Författare Ämne: Handla med guld eller silver?  (läst 8151 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Handla med guld eller silver?
« skrivet: torsdag 03, januari 2013, 00:19:16 »
Ibland kan man läsa argumentet att guld är pengar, ibland också samma sak för silver.

I sak så håller jag med, det var i alla fall riktiga pengar tidigare med ett underliggande värde, även om de inte används längre i samma utsträckning.

Nyfiken därför om det är någon på forumet som handlat med guld eller silver? Då menar jag givetvis inte att man köpt mynt eller tackor av varandra och bytt med olika ädelmetaller utan där man köpt någonting annat. En vara eller en tjänst och betalat med guld eller silver i olika former?

Vem har köpt ett hus och betalat med ädelmetaller? Vem har bytt kamrem på bilen och betalat med ett guldmynt? Vem har köpt bananer och betalat med silvermynt?

Om ni inte ännu har lyckats handla med ädelmetaller som betalning, har ni försökt?

Tell your storys :)

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Handla med guld eller silver?
« Svar #1 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 07:16:54 »
Jag körde bil genom USA för ett par år sedan och köpte bensin med 6 oz silver en gång. Nu förtiden så har 13 stater antagit silver som lagligt betalningsmedel. De kallas då för trade units. Jag har för mej att North West Territorial Mint präglar sådana.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2041
  • Affärsomdömen: 124
« Svar #2 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 07:26:26 »
Intressant fråga.

Jag har, än så länge inte handlat varor eller tjänster för silver. Däremot har jag tagit emot silver som betalning.

Hmm, kan det vara något för en framtida forumsektion kanske, att man kan lägga upp/förfråga om varor och tjänster med silver/guld som betalning?
« Senast ändrad: torsdag 03, januari 2013, 08:16:40 av MrLibertad »

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
« Svar #3 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 07:29:46 »
Du menar att vi ska försöka skapa ett eget ekonomisk system vid sidan av det svenska officiella systemet.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2041
  • Affärsomdömen: 124
« Svar #4 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 08:10:41 »
Du menar att vi ska försöka skapa ett eget ekonomisk system vid sidan av det svenska officiella systemet.

Nytt ekonomiskt system vet jag inte men ett alternativ kanske, folk kanske skulle kunna lägga upp förfrågningar om vissa jobb som utföres mot betalning i silver/guld eller tvärtom.

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #5 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 09:12:06 »
Jag har tidigare angett möjligheten att betala med guld istället för fiat på fakturan, Men det var ingen som nappade på det, de tyckte nog mest att det var excentriskt.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 10:08:43 »
Jag har aldrig försökt betala i butik med ädelmetall, däremot har jag fått silver i växel. Dock av misstag, gamla 40% enkronor, haha. Jag har däremot betalat med mindre silvermynt (1/4 oz) när jag betalat tillbaka mindre skulder till vänner. Vore dock roligt att prova i butik någon gång...

Utloggad mandy

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:07:53 »
Jag har aldrig försökt betala i butik med ädelmetall, däremot har jag fått silver i växel. Dock av misstag, gamla 40% enkronor, haha. Jag har däremot betalat med mindre silvermynt (1/4 oz) när jag betalat tillbaka mindre skulder till vänner. Vore dock roligt att prova i butik någon gång...

När jag handlat i butik har jag fått ganska många silvermynt genom åren och det är faktiskt vanligare än vad många tror, det är först på senare år som det verkligen har mattats av. Förra året fick jag nog bara en eller två gamla 40% enkronor.

Utloggad molly

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
« Svar #8 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:11:56 »
Guld har ju minst en egen valutakod XAU vilket stärker argumentet att guld är pengar.

Jag har inte försökt att handla med guld eller silver, jag samlar på metallerna och och försöker inte bli av med något. Det är säkert ganska svårt eftersom det t.o.m. händer att man nekas handla med lagligt betalningsmedel, tusenlappar t. ex.  Det lär vara tillåtet att vägra ta emot minnes/jubileums-mynt som är lagligt betalningsmedel om man satt upp en lapp i butiken som anger att man inte tar emot minnesmynt.

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2572
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #9 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:19:21 »
Har sett youtube klipp där man försökt sälja både 1 oz guld och silvermynt till allmänheten (i usa såklart) utan att lyckas oavsett pris, förståelsen för PM är nog väldigt liten.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #10 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:59:04 »
Har sett youtube klipp där man försökt sälja både 1 oz guld och silvermynt till allmänheten (i usa såklart) utan att lyckas oavsett pris, förståelsen för PM är nog väldigt liten.

Fast jag skulle också vara lite skeptisk om en okänd person på stan försökte kränga ett guldmynt till mig billigt...  8)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1692
  • Affärsomdömen: 176
« Svar #11 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 13:00:11 »
+1

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 13:48:00 »

Fast jag skulle också vara lite skeptisk om en okänd person på stan försökte kränga ett guldmynt till mig billigt...  8)

Han står utanför en coin shop och erbjuder dem att följa med in och värdera den.

Var tvungen att leta upp klippet!
Selling 1 Oz Gold Coin for $25 (when it's worth over $1,500)

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2572
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #13 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 13:50:35 »

Klart man ska vara skeptisk men 25c för ett 1 oz silvermynt, då hade jag allt chansat.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 441
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #14 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 16:01:37 »
Fast han säger ju att man kan gå in o verifiera och sedan komma tillbaka... Dock vet vi ju inte om någon nappade eller om mynten var riktig, då han vinklar ju poängen med videon ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Flertalet ovanliga silvermynt säljes by Andreaass
Idag kl. 02:53

Bad jokes. by CLF
Idag kl. 00:59

Birka något för dig by sff123
Idag kl. 00:30

Tjänstepension by snus
Igår kl. 23:14

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber
Igår kl. 18:41