Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 284443 gånger)

Utloggad hedonism

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #570 skrivet: söndag 26, januari 2020, 21:17:14 »
Polisens klarar inte av att lösa probelmen med gängen, och ger istället näringsidkarna rådet att flytta från Jordbro.

Dagens feminiserade/lgbtq polisen har inte en chans mot tuffa utländska kriminella. Finns inga svenska män kvar. Alla är feminiserade. Klart att gängen tar över mer och mer.

Men sedan måste man förstå att polisen är redan mycket upptagen med andra superviktiga saker. Inte deras fel. De måste ju jaga pensiönerer vars åsikter på nätet inte överensstämmer med vänsterns. Och så klart måste polisen också kunna få tid till att dansa i pride festivalen. Det finns helt enkelt inte tid till att knäcka gängen. Så är det bara.
« Senast ändrad: söndag 26, januari 2020, 21:35:01 av hedonism »

guldgrisen

• Gäst
« Svar #571 skrivet: söndag 26, januari 2020, 21:40:40 »
... det var inte min poäng ...

Jag förstår poängen av dina monologer, som är att blanda och slänga olika händelser tillsammans och skylla allt på "härskarna". Du använder det svenska hatförhållandet till myndigheter genom att rikta dina argument till den "utsatta befolkningen", som har vant sig vid uppfattningen att staten kommer att lösa allt, det vill säga någon form av mental bondage.

Ansökan om skuldsanering lämnas in av cirka 10 000 personer varje år, och eftersom statistiken inte visar något om varför/hur människor kom i ekonomisk nöd, är det ett billigt skott att binda detta tillsammans med skuldkulturen. Det borde vara en mänsklig rätt att gå i konkurs, och de flesta gör så för att marknaden och omständigheterna är emot dem.
« Senast ändrad: söndag 26, januari 2020, 21:43:57 av guldgrisen »

guldgrisen

• Gäst
« Svar #572 skrivet: söndag 26, januari 2020, 21:59:04 »
Dagens feminiserade/lgbtq polisen har inte en chans mot tuffa utländska kriminella. Finns inga svenska män kvar. Alla är feminiserade. Klart att gängen tar över mer och mer.

Det får mig att tänka ... Varje gång jag besöker Postnords webbplats för att beställa några frimärken, kan jag inte sluta tänka varför Pride-frimärket aldrig tar slut. Det är den äldsta "brev" frimärket som fortfarande finns till salu där. Under normala omständigheter är det svårt att hitta valörlösa frimärken som släppts för mer än ett år sedan.  ;)
« Senast ändrad: söndag 26, januari 2020, 22:02:23 av guldgrisen »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1531
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #573 skrivet: söndag 26, januari 2020, 23:15:46 »
Trådens ämne är hur Sverige mår ekonomiskt. Försök leta er tillbaka till detta så att vi inte behöver gå in och städa. Det finns en sektion för mer generella diskussioner som kan användas om man inte vill hålla sig till ämnena i de trådar som löper kontinuerligt.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 811
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #574 skrivet: söndag 26, januari 2020, 23:19:49 »
Hej guldgrisen! Nu blev det tydligt att du ogillar det jag skriver och kanske lite för ivrig att tillrättavisa så kom du inte på något bättre än ignorera mina poänger och skickar en länk till den gamla e-tjänsten.

Nu fick du ju chansen att lägga in ordet härskare inom citattecken och generalisera över allt jag skriver. Kanske det jag skriver saknar värde. Det får du gärna tycka!

Det är självklart relevant i en diskussion om hur Sverige mår ekonomiskt hur den skuldbaserade ekonomins understödjare finner vägar framåt. Många har varit intresserade av diskussioner om hur det kommer utspela sig. Vi borde inte befinna oss i den situationen att det finns så många livstidsgäldenärer. Skuldsaneringen kom inte enbart till av barmhärtighetsskäl humanism eller mänskliga rättigheter. Det är bara ett sätt att få ett ruttet människofientligt system att fortgå en stund till.

Jag tycker det är relevant att det finns starka intressen som inte vill att vi ska leva som fria människor. Jag tycker det är viktiga "händelser att slänga in".  Tror du inte det finns intressen av att bredda skattebasen ta in mer och fler skatter? Hur du löser dina energibehov är såklart intressant för den som vill ta in skatter och avgifter. Tror du inte det finns de som vill plocka procent på hur du värmer ditt hus eller på allting annat som du gör? Jag tycker det är viktiga saker att ta upp. Jag tycker det är jätteviktigt hur etablissemanget ser på friheten och oberoendet som ett hot. Om du har en annan åsikt.. ut med den..   om du inte tycker det är relevant.  Gör något annat än att läsa då.

