Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 770802 gånger)

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #240 skrivet: torsdag 03, december 2015, 12:44:28 »
Behöver man ha konto hos Forex eller betalar man med kort eller accepterar dom ett gäng 500-sedlar.

Jag vet faktiskt inte hur det är med det sistnämnda i din fråga.
Jag har ett konto med tillhörande kort hos dom, så det var ett uttag från konto som gjordes.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #241 skrivet: lördag 05, december 2015, 17:37:08 »
Jag har ett gäng nya 1000-lappar. Forex hade dem ganska så snart efter utgivningen av nya sedlar. Ett tips.

"Vad ska du med dem till" fråga kassörskan. "Julklappar" svarade jag. "Inga problem" så hon.  :D

Tack för en klockren rekommendation.
Gjorde bara ett uttag med mitt Master Card och bad att få det i nya 1000-lappar.
Hade jag valt cash alternativet hade jag fått svara på en massa frågor,

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #242 skrivet: söndag 06, december 2015, 22:58:46 »
Hur uppfattade du frågan från Forex angående ditt uttag. ?  :o

Nyfikenhet utan någon reell betydelse eller något obligatoriskt som var en förutsättning för att låta dig göra uttaget ?

Har skrivit i andra trådar om stora uttag ...
KYC (Know your customer)-terrorn verkar vara inriktad på insättningar snarare än på uttag.. 

Större uttag brukar bara avrådas och mer eller mindre idiotförklaras men min erfarenheter säger mig att de inte varken behöver fråga eller brukar fråga speciellt mycket varför man tar ut pengar.

Se till att spara kontoutdrag, specifikationer och kvitton när ni tar ur pengar. Både vid automatuttag och över disk.  Gör skärmdumpar om möjligt.  Detta kommer ni eventuellt ha användning av ifall ni behöver göra en insättning en vacker dag för utlandsöverföringar för att köpa utländskt ädelmetall osv (varför annars sätta in pengar på en bank...verkar inte klokt ju         8) ;D :P)   Banken kommer ej låta er sätta in pengar ni inte har papper på som styrker varifrån de kommer.

Forex är en lite speciell bank.     Jag upplever Forex som Sverige minst ondskefulla bank.  Det är något enkelt och nästan minimalistiskt med dem.  Jag gillar Forex eftersom de utgör en kontrast mot de andra stora "medietränade, slipade"  super-onda storbankerna.  Däremot så gör Forex ganska ofta fel med saker och ting. De har dålig koll på regler blanketter och rutiner. Deras personal verkar inte speciellt rutinerad. Kan räkna upp massor av exempel men det är en annan tråd. Däremot så har de ett "gott" uppsåt , bra priser på banktkänster och en trevlig attityd till kontanter så jag gillar dem och rekommenderar dem ändå.

Forex är inte med i RIX på riksbanken.
http://www.riksbank.se/sv/Finansiell-stabilitet/Betalningssystemet-RIX/Deltagare/Vilka-ar-RIX-deltagare/

Har hört att de går via Nordea (?) vilket är är en "systemviktig" bail in- bank.  ???

Jag har ett gäng nya 1000-lappar. Forex hade dem ganska så snart efter utgivningen av nya sedlar. Ett tips.

"Vad ska du med dem till" fråga kassörskan. "Julklappar" svarade jag. "Inga problem" så hon.  :D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #243 skrivet: måndag 07, december 2015, 01:16:30 »
Uttaget på Forex gick nästan väl smärtfritt, hon frågade inte ens om jag ville bi kund.

Var gång man är där och växlar utländsk valuta brukar dom alltid fråga om man vill bli kund, men inte denna gången.
Kanske skulle man bli kund där?

Edit: Inga astronomiska summor men väl 24 st. papperslappar.
« Senast ändrad: måndag 07, december 2015, 01:18:47 av kristensson »

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #244 skrivet: måndag 07, december 2015, 08:30:37 »
Hur uppfattade du frågan från Forex angående ditt uttag. ?  :o

Frågan var ställd som om att svaret saknade betydelse.
Till saken hör att jag hade gjort ett uttag via överföring (internet) till annan bank dagen innan.
Så jag tror att summan av dem bägge uttagen gjorde att hon i systemet såg att hon pliktskyldigast måste fråga.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
11% högre ränta , prisinflation
« Svar #245 skrivet: torsdag 10, december 2015, 11:45:08 »
Högre ränta på sparkonto !!??  :P Både Collector Bank och Bluestep har höjt eller ska höja räntor. Bluestep väldigt krafigt. Dubbelt upp för någon månad sedan.  Märklig avvikelse från mönstret. Jag har då inte sett några höjda räntor på ett par år. Svårt att få tag på kapital ? Hur kan man förklara detta ?

Collector Bank Ränteändring 2015-12-11
Räntan höjs från 0,9% till 1,0%
0,1 procentenheter dvs 11% högre ränta

Har ni märkt av prisinflationen i Sverige ? Då menar jag inte tillgångspriser som inte får räknas enligt eliten. Utan typ priser på Biltema. Här på forumet är det väl bara fint folk så ingen handlar väl där :) :). Själv är jag inte så fin i kanten. Noterat chockhöjda priser på runt 30% på vissa saker.. Jämför gamla o nya katalogen. Kinesiska Yan har stärkts rätt kraftigt mot SEK sedan förra sommaren. Kanske det som har effekt nu ? Å andra sidan så motverkas det av stagnationen i Kina..

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #246 skrivet: torsdag 10, december 2015, 12:06:19 »
Upplåningskostnaderna på räntemarknaden har ju börjat stiga så antar att en höjd ränta på sparkonton är till för att det sättet locka till sig mer pengar/finansiering.

Utloggad Rynkan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #247 skrivet: måndag 22, februari 2016, 12:39:41 »
Något för mig oroväckande att se:

Citat från: cornucopia.cornubot.se
Stockholms Handelskammare: Endast 7% av hushållen går plus - 58% lever på lån eller sparade pengar
Stockholms Handelskammare har släppt en ny Barometer, som talar om hur fantastisk den överhettade ekonomin i Stockholm.
Det visar sig dock att endast 7.46% av hushållen faktiskt går plus och hela 57.52% bara klarar ekonomin genom att förbruka
sparkapital eller rent av ta lån. Hushållens ekonomi lever alltså på kreditdopning och förbränning av sparpengar.

Ett annat sätt att uttrycka det är att mer än hälften av hushållen i Stockholm går back idag och endast vart fjortonde hushåll går plus.

Ni hittar Barometern här, komplett med nedanstående text. [http://barometern.chamber.se/]

Citera
"Stockholm är Sveriges jobb- och tillväxtmotor. Utvecklingen i huvudstadsekonomin påverkar hela landet och påverkar därför hela Sveriges välstånd."

Så, hela Sveriges jobb- och tillväxtmotor lever på sparpengar och krediter. Det blir nog jättebra när ekonomin vänder ner snart, och dessutom börsen fortsätter ner och med det eroderar det där sparkapitalet...

Källa: http://cornucopia.cornubot.se/2016/02/stockholms-handelskammare-endast-7-av.html

Hur tolkar ni detta?
« Senast ändrad: måndag 22, februari 2016, 12:46:40 av Rynkan »

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #248 skrivet: måndag 22, februari 2016, 12:42:49 »
Undrar hur detta ser ut på andra orter i landet
troligen liknande, åtminstånde i storstäderna

Utloggad Rynkan

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #249 skrivet: måndag 22, februari 2016, 12:51:57 »
Som flera påpekat i kommentarsfältet på bloggen så är detta lite missvisande (spar jag, går jag jämt upp eller skuldsätter jag mig amortering med befintligt bo/bil/annat-lån?).
Vad som oroar mig, och länge gjort, är det blir allt hårdare ekonomiskt i Sverige men i skevmedia rapporteras det att allt är "skitbra!".

Jeff G

• Gäst
« Svar #250 skrivet: tisdag 23, februari 2016, 21:02:40 »
Kom en liten rättelse under dagen. Det visade sig att Stockholms handelskammare hade vänt på lite siffror.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/02/rattelse-stockholms-handelskammare-har.html

Utloggad Rynkan

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #251 skrivet: tisdag 23, februari 2016, 23:17:08 »
Hmmh, där ser man. Kanske inte är så grått som det verkar :)
« Senast ändrad: fredag 18, mars 2016, 09:00:46 av Rynkan »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #252 skrivet: torsdag 25, februari 2016, 11:37:46 »

"Dåliga" nyheter är bra nyheter.  Alltså är de "goda" nyheterna att handelskammaren gjort fel dåliga nyheter. Bättre att ekonomin rasar ihop snarast. Skjuter man problemen framför sig så leder det till ytterligare felinvesteringar och svårare problem att tackla i framtiden med mänskligt lidande och spruckna drömmar. Pyramidspelet måste försörjas med nya skuldslavar och nytt blod för att försörja parasiterna i toppen. Minskat  kontantflöde, minusräntor, desinformativ media, åsiktskorridor, helikopterpengar krig och flyktingkris är ett sätt att hålla spelet igång. Om det fortsätter så är det inte goda nyheter.

Dagens ekonomiska system är dömt att kollapsa. Alla försök att hindra detta innebär förlorad energi som borde använts till något produktivt för mänskligheten.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #253 skrivet: torsdag 25, februari 2016, 12:00:34 »
http://www.privataaffarer.se/nyheter/finansministern-stoppar-rantan-pa-skattekontot-844894

Det gör ont i socialdemokratiska bankkramare när svensken gör sina kontoinnehav tillgängliga för skatteverket och får sparränta.  Magdalena "tomma ladan" Andersson vill inte ha för mycket i ladan. ???  ;D

Det är för bra för svensken. Nu ska det stoppas! Det enda som är bra med offentlig verksamhet är att den är så ineffektiv så det kanske tar en stund innan "ladan är tom" . Utnyttja den skattefria räntan på skattekontot ett tag till :)

Förvisso finns ju sparinstitut som ger ungefär motsvarande skattepliktig ränta, men räntan är ju på väg ned.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by 9darter
Igår kl. 23:57

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane