Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 203063 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1649
  • Affärsomdömen: 170
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #375 skrivet: onsdag 24, januari 2018, 09:09:17 »
Om elgiganten inte tar kontanter och tex Mediamarkt tar kontanter kommer jag välja den andra även om jag betalar med kort.

/H

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #376 skrivet: måndag 21, maj 2018, 20:31:50 »
Ny folder från farbror staten om krig eller kris. Vad tycks?

Kanske kommer den väl till pass?  Kontanter ska vara bra tydligen!?
Krig är ju bra för ekonomin sägs det. Ock så kontanter.. så därför kan inlägget passa i tråden. :) 

Myndigheten för samhällsskydd ska skicka ut foldern till alla hushåll
Hoppas inte Herr generaldirektör Dan Eliasson kräkts alltför mycket på detta alster. Kanske var den redan långt gången innan Dan "kräket" Elisasson tillträde.

Står om falsk information  ???

Det är inte första gången man delar ut motsvarande foldrar till svenska folket.
Är det någon som varit med ett tag som vet om de brukar varna för fake news i dessa sammanhang ? Förr fanns ju inte internet med sina massor av information tillgängligt för folk.  Det bästa är väl förstår om alla bara lyssnar på  Jan Helin och Peter Wolodarski.

https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/Krisberedskap/Krisberedskapsveckan/Fakta%20om%20broschyren%20Om%20krisen%20eller%20Kriget%20kommer/MSB_Om%20krisen%20eller%20kriget%20kommer_maj_2018.pdf

Utloggad Krippa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #377 skrivet: måndag 21, maj 2018, 20:46:31 »
Så länge generaldirektör Dan Eliasson sitter där misstror jag MSB. En misslyckat politisk broiler får styra ytterligare en viktig myndiget, har han inte förstört tillräckligt många myndigeter. Tomtarna Jan Helin och Peter Wolodarski är väl ingen som litar på idag.

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #378 skrivet: måndag 21, maj 2018, 21:19:00 »
Det var inte så illa som jag fruktat. Rätt sakligt, informativt, inga pekpinnar. Inget ovidkommande trams i form av postmodernism och identitetspolitik som hela samhället annars är svårt anfrätt av i så gott som alla sammanhang. Men hur många språk distribueras foldern på?
Svenska går inte hem ute i orten. Fast där går å andra sidan ingenting hem....

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #379 skrivet: måndag 21, maj 2018, 21:50:34 »
Jag ser det som fokusförskjutning och inget annat. Är det något vi ska vara rädda för så är det inbördeskrig och då hjälper inte broschyren särskilt mycket
« Senast ändrad: måndag 21, maj 2018, 21:52:59 av Ritva »

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #380 skrivet: måndag 21, maj 2018, 23:26:55 »
...inbördeskrig....

Det är till att ha höga förväntningar på gemene svensk ;) Det har inte jag. När svensken blir förbannad skriver han en insändare eller gör ett surt facebookinlägg. Han tar inte till vapen mot främmande och samhällsomstörtande element. "Staten" ställer allt till rätta igen. Vi betalar ju faktiskt en massa skatt i det här landet.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #381 skrivet: tisdag 22, maj 2018, 01:49:15 »
...inbördeskrig....

Det är till att ha höga förväntningar på gemene svensk ;) Det har inte jag. När svensken blir förbannad skriver han en insändare eller gör ett surt facebookinlägg. Han tar inte till vapen mot främmande och samhällsomstörtande element. "Staten" ställer allt till rätta igen. Vi betalar ju faktiskt en massa skatt i det här landet.

Historiskt har det sett ut så men jag undrar vart gränsen går, särskilt när staten inte kan kontrollera informationskanalerna (även om de försöker). När folk förlorar jobben kombinerat med en grov brottslighet, en välfärd som krackelerar tillsammans med ett politiskt vakuum, då vette tusan. Vad förenar oss egentligen? Vilken överordnad princip kan vi samlas runt när det krisar?

Jag tror att många väljer att flytta utomlands, något som redan pågår men de som tvingad bli kvar...jag vet inte och det är första gången som jag tänker att vi kommer prövas i våra grundvalar. Hoppas inget händer dock men jag är orolig när folk som är mycket smartare än mig pratar öppet om detta.
« Senast ändrad: tisdag 22, maj 2018, 01:52:14 av Ritva »

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 422
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #382 skrivet: onsdag 23, maj 2018, 12:36:09 »
Ett inbördeskrig startar alltid med en stark splittring av samhället och där är vi nu, men jag tror ej att det kommer att ske i Sverige då vi från barnsben vant oss vid att "någon annan" löser våra problem/konflikter. Jag tror även att problem med sjukvård, skola, äldreomsorg, polisväsende, och växande paralellsamhällen måste bli värre innan den stora medelklassen börjar fundera på att lämna landet.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #383 skrivet: onsdag 23, maj 2018, 23:35:42 »
Ett inbördeskrig startar alltid med en stark splittring av samhället och där är vi nu, men jag tror ej att det kommer att ske i Sverige då vi från barnsben vant oss vid att "någon annan" löser våra problem/konflikter. Jag tror även att problem med sjukvård, skola, äldreomsorg, polisväsende, och växande paralellsamhällen måste bli värre innan den stora medelklassen börjar fundera på att lämna landet.

Det är sant det du säger om attityden och att en förändring skulle gå ganska trögt. Det är kanske mina katastroftankar som talar men det är ganska ont om att hitta folk som är kompetenta nog att vara ”någon annan”, särskilt om resurserna börjar tryta som oroar mig mest.

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #384 skrivet: lördag 26, maj 2018, 22:45:09 »
[Detta inlägg är lite tvättat så att det bättre håller sig till ämnet. —mod. august]

Det ligger inte för människor i vår del av världen, alltså det civiliserade Västeuropa, att ta till våld och fysisk kamp när saker och ting förändras till det sämre runtomkring oss. Det är bara att glömma. Vi kommer i Sverige aldrig att få se scener likt det som hänt i mellanöstern eller Ukraina det senaste decenniet med upplopp, brinnande barrikader, folk som med molotovcocktails attackerar militärfordon, belägringar av torg och parlamentsbyggnader eller svenskar som går lös på andra med tillhyggen etc. etc.

Istället är vi som den kokta grodan som inte hoppar upp ur kastrullen innan det är för sent.

När skattetrycket ständigt skruvas upp på alla områden för att täcka det konstant expanderande svarta hål som utgör statens och kommunernas offentliga utgifter så suckar vi över att vi får allt mindre köpkraft för vart år. Vi anpassar oss även till detta och spenderar mindre och mindre eftersom det i framtidens Sverige gäller att ha rejält med kapital sparat för att kunna klara sig vid oförutsedda händelser som sjukdom och arbetslöshet.

För att inte tala om att spara till pensionen, ty 70-talister och yngre kommer inte att ha många kronor att hämta från statsmakten när den tiden kommer. Allt färre anställda i den privata sektorn ska försörja allt fler som inte är det.

Det finns emellertid undantag från ovanstående beskrivning: denna säreget nordiska mildhet, allmänna hygglighet och passivitet gäller dock inte om samhället plötsligt helt kraschar pga naturkatastrof, svår epidemi/pandemi, samhällsekonomisk härdsmälta eller något annat totalt oförutsett, så att det är var man för sig själv och djungelns lag. Då åker civilisationens tunna fernissa snabbt all världens väg hos individen och det blir snabbt ganska jobbigt och otrevligt att vara en vanlig svensk, såvida du inte tillhör de starka och kan ta för dig av vad du vill och vem du vill, när du vill.

