken visat sig beredda att köpa bostadsobligationer för att hålla nere räntorna så det får troligtvis ingen effekt på just bostadslån men annan finansiering kan bli väldigt dyr.

Vad gäller stigande reallöner så har det hänt förut och kan absolut hända igen, troligtvis är det härifrån vi får en hyperinflation då lönerna måste stiga pga ökade kostnader för livsmedel och i princip all konsumtion. Regeringen klarar inte längre av att upprätthålla samhällskontraktet och olika former av privata kostnader för sjukvård och skola samt gated communities med säkerhetstjänster uppstår.
Stigande löner är bara acceleratorn, inte orsaken kanske man kan säga.

vi vet alla att den redovisade inflationen inte är korrekt utan justeras tills den inte har någon mening längre, ändå blir saker dyrare. I scenario 2 som jag beskrev ovan är reallöneökning ett resultat av detta när pengarna inte räcker till längre.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #719 skrivet: onsdag 30, september 2020, 16:53:47 »
Riksbanken styr bara de korta räntorna, de långa räntorna kan därför drivas upp av marknadskrafter. STIBOR kan driva upp bankernas inlåningsräntor och därmed driva upp bolåneräntorna. Här har visserligen riksbanken visat sig beredda att köpa bostadsobligationer för att hålla nere räntorna så det får troligtvis ingen effekt på just bostadslån men annan finansiering kan bli väldigt dyr.

Riksbanken kan bevisligen köpa vilka obligationer som helst för att påverka såväl korta som långa räntor. Förr i världen sa man att de bara styrde de korta räntorna men så är det ju inte längre.

Vad gäller stigande reallöner så har det hänt förut och kan absolut hända igen, troligtvis är det härifrån vi får en hyperinflation då lönerna måste stiga pga ökade kostnader för livsmedel och i princip all konsumtion. Regeringen klarar inte längre av att upprätthålla samhällskontraktet och olika former av privata kostnader för sjukvård och skola samt gated communities med säkerhetstjänster uppstår.
Stigande löner är bara acceleratorn, inte orsaken kanske man kan säga.

vi vet alla att den redovisade inflationen inte är korrekt utan justeras tills den inte har någon mening längre, ändå blir saker dyrare. I scenario 2 som jag beskrev ovan är reallöneökning ett resultat av detta när pengarna inte räcker till längre.

Jag undrar om du inte menar nominella löner när du säger reallöner? Varför skulle reallönerna öka pga högre prisinflation?

Historiskt har reallönerna aldrig ökat med mer än ca 5% på ett år, se t ex https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/ och att det skulle hända igen låter våldsamt optimistiskt (optimistiskt för löntagarna, pessimistiskt för företagsägarna :) )

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Chrille
Idag kl. 12:24

En till newbie här by Knivmakaren
Idag kl. 11:38

Mega Silver : 1 oz Kookaburra silvermynt 2004 by mega_n
Igår kl. 20:53

Ny medlem och ny på det mesta by silverhamstern
söndag 29, november 2020, 15:43:26

4 simple reasons to buy gold by snus
söndag 29, november 2020, 13:26:03

Förvaring av ädelmetall. by Birka
söndag 29, november 2020, 12:52:50

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
lördag 28, november 2020, 16:19:12

Att fortsätta investera eller inte investera kan nu vara den stora frågan? by PennyLane
lördag 28, november 2020, 12:33:00

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by hasse_A
fredag 27, november 2020, 17:52:15

1 oz Australisk Lunar 2018 Hundens År Guldmynt Ocirkulerat by Lassiter
fredag 27, november 2020, 06:43:27

Produktionstakt hos myntverk sänkt p.g.a. covid? (Särskilt RCM) by M-Ädel
torsdag 26, november 2020, 11:40:57

George Gammon by hasse_A
torsdag 26, november 2020, 08:35:11

1kg silvermynt sökes by Entrism
onsdag 25, november 2020, 19:13:56

Glömt namnet på bolag som säljer fysiskt guld och förvaras i valv i UK by sputnik
tisdag 24, november 2020, 08:36:10

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 24, november 2020, 00:39:31