Författare Ämne: The great reset  (läst 5928 gånger)

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 1
SV: The great reset
« Svar #30 skrivet: onsdag 03, augusti 2022, 21:57:43 »
Fast tänk på alla Kineser och Ryssar som är rika och vill lämna sitt land nu, dem är många.
Eller alla i krig. Flyr med vad dem har på sig.
Dem kan inte ha fickorna fulla med guld-bars eller sitt hus på ryggen när man flyr. ):

Det du beskriver är rika och dumma människor. Rika och smarta människor har sitt guld med en valvtjänst utomlands, som t.ex Singapore, London, Schweiz eller USA.

Det finns en anledning till varför det går att köpa medborgarskap i otaliga länder i världen. Ryssar, kineser och andra som bor i auktoritära länder är kunder för dessa medborgarskap.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 486
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #31 skrivet: onsdag 03, augusti 2022, 22:05:40 »
Rika är smarta människor, det är därför dem är rika.   ;D
Det finns bara en enda lösning att ta med sig millioner över en gräns utan att någon kan se den, Bitcoin.
« Senast ändrad: torsdag 04, augusti 2022, 08:54:14 av Brageson »

Inloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 289
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #32 skrivet: torsdag 04, augusti 2022, 01:57:09 »
Till skillnad från många andra är jag faktiskt positiv till en e-krona utgiven av Riksbanken.

Min syn är att oavsett hur mycket jag argumenterar för och själv använder kontanter så är det sannolikt ett förlorat krig. Bankerna har vunnit genom att de fått i princip alla att tycka att detta med ”icke-kontanter” är så fantastiskt på alla sätt. Tänk bara på hur otroligt ohygieniskt det är med sedlar, uj uj uj, bra att slippa…

Men om det måste bli digitalt, och ja, jag fattar självklart detta med inegritetsaspekter, allt blir spårbart, mystiska saker kan hända med mina pengar vid kris, etc, så ser jag ändå oerhört mycket hellre en digital Riksbankspeng än en digital bankpeng (som vi har idag). Med en riksbankspeng har jag rättigheter i egenskap av att vara medborgare, med en bankpeng har jag snart bara skyldigheter i takt med att det steg för steg bara blir allt struligare att vara kund i en bank. Att ha sina pengar i en bank innebär en risk (bortsett från det aktuella exemplet Kina så är det ju uppenbart att banken allt mer betraktar pengen på kontot som sin tillgång som du måste övertyga dem om att du skall få nyttja). Att ha pengen direkt hos Riksbanken eliminerar denna risk, eller åtminstone delar av den.

Det betyder inte att jag säger att det är ”riskfritt” att ha en Riksbankspeng, men det är rimligen så att den risken finns i någon form oavsett, men den ytterligare risk som följer av att vara kund till en kommersiell bank kommer rimligen att minimeras.

Om bankkontoren ändå försvinner och kontanterna försvinner och allt blir digitalt, behöver jag då verkligen ”banken”? Självklart behöver alla som vill låna pengar en bank. Men idag sitter vi alla fast i bankernas klor, även om vi sköter ekonomin och t.o.m. blir skuldfria (jag är inte där än, men jobbar på det).

Och, just detta med att man med en e-krona kommer att kunna sköta sin ekonomi helt utan att vara kedjad vid en bank är ju något som även bankerna fattat. Så blotta det faktum att bankerna är stenhårt emot e-kronan gör att jag känner att det verkar finnas samsyn mellan mig och bankerna i att en e-krona sannolikt är dåligt för dem och därmed bra för mig.

Ja, jag använder kontanter, och ja, jag tycker att kontanter i grunden är en mycket bättre lösning, ffa pga integritetsaspekterna. Men det finns ändå en punkt där man måste inse att det sannolikt är kört och då gäller det att göra det bästa av det nya snarare än att ägna sitt liv åt att likt Don Quixote slåss med väderkvarnar.

Även om jag inte gillar banken så föredrar jag banken som mellanlager framför direktkontroll från staten. Om staten ska greja med mina pengar den vägen måste den, inbillar jag mej, åtminstone bråka med banken om det oxå. Och banken kan jag tjäna pengar på genom att investera i den -ungefär som att hedgea bensinräkningen med att investera i oljebolag. Men hur fasen tjänar man pengar på staten utan att hamna i finkan?

Utloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 239
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #33 skrivet: torsdag 04, augusti 2022, 08:44:31 »
Fast tänk på alla Kineser och Ryssar som är rika och vill lämna sitt land nu, dem är många.
Eller alla i krig. Flyr med vad dem har på sig.
Dem kan inte ha fickorna fulla med guld-bars eller sitt hus på ryggen när man flyr. ):

Det du beskriver är rika och dumma människor. Rika och smarta människor har sitt guld med en valvtjänst utomlands, som t.ex Singapore, London, Schweiz eller USA.

Det finns en anledning till varför det går att köpa medborgarskap i otaliga länder i världen. Ryssar, kineser och andra som bor i auktoritära länder är kunder för dessa medborgarskap.

Om Britannien har sitt guld hos en valvtjänst i ex Singapore så är det negativt på det sättet att guldet inte är lika tillgängligt än om dem skulle ha det i sitt egna land. Sker det en revolt av folket eller en coup d'état i Singapore kan dem störta valvtjänsterna och konfiskera guldet. Eller om Singapore blir invaderat av annat land så kan det landet konfiskera guldet. Däremot skulle Britterna lagra guldet i sitt egna land är chanserna att motverka diverse attacker större. If you dont hold it you dont own it.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 853
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #34 skrivet: torsdag 04, augusti 2022, 09:26:15 »
Om Britannien har sitt guld hos en valvtjänst i ex Singapore så...

Storbritanniens guldreserver uppskattas för närvarande till 310 ton och finns i "Bank of Englands" valv.

"Bank of England" har den näst största mängden guld i världen. Storbritanniens historiska rykte och säkerheten i banken gör att internationella guldreserver många gånger hålls i London snarare än i ägarnas egna länder

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
« Svar #35 skrivet: torsdag 04, augusti 2022, 11:26:41 »
If you dont hold it you dont own it.

Kommer du från Kina är Singapore att föredra.

Det är verkligen otroligt hur akademisk diskussionen blir när man sitter i sin mysiga fåtölj i ett land som inte har haft krig på sin mark på mer än 200 år.

Rika är smarta människor, det är därför dem är rika.

På tal om det, i auktoritära länder behöver man inte vara smart för att vara rik. Det räcker med att vara högt uppsatt i partiet, eller att ha bekanta med stora överarmar och kraftfulla argument.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1953
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #36 skrivet: torsdag 04, augusti 2022, 22:44:54 »
Även om jag inte gillar banken så föredrar jag banken som mellanlager framför direktkontroll från staten. Om staten ska greja med mina pengar den vägen måste den, inbillar jag mej, åtminstone bråka med banken om det oxå. Och banken kan jag tjäna pengar på genom att investera i den -ungefär som att hedgea bensinräkningen med att investera i oljebolag. Men hur fasen tjänar man pengar på staten utan att hamna i finkan?
Jag tycker att jag lyckas förstå alla andra inlägg i denna tråd, men, med all respekt för dig, Mark, så är detta för mig obegripligt.
  • ”Om staten skall greja med mina pengar”:
Det är staten som definierar vad som är pengar. Om staten skulle bestämma sig för någonting med en digital peng som vore till din nackdel… då blir det så, oavsett om du har noll, en eller femton banker som mellanhänder.

Dessa mellanhänder skyddar dig inte ett dugg, tvärtom så tillför de ytterligare nackdelar. Dels så kan mellanhanden också hitta på dumheter (”enligt våra nya direktiv så tillåter vi inte längre att pengar från konton i Banken används för inköp av fysiskt guld… eftersom det används för finansiering av, umm, terrorism”). Sedan kan mellanhanden hamna på obestånd vilket kan trigga en bank-run (även om insättningsgarantin minskar just risken för bank-runs så ökar den risken för att banken skall hamna i svårigheter). Slutligen så tar mellanhänderna för varje år ut allt högre avgifter för precis allting.

I jämförelse så kan staten, per definition, inte hamna på obestånd (åtminstone inte så länge den har sina lån i den egna valutan) och även om jag inte känner till någon garanti för att man skall kunna ha sina e-kronor utan att staten tar ut någon avgift för detta så är det min förväntan (vi får se hur naivt detta ev visar sig vara).
  • ”Banken kan jag tjäna på genom att investera i den”:
Absolut, så är det, men den möjligheten försvinner ju inte bara för att staten kompletterar existerande riksbankspengar (dvs kontanter) men ytterligare riksbankspengar (i form av e-kronor). Investera du i vilka banker du vill, oavsett om du är kund eller ej och oavsett hur nationens pengar skapas. Det finns ingen anledning att villkora mekanismerna för skapande av pengar med vilka investeringspreferenser du råkar ha.
  • ”Hur fasen tjänar man pengar på staten utan att hamna i finkan?”:
So don’t. Tjäna dina pengar på annat, som minimerar finkrisken.[/list]

Inloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 289
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #37 skrivet: fredag 05, augusti 2022, 04:01:18 »
I hear you. Du har tänkt igenom det där bättre än jag.

Japp vi fortsätter med våra PM-bolag. Snowline, Western alaska minerals och Eloro har varit kul sista veckorna :) Idag hittade jag även några enkronor i ungefär kvalitet 0 bland en hög skräpmynt. Bara en sån sak :) Dippa är kung. Det kan komma fram godbitar under oxidlagret.

Inloggad gbz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #38 skrivet: fredag 05, augusti 2022, 08:38:27 »
Något jag vill nämna med digitala pengar är möjligheten att de kontrollerar hur du använder dem.
De kan t.ex begränsa mängden bensin/mat etc du får köpa och även låta dina pengar brinna inne om du inte använder dem för att handla inom en viss tid för att rädda pappa staten när ekonomin går dåligt.

Då kan man ha kommunism men samtidigt slipper man tomma hyllor om man programmerar folks pengar till att bara köpa 1 av varje vara per vecka etc.

Fördelen är att man slipper gå omkring med sedlar och mynt de är iallafall skönt :D

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 225
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #39 skrivet: fredag 05, augusti 2022, 15:57:17 »
Det sluttande planet lutar allt mer neråt för var dag. Nu vill KD att vårt DNA lagras i polisens databaser så de kan hitta brottslingar lättare. För den som invänder "men det är ju inget problem för oss som har rent mjöl i påsen!" så....jo, det är ett problem. Som stavas ändamålsglidning. Och KD ska föreställa borgerliga och liberala. Haha.

Citera
KD vill öppna vårdens biobanker för brottsutredningar

Polis och åklagare ska kunna beslagta dna som sparats i vårdens biobanker för att öka rättsväsendets möjligheter att utreda brott, föreslår Kristdemokraterna.

KD:s förslag innebär att myndigheten ska kunna beslagta dna från redan existerande biobanker, så som PKU-biobanken. Registret består av blodprov som tas på alla nyfödda barn i Sverige.

https://www.nyteknik.se/samhalle/kd-vill-oppna-vardens-biobanker-for-brottsutredningar-7036078

Utloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #40 skrivet: tisdag 09, augusti 2022, 23:50:12 »
Något jag vill nämna med digitala pengar är möjligheten att de kontrollerar hur du använder dem.
De kan t.ex begränsa mängden bensin/mat etc du får köpa och även låta dina pengar brinna inne om du inte använder dem för att handla inom en viss tid för att rädda pappa staten när ekonomin går dåligt. Då kan man ha kommunism men samtidigt slipper man tomma hyllor om man programmerar folks pengar till att bara köpa 1 av varje vara per vecka etc.

Som du nämner, hela poängen med tex CBDC's är total kontroll av dig som individ, dvs ett feudalt system på planetär nivå. Tex åsiktsdiktatur, stänga av lilla pengen för dig om du har fräckheten att anse Magdalena Anderson vara lite av en diktator/korrupt/medlem av WEF etc, och gissa vad som kommer att hända med dig om du anser henom vara en sadist, ja då raderar dom ditt CBDC konto rakt av å så får du söka mat för dagarna helt efter egen förmåga! Lycka till!
Se t.ex denna ingående intervjun med John Titus här: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=19880.0

Nazzen WEF Klaus Schwabs Great Reset book.
För den som anser sig vara hjärntvättad av MSM och inte begriper nånting kan läsa Klaus Schwabs egen bok om Greät Räsät! (fins som PDF fil att ladda ner)
https://archive.org/details/schwab-the-great-reset

Nazzen WEF Klaus Schwabs familjebakgrund.
Johnny Vedmores djuplodade artikel kring Klaus Schwabs familje bakgrund ned dänkt i tysk nazism. Fins andra artiklar av andra
grävande journalister men Johnys är av de bättre och mer ingående. https://johnnyvedmore.com/2021/02/20/featured-content-2/

« Senast ändrad: onsdag 10, augusti 2022, 00:29:54 av RuttenFisk »

Utloggad Värnamo_Marknad

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
« Svar #41 skrivet: torsdag 11, augusti 2022, 16:39:35 »

Smart vet jag inte. Ryssland har mycket guld i London, men de får inte använda det att betala med. Kan nån ryss få ut sitt guld från Bank of England nu med sanktionerna? Den politiska risken med att ha guld i London är rätt stor.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2038
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #42 skrivet: torsdag 11, augusti 2022, 17:36:34 »
Smart vet jag inte. Ryssland har mycket guld i London, men de får inte använda det att betala med. Kan nån ryss få ut sitt guld från Bank of England nu med sanktionerna? Den politiska risken med att ha guld i London är rätt stor.

Bank of England erbjuder gulddepåtjänster till utländska centralbankskunder. För att underlätta, centralbankernas tillgång till likviditeten på guldmarknaden i London har banken också guldkonton till vissa kommersiella företag. Tillgång till ett guldkonto förblir efter bankens eget gottfinnande. Några personkonton för guld finns inte.

Du kan kolla på denna sajten. 
Där står att det finns 72 centralbanker som har guld i Bank of England.

I stället så har Rysslands centralbank två tredjedelar av landets guldreserv i valv i Moskva. Förutom huvudlagringsenheten i Moskva finns lagringsanläggningar i St. Petersburg och Jekaterinburg.

Att ryskt guld skulle finnas i BoE har jag inte sett någonstans.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Handlare by erinil1
Idag kl. 23:19

Priser på guldmynt proof set? by AndrewJackson72
Idag kl. 20:02

Silver och guldmynt köpes i större partier by Kulkuri
Idag kl. 19:22

Ukrainakrisen. by Truthster
Idag kl. 17:44

Var beställa guld/silver? by zodiac
Idag kl. 14:44