Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 338918 gånger)

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 306
  • Affärsomdömen: 73
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #675 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 10:59:36 »
Amazon tar ibland bort böcker som dom inte tycker om. Många böcker går bara att köpa på Amazon idag för att dom har en sån stor del av marknaden. En del kallar det för vår tids bokbränning. Tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen är i fara.
[/quote]

Citat:

Jag antar du syftar på det här? https://www.nytimes.com/2009/07/18/technology/companies/18amazon.html

Ett enda tillfälle då en enda bok (låt vara en väldigt iögonfallande sådan) tagits bort (pga copyright, inte för att någon ogillade innehållet), och de ändrat sin policy så det inte ska hända igen (och det har gått nu gått mer än 10 år sen det hände)

Jag säger inte att man inte ska bry sig om riskerna med maktkoncentrationen med stora multinationella företag och effekten sociala medier haft på informationsspridning (vare sig de lägger sig i den direkt eller låter sina opersonliga men skeva algoritmer styra), men att Amazon hypotetiskt kan radera en bok från din läsplatta hör inte direkt hemma på någons top 10 lista över saker man ska oroa sig för...

Så länge vi har ett hyggligt fritt internet så är inte problemet att informationen inte kommer fram. Det går liksom inte att bränna böcker och censurera bort sanningen längre (definitivt inte i väst, knappt ens i diktaturer/semi-diktaturer). Problemet är istället att sanningen drunknar i brus och fake news.
[/quote]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nej jag har inte utgått från en artikel från New York Times för 10 år sen. Det är heller inte "det enda tillfället". Om man enbart läser New York Times så skulle man inte veta att problemet existerade idag. Ofta läser jag mindre nyhetssiter där dom har mer undersökande journalistik.
Läste om en författare för en månad sen som hade fått sin bok borttagen av Amazon och han är inte ensam. Just den här författaren hade turen att få sitt fall uppmärksammat av en annan tidning så Amazon satte tillbaka boken men vissa som fått sina böcker borttagna har inte den turen. Jag har inte sparat länken till artikeln men om jag läser om det igen så ska jag länka. Böckerna i fråga har inte varit extrema tycker i alla fall jag.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 726
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #676 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 12:53:19 »
Nej jag har inte utgått från en artikel från New York Times för 10 år sen. Det är heller inte "det enda tillfället". Om man enbart läser New York Times så skulle man inte veta att problemet existerade idag. Ofta läser jag mindre nyhetssiter där dom har mer undersökande journalistik.
Läste om en författare för en månad sen som hade fått sin bok borttagen av Amazon och han är inte ensam. Just den här författaren hade turen att få sitt fall uppmärksammat av en annan tidning så Amazon satte tillbaka boken men vissa som fått sina böcker borttagna har inte den turen. Jag har inte sparat länken till artikeln men om jag läser om det igen så ska jag länka. Böckerna i fråga har inte varit extrema tycker i alla fall jag.

Ok, vi pratar om olika saker helt enkelt. Amazon har mig veterligen bara raderat e-böcker som folk redan köpt vid det ovan nämnda tillfället (men har du exempel på motsatsen får du gärna visa mig exempel på detta), men du tänker på att Amazon ibland slutar sälja en bok (pga t ex stötande innehåll eller vad som helst) - har jag förstått dig rätt?

Men jag förstår inte varför Amazon, ett fritt företag, skulle *tvingas* sälja en bok om de inte har lust?

Att få tillgång till en bok har nog aldrig i mänsklighetens historia varit så enkelt som det är idag, och det finns hundratals olika kanaler att välja på. T o m om Amazon tog 99% marknadsandel så kan man säkert få tag i Mein Kampf (eller vilken annan provocerande titel man nu vill grotta ner sig i) via någon annan. Att Amazon slutar sälja en bok är inte censur.

Värre med t ex Apples iPhone där det inte finns något sätt att kringgå deras App Store (skäms lite för att jag äger en...)
« Senast ändrad: onsdag 26, augusti 2020, 13:06:39 av cyber »

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 223
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #677 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 13:20:17 »
Värre med t ex Apples iPhone där det inte finns något sätt att kringgå deras App Store (skäms lite för att jag äger en...)

Det finns alternativ till Apple iPhone och Google Android-mobiltelefoner, men återigen är de marginella och man måste hitta dem. Ju fler människor som aktivt väljer ett alternativ, desto mer incitament för utvecklare att skapa apper för de alternativa plattformarna. Sedan 2015 har jag använt Fairphone: https://www.fairphone.com/en/ De kan startas med olika operativsystem.

