Författare Ämne: Böcker om guld, silver etc  (läst 6266 gånger)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 6
Böcker om guld, silver etc
« skrivet: torsdag 03, januari 2013, 10:51:39 »
Jag har som nämnts i tråden om Nyårslöfte tänkt mig att läsa mycket fler böcker under 2013. Det mesta kommer att handla om skönlitteratur, men jag har ju även intressen som gränsar till detta forum...  ;D  Så jag undrar om det finns några tips här på forumet om bra och grundläggande böcker om guld, silver mm, både ur ett investeringsperspektiv och/eller med allmän information om metaller såsom användningshistoria och annat.

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
SV: Böcker om guld, silver etc
« Svar #1 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 11:11:24 »
Guide to Investing in Gold and Silver av Michael Maloney.
Jag håller på att läsa den och än så länge har det varit väldigt intressant läsning.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0446510998

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:02:24 »
Guide to Investing in Gold and Silver av Michael Maloney.
Jag håller på att läsa den och än så länge har det varit väldigt intressant läsning.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0446510998

Tack för det tipset. Jag har försökt leta lite själv också, men det har ju publicerats en otrolig massa böcker på det ämnet och väldigt många verkar vara hafsverk tyvärr. Så tips är alltid välkommet!

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #3 skrivet: onsdag 13, februari 2013, 19:21:19 »
Även om den inte handlar om guld eller silver så måste jag bara tipsa om boken "Rich Dad, Poor Dad Vägen till ekonomisk framgång" den har ett par år på nacken och det är igentligen inte något avancerat den tar upp men riktigt intressant. Skriven på ett kul och intressant sätt. Om inte annat så lite trevlig läsning.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #4 skrivet: onsdag 13, februari 2013, 19:23:42 »
Även om den inte handlar om guld eller silver så måste jag bara tipsa om boken "Rich Dad, Poor Dad Vägen till ekonomisk framgång" den har ett par år på nacken och det är igentligen inte något avancerat den tar upp men riktigt intressant. Skriven på ett kul och intressant sätt. Om inte annat så lite trevlig läsning.

Jag rekommenderar också denna boken. Tydligen har det kommit ut en ny bok "Rich Brother, Rich Sister" eller nått liknande. Nån som läst den?
Edit: Fixa titel på boken
« Senast ändrad: onsdag 13, februari 2013, 19:26:51 av Ebenezer »

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 13, februari 2013, 19:26:37 »

Jag rekommenderar också denna boken. Tydligen har det kommit ut en ny bok "Rich Sister, Poor Sister" eller nått liknande. Nån som läst den?

Det finns en bok som heter "Rich Brother - Rich Sister : två skilda vägar till rikedom och lycka" kanske är den du menar.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #6 skrivet: onsdag 13, februari 2013, 19:27:29 »

Jag rekommenderar också denna boken. Tydligen har det kommit ut en ny bok "Rich Sister, Poor Sister" eller nått liknande. Nån som läst den?

Det finns en bok som heter "Rich Brother - Rich Sister : två skilda vägar till rikedom och lycka" kanske är den du menar.

Japp, det jag menade  ;) Har du läst den?

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: onsdag 13, februari 2013, 19:29:54 »

Japp, det jag menade  ;) Har du läst den?

Näe, den verkar inte vara så mycket om ekonomi utan mer om att man kan vara rik på andra sätt, men den är säkert bra

Utloggad lerhus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 1
    • investera i silver
« Svar #8 skrivet: måndag 18, februari 2013, 23:03:30 »
Ron Paul har ju delförfattat  klassikern  "The case for gold "

Den finns som gratis e-bok vida spridd på nätet nuförtiden.

Läsvärd

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #9 skrivet: fredag 28, november 2014, 21:45:18 »
Någon som kan tipsa om någon intressant svensktextad bok som har med guld att göra? Behöver inte handla om just investering i guld. Är bara helt såld på denna ädla metall.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #10 skrivet: fredag 28, november 2014, 22:00:11 »
Zealot länkade till den engelska utgåvan som har utgått ur sortimentet. Det finns en översättning till Svenska. Den tycker jag man bör ha läst:

http://www.adlibris.com/se/bok/investeringsguiden-for-guld-silver-9789170921728

Jag själv har läst den fler gånger och återgår till den varje gång jag börjar tvivla. Det är lätt att tvivla när man stackar ädelmetaller, för varje gång det ser ljusare ut hittar ekonomerna på ett nytt sattyg för att låta lögnen leva vidare och förskjuta skuldbördan än längre i framtiden. Men, det kommer en dag...  8)

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #11 skrivet: lördag 29, november 2014, 11:34:54 »
Zealot länkade till den engelska utgåvan som har utgått ur sortimentet. Det finns en översättning till Svenska. Den tycker jag man bör ha läst:

http://www.adlibris.com/se/bok/investeringsguiden-for-guld-silver-9789170921728

Jag själv har läst den fler gånger och återgår till den varje gång jag börjar tvivla. Det är lätt att tvivla när man stackar ädelmetaller, för varje gång det ser ljusare ut hittar ekonomerna på ett nytt sattyg för att låta lögnen leva vidare och förskjuta skuldbördan än längre i framtiden. Men, det kommer en dag...  8)

Tack. Har lagt en beställning på boken nu.

Guld har en otrolig dragningskraft. inte konstigt att det har fascinerat människor i alla tider. Troligtvis kommer jag sluta som Burk-Curt, när jag insett att det är lönlöst att vara löneslav för fiatvaluta. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11769212.ab

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kul! by sff123
Idag kl. 17:56

(Köpes) Europeiska junk silver mynt (Frankrike, Spanien, Tyskland m.m) by losecontrol
Idag kl. 17:19

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
Igår kl. 19:20

Godkväll by toblov
Igår kl. 14:32

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 08, juli 2020, 22:50:20

Falska mynt på tradera? by Power2008
onsdag 08, juli 2020, 10:27:15

Jag Lotta är ny här by Au
onsdag 08, juli 2020, 10:18:30

ny (le_sand) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:46

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:20

Ohoj! by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:06

The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit. by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:52

Ny Medlem med många planer by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:37

Ny på forumet by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:55

Ny(mrs.sunshine) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:32

Inledande hej. (Nalliwer) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:09