Författare Ämne: Sovereigns…  (läst 8489 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 50
Sovereigns…
« skrivet: söndag 24, juli 2022, 14:18:59 »
Detta kommer att bli snattrigt, lite stream-of-conciousness style.

Jag har alltid gillat sovereigns.

Underbara mynt, lagom storlek, internationellt välkända, massor med olika varianter (även om de alltid har en nuna på ena sidan). Jag har länge strävat efter att ha ett exemplar av varje typ av sov som finns, från 1817 till idag. Absolut inte varje år, men varje typ såsom i alla regenter (George III, George IV, William IV, Victoria, Edward VII, George V, George VI, Elisabeth II) och alla baksidor. Jag har t ex en 1817 original med Mad King George. Den är inte omöjlig att hitta men kul att ha. Moderna sovs är inte riktigt lika kul, men några år, som t ex 2002, 2005 och 2012 har unika baksidor och är värda att leta upp.

Jag har inte helt lyckats, några saknas (ffa skulle jag väldigt gärna vilja hitta en 1989), men det blir ändå en hel hög. Nu kom jag häromdagen till insikt om att 2022 nog är ett år jag vill ha. Så jag kollade hos LS. Slutsålt. Inte en sov i lager, än mindre specifikt 2022. Ok, kollade Tavex. Har lite sovs, men väldigt ont om Elisabeth II (olika år), så man får köpa max en. Står ingenting om 2022.

Nu vet vi att alla mynthandlare, inklusive LS och Tavex, alltid har fler mynt än de annonserar på hemsidan, så det finns säkert sovs, inklusive 2022, hos båda. Men trendspaningen är att när världens mest präglade guldmynt är svårt att hitta hos de största handlarna i Sverige så innebär det en förändring. Jag har tittat efter sovs hos olika handlare i femton år, sovs finns alltid, överallt. Beror detta på att LS och Tavex är dåliga på att bedöma efterfrågan eller att de har svårt att få leverans av så många de vill ha? Vet inte.

Min uppfattning är att Sverige ligger långt efter många andra länder när det gäller PM. Det sovande folket sover helt enkelt extra djupt i frågor som har med ekonomi att göra. Är en upplevd brist på sovereigns en litet, men möjligt, tecken på en trendkantring t.o.m. i Sverige? Ingen aning, en datapunkt räcker inte.

Detta leder mig till nästa tanke. Detta med att sovereigns är så internationellt gångbara. De har verkligen varit ett ”världsmynt”. Och inte nog med att de finns över hela världen, dessutom så finns det en lång rad med lokala mynt som är präglade efter samma specifikation som en sovereign, så att de blir likvärda och utbytbara. Det är nästan som att det finns, eller åtminstone funnits, ett soverign-baserat system liknande LMU, fast utan formella regler, bara informellt och baserat på att mynten är likvärda. Många av dessa har dock aldrig cirkulerat, utan är präglade efter det man frångått guldmyntfot.

Det finns såvitt jag vet totalt 92 varianter av 20 Francs enligt LMU-standard (många är dock ”unobtainable”). Jag tror inte det finns lika många varianter av mynt enligt spec för en sovereign, men frågan är hur många som finns. Rätt många är det.

Jag har själv hållit i åtminstone den USA-präglade Saudi gold disk som vi pratade om för några veckor sedan, normal Saudi Guinea (som vi också pratat om), sydafrikansk 1 Pond och 2 Rand, cypriotisk 1 Pound Makarios, 1 Libra från Peru, m fl sydamerikanska mynt. Därutöver vet jag (efter att ha frågat Numista) att det finns ”sovereignekvivalenter” från bl a Turkiet, Israel, Polen, Indien, Macau, Lesotho, Mali, Malta, Nya Zeeland, Oman, Surinam, Tonga, Turkmenistan, Zimbabwe och Yemen. Sedan finns det givetvis ”riktiga” sovereigns från en massa ställen som del av det Brittiska imperiet (Sydafrika, Kanada, Australien, Indien).

Totalt är detta väldigt många olika mynt, kanske t.o.m. fler än 92, samtliga präglade efter samma spec som brittiska sovereigns. Jag funderar på om jag skall bredda intresset från att samla allt knepigare varianter av LMU 20 Francs till att även leta efter udda sovereign lookalikes. Samt förstås den där 1989an.

Vi får se.

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 310
  • Affärsomdömen: 8
SV: Sovereigns…
« Svar #1 skrivet: måndag 25, juli 2022, 08:08:39 »
Detta kommer att bli snattrigt, lite stream-of-conciousness style.

Jag har alltid gillat sovereigns.

Underbara mynt, lagom storlek, internationellt välkända, massor med olika varianter (även om de alltid har en nuna på ena sidan). Jag har länge strävat efter att ha ett exemplar av varje typ av sov som finns, från 1817 till idag. Absolut inte varje år, men varje typ såsom i alla regenter (George III, George IV, William IV, Victoria, Edward VII, George V, George VI, Elisabeth II) och alla baksidor. Jag har t ex en 1817 original med Mad King George. Den är inte omöjlig att hitta men kul att ha. Moderna sovs är inte riktigt lika kul, men några år, som t ex 2002, 2005 och 2012 har unika baksidor och är värda att leta upp.

Jag har inte helt lyckats, några saknas (ffa skulle jag väldigt gärna vilja hitta en 1989), men det blir ändå en hel hög. Nu kom jag häromdagen till insikt om att 2022 nog är ett år jag vill ha. Så jag kollade hos LS. Slutsålt. Inte en sov i lager, än mindre specifikt 2022. Ok, kollade Tavex. Har lite sovs, men väldigt ont om Elisabeth II (olika år), så man får köpa max en. Står ingenting om 2022.

Nu vet vi att alla mynthandlare, inklusive LS och Tavex, alltid har fler mynt än de annonserar på hemsidan, så det finns säkert sovs, inklusive 2022, hos båda. Men trendspaningen är att när världens mest präglade guldmynt är svårt att hitta hos de största handlarna i Sverige så innebär det en förändring. Jag har tittat efter sovs hos olika handlare i femton år, sovs finns alltid, överallt. Beror detta på att LS och Tavex är dåliga på att bedöma efterfrågan eller att de har svårt att få leverans av så många de vill ha? Vet inte.

Min uppfattning är att Sverige ligger långt efter många andra länder när det gäller PM. Det sovande folket sover helt enkelt extra djupt i frågor som har med ekonomi att göra. Är en upplevd brist på sovereigns en litet, men möjligt, tecken på en trendkantring t.o.m. i Sverige? Ingen aning, en datapunkt räcker inte.

Detta leder mig till nästa tanke. Detta med att sovereigns är så internationellt gångbara. De har verkligen varit ett ”världsmynt”. Och inte nog med att de finns över hela världen, dessutom så finns det en lång rad med lokala mynt som är präglade efter samma specifikation som en sovereign, så att de blir likvärda och utbytbara. Det är nästan som att det finns, eller åtminstone funnits, ett soverign-baserat system liknande LMU, fast utan formella regler, bara informellt och baserat på att mynten är likvärda. Många av dessa har dock aldrig cirkulerat, utan är präglade efter det man frångått guldmyntfot.

Det finns såvitt jag vet totalt 92 varianter av 20 Francs enligt LMU-standard (många är dock ”unobtainable”). Jag tror inte det finns lika många varianter av mynt enligt spec för en sovereign, men frågan är hur många som finns. Rätt många är det.

Jag har själv hållit i åtminstone den USA-präglade Saudi gold disk som vi pratade om för några veckor sedan, normal Saudi Guinea (som vi också pratat om), sydafrikansk 1 Pond och 2 Rand, cypriotisk 1 Pound Makarios, 1 Libra från Peru, m fl sydamerikanska mynt. Därutöver vet jag (efter att ha frågat Numista) att det finns ”sovereignekvivalenter” från bl a Turkiet, Israel, Polen, Indien, Macau, Lesotho, Mali, Malta, Nya Zeeland, Oman, Surinam, Tonga, Turkmenistan, Zimbabwe och Yemen. Sedan finns det givetvis ”riktiga” sovereigns från en massa ställen som del av det Brittiska imperiet (Sydafrika, Kanada, Australien, Indien).

Totalt är detta väldigt många olika mynt, kanske t.o.m. fler än 92, samtliga präglade efter samma spec som brittiska sovereigns. Jag funderar på om jag skall bredda intresset från att samla allt knepigare varianter av LMU 20 Francs till att även leta efter udda sovereign lookalikes. Samt förstås den där 1989an.

Vi får se.

Sovereigns verkar vara extremt trevliga mynt. Kända, lagom storlek och kostar ungefär en fjärdedel av 1 oz. August vet du, om det finns vettiga kapslar för att skydda sovereigns också? :)

/DEScypher
« Senast ändrad: måndag 25, juli 2022, 08:11:40 av DEScypher »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #2 skrivet: måndag 25, juli 2022, 10:01:14 »
Sovereigns verkar vara extremt trevliga mynt. Kända, lagom storlek och kostar ungefär en fjärdedel av 1 oz. August vet du, om det finns vettiga kapslar för att skydda sovereigns också? :)
För lite finare sovs använder jag airtites medan vanliga bullion sovs får bo i vad de råkade ha på sig när jag fick dem. I vanliga Leuchtturm/Lighthouse-kapslar säger ryktet att man t.o.m. kan få in två mynt i samma kapsel om man anstränger sig lite, men det låter som en dålig idé.  :-X
« Senast ändrad: måndag 25, juli 2022, 10:05:52 av august »

Utloggad silverguldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #3 skrivet: måndag 25, juli 2022, 13:57:53 »
Vad kostar en ca 200 år gammal Sovereign och vart håller man utkik efter dem?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: måndag 25, juli 2022, 16:33:46 »
En 1817 George III är naturligtvis ett numismatiskt mynt och inte längre bullion, så premien är givetvis skyhög jämfört med de mynt vi normalt pratar om. En snabb koll på eBay (inte för att eBay är bäst, utan mest för att det är enklast) visar att det just nu finns flera stycken i intervallet 1100-1400 USD, dvs ca 200% premie.

Min köpte jag i London för snart tio år sedan och jag betalade ca 120% i premie.

Men premien beror helt av kvaliteten på just det myntet och jag gillar detta med olika mynt mer än jag är beredd att betala supermycket för det finaste exemplaret. Så mitt ex är inte dåligt, men absolut sämre än de finaste mynten på eBay just nu.

Förr i tiden så gick man och grävde hos olika mynthandlare. Numera börjar även dessa lägga ut allt mer via Tradera eller andra nätbutiker. Men de hinner inte lägga ut allt, så det lönar sig fortfarande att gå och besöka dem IRL. Wallins Mynt är en mynthandlare från Uppsala som åtminstone förr lade ut massor med mynt på Tradera. Men han tar så bra betalt att jag aldrig handlat någonting av honom.

Men givetvis så har en svensk mynthandel mycket bättre sortiment av svenska mynt än mynt från länder långt bort. Så letar man efter t ex en svensk 1 Carolin (vilket motsvarar en LMU 10 Francs) så är en svensk mynthandel rätt svar. Men vill du hitta ett urval av olika 1817 George III sovs så lär det inte vara en mynthandel i Stockholm utan snarare i London eller annan större engelsk stad. Eller kanske New York.

Nu var det flera år sedan jag handlade där, men då var Chards (chards.co.uk) ett ganska bra ställe för gamla sovereigns, även om de givetvis inte har allt.

Generellt så (som förväntat) har man det bästa utbudet i samma land som myntet är präglat och det bästa priset när man hittar det man söker av en slump när man står och gaggar med mynthandlaren i ett helt annat land. Så även om min 1817 är köpt i London så har jag gjort bättre fynd av sovs i Bryssel, San Francisco och även Stockholm. Men då är det inte bara att gå in och handla utan att ta chansen att titta in när man är i en stad stor nog att ha bra mynthandlare, och även då är det sällan det blir köp. Det är mycket letande för ganska få träffar.

Jag har gaggat gamla mynt (inte bara sovereigns) med mynthandlare i fler städer än jag kan komma ihåg och just detta att jag rest mycket i jobbet har givetvis gjort att jag har haft mycket bättre förutsättningar rent statistiskt än om jag varit mer stationär. Samtidigt så är ju själva letandet, att sitta med en lupp och leta hos en ny handlare, själva kärnan i att samla mynt.

Har man en obegränsad budget så åker man till London och går till t ex Sovereign Rarities och köper den 1817 som de just nu erbjuder för knappt 7000 GBP… or not.

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: måndag 25, juli 2022, 17:57:47 »
Tack för storys och info/tips, intressant att höra 👍🤝.

1989:an ser lite speciell ut, tolkar jag det rätt så finns den bara i några tiotusentals exemplar och är ett 500-årsjubileumsmynt som aldrig cirkulerats?

https://en.numista.com/catalogue/pieces14388.html

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: måndag 25, juli 2022, 20:39:59 »
1989:an ser lite speciell ut, tolkar jag det rätt så finns den bara i några tiotusentals exemplar och är ett 500-årsjubileumsmynt som aldrig cirkulerats?
Det fanns en tid då Tavex sålde ut guld som de köpt in av kunder men inte ingick i deras normala sortiment för sådär spot+2%. Dvs de sålde ut det till ett bra pris för att se om det gick att vända på affären snabbt och tjäna in spreaden, annars så skickade de det vidare till melt (vilket ju är närmast skandal för många mynt).

Jag tittade in på deras kontor och frågade om de hade något udda till bra pris och de visade mig bl a en 1989. Men den såg ju konstig ut och jag hade ingen koll på sovs på den tiden så jag var misstänksam och valde att tacka nej. Åkte hem, kollade lite noggrannare och insåg att en 1989 för spot+2% var årets fynd. Dan därpå åkte jag dit direkt när de öppnade (kom lite sent till jobbet den dagen), men den var naturligtvis borta.

Jag har aldrig sett någon 1989 sedan dess och att jag stod med den i handen och tackade nej till att köpa den för en premie på 2% kommer jag aldrig att glömma :-)

C’est la vie. Jag har gjort andra bra affärer som väger upp just detta misstag.

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: måndag 25, juli 2022, 22:10:54 »
Finns en chans att du glömmer tavex-dealen, när du lyckats införskaffa en 1989 och lagt till samlingen 😊. Om inte, så är det en bra story 👌.

Forumet borde kunna skaka fram en åt dig, det är säkert någon som sitter på en... frågan är dock om någon vill avyttra 😆.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #8 skrivet: tisdag 26, juli 2022, 16:28:14 »
Kul ämne.
Jag gillar också sovereings. Historiken bakom årtalen är intressant.
Försökte också samla alla "ansikten". Har dom flesta men det blev för dyrt. :)
Snöade in på proof i box för ett tag sedan. Ganska bra värdeutveckling på dom.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: onsdag 27, juli 2022, 23:02:27 »
Kul ämne.
Jag gillar också sovereings. Historiken bakom årtalen är intressant.
Försökte också samla alla "ansikten". Har dom flesta men det blev för dyrt. :)
Så är det även för mig. Jag kommer aldrig att få en komplett samling, men det är inte hela världen. Det har varit oerhört skoj att leta efter saknade varianter av mynt som ofta är mer än 100 år gamla.

Bara George VI 1937 skulle sannolikt kosta en halv årslön. 1937 är sällsynt pga att det är det enda året med George VI, sedan slutade Storbritannien att prägla sovereigns.

George VI är lite intressant för även om han bara finns som 1937 på sovereigns så dyker han av upp på den udda sydafrikanska 1952 1 Pound. Denna enpundare gavs bara ut under ett år, 1952, året då George VI dog, och den ser ut som en sovereign på framsidan (och har samma spec som en normal sov) och som en Krugerrand eller 2 Rand på baksidan (med en springbok), men alltså många år innan dessa mynt först dök upp.

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 310
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #10 skrivet: måndag 19, september 2022, 00:57:43 »

"... Har man en obegränsad budget så åker man till London och går till t ex Sovereign Rarities och köper den 1817 som de just nu erbjuder för knappt 7000 GBP… or not."

Just nu så verkar ju 7000 GBP som rena rama fyndet jämfört med, chards.co.uk, som säljer en 1817 Proof för 32 000  GBP... Suck! Men man kan ju få drömma lite i alla fall..., stoppar ner en till enkrona i spargrisen! ;-)

/DEScypher

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: fredag 22, november 2024, 10:23:14 »
Till slut så:

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 982
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: fredag 22, november 2024, 11:07:00 »
Samma bilder och på samma mynt, men köra i ett bildbehandlingsprogram

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 694
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #13 skrivet: fredag 22, november 2024, 12:17:23 »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august