Författare Ämne: Stacking PM som nationalsport?  (läst 2283 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1954
  • Affärsomdömen: 50
Stacking PM som nationalsport?
« skrivet: onsdag 10, augusti 2022, 12:09:07 »
Vi vet alla att i dagsläget så är detta med att köpa ädelmetaller av, låt oss kalla det ”prepper”-skäl (oro för finanssystemet, the everything bubble, framtida kaos, etc) en typisk nördhörn. 99% av samhället är antingen totalt omedvetna om själva idén med att samla på fysisk metall eller så känner de till den men har avskrivit den den som galenskaper som bara knasiga goldbugs sysslar med.

Nu undrar jag om ni tror att detta någonsin kommer att ändra sig eller ej.

Dvs även om man själv tror på vikten av att försäkra sig mot eventuella obehagligheter i framtiden via fysisk PM så betyder ju inte det att man måste tro att alla andra förr eller senare kommer att dra samma slutsats.

Själv är jag ärligt talat väldigt skeptisk. Jag tror att om det skulle gå åt fanders med emfas (för lämplig definition av både fanders och emfas) på ett sätt som gjorde fysisk PM till en ”vinnare” så skulle merparten av befolkningen i princip inte förändra sitt beteende annat än att kanske än mer högljutt klaga på politikerna och staten och kräva att de fixar inflationen eller vad det nu är man väljer att se som problemet.

Mer specifikt så undrar jag:
  • Finns det något scenario där du tror att stacking PM kommer att bli ”main stream” och i såfall vilket?
  • Hur bedömer du sannolikheten för att detta scenario inträffar inom tio år?
  • Tror du att det är någon märkbar skillnad på Sverige och andra [väst-]länder i denna fråga?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3176
  • Affärsomdömen: 129
SV: Stacking PM som nationalsport?
« Svar #1 skrivet: onsdag 10, augusti 2022, 13:38:18 »
För att ge något svar på din sista punkt så tror jag inte stacking pm är så vanligt i Sverige. Det är väl vi här på Forum och några till.
I Tyskland är det nog betydligt vanligare efter som ett 50-tal butiker kan drivas. Jag känner också en Amerikan som stackat silver och palladium i ca 5 år. Han har blivit rik som ett troll. Jag tror att pm-stacking är vanligt i USA men det är ju inget jag kan härleda.

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 500
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: onsdag 10, augusti 2022, 13:53:50 »
För att inte nämna Asien där det är väldigt vanligt att köpa på sig lite guld när man har pengar över.

Jag tror att det kan bli intressant för Svensson att börja stacka pm om det slår till en långvarig kris i stil med skenande inflation, ihållande svårigheter att betala, långvarigt hot om krig eller om anti-demokratiska partier börjar närma sig makten.
« Senast ändrad: onsdag 10, augusti 2022, 13:57:15 av laban77 »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 853
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: onsdag 10, augusti 2022, 14:05:36 »
Skulle förtroendet för valutan få sig en knäck, så kommer man söka sig till något som inte har en motpartsrisk som silver och guld.

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 239
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #4 skrivet: onsdag 10, augusti 2022, 14:22:22 »
Tänk om det fanns folk som istället för att pressa företagare på pengar så skulle man pressa dem på att börja acceptera silver och guld som betalningsmedel.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 125
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #5 skrivet: onsdag 10, augusti 2022, 18:25:54 »
Det har väl ändå ökat bland folk som har ett sparande men de flesta andra åker hellre på en resa än vill höra talas om ädelmetall. Krävs nog en ny generation som växer upp utan en välfärdsstat och dit är vi på god väg.

Inloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 289
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #6 skrivet: onsdag 10, augusti 2022, 20:19:14 »
    Själv är jag ärligt talat väldigt skeptisk. Jag tror att om det skulle gå åt fanders med emfas (för lämplig definition av både fanders och emfas) på ett sätt som gjorde fysisk PM till en ”vinnare” så skulle merparten av befolkningen i princip inte förändra sitt beteende annat än att kanske än mer högljutt klaga på politikerna och staten och kräva att de fixar inflationen eller vad det nu är man väljer att se som problemet.
    Jag ser som en risk att folket/politikerna behöver en syndabock och det kan bli lite vad som helst: De rika metallsvinen, miljonärerna, miljösyndarna, köttätarna, de som inte är skuldsatta, de som har fler barn än två, de som har preppat med havregryn, tonfisk och vatten o.s.v.

Mer specifikt så undrar jag:
    • Finns det något scenario där du tror att stacking PM kommer att bli ”main stream” och i såfall vilket?
    • Hur bedömer du sannolikheten för att detta scenario inträffar inom tio år?
    • Tror du att det är någon märkbar skillnad på Sverige och andra [väst-]länder i denna fråga?
    [/list]

1 Svårt att se det. Om stacking skulle bli något som ger överlägset bra avkastning på kapital skulle det antagligen beskattas? Om man tänker på 70-talet så blev i.o.f.s. PM-investeringar (okänd stackingprocent) mer o mer populärt ju längre tiden gick. Aktiesparande blev vad jag har förstått inte populärt förrän flera år efter att räntan höjdes (recency bias). Med det i åtanke skulle vi vara flera år (10?) bort ifrån stacking mania.
    2 Otroligt svårt att sätta en siffra på. Om tio år har vi kanske CBDC och staten bestämmer om man kan stacka eller inte?
    3 Sverige är nog på efterkälken. Vi har inte haft hyperinflation, vi har inte beredskap som finnarna, vi har inte PM-vana som tyskarna och indierna, vi litar på att staten ska mata oss, vi pimpar oss inte med guld som [censur].

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
    • Antal inlägg: 378
    • Affärsomdömen: 31
    « Svar #7 skrivet: onsdag 10, augusti 2022, 20:23:55 »
    Jag tror att det måste komma från vår main stream media.
    Allt börjar den dagen Aftonbladet har följande rubrik på sin löpsedel : Så skyddar du dig mot finanskraschen genom att köpa guld

Inloggad gbz

• Silvermedlem
    • Antal inlägg: 135
    • Affärsomdömen: 0
    « Svar #8 skrivet: torsdag 11, augusti 2022, 14:44:28 »
    Antingen kommer centralbankernas inflationsdrivande pengar fungera i all oändlighet eller så kommer vi börja använda riktiga pengar guld/silver.

Fiat är från början ett derivat av ädelmetaller.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Priser på guldmynt proof set? by august
    Idag kl. 00:11

Handlare by erinil1
    Igår kl. 23:19

Silver och guldmynt köpes i större partier by Kulkuri
    Igår kl. 19:22

Ukrainakrisen. by Truthster
    Igår kl. 17:44

Var beställa guld/silver? by zodiac
    Igår kl. 14:44