Författare Ämne: Hur ska man "bli av" med allt sitt silver?  (läst 16180 gånger)

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
Hur ska man "bli av" med allt sitt silver?
« skrivet: lördag 05, januari 2013, 00:16:25 »
Jag har räknat och funderat lite. Om jag fortsätter köpa silver i samma takt som jag gjorde förra året (vilket var mitt första år) så skulle jag ha uppskattningsvis ha 1500 1oz silvermynt dagen jag fyller 50 år. Något som säkert en del av er på forumet redan sitter och ruvar på hemma i stugorna;)
Hur resonerar ni när ni ska sälja ert silver, hur ska man bli av med flera tusen mynt? Vem ska köpa? Hur lång tid räknar ni med att få lägga på försäljning när det är dax?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Hur ska man "bli av" med allt sitt silver?
« Svar #1 skrivet: lördag 05, januari 2013, 00:50:21 »
Jag vill minnas att frågan varit uppe tidigare, men kunde tyvärr inte hitta tråden. Någon annan som vet?

Men kort svar på din fråga: antingen hittar du en storköpare som är intresserad av att köpa rubbet, du pytsar ut det i mindre omgångar till olika köpare eller i värsta fall så säljer du dem till en affinerare som smälter ner dem. Möjligheten finns även förstås att du kan byta dem mot någon annan reell tillgång, exempelvis ett hus.

Om forumet finns kvar när du fyller 50 (vilket vi självklart utgår ifrån!) så bör du leta efter en köpare här först och främst :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: lördag 05, januari 2013, 00:58:02 »
Aj aj aj vadå bli av med silver är ju pengar.
Vill du hellre ha pappersfiat?

Guld_500

• Gäst
« Svar #3 skrivet: lördag 05, januari 2013, 01:07:53 »
Varför byta silver mot en papperslapp med en siffra på? :'(

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
« Svar #4 skrivet: lördag 05, januari 2013, 09:13:37 »
Jag tror inte att papperspengar kommer att försvinna helt så jag tänkte ha mitt silver för att dryga ut min pension med. Kanske sälja av lite i taget till någon handlare. Jag är också ganska övertygad om att silver kommer bli större än guld då behovet av det i industriella syften kommer att växa och det finns klara tecken på att det tas upp mindre silver varje år, en del rapporter jag läst påstår att silver kan vara det första grundämnet som försvinner från det periodiska systemet.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #5 skrivet: lördag 05, januari 2013, 09:25:14 »
Jag vill minnas att frågan varit uppe tidigare, men kunde tyvärr inte hitta tråden. Någon annan som vet?

Men kort svar på din fråga: antingen hittar du en storköpare som är intresserad av att köpa rubbet, du pytsar ut det i mindre omgångar till olika köpare eller i värsta fall så säljer du dem till en affinerare som smälter ner dem. Möjligheten finns även förstås att du kan byta dem mot någon annan reell tillgång, exempelvis ett hus.

Om forumet finns kvar när du fyller 50 (vilket vi självklart utgår ifrån!) så bör du leta efter en köpare här först och främst :)

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1379.msg11864#msg11864
Sen har nog ämnet varit uppe i flera trådar som off topic.

TS fråga är mycket relevant och måste definitivt tänkas igenom innan man tar beslut om att köpa ädelmetaller. En av nackdelarna med ädelmetallerna är just likviditeten. Den dagen man behöver sälja gäller kanske helt andra förutsättningar i form av marknad, lagar och risker.

Problemet är att ingen vet hur den framtiden ser ut.

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #6 skrivet: lördag 05, januari 2013, 09:53:19 »
Tror inte heller att man kommer att kunna gå och "handla" med sitt silver. Sedan om man får FIAT-pengar eller digitala pengar när man byter in det när stunden är kommen spelar ju ingen roll om det är den "valutan" som används av gemene man.

Tror att man kommer i framtiden få gå till en automat och stoppa in guld/silver och få insatt på ditt konto på att du får ta varor från en butik för ett visst värde. Vad vet jag..... :-\

Sedan om man vill avyttra idag så är det tradera eller libertysilver/tavex som gäller just nu. I framtiden så kommer nog banker och myndigheter ta emot silver/guld och man får "värdet" insatt på ditt digitala konto. Fast man kommer att bli lurad på en massa avgifter och moms.

Ja just det. Det är ungefär som idag......

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: lördag 05, januari 2013, 11:19:08 »
Mycket intressant diskussion!
Många olika synvinklar får man. Men ni som resonerar om att det man aldrig skulle vilja byta sitt silver mot Fiat, hur resonerar ni? Att man i framtiden kommer kunna handla direkt i affärer för sitt silver. Eller är det mera i stil med "den som har mest silver när han dör vinner";).
Sen är min personliga uppfattning att guld och silver skiljer sig i dagsläget något enormt då du faktiskt kan ta ditt guld och knalla in på tavex och få ganska bra betalt för det, något som inte är möjligt för silver. Kan ju dock bli så även för silver i framtiden!?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #8 skrivet: lördag 05, januari 2013, 11:52:48 »
Många olika synvinklar får man. Men ni som resonerar om att det man aldrig skulle vilja byta sitt silver mot Fiat, hur resonerar ni? Att man i framtiden kommer kunna handla direkt i affärer för sitt silver. Eller är det mera i stil med "den som har mest silver när han dör vinner";).
Sen är min personliga uppfattning att guld och silver skiljer sig i dagsläget något enormt då du faktiskt kan ta ditt guld och knalla in på tavex och få ganska bra betalt för det, något som inte är möjligt för silver. Kan ju dock bli så även för silver i framtiden!?

Jag gör och kommer att likvidera lite grann emellanåt men endast då jag måste/behöver. Det är ibland lite av en fördel att de fysiska mynten och tackorna inte är lika lätt att handla för som om pengarna suttit på bankkontot. Det tar emot att minska på innehavet...

Senaste veckan likviderade jag lite guld och lite silver. (Så kan det gå ifall man är "all-in" ;-)
Det var inget problem varken för silvret eller guldet. På någon dag hade jag köpare till bra priser både för silvret och guldet.

För att sälja till marknadspriser måste man idag vända sig till marknaden. I Sverige är det till andra privatpersoner via annons/tradera/ädelmetallforum. Går man till handlaren får man betala för handlarens vinster/verksamhet.

Skillnaden mellan Guld och Silver i Sverige är moms-problematiken vilket gör att handlare inte kan hålla liten spread mellan köp/sälj för silver. Detta tillsammans med att det inte finns någon bra konkurrens för silverhandlare i Sverige. (De flesta mynthandlare och silveruppköpare förväntar sig köpa/lura folk till typ 60% av spot för att säljarna normalt inte vet vart de ska vända sig.) I andra länder utan momsproblemet typ USA verkar det funka bättre.

/H
« Senast ändrad: lördag 05, januari 2013, 12:03:10 av mega_n »

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
« Svar #9 skrivet: lördag 05, januari 2013, 13:13:07 »
Många olika synvinklar får man. Men ni som resonerar om att det man aldrig skulle vilja byta sitt silver mot Fiat, hur resonerar ni?

Jag tror inte att man skall ta detta för bokstavligt. Såvida man inte tror på ett fullständigt haveri av samhället kommer det nog alltid att finnas ett monetärt system i en eller annan form. Vi lärde oss redan för tusentals år sedan att ren byteshandel är lite opraktiskt. Sen får man agera olika beroende på situationen.

I tider av hög inflation eller lågt förtroende för systemet skall man givetvis vara exponerad så lite som möjligt mot fiat. I tider med låg inflation och högre förtroende för systemet kan man ha mer a sina tillgångar som fiat.

