Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 771138 gånger)

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #420 skrivet: lördag 01, september 2018, 11:32:09 »
"Konrad har sin lön i SEK och utgifter i SEK, alltså märker han inte så mycket av förändringar i USD/SEK eller VEF/SEK på kort sikt och därför har dessa förändringar inte så stort nyhetsvärde. That’s all I’m saying."

Att Konrad inte märker så mycket av sin förmögenhetsminskning gentemot andra europeer innebär inte att den inte finns där. Konrad blir varse om den den dagen han bestämmer sig för att resa utomlands eller när utlänningar driver upp bostadspriserna i området där han bor. Helt sant att det spelar roll mot vilken valuta man jämför, så kan man säga som i ditt exempel tex att vi blivit rikare mot tex Venezuelaner och turkar men fattigare mot andra europeer. Vilket som har störst betydelse är väl upp till var och en.

"Detta tycker jag är nonsens. Om jag köpte en liter mjölk för 13kr i min ICA-butik i vid årsskiftet och jag nyss köpte en liter till för drygt 13kr så beror ju inte det på att någon motpart tar någon förlust utan på att motpartens kostnader för att tillhandahålla mjölken i butiken inte gått upp lika mycket som USD/SEK försämrats (vilket givetvis beror på att mjölken kommer från en svensk ko)."

Jo, det gör det, förlusten förflyttas till den som i slutändan får sin inkomst i SEK för produktionen av mjölken. Skulle mjölkproducenten plötsligt få för sig att denne vill ha betalt i euro så skulle inflationen ta fart i affären också.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #421 skrivet: lördag 01, september 2018, 11:39:22 »
Hur reagerar kronan på kommande parlamentariska problem? Hur ser utländska investerare på ett eventuellt svenskt omval, och hur påverkar det i så fall vår valuta?

Historiskt har det inte påverkat mycket. Personligen tror jag att de mesta redan finns inkluderat.

Med detta vill jag säga att vi kommer säkert att få vissa regeringsproblem, men att detta redan ligger i kursen.

Mycket svårt att gissa valets påverkan på valutan, tror som du att mycket är inbakat redan. Pessimisterna tror på ännu lägre kronkurs iom hög privat skuldsättning, ökande social oro och svag regering. Optimisterna pekar på låg statsskuld och hög tillväxt.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #422 skrivet: lördag 01, september 2018, 13:30:50 »
Helt sant att det spelar roll mot vilken valuta man jämför, så kan man säga som i ditt exempel tex att vi blivit rikare mot tex Venezuelaner och turkar men fattigare mot andra europeer. Vilket som har störst betydelse är väl upp till var och en.
Ok, så vi är överens om att det inte finns någon absolut referens utan att effekten beror på valuta för intäkt vs. valuta för kostnader. Därmed så blir den nationella effekten i princip integralen över alla dessa relationer för alla invånare och företag i Sverige och det viktigaste valutaparet för merparten av svenskar är SEK/SEK. Vilket var exakt vad jag försökte fånga i min förenklade schablonkalkyl. Check.
Citera
Jo, det gör det, förlusten förflyttas till den som i slutändan får sin inkomst i SEK för produktionen av mjölken. Skulle mjölkproducenten plötsligt få för sig att denne vill ha betalt i euro så skulle inflationen ta fart i affären också.
Givetvis är det så. Om vi extrapolerar in i en möjlig framtid där kostnaderna hamnar i Euro istället för SEK så blir effekten av en försvagad SEK givetvis större. Men jag har inte försökt beskriva effekten i en av många möjliga framtider, jag har uppskattat effekten här och nu, som orsak till att det inte skrivs mer.

Dessutom finns det andra alternativa framtidsscenarion, inklusive kraschande EUR, kraschande USD, stigande XAU etc. Skulle vi hamna i någon kombination av dessa så tror jag absolut inte att det blir mindre jobbigt med intäkterna i SEK (mindre valuta=mer volatilt). Men detta har jag inte heller försökt beskriva.

Det är ärligt talat lite oklart för mig exakt vad du invänder emot, men det låter som att du vill diskontera en förlust mot något som ännu inte inträffat, först mot en sluttransaktion över till USD (vilket du modifierat till att inkludera andra valutor), sedan till en möjlig framtid av mindre SEK-användning i Sverige. Framtidsperspektivet har relevans (även om det inte var det vi började diskutera), men bara för ”investeringar”. För ”konsumption” (av t ex en liter mjölk) är det ju pris här och nu relativt intäkt här och nu som avgör. Efter köpet och när mjölken är uppdrucken har Konrad ju inte blivit fattigare pga att framtida mjölk om tre år prissätts i Euro.

Nu har jag inga aktuella siffror på detta, men jag är övertygad om att av den totala transaktionvolymen i landet är konsumption i olika former betydligt större än investeringar. Detta låg till grund för min uppskattning av effekten av kronförsvagningen (som ju är ett faktum) här och nu, t ex för Konrad.

Är du helt säker på att vi är oense?

Utloggad Frassekatt

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #423 skrivet: lördag 01, september 2018, 14:34:29 »
"Konrad har sin lön i SEK och utgifter i SEK, alltså märker han inte så mycket av förändringar i USD/SEK eller VEF/SEK på kort sikt och därför har dessa förändringar inte så stort nyhetsvärde. That’s all I’m saying."

Att Konrad inte märker så mycket av sin förmögenhetsminskning gentemot andra europeer innebär inte att den inte finns där. Konrad blir varse om den den dagen han bestämmer sig för att resa utomlands eller när utlänningar driver upp bostadspriserna i området där han bor. Helt sant att det spelar roll mot vilken valuta man jämför, så kan man säga som i ditt exempel tex att vi blivit rikare mot tex Venezuelaner och turkar men fattigare mot andra europeer. Vilket som har störst betydelse är väl upp till var och en.

"Detta tycker jag är nonsens. Om jag köpte en liter mjölk för 13kr i min ICA-butik i vid årsskiftet och jag nyss köpte en liter till för drygt 13kr så beror ju inte det på att någon motpart tar någon förlust utan på att motpartens kostnader för att tillhandahålla mjölken i butiken inte gått upp lika mycket som USD/SEK försämrats (vilket givetvis beror på att mjölken kommer från en svensk ko)."

Hej
Håller med om att det är felaktigt att hävda att min ”förmögenhet” har minskat med kronkursens procentuella tapp mot USD. Däremot tycker jag att det är tveksamt att påstå att värdet på mina SEK är oförändrat för att jag har merparten av min konsumtion i Sverige. Då SEKs värde sjunker mot andra valutor påverkas priset på allt som importeras till Sverige, vilket även påverkar min privatekonomi. Byt ut mjölken i ditt exempel mot norsk lax, olja handlad i USD eller vin från Frankrike så blir det svårare att hävda att kronkursen inte spelan någon större roll.
Mina 50 öre (nu värda lite mindre i ett flertal större valutor😉)
Med vänlig hälsning
F

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #424 skrivet: lördag 01, september 2018, 14:42:13 »
Den där mjölken ska transporteras också och där har du en direkt koppling till bensin/oljepris som definitivt inte handlas i SEK...
Mvh

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #425 skrivet: lördag 01, september 2018, 14:51:42 »
Helt sant att det spelar roll mot vilken valuta man jämför, så kan man säga som i ditt exempel tex att vi blivit rikare mot tex Venezuelaner och turkar men fattigare mot andra europeer. Vilket som har störst betydelse är väl upp till var och en.
Ok, så vi är överens om att det inte finns någon absolut referens utan att effekten beror på valuta för intäkt vs. valuta för kostnader. Därmed så blir den nationella effekten i princip integralen över alla dessa relationer för alla invånare och företag i Sverige och det viktigaste valutaparet för merparten av svenskar är SEK/SEK. Vilket var exakt vad jag försökte fånga i min förenklade schablonkalkyl. Check.
Citera
Givetvis är det så. Om vi extrapolerar in i en möjlig framtid där kostnaderna hamnar i Euro istället för SEK så blir effekten av en försvagad SEK givetvis större. Men jag har inte försökt beskriva effekten i en av många möjliga framtider, jag har uppskattat effekten här och nu, som orsak till att det inte skrivs mer.

Dessutom finns det andra alternativa framtidsscenarion, inklusive kraschande EUR, kraschande USD, stigande XAU etc. Skulle vi hamna i någon kombination av dessa så tror jag absolut inte att det blir mindre jobbigt med intäkterna i SEK (mindre valuta=mer volatilt). Men detta har jag inte heller försökt beskriva.

Det är ärligt talat lite oklart för mig exakt vad du invänder emot, men det låter som att du vill diskontera en förlust mot något som ännu inte inträffat, först mot en sluttransaktion över till USD (vilket du modifierat till att inkludera andra valutor), sedan till en möjlig framtid av mindre SEK-användning i Sverige. Framtidsperspektivet har relevans (även om det inte var det vi började diskutera), men bara för ”investeringar”. För ”konsumption” (av t ex en liter mjölk) är det ju pris här och nu relativt intäkt här och nu som avgör. Efter köpet och när mjölken är uppdrucken har Konrad ju inte blivit fattigare pga att framtida mjölk om tre år prissätts i Euro.

Nu har jag inga aktuella siffror på detta, men jag är övertygad om att av den totala transaktionvolymen i landet är konsumption i olika former betydligt större än investeringar. Detta låg till grund för min uppskattning av effekten av kronförsvagningen (som ju är ett faktum) här och nu, t ex för Konrad.

