Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 226762 gånger)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 20
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #480 skrivet: lördag 09, februari 2019, 23:07:55 »
Bra skrivet, i praktiken så lär det gå till så som du säger, det är Sverige i ett nötskal. Amorteringskravet borde ha varit striktare och kommit till tidigare. Ränteavdraget borde aldrig ha kommit till.

Kanske det men om folk inte belånar vart kommer pengarna till systemet som kräver mer pengar hela tiden för att hålla tillväxten uppe? Kanske staten som lånar då?

Det är skillnad på att inte belåna alls och att belåna ansvarsfullt. Jag tar hellre lägre tillväxt och högre stabilitet än det motsatta. Tror inte att folk skulle sluta låna bara för att ränteavdraget försvinner, det ligger i människans natur att låna. Däremot tror jag att många oansvarsfulla lån skulle försvinna och därmed stabiliteten öka. Som tidigare nämnts kan dessa höga lån leda till kvantitativa lättnader vilket enligt min mening inte alls är bra, det var det som hände under finanskrisen när man lätt bostadsmarknaden löpa amok.

Min poäng är att dessa skattepengar kan gå till att skapa arbetstillfällen som skapar tillväxt istället för att stödja överbelåning för tillväxt.

Du missar poängen i påståendet att belåning skapar nya pengar. Det ekonomiska systemet vi lever med idag har skapats på ökade krediter och dom måste fortsätta öka för att vårat ekonomiska system ska fortsätta fungera.

Alla här håller nog med om att det är ett dåligt system.

Svensk ekonomi är inte beroende av inhemsk konsumtion av sällanköpsvaror från kreditkortstorskar, om så hade varit fallet hade jag verkligen varit bekymrad.

Det här är fel, svensk ekonomi drivs av konsumtion, skulle konsumtionen gå ner blir folk arbetslösa och fler konsumerar mindre vilket leder till mer arbetslöshet osv.

Svensk ekonomi påverkas också av bostadsmarknaden då kommunerna kammar in stora pengar på markkontrakt för bostadsbyggande, den kassakon har börjat ge väldigt mycket mindre avkastning nu sen byggbolagen drog i handbromsen. Det kan mycket väl vara detta som startar snöbollen

Utloggad DanielBullion

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #481 skrivet: lördag 09, februari 2019, 23:48:03 »
Är högst medveten om att belåning skapar nya pengar, det jag poängterade var huruvida tillväxten sker. När du lånar pengar består merparten av amortering, dvs du lånar pengar från ditt framtida jag. Alltså skapar du endast tillväxt kortsiktigt medans din köpkraft minskar långsiktigt. Det argumentet jag drev var därför, varför ska staten betala för folks skulder istället för att lägga pengarna på att skapa arbetstillfällen? Dessa arbetstillfällen ökar produktiviteten, och med det konsumtionen och således också lån, som inte är betalade av staten.

Särskilt eftersom att merparten av dessa lån som staten betalar är just konsumtionslån. Hade varit en annan sak om folk tog lån för att öka produktiviteten. Därför ser jag inte riktigt poängen med premissen att staten ska betala för lånen för att öka tillväxten. Till slut leder detta till en krasch vilket är varför vi har lågkonjunkturer, pga kreditcyklarna. Så varför inte satsa på riktigt tillväxt istället för hokus pokus?

Jag skrev aldrig att konsumtionen var oviktigt. Det jag skrev var att Sveriges ekonomi inte är beroende av just den skaran som är kreditkortstorskar. T.ex så påverkar konsumtion i andra länder i och med att vi är ett exporttungt land.

Men ja det är ett dåligt system :)
« Senast ändrad: söndag 10, februari 2019, 01:02:39 av DanielBullion »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #482 skrivet: söndag 10, februari 2019, 07:38:31 »
Är högst medveten om att belåning skapar nya pengar, det jag poängterade var huruvida tillväxten sker. När du lånar pengar består merparten av amortering, dvs du lånar pengar från ditt framtida jag. Alltså skapar du endast tillväxt kortsiktigt medans din köpkraft minskar långsiktigt. Det argumentet jag drev var därför, varför ska staten betala för folks skulder istället för att lägga pengarna på att skapa arbetstillfällen? Dessa arbetstillfällen ökar produktiviteten, och med det konsumtionen och således också lån, som inte är betalade av staten.