Det är också en trend värd att nämna.   Skatter på plastpåsar skatter på allting. Det kommer saknas medel.  Det är därför många av oss tror på en krasch och skaffar oss ädelmetaller som försäkring.

Du tycker att jag beskriver makthavare på ett alltför ofördelaktigt sätt när jag kallar dem härskare? Stämmer det? Varför tycker du det ?

Är du en sympatisör av rådande regim i någon mån ? Vänligen motivera!

Jag skulle vilja att du bemötte mitt påstående om att 2019 var ett rekordår när det gäller ansökningar för att få skuldsanering.

Hur menar du att det inte är något nytt under solen när allt fler har hamnat i skuldfällan ? Är det inte en trend...är det inte en nyhet om det blir ett rekord. Jag har läst att fler och fler beviljas skuldsanering. Är det inte en förändring ? Hur resonerar du ?

Mänsklig rättighet att få slippa betala skulder som har dragit på sig? Jag tycker du gör det enkelt för dig. För dig kanske man måste förenkla allt. Annars blir det "monologer".  Det är klart att den skulddrivna ekonomin skördar offer. Jag är ju emot detta sätt att bygga en ekonomi. Jag är emot att de skördas offer.  Men du kan väl inte mena att grundprincipen bör vara att man ska få dra på sig skulder och sedan inte ta ansvar för detta. Tycker du det är självklart att man ska kunna ägna sig åt icke produktiv, icke samhällsuppbyggande verksamhet som att spekulera tex med fastigheter och sedan inte stå för riskerna man tog? Jag ser mänskliga rättigheter mer som något som rör basala behov. Jag kan också se behovet nu när vi hamnat såhär snett. Jag har varit väldigt tydligt med att uttrycka mina sympatier för de som hamnat i skuldfällan p.g.a. systemets utformning. Jag kan också se att vi inte borde hamnat här.

Jag tror det blir en trevligare och mer värdefull diskussion om man bemöter det andra skriver på forumet sakligt. Jag tycker inte du gjorde det i det här fallet.

Jodå! ;) Tack för länken till den gamla tjänsten men det var inte min poäng att allt hänger på e-tjänsten eller att det inte funnits någon e-tjänst...Det framgår ju även att det redan fanns en e-tjänst i länken som jag skickade. Det som är "nytt under solen" och som var mest relevant är att det var rekord 2019 när det gäller ansökningar och att detta är en del i hur planekonomerna skall få oss att fortsätta låna enligt min tes. Det är numera enligt praxis lättare att få det beviljat än tidigare också vad jag förstår.

Imorgon lanseras en ny e-tjänst. Ropen skalla - skuldsanering åt alla
https://kronofogden.se/81483.html

Citera
Den ersätter den gamla e-tjänsten. (https://kronofogden.se/81483.html)
Ingenting nytt under solen.
... det var inte min poäng ...

Jag förstår poängen av dina monologer, som är att blanda och slänga olika händelser tillsammans och skylla allt på "härskarna". Du använder det svenska hatförhållandet till myndigheter genom att rikta dina argument till den "utsatta befolkningen", som har vant sig vid uppfattningen att staten kommer att lösa allt, det vill säga någon form av mental bondage.

Ansökan om skuldsanering lämnas in av cirka 10 000 personer varje år, och eftersom statistiken inte visar något om varför/hur människor kom i ekonomisk nöd, är det ett billigt skott att binda detta tillsammans med skuldkulturen. Det borde vara en mänsklig rätt att gå i konkurs, och de flesta gör så för att marknaden och omständigheterna är emot dem.

Polisens klarar inte av att lösa probelmen med gängen ...

Så länge svenskarna har en illusion om att staten kommer att fixa allt, och de inte behöver göra någonting själva, kommer gängen ha en enkel tid att ta över. Det är dags att Kling och Klang sparkas ut från polisen och de börjar tänka och agera som om de skulle upprätthålla lagen.

Ingen fara! Nu kommer plastpåsarna beskattas med tre kronor och skulder ska skrivas av. Så nu kommer det finnas massor av resurser till ungdomsgårdar och annat för att ta hand om alla som det är synd om .Dvs brottslingarna. Sverigebilden är ljus. Andra synpunkter är bara hat.

Tillbaka till verkligheten... skuldavskrivningen är en het potatis just nu.