Är du helt säker på att vi är oense?

Jo, jag är helt säker på att vi är oense i detta men jag börjar fundera på om vi kanske helt enkelt pratar om olika saker.
Jag om hur våra tillgångars värde påverkas av valutans värde medans du talar om valutans påverkan på inflationen. Om vi kommer överens om det så är vi nog egentligen överens trots allt.

Min utgångspunkt bygger på att när kronan rör sig mot merparten andra valutor (beroende på riksbanksbeslut eller annat) så blir vi fattigare eller rikare beroende på vilket håll förändringen sker. Jag kan enkelt relatera till det då jag ofta är i Danmark vars valuta är knuten till euro:n och bara det senaste året har allting blivit mycket dyrare i SEK. Lösningen för mig är att inneha en hel del utländsk valuta för att hedga mot kronfall vilket varit lyckat det senaste året.
Om däremot enbart en annan valuta blir starkare, tex dollarn, så innebär det inte att vi blivit fattigare utan att amerikanerna blivit rikare.

Om vi återvänder till inflation så ger jag dig helt rätt, en kronförsvagning är faktiskt (märkligt kan man tycka) ett mycket dåligt sätt att framkalla inflation. Men varför har du egentligen redan förklarat på ett utmärkt sätt.
« Senast ändrad: lördag 01, september 2018, 14:54:02 av Micromax »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #426 skrivet: tisdag 04, september 2018, 10:56:24 »
Jo, jag är helt säker på att vi är oense i detta men jag börjar fundera på om vi kanske helt enkelt pratar om olika saker.
Jag om hur våra tillgångars värde påverkas av valutans värde medans du talar om valutans påverkan på inflationen. Om vi kommer överens om det så är vi nog egentligen överens trots allt.
Jag fick akut slut på tid, pga viktigare saker (bröllop, dock ej mitt) och sedan resa. Jag skall försöka återkomma inom kort, men oavsett om det lyckas eller ej så håller jag med om det mesta du säger, så vi är rätt nära en samsyn.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #427 skrivet: tisdag 04, september 2018, 13:27:42 »
Definitionen på vad 1 kr är är ju rätt intressant.

Ser man historiskt ca 100 år tillbaka så var det metallen i mynten som var värdet.
1 kr = 0,4031 gram guld.

Idag är 1kr enbart ett monetärt begrepp utan någon knytning till något. Alltså FIAT

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #428 skrivet: tisdag 04, september 2018, 14:27:07 »
Hämtat ur Wikipedia:

Fiatpengar är pengar som har ett värde enbart på grund av att den institution som ger ut dessa pengar säger att de är värda något. Institutionen är i praktiken alltid en stat.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 145
« Svar #429 skrivet: tisdag 04, september 2018, 16:23:48 »
Konstigt att inget parti förespråkar att vi ska gå över till Euron. Vi ser ju nu hur det går för vår lilla skitkrona.

Rödlöga

• Gäst
« Svar #430 skrivet: tisdag 04, september 2018, 17:09:45 »
Konstigt att inget parti förespråkar att vi ska gå över till Euron. Vi ser ju nu hur det går för vår lilla skitkrona.
Fördjupa dig i vad Jan Björklund och Liberalerna tycker, så ska du se att det partiet finns. ;)

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 236
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #431 skrivet: tisdag 04, september 2018, 17:52:36 »

Skulle vi gå över till € så skulle Sverige förlora sin möjlighet att styra exporten genom en försvagad krona, so vi gör idag. Som jag ser det är -0,5% räntan ett verktyg för att hålla värdet på kronan låg och öka exporten, vi betalar kalaset.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #432 skrivet: tisdag 04, september 2018, 18:03:46 »
Nästan så man vill besöka 3 av riksbankscheferna och snacka lite :D

https://www.dn.se/ekonomi/johan-schuck-riksbanken-behaller-minusrantan/

Det behövs ju bara en röst till men de verkar vara orubbliga

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #433 skrivet: tisdag 04, september 2018, 20:40:57 »
Gick det inte en scetch för långe sedan där man skämtade om negativ ränta. Typ ebberödsbank. Kommer inte ihåg sketchen men vet att man skämtade på 80-talet om att någon idiot kunde skapa negativ ränta. Nu lever vi i denna verkligheten :).

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #434 skrivet: tisdag 04, september 2018, 21:20:42 »
Minusränta är inte alltid optimalt ett ganska trubbigt instrument,
men det finns situationer där den fyller ett syfte men nu börjat jag starkt tvivla på dess effekt.

Tyvärr så kommer det nog ge oönskade effekter på längre sikt så en räntejustering,
är nödvändig och har varit det ett tag

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 09:43

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane