Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 711821 gånger)

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #1020 skrivet: fredag 29, september 2023, 09:31:54 »
SBAB: Om räntan stiger till 7 %, så kommer var tredje bolånetagare tvingas att flytta.

https://finansnytt.se/var-tredje-bolanetagare-blir-tvungna-att-anvanda-sina-sparade-pengar/

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1021 skrivet: lördag 30, september 2023, 08:51:14 »
Kommer ni ihåg när vi hade negativ styrränta? Ett av världshistoriens mest korkade påhitt för samhällsekonomin och dessutom så kom det från personer på Riksbanken som har ordet ”ekonom” i både examen och tjänstetitel.

Nu blev aldrig bostadsräntorna negativa i Sverige (men om jag inte kommer ihåg fel så gick bostadsräntorna för nya lån ner under noll i Danmark under en tid).

Jag är inte så imponerad av nationalekonomer rent allmänt. De kallar sin verksamhet för vetenskap, men i själva verket är det snarare en del gissningar, en del oförmåga till konsekvensanalys och två delar group-think.

En dag kommer historien om denna tid att skrivas. Då kommer en viktig del att vara hur världens centralbanker som en skock får år efter år expanderade penningmängden och sänkte styrräntorna. Inte så himla konstigt att bostadspriserna gick upp och inte heller så himla konstigt att många människor trodde sig ha råd med sina stora lån.

När jag skilde mig för ett antal år sedan var jag, som ofta är fallet, tvungen att låna pengar, antingen för att köpa ut mitt ex från huset eller för att köpa ett nytt hus. Så jag gick till banken och förklarade situationen  för att veta hur min budget för husaffärer såg ut.

Banken svarade att ”din ekonomi är i utmärkt skick och din lön är tillräcklig för att du skall kunna låna HUR MYCKET SOM HELST”. Detta är ett citat. De sade exakt så. Detta berodde absolut inte på att min lön var fantastisk utan på att bankens rådgivare var en nyttig idiot som hade i uppdrag att kränga på folk mer lån, inte hjälpa dem att fatta vettiga beslut.

Självklart har vuxna människor ett totalt ansvar för de beslut de tar, inklusive de lån man tar och hur man sköter sin ekonomi. Lyssnar man på en usel rådgivare så är det på eget ansvar. Men det går inte att förneka att group-think och professionellt vansinne i Riksbanken kombinerat med extrem oansvarighet hos de som satte riktlinjer för bankernas utlåning har gjort situationen mycket värre än den hade behövt vara.

Som sagt, en dag kommer historien att skrivas. Jag kan bara hoppas att det då tydliggörs vilket stort ansvar en massa ekonomer, som närmast betett sig som höns som trott sig ha uppfunnit en ny sorts matematik, haft för att det blev så illa som det blev. Men jag kommer självklart att bli besviken.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #1022 skrivet: söndag 01, oktober 2023, 10:38:35 »
SBAB: Om räntan stiger till 7 %, så kommer var tredje bolånetagare tvingas att flytta.

https://finansnytt.se/var-tredje-bolanetagare-blir-tvungna-att-anvanda-sina-sparade-pengar/

Finns det svar på frågan var ska de där var tredje bolånetagare ska flytta och vem ska köpa deras hus då nästan alla i Sverige är ju drabbat av höga räntor så att säga?
Jag har flera på mitt arbetsplats som har hus värda 5 mille och lånat upp sig till öronen med cirka 4 mille lån (kan inte fatta hur de lyckades med 35-40k lön få så stora bolån).
De vill gärna sälja hus, de har rörliga räntor som de klarar inte av att betala redan nu men det finns inga köpare, inte ens för 3 mille. En lyckades sälja för -60% och flyttat til en hyresrätt (hyran är dock inte heller billig nu för tiden), det finns dock knappt hyresrätter kvar så var ska alla dem flytta då?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #1023 skrivet: söndag 01, oktober 2023, 11:17:32 »

Finns det svar på frågan var ska de där var tredje bolånetagare ska flytta och vem ska köpa deras hus då nästan alla i Sverige är ju drabbat av höga räntor så att säga?
Jag har flera på mitt arbetsplats som har hus värda 5 mille och lånat upp sig till öronen med cirka 4 mille lån (kan inte fatta hur de lyckades med 35-40k lön få så stora bolån).
De vill gärna sälja hus, de har rörliga räntor som de klarar inte av att betala redan nu men det finns inga köpare, inte ens för 3 mille. En lyckades sälja för -60% och flyttat til en hyresrätt (hyran är dock inte heller billig nu för tiden), det finns dock knappt hyresrätter kvar så var ska alla dem flytta då?

Man ska ha husvagn.....tralalalala  :D

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 327
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1025 skrivet: söndag 01, oktober 2023, 15:20:45 »

Man ska ha husvagn.....tralalalala  :D

Jag tror stenhårt på trailerparker framöver. Jag borde samla ihop ett gäng driftiga personer och bygga en sån. Kolla hur det ser ut i vissa områden i USA. Kilometer efter kilometer med husvagnar och husbilar utefter vägarna. Nu är ju inte Sverige så extremt som USA vad gäller inkomstklyftor men iaf.... Tror det där kommer hit också.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1026 skrivet: söndag 01, oktober 2023, 16:23:42 »
Blocket_ Fartyg/Bobåt/Trålare för 500 000 kr

Det såg ut att vara ett bra pris på  "Bobåten" med alla dess fina utrymmen. Men...

sedan skall man hitta båtplats också. Och till en båt på 25,5 meter så kan det bli problematiskt.