Oavsett vilket måste man nog vara beredd att växla sina ädelmetaller för att göra livet lite smidigare.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Hur ska man "bli av" med allt sitt silver?
« Svar #10 skrivet: lördag 05, januari 2013, 13:32:42 »
[...] det finns klara tecken på att det tas upp mindre silver varje år, en del rapporter jag läst påstår att silver kan vara det första grundämnet som försvinner från det periodiska systemet.

Vad menar du här? Att man kommer att sluta att bryta silver? Det periodiska systemet är en modell över grundämnenas egenskaper.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #11 skrivet: lördag 05, januari 2013, 13:39:37 »
[...] det finns klara tecken på att det tas upp mindre silver varje år, en del rapporter jag läst påstår att silver kan vara det första grundämnet som försvinner från det periodiska systemet.

Vad menar du här? Att man kommer att sluta att bryta silver? Det periodiska systemet är en modell över grundämnenas egenskaper.

Jag har läst något liknande.

http://maxkeiser.com/2011/04/08/silver-will-be-the-first-element-in-the-periodic-table-to-become-extinct-shooting-price-per-oz-past-gold/

Jag tror att de menade att det inte finns så stora kända silverreserver som kan brytas på ett ekonomiskt sätt. När det lättutvunna silvret är brutet skulle det därför kunna bli för dyrt att utvinna för att slentrianmässigt kunna användas i industriella kvantiteter i en massa tillämpningar.

/H

« Senast ändrad: lördag 05, januari 2013, 13:41:48 av mega_n »

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #12 skrivet: lördag 05, januari 2013, 13:57:14 »

Jag har läst något liknande.

http://maxkeiser.com/2011/04/08/silver-will-be-the-first-element-in-the-periodic-table-to-become-extinct-shooting-price-per-oz-past-gold/

Jag tror att de menade att det inte finns så stora kända silverreserver som kan brytas på ett ekonomiskt sätt. När det lättutvunna silvret är brutet skulle det därför kunna bli för dyrt att utvinna för att slentrianmässigt kunna användas i industriella kvantiteter i en massa tillämpningar.

/H

Detta tycker jag är en av dom allra största riskerna med silver, högre priser och mindre tillgång, detta kommer pressa hårt för att hitta/komma fram med alternativ till (industri)silvret. Kommer vi i framtiden att få se något som kan ersätta silver inom industrin? Kanske till en bråkdel av silverpriset? Om detta är fallet så måste ju silver bli mer eller mindre värdelöst..

EDIT: Ytterligare en tanke om silver. Kommer industrin att se lika ut om 20-30 år? Kommer vi ens behöva silver då? Själv tror jag mycket på optik som framtid..
« Senast ändrad: lördag 05, januari 2013, 14:05:13 av Be »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
« Svar #13 skrivet: lördag 05, januari 2013, 14:31:34 »
om nu inte silver i egenskap av lillebror till guld kan ta en monetär roll då industrin slutat använda silvret. Då blir det inte värdelöst. Skulle silvret bli väldigt billigt lär väl industrin hoppa på tåget igen, och ett vettigt pris blir resultatet. Jag tror alltså inte på hotet om värdelöst silver.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: lördag 05, januari 2013, 14:40:37 »
Silver som går till mynt och tackor har om jag inte minns fel, ökat kraftigt de senaste åren. Jag inbillar mig inte heller att vi ska få en ny silvermyntfot, men jag tror inte vi riskerar att det blir värdelöst, inte så länge det finns användningsområden för det. Visserligen varierar likviditeten för olika tillgångar, men har svårt att tänka mig att det skulle bli omöjligt att avyttra. I så fall måste nog silvret nästan helt ha blivit ersatt av något annat, vilket jag har svårt att tro.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bostadstillägg + ädelmetaller = sant by Tyr
Igår kl. 19:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 06:47

Säljes 1/10 oz guld- Spot plus 100kr by AndrewJackson72
lördag 27, juni 2026, 13:11:43

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane