Författare Ämne: Har du som bor i hus förberett för ~50.000 i elkostnad i vinter?  (läst 14257 gånger)

Inloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 289
  • Affärsomdömen: 19
SV: Har du som bor i hus förberett för ~50.000 i elkostnad i vinter?
« Svar #75 skrivet: onsdag 17, augusti 2022, 03:51:49 »
Det jag saknar mest i den här soppan är två saker:
  • Tillräckligt med ryggrad hos MP och S att klara av att erkänna att ”Detta är en konsekvens av beslut som vi drev igenom, det är vårt ansvar, det blev inte då bra, trots att vi hade de bästa intentioner. Vi har lärt oss av detta och ny plan är [någonting lite vettigare].

Istället så får vi en massa nonsens om att ”det var inte vi som lade ner reaktorerna, det var marknadsmässiga beslut eftersom reaktorerna inte var lönsamma.”

Visst, jag fattar att många säkert går på detta nonsens och att det därmed kanske är opportunt inför ett val. Men jag kan inte respektera ett parti som väljer taktiskt ränkspel i vad som sannolikt är den viktigaste miljöfrågan just nu… istället för att stå för en faktabaserad linje.
  • En insikt hos MP att det inte funkar att vara emot precis allting som påverkar miljön, samtidigt. Man är emot kärnkraft, emot fossila bränslen, emot bilar, etc, etc. Det är som en femåring i en godisbutik: ”Jag vill ha allting”. Av riksdagspolitiker borde man kunna förvänta sig insikten att man inte kan få allt utan måste prioritera.

Många gröna partier i andra länder klarar detta och har därför svängt till att vara för kärnkraft, eftersom klimatfrågan ses som högre prioriterad och mer akut och de fattar att det inte funkar att dra ner på fossila bränslen och kärnkraft samtidigt.

Amen på den.

I en sån där väljarbarometer som jag slöklickade mej igenom lär Magdalena ha uttryckt sig om kärnkraft att (citerar andemeningen och inte orden exakt för de har jag glömt): politiken står inte ivägen för kärnkraften, det är fritt fram för bolagen att bygga reaktorer i Sverige.

Inte för att jag vet exakt hur det går till med tillståndsgivande för kärnkraft men det låter helt orimligt och jag klämmer till med naivt av statsministern att tro att man kan bygga kärnkraftsreaktorer hur som helst. Och skulle man kunna det hursomhelst så kan det rimligen inte vara så att man kan stoppa in bränsle och köra igång hursomhelst så då var uttalandet hursomhelst meningslöst.

Det är skrämmande att S och MP inte tar ansvar och visar att de lärt sig något av detta. Statsministern kan inte vara expert på allt men borde väl ha ett hum om energiförsörjning fungerar. Utan energi är vi tillbaka på 1700-talet.

Att vi ska satsa mer på vind innan vi kan lagra energin från vinden är ju vad tyskland och norge håller på med och det ju sådär... Träffade en norrman som var på semester i Sverige för ett par veckor sedan och han ondgjorde sig över att Norge satsar på vindparker när det redan står klart att de inte går med vinst.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 777
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #76 skrivet: onsdag 17, augusti 2022, 08:41:57 »
"Politiken står inte i vägen för kärnkraften" - kanske inte men om jag ska satsa 50 miljarder på en reaktor hade jag önskat tydliga spelregler under reaktorns livslägd. Det kommer jag inte få, vi är i värsta fall aldrig lägre bort än ett val från "din värsta mardröm-partiet".

Samma sak med hattandet med elskattesubventioner, hur ska jag veta som privatperson vad jag ska satsa på?
  • Bundet elpris - otur du band vid ett lågt pris och planerade framåt, inga subventioner
  • Vedpanna - otur du förbrukar för lite el pga. planering och ett medvetet val, inga subventioner
  • Direktverande el i dåligt isolerad villa - högförbrukare av el, varsågod en subvention!

Märkligt att stödja dem som gjort "fel" val?

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 500
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #77 skrivet: onsdag 17, augusti 2022, 09:10:58 »
Ja, subventioner blir ju aldrig bra känns det som.

Ett annat bekymmer är ju el-överföringen i Sverige. Vi har för dålig kapacitet i elnätet. Ibland räcker det inte till i södra Sverige trots att vi vid samma tillfälle har överskott i norra. Samtidigt är de flesta emot att ha enorma super-mega-elledningar vid tomtgränsen.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 405
  • Affärsomdömen: 78
« Svar #78 skrivet: onsdag 17, augusti 2022, 11:43:39 »
Momsen vore bra att ta bort tycker jag för dom räknar moms på elskatten också. Tror inte att det är så vanligt med moms på skatt, det brukar man sätta på varor och tjänster. Det skulle vara ett bra första steg och det blir rättvist för alla.

Sen är det väl bra om vi kan få samma pris för el i hela landet.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2038
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #79 skrivet: onsdag 17, augusti 2022, 12:00:45 »
Sen är det väl bra om vi kan få samma pris för el i hela landet.

Idag är elspotpriset i södra Sverige med "Elområde 4"  569,35 öre/kWh I norra Sverige och elområde SE1 kostar elen idag före avgifter 5,16 öre/kWh.

FEM ÖRE i norr jämfört med FEM KRONOR i söder för elen före avgifter!!

Elpriset ikväll för SE4, med 25% moms samt övriga påslag, kommer landa på över 10 SEK per kWh.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #80 skrivet: onsdag 17, augusti 2022, 14:16:39 »
Låt oss bygga några vindsnurror till i södern!

Nej just det ja, när det är vindstilla så funkar ju inte 100 vindsnurror bättre än 1, skit också.

Inloggad gbz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #81 skrivet: onsdag 17, augusti 2022, 16:27:19 »
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWzmVw/regeringens-forslag-hogkostnadsskydd-for-elpriserna

Här regnar SMS-lånen in för att köpa rösterna perfekt inför valet :)

Fantastiskt hur man kan trolla fram pengar... man kan ju undra varför de inte drar till med 30 biljarder när de ändå är igång.

Inflationen kommer inte försvinna så vi får väl fortsätta med att rösta bort problemet istället för att ta tag i dem.
« Senast ändrad: onsdag 17, augusti 2022, 16:31:38 av gbz »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #82 skrivet: onsdag 17, augusti 2022, 19:11:59 »
Det är så att man mår illa, varför ska folk som gjort fel val skyddas?

Svar: För att de i mina ögon gör fel val den 11:e september, men de gör troligen rätt val i politikernas ögon  :)

Dessutom ska man inte avslöja villkoren på hur de 60 miljarderna ska fördelas förrän efter valet, kan man gissa att de valkretsar som röstar 'rätt' ska prioriteras? Elområde SE1 behöver nog mycket stöd, för där röstar folk korrekt enligt regeringen. 

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 500
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #83 skrivet: torsdag 18, augusti 2022, 07:57:55 »
Det där är ju bara rent politikerförakt. Elområde SE1 kommer säkert att få mer eftersom det är där man betalar mycket flaskhalsavgifter.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2038
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #84 skrivet: torsdag 18, augusti 2022, 17:52:08 »
Det där är ju bara rent politikerförakt.

Ja du Laban, politikerförakt har jag känt, i mer eller mindre hög grad, många gånger.

Sossarnas valfläsk för 60 miljarder kronor skall tas från Svenska Kraftnäts kassa. Det är den myndighet som ansvarar för el överföringssystemet. Överföringen av el mellan el områdena. El från norr till söder, har för liten kapacitet, och nu skall Svenska Kraftnäts kassa användas som valfläsk.

Subventionerat elpris innebär att mer el kan användas, när det är mindre elanvändning som just nu är angeläget.

I ett läge när det finns stor risk att Sydsverige tidvis drabbas av effektbrist och nedstängningar av elnätet fortsätter Sverige att exportera stora mängder el. Detta gör Sverige för att vi är med i EU och så har EU bestämt. Men Sverige kan inte exportera mer än vad ledningarna har kapacitet för.

Men överföringskapaciteten kan snabbt ändras. Svenska kraftnät, som inte klarar av att förse södra Sverige med mer el, förbereder nu byggandet av Hansa Power Bridge, en drygt 30 mil lång sjökabel från Skåne till Nordtyskland. Det skulle öka kapaciteten för den svenska elexporten till Tyskland från 600 till 1300 MW.

En el expert på Ekonomihögskolan i Lund ser planerna på ökad elexport som märklig.

Citat: ” Det känns ju som ett hån i dessa dagar av skyhöga elpriser. Det märkliga är att Svenska kraftnät ligger så långt framme i utbyggnaden av utlandsförbindelserna när man misslyckats kapitalt med att bygga viktiga förbindelser inom Sverige”.

Inloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 289
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #85 skrivet: torsdag 18, augusti 2022, 18:25:53 »
Det där var utanför mitt kunskapsområde. Så Sarek du menar i princip att Sverige håller på att göra en omvänd Tyskland? Tyskland har satt sig i situationen av att bli utan energi om Putin så bestämmer. Sverige håller alltså på att sätta sig i samma situation, inte för att vi inte får in energi, utan för att EU kan bestämma att vi ska lämna ifån oss den energi vi har? Och nu bygger vi en kabel där vi kan tvingas lämna ifrån oss än mer energi fär att rädda ett land, Tyskland, som har grävt sig en djup grop åt sig självt och fortsätter att gräva.

Det låter helt vansinnigt.

First rule of holes:
Stop digging.
« Senast ändrad: torsdag 18, augusti 2022, 18:29:23 av Mark »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #86 skrivet: torsdag 18, augusti 2022, 20:55:58 »
Citera
Det där är ju bara rent politikerförakt.

Ja det är korrekt därför:

Jag föraktar politiker som skapar problem som dom sedan själva ska lösa med mer av samma som skapade problemet från början.

Läs den meningen långsamt tre gånger och fundera sedan på hur det svenska elsystemet gått från lågt pris, tillgängligt och långsiktigt till det vi har idag. Jag tycker nästan att det liknar avsiktlig kapitalförstöring/sabotage.

Hur löser vi detta? Mina tankar:

1. Erkänn att det var ett misstag att avveckla planerbar kraft innan alternativ fanns. (Probleminsikt är nödvändigt)
2. Bygg ny planerbar kraft. (Kärnkraft är min förstahandslösning, men är det politiskt omöjligt så kör på någon fossil variant.)
3. Lid igenom elpriserna den tid det tar att lösa det uppkomna problemet. Avskaffa elskatten + momsen på el under tiden.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1954
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #87 skrivet: torsdag 18, augusti 2022, 21:04:26 »
Apropos att öka kapaciteten för att exportera mer el till Tyskland så är det såvitt jag förstår så att Tyskland fortfarande, trots alla nuvarande och förväntade problem med elförsörjning, fortsätter enligt plan med sin kärnkraftsavveckling. Ytterligare tre tyska reaktorer skall stängas av vid det kommande årsskiftet. Ingen annan än politiker kan rimligen tycka att det är en bra idé.

Det är svårt att inte känna politikerförakt i dessa dagar.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #88 skrivet: torsdag 18, augusti 2022, 22:49:25 »
Kan vi anta att valrörelsen har börjat?  ;)

Jag tror att folk tryggt kan behålla brallorna på, Hansa PowerBridge kommer inte att tas i drift förrän 2026 (om uppskattat regeringsbeslut tas), och det ligger ganska långt in i framtiden, när allt just nu förändras nästan från månad till månad.

Källa: https://www.svk.se/hansapowerbridge
« Senast ändrad: torsdag 18, augusti 2022, 22:56:33 av Truthster »

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #89 skrivet: torsdag 18, augusti 2022, 23:04:36 »
Om man ska vara lite framsynt så finns det också möjligheten att kriget i Ukraina ställs på is eller att det politiska läget i Ryssland förändras – efter den 11 september. Bara en tanke. Det är med andra ord inte säkert att vintern blir i närheten av så dyr som den antas från vissa håll.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Priser på guldmynt proof set? by august
Idag kl. 00:11

Handlare by erinil1
Igår kl. 23:19

Silver och guldmynt köpes i större partier by Kulkuri
Igår kl. 19:22

Ukrainakrisen. by Truthster
Igår kl. 17:44

Var beställa guld/silver? by zodiac
Igår kl. 14:44