Jag är väl inte så himla positiv inför framtiden, om man säger så.
« Senast ändrad: söndag 27, maj 2018, 00:27:25 av august »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1521
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #385 skrivet: lördag 26, maj 2018, 23:24:27 »
Tror aldrig jag läst så mycket text mellan raderna. Känner mig redan som en kokt groda :-)

Utloggad Rödlöga

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #386 skrivet: lördag 26, maj 2018, 23:58:10 »
"Det ligger inte för människor i vår del av världen, alltså det civiliserade Västeuropa, att ta till våld och kamp när saker och ting förändras till det sämre runtomkring oss"
Vi har ju inte ens förstånd om att rösta bort de politiker som ställt till med eländet.
« Senast ändrad: söndag 27, maj 2018, 00:00:28 av Rödlöga »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 648
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #387 skrivet: torsdag 19, juli 2018, 14:16:05 »
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-18/scorching-hot-summer-is-about-to-hit-sweden-s-inflation-figures

Höjd ränta hade varit bra för Sverige om ekonomin klarar det. Härom tvistar de lärde..
Guldet lär bli billigare med en räntehöjning pga stärkt krona så det kanske kan vara en bra idé att vänta med större köp ett tag?

Det som jag tippar på kommer hända i längden är att Sverige och resten av världen inte klarar av för många räntehöjningar pga den höga skuldbördan.
Frågan är hur det ska lösas för när inflationen är hög/normal då kan man väl inte gärna utöka QE utan att skapa superinflation?

Jag tror att guldet blir billigare i närtid och svindyrt framöver
Vad tror ni?

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 523
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #388 skrivet: torsdag 19, juli 2018, 18:22:20 »
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-18/scorching-hot-summer-is-about-to-hit-sweden-s-inflation-figures

Höjd ränta hade varit bra för Sverige om ekonomin klarar det. Härom tvistar de lärde..
Guldet lär bli billigare med en räntehöjning pga stärkt krona så det kanske kan vara en bra idé att vänta med större köp ett tag?

Det som jag tippar på kommer hända i längden är att Sverige och resten av världen inte klarar av för många räntehöjningar pga den höga skuldbördan.
Frågan är hur det ska lösas för när inflationen är hög/normal då kan man väl inte gärna utöka QE utan att skapa superinflation?

Jag tror att guldet blir billigare i närtid och svindyrt framöver
Vad tror ni?
Det är nog en riktig prognos men köpa kan man göra i alla lägen beronde på hur långsiktigt man tänker.
När spot stod på 328 så handlade jag en hel del men gör även mindre inköp löpande.
Jag köpte 2x1oz LunarII tigern 1oz geten etc köper mest premiemynt när det gäller guldet just nu.
Folk har ju en tendens att bli nervösa så fort spoten dyker :)
Sedan har du ju alla vanliga orsaker dyr semester, renovering, etc och Juli brukar vara en svag månad.
Om någon därute har tröttnat på sina 1oz eller 1/2 oz LunarII guld så finns intresse.
Även för LunarI om priserna är rätt
Hoppas värmen kommer snart ::)

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #389 skrivet: fredag 20, juli 2018, 18:23:30 »
Jag hade önskat en höjd ränta men inte orkat sätta mig ned och läsa rapporterna kring hushållens skuldsättning. När det kommer till guld så köper jag nu hela tiden, oavsett om guldet står högt eller lågt relativt till tidigare perioder. Jag är helt enkelt för orolig för en plötslig crash och att stå utan. Tittar dock numera på Guld/silver i relation till sek/eur  för månadensinköpen och viktar lite mellan metallerna på så sätt.

Allt beror som på vad man vill göra , typ som sff som letar samlarmynt men jag skulle inte avråda någon som tänker långsiktigt att köpa ren buillon nu då vi har sommardrop och jag kan inte säga bu eller bä om Guldet ökar men jag tror att det fortsätter vara billigare ett tag. Förmodligen kommer vi få se ett litet bitcoin race till innan folk flyr till Guld när det blir riktigt nervöst.

En sak som fungerar för mig är att ju mer guld och silver, desto tryggare blir jag att göra andra placeringar, för att inte säga konsumera.
« Senast ändrad: fredag 20, juli 2018, 18:26:47 av Ritva »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sålt: 1oz och 2 oz mynt, graderat och inte by niklassthlm
Idag kl. 19:52

Lunar 2–Goat 10oz by Birka
Idag kl. 10:30

Investera i ädelmetaller på börsen by Tyr
Igår kl. 21:19

Nybörjare söker hjälp från er experter. by Birka
Igår kl. 15:35

Köpes: Guldmynt! Krugerrand,Eagle,Maple,Sovereigns.m.m by cherokee