Nu ska skulder skrivas av i stor skala så att de som inte har skött sig ska kunna fortsätta agera ansvarslöst och sätta oss andra i skiten. Med det sagt så vill jag påpeka att några av de som nu är "livstids skuldsatta /livstidsgäldenärer" har hamnat där de är utan egen förskyllan. Sverige ska fortsätta byggas på skuldsättningen ett litet tag till. Vem som helst kan komma i fråga för skuldsanering en gång i livet om man uppfyller vissa villkor. Även företagsskulder kan saneras verkar det som? Om detta är allmänt känt; hur påverkar det risktagandet? Man kanske skulle bli målvakt? :) 2019 var ett rekordår när det gäller ansökningar om skuldsanering.

Det råder troligen konsencus här på forumet att det ekonomiska systemet som just nu gäller bygger på att vi hela tiden skuldsätter oss. Eftersom det är meningen att vi ska bli skuldslavar så kan man inte hata på alla som hamnat snett. En människa är en konsument, en god människa är en konsument som konsumerar med lånade medel. Produktionen anses vara mindre relevant än konsumtionen i sammanhanget.
 När det går dåligt och efterfrågan sjunker allmänt så gäller för planekonomerna att "stimulera" till mera lån/lägre räntor. Större skuldsättning är 5-56 universalolja som smörjer och driver systemet sägs det. Eller är det heroin ? 

Den moderna träldomen består i att vara bärare av skuld. Att ta på sig mera skulder/herion är också meningen med livet och såklart starkt beroendeframkallande. Att vara en fri man som lever i samklang med sin omgivning människor och natur och leva av det som naturen ger...i frid och  utan väpnade konflikter är en mardröm för procentarna. I en sådan värld så får de inte plocka procent på allt mänskligt arbete och liv. 

Nu kom jag tänka på vad lögnpressen Expressen skrev om vedeldning och den fina boken skriven av Lars Mytting. Expressen har intervjuat en "god" människa som "problematiserar" vedeldningen. Letar upp texten, citeras här

"Jonas Engman, etnolog på Nordiska museet, anser att det "inte är oproblematiskt att det skapas bastioner som står i strid med ideal om jämställdhet och integration".

- Det handlar om ett slags nostalgi över ett svunnet bondesamhälle och det svenska folkhemmet. Vi hyllar föreställningen om ursprungssamhällen som självförsörjande, säger Jonas Engman.

- Grillning, snickra på hus och vedhuggning är manliga scener. De ger oss en känsla av att ha kontroll över den egna tillvaron. Det är områden som stärks och dit kvinnor inte har tillträde.

- Frågan är vem som kan identifiera sig med symbolerna. Det här är nordisk ved, det är grejen. Vi tror att vi vill släppa in alla och bli jämställda, men jag är övertygad om att det finns djupa konservativa värderingar som vi inte vill se, säger han."

Så nu vet ni..  ni som finner ett nöje i att klara er själva och vara självförsörjande tex snickra eller värma bostaden med ved så gäller följande. Ni föraktar kvinnor och ni är främlingsfientliga. Samhällets fiende nummer ett hahha.   Nordiska muséet är stiftelseägt men de får säkert en massa skattepengar för att finansiera sådana "stjärngossar" som Jonas Engman.

Det viktiga för planekonomerna härskarna och oligarkerna är inte att den som orsakat eller njutit av det som varit upphov till skulden skall betala skulden. Det viktiga är att NÅGON betalar och slavar. När vi blir mätta på skulder , när vi är panka och kreditvärdigheten är borta med vinden då kan vi inte ta på oss mera skulder.

Vad blir då nästa naturliga steg? Jo självklart att de som skött sig och inte satt sig i överskuldsättning, dvs de som fortfarande kan trampa ned sig djupare i kvicksanden av skuld ska trampa ned sig så att även de kan bli goda människor och skuldslavar.

Vilka tror ni får betala när "alla" får skuldsanering? Det bli ju bland annat du som läser det här som får betala. När man har skuldsanering så kan man skita i allt. Då behöver man inte betala någonting av skulden som automatiskt försvinner. Jobbar o sliter man under skuldsaneringen så får man bara betala/betala mer. Som nämnts tidigare så har många av de som hamnat i bakvattnet gjort det p.g.a. systemet så för dem så är det en bra sak med skuldsanering. Våra härskare som lagt grunden till alla orättvisor betraktar förfallet på betryggande avstånd. De behöver inte betala något.

Imorgon lanseras en ny e-tjänst. Ropen skalla - skuldsanering åt alla
https://kronofogden.se/81483.html

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 645
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #575 skrivet: måndag 27, januari 2020, 01:27:05 »
Ingen fara! Nu kommer plastpåsarna beskattas med tre kronor och skulder ska skrivas av. Så nu kommer det finnas massor av resurser till ungdomsgårdar och annat för att ta hand om alla som det är synd om .Dvs brottslingarna. Sverigebilden är ljus. Andra synpunkter är bara hat.

Hörde i fredagens Rapport i SVT 1 att regeringen har planer på att ge EU beskattningsrätt i Sverige och motiverar detta med att förväntade höjningar av EU-avgiften kan begränsas. Hans Dahlgren från Socialdemokraterna anser att en avgift på plast som inte återvinns ska kunna beskattas av EU i Sverige. Detta är bara början! Som jag ser det är det hög tid för Sverige att lämna EU och att dagens politiker som styr landet ställs till svars för sin tjuvaktiga politik innan de hunnit lämna över all makt till EU. Att sveriges regering gör allt för att främja bankmaffian på folkets bekostnad är uppenbart med tanke på hur skatter och bidrag är utformade. Förenklat kan man säga att sådant som ger expanderande kreditvolym åt bankerna premieras i alla lägen.

Rapport SVT1 20200124 inlägg startar 12:11
https://www.svtplay.se/video/25175066/rapport/rapport-24-jan-19-30-5?start=auto

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #576 skrivet: måndag 27, januari 2020, 09:58:17 »
Vilken härlig bild du målar upp med ett svenskt EU-utträde. Det vore mums!  ;) Tyvärr går EU nu och det svenska medlemskapet åt det håll som du beskriver med beskattningsrätt. Vår grundlag är inte tillräckligt stark för att stoppa det och befolkningen är grodan som håller på att kokas men inte märker det p.g.a. distraktioner rök och speglar. Så folket har inte vaknat än...kanske är jobbigt att ta sig upp från grytan...

Samtliga partier i 8-klövern dvs Sverigedemokraterna och de andra vännerna i riksdagen anser numera att ett svenskt EU utträde är en ickefråga.

Vänsterpartiet kräver inte längre ett svenskt EU-utträde (swexit), den tjocka SD-gubben Lundgren "jag tog henne nog på brösten" menar att "det går snabbare att påverka SD inifrån än via ett utträde". 

Själv tycker jag att det är Sverige vi ska kunna påverka, vi som bor här.

Partierna har kommit på att EU är bra för deras karriärer. Vänsterpartiet tror jag faktiskt till en liten del fortfarande är ideologiska och det hedrar dem även om deras politik suger. De har nog även kommit på att globalismen är deras grej. Går hand i hand med kulturmarxism. Nationella demokratier är en bromsklots mot drömmen som är en blandning mellan kommunism och fascism. Stora företag, banker och överstatliga politiska enheter ska styra allt.

Expanderade kreditvolym är hjärtat i systemet. Ju mer desperata de blir desto fulare bli metoderna....

Hörde i fredagens Rapport i SVT 1 att regeringen har planer på att ge EU beskattningsrätt i Sverige och motiverar detta med att förväntade höjningar av EU-avgiften kan begränsas. Hans Dahlgren från Socialdemokraterna anser att en avgift på plast som inte återvinns ska kunna beskattas av EU i Sverige. Detta är bara början! Som jag ser det är det hög tid för Sverige att lämna EU och att dagens politiker som styr landet ställs till svars för sin tjuvaktiga politik innan de hunnit lämna över all makt till EU. Att sveriges regering gör allt för att främja bankmaffian på folkets bekostnad är uppenbart med tanke på hur skatter och bidrag är utformade. Förenklat kan man säga att sådant som ger expanderande kreditvolym åt bankerna premieras i alla lägen.

Rapport SVT1 20200124 inlägg startar 12:11
https://www.svtplay.se/video/25175066/rapport/rapport-24-jan-19-30-5?start=auto

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 424
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #577 skrivet: måndag 27, januari 2020, 10:00:29 »
Mänsklig rättighet att få slippa betala skulder som har dragit på sig? Jag tycker du gör det enkelt för dig. För dig kanske man måste förenkla allt. Annars blir det "monologer".  Det är klart att den skulddrivna ekonomin skördar offer. Jag är ju emot detta sätt att bygga en ekonomi. Jag är emot att de skördas offer.  Men du kan väl inte mena att grundprincipen bör vara att man ska få dra på sig skulder och sedan inte ta ansvar för detta. Tycker du det är självklart att man ska kunna ägna sig åt icke produktiv, icke samhällsuppbyggande verksamhet som att spekulera tex med fastigheter och sedan inte stå för riskerna man tog? Jag ser mänskliga rättigheter mer som något som rör basala behov. Jag kan också se behovet nu när vi hamnat såhär snett. Jag har varit väldigt tydligt med att uttrycka mina sympatier för de som hamnat i skuldfällan p.g.a. systemets utformning. Jag kan också se att vi inte borde hamnat här.

Jag kan tycka att ansvaret för att människor drar på sig skulder borde vara tvådelat. Med det menar jag att långivarna kommer alldeles för lindrigt undan när de skiter sig. Det borde vara så att kreditgivaren också blir "lidande" när låntagaren inte klarar av att betala räntor och återbetalning av skulden. Då skulle vi förmodligen haft en mycket sundare lånemarknad.
Problemet är att vi nu är så dopade med krediter att skulle man ändra på denna asymmetri stannar all ekonomisk "utveckling/tillväxt".
Enda sättet att ta sig tillbaks till fastare grund är nog en fullständig återställning. D.v.s. en finansiell härdsmälta.

Själv är jag förvånad över att man lyckats fördröja denna så länge som man har. När jag började stacka ädelmetaller för 7-8 år sedan trodde jag att man inte kunde räkna med att nuvarande system skulle överleva 2010-talet. Så vad ska man tro nu ? När är vi så fullbelånade att trots superlåga räntor människor inte längre kan dra på sig mer lån för att ytterligare konsumera saker som inte är av typen investeringar ?  Med investering menar jag satsningar som ska ge avkastning i framtiden, Inte en resa till Thailand som en del felaktigt kallar det.
Så vad tror ni ?  Var i cykeln är vi ? Jag vågar inte längre spå framtiden när det gäller tidpunkten då musiken stannar.
« Senast ändrad: måndag 27, januari 2020, 10:03:03 av hasse_A »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #578 skrivet: måndag 27, januari 2020, 10:35:53 »
Ja jag har också funderat på hur hjulen fortfarande kan spinna. Vet bara att det kommer hända något "stort. snart". Snart kan dröja flera år. Precis som du var inne på så lägger sig den finansiella ekonomin som en våt filt över realekonomin. Så det kommer ju ta stanna av förr eller senare.

Jag är ingen expert på skuldsanering men som jag fattat så blir man av med samtliga skulder?

Det är inte bara onda banker vilka skapar "pengar ur luft" som varit kreditgivare. Tro mig jag skulle gärna klämma åt finanssektorn/bankirerna. Har ju typ 800 inlägg om det :) När de tagit för mycket risker så blir det arbetarna som till slut får betala kalaset som de har haft.

Du kanske är företagare som kämpat och jobbat åt nån snubbe som skiter i sina fakturor. Någon som sedan spelat bort allting i spekulation. Själv blir du blåst och går under ekonomiskt. Så det finns en nedsida med att skuldavskrivningar blir på modet.

Jag kan tycka att ansvaret för att människor drar på sig skulder borde vara tvådelat. Med det menar jag att långivarna kommer alldeles för lindrigt undan när de skiter sig. Det borde vara så att kreditgivaren också blir "lidande" när låntagaren inte klarar av att betala räntor och återbetalning av skulden. Då skulle vi förmodligen haft en mycket sundare lånemarknad.
Problemet är att vi nu är så dopade med krediter att skulle man ändra på denna asymmetri stannar all ekonomisk "utveckling/tillväxt".
Enda sättet att ta sig tillbaks till fastare grund är nog en fullständig återställning. D.v.s. en finansiell härdsmälta.

Själv är jag förvånad över att man lyckats fördröja denna så länge som man har. När jag började stacka ädelmetaller för 7-8 år sedan trodde jag att man inte kunde räkna med att nuvarande system skulle överleva 2010-talet. Så vad ska man tro nu ? När är vi så fullbelånade att trots superlåga räntor människor inte längre kan dra på sig mer lån för att ytterligare konsumera saker som inte är av typen investeringar ?  Med investering menar jag satsningar som ska ge avkastning i framtiden, Inte en resa till Thailand som en del felaktigt kallar det.
Så vad tror ni ?  Var i cykeln är vi ? Jag vågar inte längre spå framtiden när det gäller tidpunkten då musiken stannar.

guldgrisen

• Gäst
« Svar #579 skrivet: måndag 27, januari 2020, 17:22:38 »

Det jag motsätter mig är din felrepresentation av skuldsanering. Du borde mycket väl veta att endast fysiska personer kan få skuldsanering (https://sv.wikipedia.org/wiki/Skuldsanering), vilket innebär att de måste förklaras personligen konkurs. Det kan ta decennier innan människor beaktas för en skuldsanering. Om någon "inte vill vara produktiv" kan de skapa ett aktiebolag (juridisk person) och nöjas med att förlora företagets kapital (och det kanske är det som människor tycker är förvirrande, men ingen visar ju företags Lyxfällan på teve).
Fysiska personer (enskild verksamhet) är företagare som är ansvariga med sin personliga förmögenhet. Man skulle vara ganska dum att spekulera och fuska som en fysisk person.

