Författare Ämne: Har du som bor i hus förberett för ~50.000 i elkostnad i vinter?  (läst 4949 gånger)

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 220
  • Affärsomdömen: 2
Har du som bor i hus förberett för ~50.000 i elkostnad i vinter?
« skrivet: fredag 05, augusti 2022, 18:21:48 »
Själv bor jag inte i hus, bl a för att det blir för dyrt i den trakt jag bor. Men den som bor i hus gör nog klokt i att fundera på kommande elräkningar. För några år sedan kostade elen några tiotals öre per kWh och elräkningen var något som man inte behövde ägna någon större uppmärksamhet. I vinter kostar den 5-6 kr/kWh i södra Sverige, kanske även längre norrut.

Vad betyder det här för folks privatekonomi och därmed Sveriges ekonomi? Massor av svenskar bor i hus med en eller annan form av eluppvärmning. Den privata konsumtionen lär få sig en rejäl smäll när folk knappt har råd med annat än mat, energi (inkl. drivmedel) och boende (som också blir dyrare pga höjda räntor). Sedan är löningen slut, om den ens räcker till det. Sverige är redan på väg in i recession, det här kommer inte direkt att förbättra läget.

Detta är något jag förutspått sedan många år tillbaka (eller snarare förstått tack vare att jag länge läst bloggen Cornucopia?) och har därför skaffat mig ett energisnålt boende. De skyhöga elpriserna är inte heller tillfälliga, utan här för att stanna så det är bara att vänja sig och anpassa sig. Ett stort TACK till miljöpartiet som, med fyra proc av väljarstödet, bär hela ansvaret för att det blivit såhär.

Citera
Det har i media cirkulerat påståenden om att en villaägare i Skåne kan få betala 50 000:- SEK för elen i vinter i Skåne. Och vid en faktakontroll så kan den här bloggen konstatera att detta stämmer – risken finns om man inte bundit elpriset på en lägre nivå, och det kan även bli ännu värre och även bli de kostnaderna i SE3 Göteborg – Stockholm.

Citera
10 000 kWh a 610 öre blir 61 000:- SEK och a 547 öre blir 54 700:- SEK för elhandelsräkningarna under sex månader. En del villor förbrukar dock mer energi. Påståendet att elhandelsräkningarna kan bli 50 000:- SEK i Skåne håller. Vid våra egna 14 400 kWh i SE3 och 478 öre landar elräkningarna på 68 832:- SEK i vinter.

Detta förutsätter att man låser elpriset till dessa erbjudanden från E.On. Det finns billigare avtal. Låst elpris innehåller en riskpremie för elhandelsbolaget, då kunden kan förbruka mer el än angivet. Elpriset även kan bli högre än vad terminerna skvallrar om. Att sitta kvar med rörligt elpris kan alltså både bli högre och lägre än om man låser elen men kan hamna någonstans runt dessa priser.

En faktakontroll visar att ja, elhandelsräkningarna kan bli 50 000:- SEK för en villa i Skåne. De kan också bli högre eller lägre, men påståendet stämmer med fokus på kan, baserat på faktiskt tillgängliga priser och realistisk förbrukning.

https://cornucopia.se/2022/08/faktakontroll-ja-det-stammer-att-villaagaren-kan-fa-betala-50-000-sek-for-elen-i-vinter-i-skane-eller-annu-mer-aven-i-goteborg-eller-stockholm/

« Senast ändrad: fredag 05, augusti 2022, 18:24:21 av Stacker »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 840
SV: Har du som bor i hus förberett för ~50.000 i elkostnad i vinter?
« Svar #1 skrivet: fredag 05, augusti 2022, 19:50:28 »
Min dotter fick installerat solpaneler på sitt tak före midsommar. Och nu har de överskott på el var dag. Får se hur långt fram på året... 
Men det var en bra investering tycker jag.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 115
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #2 skrivet: fredag 05, augusti 2022, 22:04:07 »
En hård vinter och katastrofen är ett faktum. Minns vintern 10-11 med många sönderfrusna vattenrör och vattenskador som följd. Vad ska det sluta om priset skenar och det även pratas om kontrollerade strömavbrott?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #3 skrivet: fredag 05, augusti 2022, 22:05:40 »
Jag har också solceller sedan många år, den dåliga nyheten är att de i princip inte ger något alls under dec-jan, speciellt inte om det ligger snö. I år har det faktiskt för första gången lönat sig om man räknar riktig kostnad per producerad kWh. Mina kostar ungefär 1,5 kr / kWh om man ska räkna ärligt. Alternativt kan man räkna som solcellsförsäljarna och då är det extremt lönsamt just nu.

Vinterns värmebehov löser jag med min vedpanna, men jag är på riktigt bekymrad över alla grannar med värmepump, det kommer att bli svettigt för många (eller snarare tvärtom om de tänker efter före)

Trist att mitt fasta elpris gick ut i februari 2022, nu ligger jag med rörligt, vägrar binda på 300 öre / kWh

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 247
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: lördag 06, augusti 2022, 10:05:25 »
Ja, jag är förberedd på strömavbrott, och rullande strömavbrott är att föredra framför permanenta strömavbrott. Moderna frysar kan hålla sig kalla i upp till 24 timmar utan el.

Blackout betyder också att kontanter är kung.

50 000 i elkostnad på en vinter är ett tecken på att absolut ingenting har gjorts för att spara energi. Jag har grannar som fortfarande har ljus i alla sina fönster 24/7, så priserna är tydligen inget stort problem för dem än.

Förra året var min totala elräkning 20 000, vilket är dubbelt jämfört med året innan. 50 000 kr bara för vintern - inte i mitt fall.
« Senast ändrad: lördag 06, augusti 2022, 10:57:35 av Truthster »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #5 skrivet: lördag 06, augusti 2022, 12:11:15 »
Citera
Jag har grannar som fortfarande har ljus i alla sina fönster 24/7, så priserna är tydligen inget stort problem för dem än.

Så länge de är LED-baserade så kan de eventuellt ha gjort sin hemläxa. Se nedan:

Min julbelysning utomhus, (en slinga i flaggstången) drar knappt mätbara 1W. En mekanisk timer drar också ca 1W. Slutsatsen är att det är billigare att ha tänt dygnet runt än att släcka med en (mekanisk)timer.

Sen kanske det går att lösa med en energisnålare digital timer, men dit har inte jag kommit ännu.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: lördag 06, augusti 2022, 12:47:00 »
Så länge de är LED-baserade så kan de eventuellt ha gjort sin hemläxa.

Det är såklart betydligt billigare än konventionella ljuskällor, men ändå en summa jag är för snål för att lägga på något onyttigt.

20 LED ljuskällor (en i varje fönster) x 1 watt x 24 timmar x 365 dagar = 175 200 Wh / 1 000 = 175,20 kWh x 3,01 kr/kWh = 527,35 kr

Årsmedelpriset brutto för de första 7 månader av 2022 är 3,01 kr för 1 kWh.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 115
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #7 skrivet: söndag 07, augusti 2022, 00:30:04 »
Truthster största besparingingen du gör är att inte köpa alla dessa ljuskällor.

Hur mycket ström gör ni av med på ett år?
Jag gör av med 6000 kwh och värmer upp huset från 70-talet på 160 kvm med vedkamin ofta är det 12-14 grader inomhus på morgonen vintertid. Bor på västkusten så vintrarna är något mildare än övriga landet.
Min Farfar gör av med 7500 kwh. Han har bergvärmepump till sitt 60-talshus på 100 kvm.
Min ena syster har ett nybyggt hus på 220 kvm med bergvärme och ligger på 10000 kwh.
Min andra syster bor i ett 100 år gammalt hus på 100 kvm med luftvärmepump och två elradiatorer och hon ligger på 12000 kwh.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 163
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: söndag 07, augusti 2022, 08:43:03 »
Så länge de är LED-baserade så kan de eventuellt ha gjort sin hemläxa.

Det är såklart betydligt billigare än konventionella ljuskällor, men ändå en summa jag är för snål för att lägga på något onyttigt.

20 LED ljuskällor (en i varje fönster) x 1 watt x 24 timmar x 365 dagar = 175 200 Wh / 1 000 = 175,20 kWh x 3,01 kr/kWh = 527,35 kr

Årsmedelpriset brutto för de första 7 månader av 2022 är 3,01 kr för 1 kWh.

Nog för att jag är sparsam, men det finns gränser. När det är mörkt/skumt vill jag ha ljusen tända. Så i ovanstående exempel kan man nog räkna med att de ”behöver” vara tända minst 1/4del av tiden. Så extrakostnaden blir dryga 400kr året. Ska du köpa ett antal (20st?) timrar för att styra dessa ljus så blir avskrivningstiden många  år. Och min erfarenhet är att timrar har en begränsad livslängd. Så någon ekonomi i att använda timer ser jag inte.

Med detta sagt hade jag själv slagit av ljusen manuellt den ljusa delen av året och sedan beroende på var de står och trivsel tänt och släckt efter behov eller låtit dem brinna dygnet runt.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: söndag 07, augusti 2022, 11:00:31 »
Truthster största besparingingen du gör är att inte köpa alla dessa ljuskällor.

Det var grannen vars hus lyser upp som en julgran året runt.  :)
Ja, att vara sparsam är en dyr investering.

Hur mycket ström gör ni av med på ett år?

Hus från 60-talet på drygt 200 kvm i två plan, varav ca 150 är uppvärmda. Minst 21 grader året runt i övervåningen och 15 grader i källaren.
Luft/vatten värmepump för uppvärmning av hela huset och luft/luft värmepump för kylning av finrummet sommartid. Solcellsanläggning. Ingen el-bil.
Året 2021: Köp av el: 10 500 kWh, salu av el: 9 000 kWh, egenanvänding av el: 2 600. Samlad konsumtion av el: 13 100 kWh
Två eldstäder som bara används för mysfaktorn och som reserv, ingår inte i uppvärmning av bostad.
På sommaren körs två avfuktare i källaren för att hålla luftfuktigheten mellan 50-60%. På vintern håller huset torrt.
« Senast ändrad: söndag 07, augusti 2022, 11:10:00 av Truthster »

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 07, augusti 2022, 12:16:14 »
Nog för att jag är sparsam, men det finns gränser. När det är mörkt/skumt vill jag ha ljusen tända.

Att jag är sparsam betyder inte att jag sitter i ett halvmörkt rum för att spara. I arbetsytor som t.ex köket och kontoret har jag installerat LED-taklampa, där det går att skruva upp och ner ljusstyrkan mellan 100 och 6000 lumen. Det är viktigt att ha rätt ljus när man jobbar. Att ha en tänd lampa i fönstret tjänar inget annat syfte än mysfaktorn.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 163
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #11 skrivet: söndag 07, augusti 2022, 13:52:29 »
Nog för att jag är sparsam, men det finns gränser. När det är mörkt/skumt vill jag ha ljusen tända.

Att jag är sparsam betyder inte att jag sitter i ett halvmörkt rum för att spara.

Det är viktigt att ha rätt ljus när man jobbar. Att ha en tänd lampa i fönstret tjänar inget annat syfte än mysfaktorn.

Jag förstår vad du menar, men håller inte med. Trivsel är för mig överordnat mycket, och där är mysfaktorn en pusselbit för att må bra.

Alla är vi olika och har olika prioriteringar. Det betyder inte att de som ”slösar” 400kr om året på en mysfaktor har fel. De prioriterar bara annorlunda. Tänk vad trevligt det är att se lite ljus i stugan när man kommer hem en mörk höstkväll. Det ökar mitt välbefinnande, klart värt pengarna för mig.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #12 skrivet: söndag 07, augusti 2022, 15:34:03 »
Jag förstår vad du menar, men håller inte med. Trivsel är för mig överordnat mycket, och där är mysfaktorn en pusselbit för att må bra.

Alla är vi olika och har olika prioriteringar. Det betyder inte att de som ”slösar” 400kr om året på en mysfaktor har fel. De prioriterar bara annorlunda. Tänk vad trevligt det är att se lite ljus i stugan när man kommer hem en mörk höstkväll. Det ökar mitt välbefinnande, klart värt pengarna för mig.

Jag förstår också vad du menar, och jag tror inte att jag vid något tillfälle har skrivit något som motsäger ditt argument. Jag håller faktiskt med dig, att vara snål (eller inte) på vissa områden handlar om att prioritera, även om jag inte direkt skriver det eller skriver tvärtom. Jag kunde ha prioriterat (min snålhet) annorlunda, vilket jag också gör i andra fall där jag väljer att inte vara snål. Trivsel för mig handlar om andra saker och där är vi olika, och som tur är för det.  :)

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 473
« Svar #13 skrivet: måndag 08, augusti 2022, 13:08:11 »

Ett stort TACK till miljöpartiet som, med fyra proc av väljarstödet, bär hela ansvaret för att det blivit såhär.

Jag röstar inte heller på MP av olika anledningar, men det är att göra det lätt för sig när man skyller hela den här situationen på MP.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1985
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #14 skrivet: måndag 08, augusti 2022, 15:38:11 »
När man läser artikeln
De rödgröna drev på den förtida avvecklingen av fyra kärnkraftsreaktorer.

så har Mp en stor del av skulden för nedläggningningarna av FYRA svenska nyrenoverade och säkerhetsklassade kärnkraftverk.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

SÄLJES: MONSTERBOX 500 Silver Canadian Maple Leafs. by PrivE
Idag kl. 22:13

Har du som bor i hus förberett för ~50.000 i elkostnad i vinter? by Sarek
Idag kl. 16:01

SILVER KRUGERRAND ÖNSKAS by Mimoid
Idag kl. 04:03

Hur mycket 1 oz guld ska man inneha för att tillhöra top 20 % ? by Birka
söndag 14, augusti 2022, 16:52:17

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
lördag 13, augusti 2022, 21:02:34

[Säljes] Silver by Azure
fredag 12, augusti 2022, 21:09:07

[Säljes] Guld by Azure
fredag 12, augusti 2022, 20:58:46

The great reset by Sarek
torsdag 11, augusti 2022, 17:36:34

Stacking PM som nationalsport? by gbz
torsdag 11, augusti 2022, 14:44:28

Affärsomdömen borta by Azure
onsdag 10, augusti 2022, 14:56:49

Den globala uppvärmningen by laban77
onsdag 10, augusti 2022, 09:28:59

John Titus on Russian sanctions ,death of the dollar and USA down the toilet. by RuttenFisk
tisdag 09, augusti 2022, 23:13:11

Bad jokes. by Tyr
söndag 07, augusti 2022, 20:05:03

Sedlar direkt från tryckeriet by Tyr
lördag 06, augusti 2022, 19:26:56

Banken blir otillgänglig. by Bosse68
torsdag 04, augusti 2022, 20:43:40