Författare Ämne: Trump eller Clinton - Hur påverkar det världsekonomin?  (läst 21064 gånger)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
SV: Trump eller Clinton - Hur påverkar det världsekonomin?
« Svar #30 skrivet: onsdag 02, november 2016, 13:28:20 »
http://www.di.se/nyheter/trumpseger-bra-for-guldpriset/

Man kan anklaga Hillary för mycket, men att anklaga henne för att ljuga mycket (särskilt i jämförelse med Trump) är ogrundat. Kolla t ex här:

http://www.politifact.com/personalities/donald-trump/
http://www.politifact.com/personalities/hillary-clinton/

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #31 skrivet: onsdag 02, november 2016, 13:56:06 »
Vad har de ljugit om då, orkar inte läsa länkarna.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #32 skrivet: onsdag 02, november 2016, 15:15:16 »
http://www.di.se/nyheter/trumpseger-bra-for-guldpriset/

Man kan anklaga Hillary för mycket, men att anklaga henne för att ljuga mycket (särskilt i jämförelse med Trump) är ogrundat. Kolla t ex här:

http://www.politifact.com/personalities/donald-trump/
http://www.politifact.com/personalities/hillary-clinton/

Det är ett faktum att hon har ljugit för kongressen samt FBI. Det är ett grovt brott i USA som brukar leda till fängelsestraff, för alla utom de extremt rika och mäktiga då såklart.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #33 skrivet: onsdag 02, november 2016, 19:34:07 »
Ett klipp om hur man manipulerar opinionsundersökningarna så Hillary ska se mer populär ut än hon kanske är i verkligheten.

! No longer available

Utloggad Thornado

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #34 skrivet: onsdag 09, november 2016, 05:29:40 »
Man får gratulera alla som sitter på mycket guld - fin uppgång nu när mer och mer pekar mot Trumpseger. Själv var jag lite orolig för just detta då jag har planerat att köpa på mig mer guld, men av olika anledningar inte kan göra det förrän efter årsskiftet. Gissade att det skulle finnas en stor risk att guldpriset skulle vara alldeles för högt då....

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #35 skrivet: onsdag 09, november 2016, 08:10:57 »
Man får gratulera alla som sitter på mycket guld - fin uppgång nu när mer och mer pekar mot Trumpseger. Själv var jag lite orolig för just detta då jag har planerat att köpa på mig mer guld, men av olika anledningar inte kan göra det förrän efter årsskiftet. Gissade att det skulle finnas en stor risk att guldpriset skulle vara alldeles för högt då....

Ja, jag kan ju inte direkt påstå att jag är missnöjd. Även om jag fegade ur och inte vågade lita tillräckligt på min magkänsla för att lägga ett bet så har jag köpt på mig mycket guld och silver under sommaren och hösten inför valet. Återstår att se hur mycket utgången kommer påverka våra kära ädelmetaller den närmsta tiden  8)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #36 skrivet: onsdag 09, november 2016, 18:51:00 »
Även om jag fegade ur och inte vågade lita tillräckligt på min magkänsla för att lägga ett bet så har jag köpt på mig mycket guld och silver under sommaren och hösten inför valet.
Betting är inte min grej. Vet ingenting om Unibet, Pinnacle och annat som ni pratat om här tidigare. Men jag kan räkna, och igår kväll lokal tid (jag är i Asien) medan jag satt på en buss på väg till en middag så tänkte jag att, va f-n, det är inte varje dag man får kraftigt asymmetriska odds i present (dvs sannolikt mer upp för guld om Trump vinner än ner om Clinton vinner). Så jag googlade lite i telefonen efter nåt med stor hävstång, hittade något kallat "bull guld x12" som verkade begripligt och satsade familjeförmögenheten (via telefon och Edge, inget 3G just då, vägbumpar och trafikkaos... men det gick bra även om det var lite nervöst). Idag har jag suttit i möten non-stop hela dagen, så även om jag hört hur det utvecklat sig (och sett horder av amerikanska kollegor sitta i absolut chock) så har jag inte kunnat titta på min hävstångschansning förrän nu på kvällen.

Resultatet just nu är +5.05% och jag har tjänat 327kr (- courtage). Framtiden är räddad :-)

PS. Kuriosa: jag är på en stor konferens med tusentals deltagare. Konferenshotellet tänkte till och öppnade baren klockan 07.00 i morse. Det var fullständigt packat med folk som stirrade på TV-skärmen med likblek uppsyn samtidigt som de satt och grät i frukostölen... jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv. När Baby Bush blev återvald för en massa år sedan så kom kollegor till mig och frågade om immigrering till Sverige (jag känner dock bara en som verkligen flyttade). Idag har folk gått runt som zombies oh mumlat saker som "I left home for a week and now my country has been occupied by the enemy."

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #37 skrivet: onsdag 09, november 2016, 21:11:49 »
http://ekstrabladet.dk/nyheder/erhvervsnyheder/fck-rigmand-scorer-millionbeloeb-paa-trump/6396476

Här är en som använt betting som hedge mot förlust ... han gjorde samma vid brexit

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #38 skrivet: onsdag 09, november 2016, 21:27:10 »
Mina tankar om USA-valet.

Det som jag tycker är bra med Brexit/Trump vinsterna är att det väcker medvetenhet om
att ekonomin inte är så bra för vanliga människor både i England och USA. Länge har USAs medelklass fått det mycket sämre men vi som håller till på den här sidan vet ju att Fed alltid säger att ekonomin blivit bättre.

Trump är inte den perfekta kandidaten men han har lyckats belysa problem som annars inte nämns.

Här är en länk som dom anställda på JP Morgan fått idag.

http://www.businessinsider.com/jamie-dimon-jpmorgan-memo-on-us-election-2016-11?r=US&IR=T&IR=T

Citat från artikeln:
"We have heard through democratic processes in both Europe and the United States the frustration that so many people have with the lack of economic opportunity and the challenges they face. We need to listen to those voices."

Det som varit sämst med höstens val är den ensidiga rapporteringen i media både här och i USA.
Det är som att media tror att dom ska skapa opinion inte låta folk bilda egna åsikter. Har man en
annan åsikt än vad media har håller man helst tyst. Detta leder till att bara medias åsikt är ok och utgången av val blir ofta en stor överraskning för den större delen av befolkningen.

Det har varit uppfriskande att följa Wikileaks rapporteringen i höst.

Här är något jag läste på Internet:
2016 - året då hackare blev journalister och journalister blev hackade.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #39 skrivet: onsdag 09, november 2016, 22:32:16 »
Ponera att Trump intar vita huset i början på nästa år. Vad hjälper det när skurkarna sitter kvar i kabinettet och förmodligen har tillräckligt med hävstång mot Trump?

De viktigaste:
Secretary of State: Kerry
Secretary of the Treasury: Lew
Secretary of Defense: Carter
Attorney General: Lynch

Vad kan Trump göra om liknande saker sker som detta Podesta-mejl förtäljer, att Foreign Relations Committee röstade för att träna rebeller och förse dem med vapen för att skapa oreda i Syrien. (Nyligen upplagt på Wikileaks)
https://wikileaks.org/podesta-emails/emailid/59165

Även om presidenten kan göra sig av med en och en annan filur så lär de vända kappan efter vinden och låtsas att de lyder under honom. Som jag ser det (och fått det berättat för mig) är presidenten till största delen en marionett som sitter bakbunden och inte kan ta sig loss p.g.a. blackmail, hot och besvärliga hållhakar.

Utöver det har vi ju FED - Yellen och MSF aka PPT vilka manipulerar alla marknader där BIS och centralbanker i världen inte räcker till.

Kommer det bli någon ändring? Jag tror inte det annat än vad som kommuniceras ut mot världen. Tonen mot Öst lär bli bättre vilken kan ge viss avspänning, men vi kommer fortsatt få se betydande personer mördas i det dolda på beställning och US & A kommer fortsatt förse fåraherdar med tunga vapen för att upprätthålla dollarhegemonin.

Sverige då?

Podesta-mejlen är väldigt avslöjande och jag hoppas någon grävande journalist börjar titta på detta. Betänk att ett svenskt statligt lotteri skickat över 700 miljoner av medborgarnas surt förvärvade och beskattade pengar till Clinton Foundation utan deras kännedom och vars medel Killary använt till hemskheter och sin egen kampanj (för att skapa mer oreda i världen).

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #40 skrivet: onsdag 09, november 2016, 23:58:24 »
Jag tror inte att Trump kommer att få det så lätt i Vita huset.

Risken finns att han blir åtalad för någonting och inte kan fortsätta eller bli president,
(åtalsrisk även för Hillary men andra saker).

Tror att det är bra att Hillary inte blev vald då hon redan nu har för mycket kontakter och makt.
En president får ju bara sitta i två omgångar, den regeln finns för att presidenter inte ska få
för mycket makt. När olika familjemedlemmar väljs blir det som att man kringår den regeln lite.

Bill satt i åtta år efter det har HIllary varit utrikesminister. Dom har varit i Vita Huset ganska länge och det är nog dags att dom lämnar. Samma problem fanns med Bush familjen som var där alldeles för länge.

Så jag håller med, det blir nog svårt för Trump men tycker att det är bra att det kommer in nån ny.

Vad gäller Syrien så hoppas jag att dom lämnar snart, det verkar inte leda till något. Trump verkar
inte så intresserad av krig men det verkade inte Obama heller.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #41 skrivet: fredag 11, november 2016, 18:18:28 »
Om man får hem jobben genom de skattesänkningar som planerats så slipper de betala en del utav bidragen.

Staterna lägger 600 mdr dollar ? på att kriga årligen. Där finns en fin besparing eftersom Trump verkar vara mindre benägen till statligt massmord/krig trots att han talat om att stärka upp försvaret.  Det kan ju göras genom att reformera försvarmakten till en försvarmakt och inte till en attack och mördarmaskin som använd i intervention och nation building.  Slutar man att mobba så kanske man slipper åka på stryk.

Känns nästan surrealistisk att allla partier inklusive vänstern här i Sverige som utmålar sig själv nästan som hippies är så ledsna och kalla Trump för isolationist när han inte vill kriga ? ! Finns det något svenskt parti som utryckt förnöjsamhet över avspänningen mot öst tex ?

Lägre skatter gör det lönsam att arbeta och inte leva på bidrag. Skattbasen kan öka.
Obamacare är vad jag har förstått en katastrof kostnadsmässigt och kvalitetsmässigt. Där finns också sparpotential.

Demokraterna har ju dubblat statsskulden de senaste åren så tror inte att en fortsatt demokratpresident hade genererat ett mindre underskott.

Förresten är presidenten inte världens mäktigaste människa. Det är banksektorn som är mäktigast. Systemet är dödsdömt så guldet ökar i värde i vilket fall som helst.

Vi får se om han verkligen blir president. Det är långt till januari.   Mord är inget ovanligt på någon som har potential att störa makteliten vilket  the Donald har.

Trump kommer att bli en utmärkt syndabock för den ekonomiska kollaps som är totalt oundviklig och som är ett resultat av osunda finanser sedan decennier.  Titta folket  vad som hände när ni inte röstade rätt....

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 20:28

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14