Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 771140 gånger)

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #405 skrivet: tisdag 28, augusti 2018, 23:18:01 »
Är riktigt trött på Stefan Ingves och hans negativa räntepolitik. Nu har svenskarna blivit 10-20 % fattigare och inget står i de stora tidningarna. Jag räknar i dollar . Tex om du har en fastighet värd 5 miljoner har du med 10 % förlorat 500 000 kr. Pension som de flesta äldre har är värt några miljoner har också minskat i värde med 10-20%. Aktier i svenska kronor är också 10-20 % borta . 

Men detta garanterar att inga svenska pensionärer kan flytta utomlands då de är för fattiga.

Långsiktigt skall jag flytta allt jag har till utländska valutor så kan svenska kronan dö som Venesuela och Zimbabwe.

Ingves gillar jag inte.
« Senast ändrad: tisdag 28, augusti 2018, 23:20:12 av Krippa »

Utloggad Stitch

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #406 skrivet: onsdag 29, augusti 2018, 04:20:16 »
Har funderat mycket på det där med att placera utomlands. Förutom PM så skulle jag vilja diversifiera genom att spara i utländsk valuta. Vilka alternativ finns? Vill ju inte sitta med en massa dollar- och eurosedlar hemma.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #407 skrivet: onsdag 29, augusti 2018, 05:12:49 »
Jag kan känna mig lite kluven i frågan att köpa annan valuta just nu.
Det är ju bra att diversifiera men hur mycket mer kan SEK sjunka? risken är ju stor att man gör en valutaförlust åt andra hållet också. Jag ser inte en starkare krona i nutid men riksbanken verkar lite kluvna även om konsensus just nu är att inte höja räntan

Guld och silver verkar inte ha blivit nämnvärt dyrare så jag fortsätter nog köpa det istället

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
« Svar #408 skrivet: onsdag 29, augusti 2018, 05:52:17 »
Håller väl med att kortsiktigt så kanske inte SEK dyker så mycket mer, då jag faktiskt förväntar mig att Ingves säger något (är det nästa vecka riksbanken skall uttala sig om räntebanan) om en räntehöjning vilket kanske kan stärka kronan kortsiktigt.

Långsiktigt är jag dock fortsatt pessimistisk, då svensk politik har varit att försvaga kronan, sen att detta gäller många andra länder också gör det svårt att veta vad man skall placera/försvara köpkraften. Aktier är väl bra långsiktigt, men just nu har vi toppar på många börser världen över så kanske skall avvakta lite just nu.

Avanza har väl en ny billig global indexfond som skulle kunna vara något om man nu inte orkar leta enskilda aktier. Men avvaktar ju nu då börsen känns dyr också just idag. Problem , problem men men vad jag än gör blir det säkert fel :).

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #409 skrivet: onsdag 29, augusti 2018, 08:42:40 »
Är riktigt trött på Stefan Ingves och hans negativa räntepolitik. Nu har svenskarna blivit 10-20 % fattigare och inget står i de stora tidningarna. Jag räknar i dollar . Tex om du har en fastighet värd 5 miljoner har du med 10 % förlorat 500 000 kr.
Jag är den förste att hålla med om att Riksbankens räntepolitik är befängd och skadlig. Men det sagt måste jag invända mot ditt påstående om hur mycket fattigare vi blivit.

Utan att ha hårda siffror på det så gissar jag att 95% av svenskarna har 90% av sina utgifter i SEK och då begränsas effekten till att köp av vissa utomlands producerade varor blivit dyrare. Låt oss gissa blint på att 25% av svensk konsumption kommer från utlandet. Då blir effekten av 15% kronförsvagning ungefär (0.15*0.25*0.90 + 0.10*0.05*0.15)*100 vilket är ca 3.5%. Jag har säkert räknat lite fel, men hursom så är nettoeffekten mycket mindre än den 15%-iga förändringen i USD/SEK-kursen.

Det betyder inte att 3.5% inte spelar någon roll, tvärom så är det åt fanders. Men det är orsaken till att du inte ser mycket om detta i media.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
« Svar #410 skrivet: onsdag 29, augusti 2018, 09:59:23 »
Är riktigt trött på Stefan Ingves och hans negativa räntepolitik. Nu har svenskarna blivit 10-20 % fattigare och inget står i de stora tidningarna. Jag räknar i dollar . Tex om du har en fastighet värd 5 miljoner har du med 10 % förlorat 500 000 kr.
Jag är den förste att hålla med om att Riksbankens räntepolitik är befängd och skadlig. Men det sagt måste jag invända mot ditt påstående om hur mycket fattigare vi blivit.