Jag tror det blir en trevligare och mer värdefull diskussion om man bemöter det andra skriver på forumet sakligt. Jag tycker inte du gjorde det i det här fallet.

Ditto. Jag tror inte att det har någon meriter att diskutera med dig, på din nivå. Du fortsätter att prata utan att läsa och fundera över vad jag skriver, bara vänder på det i en annan riktning - kanske vi bara ska sluta och lämna diskussionen här?
« Senast ändrad: måndag 27, januari 2020, 17:26:07 av guldgrisen »

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #580 skrivet: måndag 27, januari 2020, 19:26:54 »
Du kanske är företagare som kämpat och jobbat åt nån snubbe som skiter i sina fakturor. Någon som sedan spelat bort allting i spekulation. Själv blir du blåst och går under ekonomiskt. Så det finns en nedsida med att skuldavskrivningar blir på modet.
Generell skuldavskrivning som begrepp är ju särskilt humoristiskt i Sverige, där kontanterna ju är i det närmaste helt utfasade och det enda folk har är bankernas utfärdade skuldebrev på sina kort. Visst vore det roligt att höra ramaskriken när skuldavskrivningen kommer och alla upptäcker att de har noll spänn på kontot.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1546
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #581 skrivet: måndag 27, januari 2020, 19:47:42 »
Hörde i fredagens Rapport i SVT 1 att regeringen har planer på att ge EU beskattningsrätt i Sverige och motiverar detta med att förväntade höjningar av EU-avgiften kan begränsas. Hans Dahlgren från Socialdemokraterna anser att en avgift på plast som inte återvinns ska kunna beskattas av EU i Sverige.
Jag läste Cash Kings post, och det var någonting nytt för mig, och bestämt rent alarmerande att höra att svenska politiker (S) vill möjliggöra att EU skall tillåtas beskatta Sverige. De skall få beskatta plastpåsar så Sverige får mindre EU avgift. Men har de väl släppt detta löst så står fler saker på tur, var så säker. De har ju pratats om europeisk bolagsskatt, koldioxidskatt och skatt på digitala företag de senaste åren. Rent sanslöst helt enkelt.

Jag tittade på Rapport-videon och vad denne EU:s budgetkommissionär, Johannes Hahn sade.

Låt oss ta det punkt för punkt:

Citat J. Hahn: ”Sverige som är ett rikt land med en stark ekonomi”

Man kan räkna på hur rikt ett land är på olika sätt. Den faktiska konsumtionen per capita mäter specifik hushållens välstånd, till skillnad mot BNP som även tar med företagens och statens välstånd.
 Så det är ett bra mått på hushållens välstånd, och årets Credit Suisses mätning visar att de svenska hushållens mediannettoförmögenheter är näst lägst i Västeuropa. Det enda landet med fattigare hushåll väst om forna järnridån är Portugal.
 Hämtat från Cornucopia. 

Citat J. Hanh: ” Sverige som tjänar mycket på att vara med i EU skall vara mer solidarisk och betala mer.

Jag citerar Cornu direkt här: Svenska folket måste vara medvetna om att vare sig Sverige eller EU är de samma som när vi röstade för EU-medlemskapet och gick med 1995. Idag har vi ingen positiv handelsbalans mot EU, utan EU dränerar istället svensk ekonomi på runt 250 miljarder kronor om året. I det här läget vill EU-kommissionen kraftigt höja Sveriges medlemsavgift och dränera svensk ekonomi ytterligare.

Sverige har negativt handelsnetto även med tjänster kontra EU. Att Sverige tjänar på EU-medlemskapet är alltså fake news. Att vi är ett tjänsteexportland kontra EU är fake news.

Sverige har ett handelsunderskott på 222 miljarder kronor med EU

Sedan så var det här med skatt på plastpåsar! For What? Jag citerar Cornu igen då han skrivit en bra och insiktsfull blogg om:

Världens miljöproblem löses inte i Sverige

Citat: ”Plasten i världshaven kommer inte från Sverige.

I Sverige importerar vi rent av sopor för att använda i våra fjärrvärmeverk - Sverige minskar alltså soporna i resten av världen.
Väldigt lite plast, i princip ingen, hamnar i svensk natur. Den plast som finns i Västerhavet och på Bohusläns stränder kommer inte från Sverige, utan har förts till Sverige via strömmarna in och från Nordsjön, och andra länders skräp till Bohuslän.

Således blir det inte mindre plast i havet i Sverige bara för att du inte köper en plastpåse. Och i synnerhet blir det inte mindre plast i Stilla Havet, där plasten kommer från länder som exempelvis Indonesien och Kina, som bara dumpar sina sopor rakt ner i havet eller i floder till att börja med.”

Den svenska medlemsavgiften till EU skall på förslag höjas från dagens 40 miljarder till 55 miljarder kronor. I stället för att tänka på nedskärningar så tänker EU i stället utgiftsökningarna som satsningar på interrailkort till ungdomar för 7,4 miljarder kronor, vilket bara det är hälften av Sveriges avgiftsökning. Och tyvärr allt för få nedskärningar inom bidragsdelen av den gemensamma jordbrukspolitiken eller EU:s regionstöd.

Jag kan bara hålla med Cash is King som skrev:

Som jag ser det är det hög tid för Sverige att lämna EU”. Visst är det så...

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2465
  • Affärsomdömen: 80
« Svar #582 skrivet: måndag 27, januari 2020, 19:51:11 »
"” Som jag ser det är det hög tid för Sverige att lämna EU”. Visst är det så..."

Men då kan vi ju inte längre köpa billigt silver.  :(

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #583 skrivet: tisdag 28, januari 2020, 10:36:12 »
Personer som var med om att lura till sig 15 miljoner kronor i assistansfusk slipper åtalas i tingsrätten eftersom det blir för dyrt för statskassan.

Man kan iofs fråga sig om folk blir mer vågade att begå brott som tros leda till villkorlig dom? Vad kostar det i så fall?  Om nu ens det svenska rättsväsendet har någon avskräckande effekt. Det skall ju inriktas på "vård".

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7393042&fbclid=IwAR1ipOJ3ulpiYUwdUTo3i3Efy5f8MERyFzF-UM_W6TDr1rndn2BWjtP8UoU

Inte bara dessa fuskare mår bra...

Juristerna i svenska domstolar mår bra ekonomiskt. De lever och frodas.
Incitamenten för jurister är att så många brottslingar som möjligt begår så många brott som möjligt och får påföljder som innebär att de snabbt kommer ut och "genererar" nya inkomster för juristerna.
I det här fallet blev de dock blåsta på konfekten. Då måste ju det svenska rättsväsendet få sig en känga :)  Kanske verkar lite taskigt att gnälla både när saker hanteras av domstol och när det inte gör det men återigen..Sverige har "förvärvat" problem och brottslighet som vi inte borde ha... och satt sin befolkning i skiten.
Av de som begått LSS-brott fusk med assistansersättning som är dömda i domstol, var ca 70 procent var utlandsfödda förra året enligt Janne Josefsson.. Han fick pisk av Elisabet Höglund pga detta då det inte var så lämpligt att säga i SVT-forum. Det var känsligt!
Ingen jurist behöver bli kränkt nu. Det är ofta väldigt intelligenta personer... har haft massor med dem att göra (på rätt sida om lagen hehe). Vem vill inte ha ett jättebra betalt jobb liksom... med hög status därtill?

https://timbro.se/smedjan/det-sjuka-fusket/
VÄLFÄRDENS GULDGRÄVARE DEL 2. Enbart 1,5 procent av misstänkt fusk med assistansersättning, sjukskrivning och VAB leder till fällande dom.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #584 skrivet: tisdag 28, januari 2020, 10:50:47 »
Det du skriver motsäger inte mina poänger nämligen att det var rekord 2019 i ansökningar om skuldsanering, att skuldsaneringar blivit vanligare och mer lättillgängligt. Jag tror även att det är en del i intentionen att låta dem som fortfarande inte är överskuldsatta betala så att det finansiella systemet med kreditexpansion hålls igång en stund till.

https://news.cision.com/se/kronofogden/r/rekordmanga-vill-ha-skuldsanering,c2883936

"Efter en lagändring i november 2016 har antalet personer som ansöker om skuldsanering ökat kraftigt. Första halvåret 2019 var det fler än någonsin tidigare. Fram till den sista juni i år hade nästan 10 900 personer ansökt. Det motsvarar en ökning med cirka 15 procent jämfört med första halvåret i fjol, och en ökning med knappt 4 procent jämfört med förra rekordåret 2017. Antalet ansökningar ökar i alla län förutom Kalmar, Norrbotten, Jämtland och Värmland."

Du citerar bara en liten del av vad jag skrivit och med det vill du säga att jag har felbeskrivit hur skuldsanering fungerar.

Jag vet bara det som finns att läsa tex på kronofogdens hemsida och i media såsom att man kan komma i fråga för skuldsanering både som privatperson och som företagare. Jag har inte ens nämnt något om det behöver vara en fysisk person eller ej. Du tycker att jag läser dåligt men själv är du så enastående att du läser sådant som ingen ens har skrivit. Du verkar inte ha koll på hur det ligger till med nivåerna då du skriver att cirka 10k personer ansöker varje helt år. Det var ca 11k bara första halvåret under 2019?! Enligt den info som jag fått fram (rätta mig om jag har fel)  så behöver skulderna inte vara mer än cirka 4 år gamla och man ska ha en väldigt dålig prognos för att kunna lösa sin situation.   Det kommer ju förresten finnas HUR MÅNGA SOM HELST som kommer befinna sig i det läget om några år. Så det verkar inte stämma som du skriver om att det kan ta flera decennier för att man ska komma i beaktande. Vad menar du med flera decennier ? 30år ? Verkar som sagt helt fel.

Jag tycker verkligen det i vissa fall kan finnas moraliska tveksamheter i att skuldavskrivningar blir alltför vanligt med tanke på att även legitima fordringsägare blir blåsta.
Banksektorn tycker jag verkligen inte det minsta synd om men mycket utav de skulder som aldrig blir betalda kan nu komma att smetas ut på hela eller stora delar av befolkningen.
Att smeta ut och dölja kostnader med en konstlad komplexitet är regimens beprövade och omhuldade sätt att lösa problemen de har skapat.

Om man lever på socialbidrag/ existensminimum kan man få skuldsanering utan att behöva betala någonting över huvud taget och nog kan den som spekulerat loss i t.ex. fastigheter eller något annat också få skuldsanering. Just spekulationsköp av bostadsrätter är det ganska många som ägnat sig åt.  När priserna inte längre stiger så upphör intresset t.ex. av att köpa en BR innan huset ens är byggt för att sedan sälja den vid inflytt...det påverkade bostadsmarknaden ganska så mycket och gjorde att marknaden utvecklades ännu svagare så självklart har många privatpersoner ägnat sig åt spekulation.  Skuldsanering pågår i många fall i fem år.

Det är troligt att ganska få skulle vilja riskera fem år av sitt liv där allt över miniminivån öronmärks för att betala skulder. Dock förekommer det självklart att personer lever gott på svarta inkomster under tiden. Jag tror inte att det skall ringaktas. Titta på Malmö. Där är det inte bara fotbollsspelare som är  målvakter.  Blir det väldigt generöst med skuldavskrivningar/saneringar så finns det säkert en del nya "affärsidéer" som öppnas upp. Man får bara skuldsanering en gång enligt reglerna men det finns/fanns ju ganska många som var beredda att bli målvakter under betydligt sämre premisser än så.

Det kanske som sagt inte är något enormt antal personer som passar på att utnyttja skuldsaneringen på fel sätt men det riskerar ändå att sända ut felaktiga signaler.
Men jag får repetera att jag inte är en anhängare av en pyramidspelsliknande ekonomi där det är meningen att folk skall bli skuldslavar. Jag tycker synd om folk som sitter med brevlådan full av sitt eget skägg och brev från inkasso. Skuldsaneringen är ju bara att måla på mögel i ett system som inte är för mänsklighetens bästa utan för bankirernas bästa.

Det jag motsätter mig är din felrepresentation av skuldsanering. Du borde mycket väl veta att endast fysiska personer kan få skuldsanering (https://sv.wikipedia.org/wiki/Skuldsanering), vilket innebär att de måste förklaras personligen konkurs. Det kan ta decennier innan människor beaktas för en skuldsanering. Om någon "inte vill vara produktiv" kan de skapa ett aktiebolag (juridisk person) och nöjas med att förlora företagets kapital (och det kanske är det som människor tycker är förvirrande, men ingen visar ju företags Lyxfällan på teve).
Fysiska personer (enskild verksamhet) är företagare som är ansvariga med sin personliga förmögenhet. Man skulle vara ganska dum att spekulera och fuska som en fysisk person.

Ditto. Jag tror inte att det har någon meriter att diskutera med dig, på din nivå. Du fortsätter att prata utan att läsa och fundera över vad jag skriver, bara vänder på det i en annan riktning - kanske vi bara ska sluta och lämna diskussionen här?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by sff123
Igår kl. 23:16

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by JL_GBG
Igår kl. 22:55

Goldsilver.be by Future
Igår kl. 22:54

Bad jokes. by Smaug
Igår kl. 20:16

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 19:17