Och så skall man betala båtplatshyran också, säker lika mycket som en ordinär bostad kostar i hyra per år.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #1027 skrivet: söndag 01, oktober 2023, 17:35:01 »
Man kan ju dra upp båten och ställa den på en campingplats.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1028 skrivet: söndag 01, oktober 2023, 18:53:04 »
Man kan ju dra upp båten och ställa den på en campingplats.

Jag kollade snabbt på nätet vad en båtplats på land kostar och närmare än följande kom jag inte:

Boat Trailer Parking  large (over 10m) —  $140 monthly = 1500 SEK och räkna då minst 2000 SEK/mån för en båt på 25,5 m.

Nä då får man ordna med en EGEN tomt och så mycket som möjligt gräva ner den så relingen kommer i mark höjd.

Då blir det bra....och så drar man in vatten och avlopp.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #1029 skrivet: måndag 02, oktober 2023, 08:35:27 »

Hur stort hus får man för 5 miljoner i Älvsbyn?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #1030 skrivet: måndag 02, oktober 2023, 09:45:21 »
Hur stort hus får man för 5 miljoner i Älvsbyn?

Vet faktiskt inte, flyttade från Älvsbyn 6 år sedan. :)

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #1031 skrivet: måndag 02, oktober 2023, 15:45:11 »

Jag befarar att många i sådana fall tyvärr tvingas sälja med förlust...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #1032 skrivet: måndag 02, oktober 2023, 22:21:25 »
Jag befarar att många i sådana fall tyvärr tvingas sälja med förlust...
Jag lärde känna en man runt år 2000 som hade hamnat i precis denna fälla och blivit tvungen att sälja vid exakt fel tillfälle vid en tidigare finans och räntekris. Nu kommer jag inte längre ihåg detaljerna, men jag tror att han sålde i början av 90-talet och då, år 2000, tio år senare hade han jobbat av ca 2/3 av skulden, eller ”fotbojan” som han kallade den.

Det är jobbigt nog att betala av lån på existerande bostad. Att dessutom betala av på en ”fotboja” från en tidigare förlustaffär… tar väldigt lång tid, om man inte har extrema marginaler i sin ekonomi. På den tiden fanns inte heller någon form av lånesanering och min gissning är att idag så kommer de som hamnar i motsvarande situation sannolikt att i många fall kvalificera för det.

I USA finns såvitt jag förstår någon form av lag eller regel som gör att man som husägare under vatten kan lämna hela huset till banken och bli skuldfri. I ett läge där försäljning skulle ge en förlust (såsom i inte täcka det återstående lånet) är det naturligtvis attraktivt. Och någonstans finns det ju ett mått av rättvisa i att om banken gjort en så dålig riskbedömning att om värdeminskningen är så stor att inte ägarens kapitalinsats räcker, utan det äter rakt in i det återstående lånet… så får banken ta den del av förlusten som överskrider ägarens kapitalinsats.

Personligen skulle jag ju hellre se att bankerna fick ta konsekvenserna av sin vidlyftiga utlåning än att det landar på det allmänna i någon form. Men jag kommer självklart att bli besviken :-)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #1033 skrivet: söndag 15, oktober 2023, 17:51:37 »
Ganska kort men läsvärt:

https://open.substack.com/pub/themacrocompass/p/something-will-break

Jag bifogar en bild från artikeln nedan.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #1034 skrivet: onsdag 25, oktober 2023, 15:57:36 »
När man har varit med i några år har man tvingats lära sig att det finns vissa kopplingar i valutasystemet. Eller korrelationer om man så vill. T ex har det länge varit en närmast 100%-ig sanning att om guldpriset går ner i USD så går dollarn samtidigt upp relativt de flesta vslutor som Euro, GBP och ffa SEK. Det har gjort att när det kommer de numera extremt förutsägbara nedställen på guldpriset så jublar alla amerikanska PM-nördar medan vi i Sverige tittar på priset och inser att just det tåget, det stannar inte här hos oss.

Men på sistone har denna korrelation börjat vända på sig. Titta på priset just nu t ex. XAUUSD är upp 0.49% medan XAUSEKär upp 0.81%. Det innebär givetvis att dels har guldet gått upp, dels har SEKUSD gått ner ytterligare. Det är lätt som svensk att tro att det är SEK som försvagas, men USD har faktiskt stigit mot de flesta valutor idag.

Kanske är detta bara ett transient fenomen. Men om det skulle stabilisera sig en ny verklighet där guld och USD båda stiger samtidigt (båda i form av någon sorts ”flight to safety” rimligen) då är det inte svårt att inse vad som kommer att hända med guldpriset i SEK.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 11:24

Goldsilver.be by Coltrane
Idag kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72