Edit: Hittade länk: https://www.msn.com/en-us/news/technology/fairphone-3-can-now-be-bought-with-a-de-googled-os/ar-BB13mSa7
Edit: Om man redan har en Android-mobiltelefon går det at ta klivet själv: https://doc.e.foundation/devices/
« Senast ändrad: onsdag 26, augusti 2020, 14:00:42 av haberdasher »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #678 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 14:00:07 »

Det finns alternativ till Apple iPhone och Google Android-mobiltelefoner, men återigen är de marginella och man måste hitta dem. Ju fler människor som aktivt väljer ett alternativ, desto mer incitament för utvecklare att skapa apper för de alternativa plattformarna. Sedan 2015 har jag använt Fairphone: https://www.fairphone.com/en/ De kan startas med olika operativsystem.

Edit: Hittade länk: https://www.msn.com/en-us/news/technology/fairphone-3-can-now-be-bought-with-a-de-googled-os/ar-BB13mSa7

Coolt! Jag är inte privacy-freak så jag vet inte riktigt om jag orkar dock :) Fick jag bara möjlighet att köra vad jag vill på en iPhone så skulle jag vara rätt nöjd. Väntar fortfarande på att EU-kommissionen e dyl slår ner på Apples anti-competitive practices... (främst app store och lightning-kontakten)

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #679 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 14:05:36 »
... Väntar fortfarande på att EU-kommissionen e dyl slår ner på Apples anti-competitive practices... (främst app store och lightning-kontakten)

1+ till EU.  :D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1705
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #680 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 16:16:52 »
Coolt! Jag är inte privacy-freak så jag vet inte riktigt om jag orkar dock :) Fick jag bara möjlighet att köra vad jag vill på en iPhone så skulle jag vara rätt nöjd. Väntar fortfarande på att EU-kommissionen e dyl slår ner på Apples anti-competitive practices... (främst app store och lightning-kontakten)
Jag är i samma läger (anti appstore-inlåsning och att Lightning är proprietär). Men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att Lightning är en mycket bättre konstruktion än USB-C. Mycket mer robust, en ren metallkärna istf en massa vinklar och en lövtunn tunga i mitten som USB-C har.

Synd bara att de (Apple) inte öppnade Lightning innan USB-C tog fart. Nu är det ju försent.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1246
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #681 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 16:40:25 »

Hur menar du med "något som vi knappt använder idag"? Amazon Web Services är ju världens största molnleverantör och används otroligt mycket för alla möjliga tjänster. Amazons "egna" grejer (webbhandel, videotjänster etc) är en pytteliten minoritet av det som körs i deras datacenter. Ironiskt nog är Netflix en av Amazon/AWS största kunder.

Går Amazons datacenter ner eller blir onåbart så slutar stora delar av internet att funka (eftersom de används, direkt eller indirekt, av nästan alla), och det är ju ganska självklart att det blir är större risk för störningar på vägen ju längre bort datacentret ligger.

Må så vara att stora delar av internet går igenom deras datacenter men jag har svårt att se att vi märker någon skillnad om det ligger i Sverige, Tyskland, Frankrike eller på Irland..
Frågan är väl hur det blev så lönsamt för dom att etablera sig i Sverige när andra företag har svårt att bedriva verksamhet i ett av världens högst beskattade länder

Sen får man ju ställa arbetstillfällena i relation till skattesubventionerna dom får dels som engångsbelopp och dels som avdrag på energiskatten.

Helt sant. Men har du gjort den kalkylen? Jag tror den är rätt komplicerad och att bara känna efter i maggropen räcker inte (sen vettefan om jag tror våra politiker gjort den uträkningen heller iofs...)

Att ett dussintals jobb ger mindre skatteintäkter och välstånd än hundratals jobb behöver man ingen kalkyl för. Amazons datacenter kommer dra enorma mängder energi i en region som lider av kapacitetsbrist och kommer hindra andra företag från att nyetablera och bostadsprojekt från att startas. Det hade varit en annan femma om dom etablerade sig där vi har ett överskott på energi men även då ger skattesubventionerna väldigt lite för pengarna i form av arbetstillfällen och samhällsnytta

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #682 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 16:48:54 »
Coolt! Jag är inte privacy-freak så jag vet inte riktigt om jag orkar dock :)

Va finns det att orka extra?  :D En annan mobil med Android-baserad operativsystem - utan Google. Som att tyckas man ikte orkar Pepsi Max när man vanligvis dricker Pepsi.  ;)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #683 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 16:55:34 »

Må så vara att stora delar av internet går igenom deras datacenter men jag har svårt att se att vi märker någon skillnad om det ligger i Sverige, Tyskland, Frankrike eller på Irland..
Frågan är väl hur det blev så lönsamt för dom att etablera sig i Sverige när andra företag har svårt att bedriva verksamhet i ett av världens högst beskattade länder

Skillnaderna är svarstider, driftsäkerhet och att ingen annan stat kontrollerar trafiken/datat. Om du inte tycker det spelar roll så får det väl stå för dig. Jag som jobbar i IT-branschen tycker det spelar rätt stor roll.

Sverige har bara höga skatter på arbete, inte på investeringar/infrastruktur.

Att ett dussintals jobb ger mindre skatteintäkter och välstånd än hundratals jobb behöver man ingen kalkyl för. Amazons datacenter kommer dra enorma mängder energi i en region som lider av kapacitetsbrist och kommer hindra andra företag från att nyetablera och bostadsprojekt från att startas. Det hade varit en annan femma om dom etablerade sig där vi har ett överskott på energi men även då ger skattesubventionerna väldigt lite för pengarna i form av arbetstillfällen och samhällsnytta

Elbrist löser man ju med att bygga ut elproduktion och elnät, inte genom att ransonera vem som får etablera sig... Hur mycket fick de i skattesubventioner?

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #684 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 16:56:54 »
Coolt! Jag är inte privacy-freak så jag vet inte riktigt om jag orkar dock :)

Va finns det att orka extra?  :D En annan mobil med Android-baserad operativsystem - utan Google. Som att tyckas man ikte orkar Pepsi Max när man vanligvis dricker Pepsi.  ;)

Jag är lat. Och dricker Coca Cola :P (men om jag redan var i Android-träsket istf iOS träsket så skulle jag nog göra det)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #685 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 21:10:24 »

Vi har betydligt mer skatter än så, i detta fall rör det sig om energiskatt. och att dom redovisar liten till ingen vinst för sitt datacenter så någon skatt att tala om blir det inte där heller.

Elbrist löser man ju med att bygga ut elproduktion och elnät, inte genom att ransonera vem som får etablera sig... Hur mycket fick de i skattesubventioner?

Du får det att låta enkelt, om det vore så enkelt så hade man gjort det istället för att säga nej till företag som vill etablera sig. Sydvästlänken har man planerat sen 2005 och den är inte klar än.
Subventionerna är att dom endast betalar 0.5 öre per kWh i energiskatt vilket är ett skämt

Inloggad Philip

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #686 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 21:41:48 »
Mathias Andersson gjort en kort och bra videogenomgång om varför Amazon lägger sina servrar i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=LW1bENXIo3E

« Senast ändrad: onsdag 26, augusti 2020, 21:46:00 av Philip »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #687 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 22:01:56 »
Citat från: I_am_mine
Vi har betydligt mer skatter än så, i detta fall rör det sig om energiskatt. och att dom redovisar liten till ingen vinst för sitt datacenter så någon skatt att tala om blir det inte där heller.

Bestäm dig... Har vi så höga skatter att det är suspekt att de lägger sin verksamhet här eller så låga att vi blir utnyttjade? Du kan ju inte få bägge...

Det finns gott om genomgångar av varför Sverige har bra förutsättningar för ett datacenter och det handlar inte alls bara om att vi ger subventioner: bra rättssäkerhet, stabil tillgång till förnyelsebar energi (vilket alla kräver nuförtiden), gott om teknisk kompetens, många potentiella kunder i Sverige etc.

Du får det att låta enkelt, om det vore så enkelt så hade man gjort det istället för att säga nej till företag som vill etablera sig. Sydvästlänken har man planerat sen 2005 och den är inte klar än.

Jag är inbillar mig att det ÄR enkelt och att det är politikerna som gör det krångligt, men jag erkänner gärna att jag inte är någon expert på elnätsbyggande :)

Subventionerna är att dom endast betalar 0.5 öre per kWh i energiskatt vilket är ett skämt

Återigen är det väl en avvägning/åsiktsfråga. De får betala samma energiskatt som tillverkningsindustrin. Visst, det är ju en form av subvention, men innan man ens räknat om det till en total summa i kronor och ören går det ju inte att jämföra med antalet jobb som skapats.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #688 skrivet: onsdag 26, augusti 2020, 22:08:38 »
Mathias Andersson gjort en kort och bra videogenomgång om varför Amazon lägger sina servrar i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=LW1bENXIo3E

Herrejösses. Jag lyssnade tre minuter och hörde honom inte säga en enda grej som stämde. Tror han att det är Amazons första icke-amerikanska datacenter? Tror han att de ska lagra känslig info om amerikanska medborgare i Eskilstuna? WTF?