Utan att ha hårda siffror på det så gissar jag att 95% av svenskarna har 90% av sina utgifter i SEK och då begränsas effekten till att köp av vissa utomlands producerade varor blivit dyrare. Låt oss gissa blint på att 25% av svensk konsumption kommer från utlandet. Då blir effekten av 15% kronförsvagning ungefär (0.15*0.25*0.90 + 0.10*0.05*0.15)*100 vilket är ca 3.5%. Jag har säkert räknat lite fel, men hursom så är nettoeffekten mycket mindre än den 15%-iga förändringen i USD/SEK-kursen.

Det betyder inte att 3.5% inte spelar någon roll, tvärom så är det åt fanders. Men det är orsaken till att du inte ser mycket om detta i media.

Visst jag håller med dig också om man är i Sverige. Individerna jag pratade med hade dock funderingar på att flytta utomlands, dvs sälja hus i Sverige och köpa utomlands. Men de backade pga svag krona och stannar nog i trygga Sverige då de tyckte det var för dyrt utomlands.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 145
« Svar #411 skrivet: onsdag 29, augusti 2018, 21:35:06 »
Hur ska man få bort Stefan Ingves och hans jäkla räntepolitik. Det går ju inte att rösta bort honom.
Man kan ju hoppas att det snart börjar gå upp för Svenska folket vad som händer med deras pengar och att det åtminstone blir en debatt i media.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 145
« Svar #412 skrivet: onsdag 29, augusti 2018, 21:44:42 »
Hittade den här:
https://www.di.se/nyheter/stefan-ingves-kronan-vander-snart-upp-igen/

Men kan man lita på den där smilfinken?

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #413 skrivet: torsdag 30, augusti 2018, 02:12:40 »
Hittade den här:

Du kan inte lita på den där Åsa-Nisse-figuren. Vad skulle få kronan att stiga i värde förutom en räntehöjning från den löjliga nivån på -0,5%? det svarar han inte på! Sveriges urstarka ekonomi (med västeuropas fattigaste medborgare)??

Mantrat med lögnen med Sveriges ”urstarka ekonomi” låter som att komma direkt från Magdalena, så jag anser fortfarande att det är hon som kontrollerar och styr Ingves som en kasperdocka. Hon försökte ju 2017 att få direkt kontroll på riksbanken, men misslyckades, som jag påpekade i min tidigare post här.
Nu har hon i stället på något sätt fått en hake på Stefan Ingves att stå med mössan i hand och lyda henne blint!

Alltså inget besked om räntehöjning innan valet, för att ”sitta stilla i båten” och vinna röster till sossarna från ränteslavarna.

Nu är ju också artikeln ovan från 26 April i år, så vi sitter ju till och med med facit i hand....FX- midkurs på € är 10,70 i dag......

« Senast ändrad: torsdag 30, augusti 2018, 02:34:38 av JohanB »

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #414 skrivet: torsdag 30, augusti 2018, 10:10:51 »
Hittade den här:

En femårings retorik  :D :D :D :D :D :D :D

"Vår bedömning är att kronförsvagningen är tillfällig. Det är inte första gången vi säger det, men det borde på längre sikt på något sätt ändå vara så.
Det är rimligt att anta", säger Stefan Ingves

Jävla Pajas

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #415 skrivet: torsdag 30, augusti 2018, 11:53:26 »
Hur reagerar kronan på kommande parlamentariska problem? Hur ser utländska investerare på ett eventuellt svenskt omval, och hur påverkar det i så fall vår valuta?

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
« Svar #416 skrivet: torsdag 30, augusti 2018, 20:23:43 »
Hur reagerar kronan på kommande parlamentariska problem? Hur ser utländska investerare på ett eventuellt svenskt omval, och hur påverkar det i så fall vår valuta?

Historiskt har det inte påverkat mycket. Personligen tror jag att de mesta redan finns inkluderat.

Med detta vill jag säga att vi kommer säkert att få vissa regeringsproblem, men att detta redan ligger i kursen.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #417 skrivet: fredag 31, augusti 2018, 22:59:22 »

Ursäkta ordvalet, men detta är ju faktiskt rent nonsens. Vi lever i en global värld och 15% kronförsvagning innebär 15% värdeminskning för de som har tillgångar i SEK.

"Att en del utgifter i sek inte påverkas innebär inte att valutans köpkraft bibehållits utan att motparten tar förlusten istället. Hur lång tid det är hållbart beror på hur höga marginaler motparten har, eller möjligheten för denne att skära i kostnaderna."

tillägg: känner att det här exemplet var väl egentligen ganska dåligt (blandar in inflation) och behöver förklaras, förlusten som motparten tar blir förstås endast om omkostnaderna för denne ökar så som tex bränslekostnader, och det tar förstås tid. Därav kronförsvagning är ett dåligt sätt att snabbt lyfta inflationen.
« Senast ändrad: lördag 01, september 2018, 17:00:00 av Micromax »

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #418 skrivet: lördag 01, september 2018, 08:51:03 »
Jag tror att alla inblandade är väl medvetna om att det inte är hållbart. Men dom kör det spelet att passa vidare bomben och hoppas att den inte smäller när det är deras tur att få den. Alla inblandade vet att den smäller när som men dom hoppas på att bara kunna passa vidare och sänka nästa som tar över istället. För vem vill vara ihågkommen för att ha varit den som bestämde när skeppet sjönk

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #419 skrivet: lördag 01, september 2018, 10:25:47 »
Ursäkta ordvalet, men detta är ju faktiskt rent nonsens. Vi lever i en global värld och 15% kronförsvagning innebär 15% värdeminskning för de som har tillgångar i SEK. Att en del utgifter i sek inte påverkas innebär inte att valutans köpkraft bibehållits utan att motparten tar förlusten istället. Hur lång tid det är hållbart beror på hur höga marginaler motparten har, eller möjligheten för denne att skära i kostnaderna.
Jag förstår hur du menar, men uppenbarligen så ser vi olika på detta. Du säger ”15% kronförsvagning” och jag säger ”försvagning relativt vad”. Givetvis är USD av diverse skäl den naturliga referensen (reservvaluta, störst internationell handelsvaluta, etc) men det betyder ju inte att effekten för en viss individ är just 15% eftersom det beror på i vilken eller vilka valutor han har sina kostnader.

Ta bara en sådan detalj som att Sverige handlar betydligt mer i Euro än i USD och EUR/SEK och den senare har försämrats med 9.8% jämfört med USD/SEK som försämrats med drygt 14%. Varför använder du då inte Euron som referens på hur mycket kronan försvagats? Eller, för att vara mer extrem, ta XAU/SEK som försämrats 3.7%. Eller för att ta det absolut mest extrema alternativet VEF/SEK (dvs venezuelanska Bolivar mot SEK) där kronan stärkts pga att VEF krashar.

Min syn är att inget av dessa valutapar representerar något absolut mått på ”kronförsvagning” utan att de alla är relativt den valuta en viss individ har sina kostnader irelativt vilken valuta han har sina intäkter i. Och eftersom de flesta av oss har merparten av våra kostnader i SEK så är det viktigaste valutaparet för Konrad ”SEK/SEK” vilken givetvis är 1.0.

Konrad har sin lön i SEK och utgifter i SEK, alltså märker han inte så mycket av förändringar i USD/SEK eller VEF/SEK på kort sikt och därför har dessa förändringar inte så stort nyhetsvärde. That’s all I’m saying.

Citera
Att en del utgifter i sek inte påverkas innebär inte att valutans köpkraft bibehållits utan att motparten tar förlusten istället. Hur lång tid det är hållbart beror på hur höga marginaler motparten har, eller möjligheten för denne att skära i kostnaderna.
Detta tycker jag är nonsens. Om jag köpte en liter mjölk för 13kr i min ICA-butik i vid årsskiftet och jag nyss köpte en liter till för drygt 13kr så beror ju inte det på att någon motpart tar någon förlust utan på att motpartens kostnader för att tillhandahålla mjölken i butiken inte gått upp lika mycket som USD/SEK försämrats (vilket givetvis beror på att mjölken kommer från en svensk ko).

Allting är inte globalt perfekta marknader med global prissättning, det finns enorma skillnader i allt från mjölk till guld. Många saker har inte ens ett globalt pris (t ex fastigheter). Och framförallt så kommer inte alla varor i slutänden från utlandet. Merparten av det som köps och säljs i Sverige är faktiskt producerat i Sverige, all global handel till trots (åtminstone var det så för några år sedan).

august

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 09:43

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane