Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 547034 gånger)

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #1005 skrivet: söndag 30, juli 2023, 22:15:03 »
!

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 252
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1006 skrivet: tisdag 01, augusti 2023, 02:41:53 »
!

Jag oroar mig för många saker men stora likbål med muselmaner i våra städer, anordnade av svear, är något jag inte oroar mig för alls. Varken i närtid eller på lång sikt.

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
« Svar #1007 skrivet: tisdag 01, augusti 2023, 13:31:03 »
Anledningen till att jag visar frimärken med citatet av Heinrich Heine är helt enkelt ett påstående om att "vi" har varit här tidigare. Heinrich Heines citat är hämtat från hans pjäs Almansor, där muslimen Hassan, när han hörde att kristna erövrare brände Koranen på marknadsplatsen i Granada, för att minnes händelsen graverade in i marken på platsen: "Das war ein Vorspiel nur, dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen." ("Det var bara ett förspel; där de bränner böcker, kommer de i slutändan att bränna människor också.") - källa

Anledningen till att vi oroar oss för koranbränningar är det faktum att Danmark avskaffade sin "hädelseparagraf" 2017 och att Rasmus Paludan var den första som använde den nyvunna utvidgningen av yttrandefriheten för att bränna koraner inlindade i bacon. Paludan exporterade sedan sin verksamhet till Sverige och sedan dess har det utvecklats till storpolitik.

Ett märkligt tillägg till allt detta är det faktum att Paludan har etablerat en kyrklig gemenskap som kallas Sankt Jakob Maurerdræberens Kirke (Sankt Jakob Maurerdödarens Kyrka, länk; Wikipedia om Jakob Matamaros), för vilken han är ärkebiskop. Och plötsligt är cirkeln komplett.

För att förhålla mig till ekonomi vill jag bara poängtera att Sverige (och Danmark) har den tveksamma äran att möjligen vara de enda länderna i Europa som inte förbjuder hädelse. Detta gör det mycket enkelt att inleda ekonomiska sanktioner mot dem utan att behöva oroa sig för ekonomiskt hårda repressalier. Vi får se vad som händer.

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1008 skrivet: onsdag 02, augusti 2023, 18:40:12 »
Ska vi gissa på några ytterligare räntehöjningar under hösten? Det skulle kunna bli rätt tungt för dom privata hushållen, speciellt de som är tvungna att sätta om bolån?

Lyssnade nyligen på Andreas Cervanka's "Sommarprat", där han rätt tidigt i programmet nämde att Sverige var ett av de mest skuldsatta länderna i världen tillsammans med Schweiz, Luxemburg och jag har för mig, Hong Kong (Sen är väl iofs Hong Kong inte ett land, utan en region/stad).

För den som vill lyssna på hans sommarprat:

https://sverigesradio.se/avsnitt/andreas-cervenka-sommarpratare-2023
« Senast ändrad: onsdag 02, augusti 2023, 18:44:02 av DEScypher »

Utloggad gbz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 183
« Svar #1009 skrivet: torsdag 03, augusti 2023, 09:42:38 »
Blir folks ränta på bolån/billån mm dyrare och maten går upp kommer det också sprida sig till övriga delar av ekonomin.

Någon gång inom en snar framtid räknar jag med att FED ska vända och välja hög inflation och svag dollar vilket egentligen är katastrof.

Men alternativet är bankkris och problem med kommersiella bostadslån dvs ekonomin klarar inte ens av dessa låga räntor de har idag och bara räntan på statsskulden i USA är enorm just nu.

Värst blir det för de stackarna som inte vet bättre utan har sina livs besparingar på ett bankkonto som ruttnar bort...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 19:19

Säljes Guldmynt 1 Oz Maple Leaf. by mega_n
Igår kl. 11:39

Dansk 20 kronor by Philip
Igår kl. 08:58

SÄLJES Guldmynt 20 francs by Noob
Igår kl. 06:47

Kangaroos+krugerrand till salu. by Loka89
fredag 22, september 2023, 09:48:30