Bara titeln "datalagringshall" är ju direkt skrattretande.

Han överdriver totalt och säger att andra företag "släckts ut" av amazons bygge, och försöker få det att framstå som jättekonstigt att byggnaderna är väldigt anonyma när det i själva verket är standard för datacenter (och mycket motiverat: de som inte redan vet var det ligger har inget där att göra, och elaka människor kan tänkas göra elaka saker om de upptäcker var det ligger...)
« Senast ändrad: onsdag 26, augusti 2020, 22:35:17 av cyber »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #689 skrivet: torsdag 27, augusti 2020, 01:05:13 »

Bestäm dig... Har vi så höga skatter att det är suspekt att de lägger sin verksamhet här eller så låga att vi blir utnyttjade? Du kan ju inte få bägge...

Tror du missat något i diskussionen, jag är väldigt bestämd. Min åsikt är att utländska företag som inte generar mer än en handfull jobb och knappt kommer visa någon vinst i Sverige (ingen vinstskatt att tala om) inte ska subventioneras när ett annat företag kan ge hundratals anställningar och med det skatteintäkter i många led

Jag är inbillar mig att det ÄR enkelt och att det är politikerna som gör det krångligt, men jag erkänner gärna att jag inte är någon expert på elnätsbyggande :)

Man behöver inte vara expert, det räcker med att inte vara verklighetsfrånvänd, vad anledningen än må vara så är verkligheten som den är

Återigen är det väl en avvägning/åsiktsfråga. De får betala samma energiskatt som tillverkningsindustrin. Visst, det är ju en form av subvention, men innan man ens räknat om det till en total summa i kronor och ören går det ju inte att jämföra med antalet jobb som skapats.

Du missar poängen att skatteintäkterna till stor del kommer av antalet anställningar som genereras och detta i flera led inte från vad dom betalar för energin (eftersom dom i princip slipper skatt på energi). En handfull vaktmästare till ett datacenter ger inte mycket större efterfrågan i samhället men ett hundratal industri/gruvarbetare ökar efterfrågan på nöjen, konsumtion, sjukvård, skola mm kanske i sån grad att det rör sig om nästan dubbelt så många sysselsatta och andra verksamheter gynnas och bidrar med skatteintäkter.

Du försöker envist hävda att andra företag inte trycks åt sidan men så länge det är kapacitetsbrist i elnätet så får inte nya företag etablera sig och då blir det väldigt tokigt att ha stora energislukare som genererar endast ett fåtal arbetstillfällen

https://www.breakit.se/artikel/16464/amazon-slukar-for-mycket-el-i-malardalen-natet-klarar-inte-mer
« Senast ändrad: torsdag 27, augusti 2020, 01:09:36 av I_am_mine »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

En till newbie här by Knivmakaren
Idag kl. 11:38

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 08:24

Mega Silver : 1 oz Kookaburra silvermynt 2004 by mega_n
Igår kl. 20:53

Ny medlem och ny på det mesta by silverhamstern
söndag 29, november 2020, 15:43:26

4 simple reasons to buy gold by snus
söndag 29, november 2020, 13:26:03

Förvaring av ädelmetall. by Birka
söndag 29, november 2020, 12:52:50

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
lördag 28, november 2020, 16:19:12

Att fortsätta investera eller inte investera kan nu vara den stora frågan? by PennyLane
lördag 28, november 2020, 12:33:00

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by hasse_A
fredag 27, november 2020, 17:52:15

1 oz Australisk Lunar 2018 Hundens År Guldmynt Ocirkulerat by Lassiter
fredag 27, november 2020, 06:43:27

Produktionstakt hos myntverk sänkt p.g.a. covid? (Särskilt RCM) by M-Ädel
torsdag 26, november 2020, 11:40:57

George Gammon by hasse_A
torsdag 26, november 2020, 08:35:11

1kg silvermynt sökes by Entrism
onsdag 25, november 2020, 19:13:56

Glömt namnet på bolag som säljer fysiskt guld och förvaras i valv i UK by sputnik
tisdag 24, november 2020, 08:36:10

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 24, november 2020, 00:39:31