Särskilt eftersom att merparten av dessa lån som staten betalar är just konsumtionslån. Hade varit en annan sak om folk tog lån för att öka produktiviteten. Därför ser jag inte riktigt poängen med premissen att staten ska betala för lånen för att öka tillväxten. Till slut leder detta till en krasch vilket är varför vi har lågkonjunkturer, pga kreditcyklarna. Så varför inte satsa på riktigt tillväxt istället för hokus pokus?

Helt klart är det så, att trappa ner ränteavdraget och satsa dessa pengar på något produktivt vore önskvärt och jag håller med dig i dina åsikter, dessvärre skulle det påverka konsumtionen kortsiktigt och med det konjunkturen. Tyvärr drivs ekonomin kortsiktigt i detta trasiga system för att hålla liv i högkonjunkturerna så länge man kan och förneka det faktum att en ny och potentiellt djupare lågkonjunktur ligger och väntar runt hörnet.

Jag skrev aldrig att konsumtionen var oviktigt. Det jag skrev var att Sveriges ekonomi inte är beroende av just den skaran som är kreditkortstorskar. T.ex så påverkar konsumtion i andra länder i och med att vi är ett exporttungt land.

Men ja det är ett dåligt system :)

Sverige har stor export det är sant och även här drabbas vi av konsumtionen och konjunkturen om än inte den inhemska men systemet och ekonomin ser ju likadant ut på många (om inte alla) andra håll

Men det jag framförallt ville ha sagt här är att Sverige är ett nettoimport land numera så den gamla devisen att Sverige är ett starkt exportland är bara halvsanning numera.
Till skillnad från många andra länder så har vi en ganska bred inkomstbas vilket ger oss lite bättre stabilitet än många i Europa men vi är fortfarande nettoimportörer och inhemsk konsumtion är något av det viktigaste vi har och ska inte förringas.

När bostadsbankomaten slår igen på allvar så blir det dystert för svensk ekonomi om inte politikerna kommer på ett sätt att skjuta upp skuldkrisen ännu en gång

Utloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 172
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #483 skrivet: måndag 11, februari 2019, 17:04:33 »
Vad skulle hända om Sverige i det här läget skulle byta valuta till Euro? Om man är rädd för hög inflation pga ränte- och bostadspolitik... skulle inte euro stabilisera det hela?

Jag propagerar inte på något sätt för euron. Vill bara veta vad effekten skulle bli.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1760
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #484 skrivet: måndag 11, februari 2019, 17:13:14 »
Jag tror att det är säkrare att hålla sig till kronan åtminstone tills läget i de sydeuropeiska euroländerna har stabiliserats.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 338
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #485 skrivet: måndag 11, februari 2019, 17:54:33 »
Vad skulle hända om Sverige i det här läget skulle byta valuta till Euro? Om man är rädd för hög inflation pga ränte- och bostadspolitik... skulle inte euro stabilisera det hela?

Jag propagerar inte på något sätt för euron. Vill bara veta vad effekten skulle bli.

I det korta perspektivet skulle det nog inte bli så annorlunda med euro istf SEK. Räntenivån är ungefär densamma.

Risken för hög inflation eller onyttigt hög ränta är nog snarare större med EUR, eftersom vi inte längre kan ha en oberoende penningpolitik. Får resten av europa hög inflation, så kanske ECB höjer styrräntan i EUR, även om vi här inte har samma höga inflation (och omvänt förstås, om det är inflationen i Sverige som stiger).

I situationen att den svenska kronan drabbas av en förtroendekris, så kanske den faller i värde och RB tvingas höja räntan trots att det är dåligt för svensk ekonomi vid det tillfället. Men även då är det nog bättre med en oberoende penningpolitik. Hade Grekerna t ex kunnat stimulera under krisen (till bekostnad av en högre inflation), så hade man kunnat komma betydligt lindrigare när krisen slog till.

Tidigare så anfördes ofta den lägre räntan som man hade i euro-länder som en anledning att gå med (nu pratar jag alltså främst om räntan som staten får betala när den lånar pengar av marknaden, även om den också slår igenom mot BLT:arna), men den skillnaden är inte så stor längre (nån får gärna informera om hur stor den är, men den är i alla fall inte stor...)

Fördelen med EUR är snarare att handel förenklas, vilket minskar omkostnaderna och ökar konkurrensen (vilket ju sänker priserna).

Inloggad Kalle4001

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 37
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #486 skrivet: måndag 11, februari 2019, 18:19:30 »
Sverige har under en lång tid medvetet tryckt ner statsskulden genom att sälja ut delar av sina tillgångar framför allt allmännyttan som var tillgångar hos kommunerna. Detta i en kombination av ”dåliga” lån påhejad av statens bank SBAB som villigt lånade ut 95% även 100% i vissa fall till privata bostadsköpare skapade den lånekarusell  som vi just nu ser början av slutet på. Konsekvensen av den minskade statsskulden är naturligtvis en ökad privat skuldsättning vilket långsamt övervärderat våra bostäder.
Vill man motverka att vi når kulmen i bostadsbubblan måste man återigen balansera om skuldsättningen till staten alternativt ”offra” delar av de privata skulderna. Ränteavdragets avskaffande och amorteringskrav är enligt mig en tydlig vägval mot att lägga över konsekvenserns till de yngre generationer som får skörda frukten efter en oansvarig kreditexpansion som de äldre generationerna byggt sina förmögenheter på.
« Senast ändrad: måndag 11, februari 2019, 18:41:14 av Kalle4001 »

Inloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 245
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #487 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 14:05:35 »
https://www.di.se/live/kraftig-kronforsvagning-efter-svaga-inflationssiffror/

Ännu mer kronras. Jag börjar bli genuint orolig för kronans framtid.

Inloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #488 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 14:20:38 »

Jag är EU medborgare som flyttat till Sverige för 10 år sedan. Med tanke på vad både Euro och Svenska Kronan har gått igenom dessa år och vilka framtidsutsikter vi har i nuläget är jag lite nyfiken på era åsikter:

Med (del av) facit i handen, var det rätt beslut att inte gå med Euron 2002?

Vad har varit fördelarna resp nackdelarna att ha kvar kronan?

Utifrån centralbankernas agerande (riksbanken vs ECB) är det rimligt att kronan har försvagats så mycket mot Euron (och nästan alla andra valutor i världen, suck) de senaste 6 åren?

Är det dags att ge upp kronan?

Mvh,
Grillo

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #489 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 14:49:51 »

Jag är EU medborgare som flyttat till Sverige för 10 år sedan. Med tanke på vad både Euro och Svenska Kronan har gått igenom dessa år och vilka framtidsutsikter vi har i nuläget är jag lite nyfiken på era åsikter:

Med (del av) facit i handen, var det rätt beslut att inte gå med Euron 2002?

Vad har varit fördelarna resp nackdelarna att ha kvar kronan?

Utifrån centralbankernas agerande (riksbanken vs ECB) är det rimligt att kronan har försvagats så mycket mot Euron (och nästan alla andra valutor i världen, suck) de senaste 6 åren?

Är det dags att ge upp kronan?

Mvh,
Grillo

Det var och är rätt att behålla kronan. Det har vi tjänat på och har kunnat styra vår ekonomi någotsånär autonomt till skillnad från andra EU-länder med euron som tvingats till toppstyrning från ECB (skräckexemplet är Frankrike som bytesbalansmässigt imploderat sedan eurointrädet). Det är inte kronan det är fel på utan det är våra politiker som agerar utifrån globala agendor och inte efter svenska medborgarnas intressen.

Utloggad Västjämten

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #490 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 14:52:30 »
Att sälja in idèn om gemensam skuld för att backa upp Euron fanns det inte en chans att göra när valutan skapades. Felkonstruerad från början hoppades man nog lösa det när tillfälle gavs.
Jag tror att Euron är dödsdömd, men man kommer inte att släppa köttbiten utan vidare.
Hur det nu än går med Euron så drabbas kronan. I övrigt instämmer jag med ManoleteSTHLM.

Utloggad figure4

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #491 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 17:48:42 »
Man ska inte skrämmas för mycket av att svenska kronan är svag. Visst, det leder till att importen blir dyrare. Det leder också till att tillgångar som handlas i utländsk valuta, såsom silver och guld, blir dyrare. Men det leder också till att vår exportindustri blir mer konkurrenskraftig vilket leder till mer jobb och ökad tillväxt.

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
« Svar #492 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 19:16:38 »

Kronraset går helt enligt plan, Stefan Ingves gör det som han ålagts genom demokratiska beslut,
och han lyckas väl med att se till att kronan faller 2% per år i förhållande till konsumentpriserna.
Precis som våra folkvalda politiker beslutat.

Ingves ser till så att falukorv som har ett visst pris vid en tidpunkt, får ett 2% högre pris ett år senare.
Han gör sitt jobb på ett skickligt och förtjänstfullt sätt.
Han gör det han ålagts, och då har slutresultatet blivit en försvagning gentemot andra valutor.

Att stärka kronan är den enklaste saken i världen, riksbanken kan mycket enkelt stärka kronan gentemot andra valutor,
men det är inte deras uppgift, tvärtom.

För att stärka kronan mot andra fiat-valutor skulle han t ex kunna genomföra en kvantitativ åtstramning.
Återinvesteringarna av förfall och kupongbetalningar i statsobligationsportföljen fortsätter tillsvidare enligt riksbanksbeslutet för någon vecka sedan.
Men skulle de *sluta* köpa statsobligationer när de existerande förfaller så skulle penningmängden minska, och kronan stärkas.

Extremt enkelt, det enda problemet är att inget av de etablerade politiska partierna ifrågasätter 2%-målet.

Vad skulle vi ha euron till för övrigt? Kronförsvagningens orsak är politiska beslut som utförts helt enligt plan.
Ta bort 2%-målet istället.
« Senast ändrad: tisdag 19, februari 2019, 19:29:28 av grinne »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1270
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #493 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 22:40:54 »
Kronraset går helt enligt plan, Stefan Ingves gör det som han ålagts genom demokratiska beslut,
och han lyckas väl med att se till att kronan faller 2% per år i förhållande till konsumentpriserna.
Precis som våra folkvalda politiker beslutat.
...
Han gör det han ålagts, och då har slutresultatet blivit en försvagning gentemot andra valutor.
...
Extremt enkelt, det enda problemet är att inget av de etablerade politiska partierna ifrågasätter 2%-målet.

Kronförsvagningens orsak är politiska beslut som utförts helt enligt plan. Ta bort 2%-målet istället.
Jag håller med om mycket av detta, men inte allt. Att ta bort 2%-målet tycker jag borde vara en självklarhet, givet ett uppdrag att upprätthålla prisstabilitet. Men precis som du säger så finns det ju inget riksdagsparti som stödjer detta.

Men det jag inte håller med om är att du lite verkar sätta likhetstecken mellan att uppnå ett inflationsmål på 2% och att kronan sjunker mot andra valutor. Det är inte riktigt så enkelt. I princip alla världens centralbanker har ett inflationsmål på 2%, det är närmast en centralbanksreligion trots att väldigt få kan förklara varifrån dessa 2% kommer (jag har för mig att det var någonting med fårfarmare på Nya Zealand, men är osäker).

Om det bara handlade om att uppnå ett inflationsmål som är gemensamt för både oss, Euro-blocket, UK och USA så skulle inte valutorna röra sig relativt varandra. Men det gör de. Och att kronan sjunker mot t ex USD beror bl a på att vi har negativa räntor medan USA har positiva. De negativa räntorna har ingenting direkt med inflationsmålet att göra, utan handlar främst om att ge svenskt näringsliv tillgång till billigare pengar. Priset är privat skulduppbyggnad och en sjunkande kronkurs.

Ett ytterligare problem är att i tider av ekonomisk stress så sker det en flykt till säkrare hamnar och då är de små valutorna extra sårbara. Se bara vad som hände under första varvet av finanskrisen. Detta gör att allt annat detsamma så skulle vi behöva ett högre ränteläge än vår omvärld för att kompensera för att vår valuta är minst. Detta borde ju dessutom ha varit möjligt när våra politiker i åratal slagit sig för bröstet om hur fantastiskt bra det just nu går för Sverige.

Men istället för ett positivt räntenetto mot omvärlden så har vi ett negativt och som ett resultat av detta så sjunker kronan. Precis som glimbert är jag orolig för kronans framtid och jag tror att det är sannolikt att om detta fall fortsätter en bit till så kommer ytterligare delar av svenskt näringsliv att säljas på rea till utlandet, vilket inte på något sätt gynnar Sverige.

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
« Svar #494 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 21:48:02 »

Men det jag inte håller med om är att du lite verkar sätta likhetstecken mellan att uppnå ett inflationsmål på 2% och att kronan sjunker mot andra valutor. Det är inte riktigt så enkelt. I princip alla världens centralbanker har ett inflationsmål på 2%, det är närmast en centralbanksreligion trots att väldigt få kan förklara varifrån dessa 2% kommer (jag har för mig att det var någonting med fårfarmare på Nya Zealand, men är osäker).

Om det bara handlade om att uppnå ett inflationsmål som är gemensamt för både oss, Euro-blocket, UK och USA så skulle inte valutorna röra sig relativt varandra. Men det gör de. Och att kronan sjunker mot t ex USD beror bl a på att vi har negativa räntor medan USA har positiva. De negativa räntorna har ingenting direkt med inflationsmålet att göra, utan handlar främst om att ge svenskt näringsliv tillgång till billigare pengar. Priset är privat skulduppbyggnad och en sjunkande kronkurs.

Det stämmer att inflationsmålet för de flesta centralbanker ligger runt 2%, men problemet är att centralbankerna lyckas olika bra med att uppnå inflationsmålet.
Den faktiska inflationen i olika länder är för de flesta länder *inte* 2%, det är faktiskt så att Sveriges riksbank har lyckats otroligt väl med att uppnå målet de senaste åren,
till skillnad mot andra centralbanker. Här finns exempelvis inflationsdata:

https://www.rateinflation.com/

EU: 1.57%
USA: 1.55%
Japan: 0.3%
Ryssland: 4.3%
Australien: 1.8%

Notera att 1,57% (EU) och 1.55% (USA) är mindre än sveriges 2.0%

Över tid kommer valutor med lägre inflation att stärkas mot valutor med högre inflation, och tvärt om.
Det gäller inte nödvändigtvis i korta tidsintervall eftersom marknaden består av aktörer
som inte nödvändigtvis gör det mest rationella valen i alla sammanhang.

Men över tid kommer trenden att styras av inflationskvoten för de två valutorna.

EU och USA har haft en lägre inflation än Sverige. Resultat: Kronan sjunker gentemot Euro och dollar.

Ryssland har en högre inflation än Sverige: Resultat: Kronan stärks mot Rubeln.

Australien och Sverige har haft likartad inflation: Resultat: Kronan har legat relativt stabilt mot AUD.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kronan faller som en sten by Carambola
Idag kl. 00:51

[Avslutad] Guldmynt. by Birka
Igår kl. 12:23

Total okunnig nybörjare söker råd. by Strokur
Igår kl. 11:54

Den här... by drgrillo
Igår kl. 00:56

Hedgea genom att växla till annan valuta? by Carambola
onsdag 24, april 2019, 21:34:36