Författare Ämne: Använder bara 26% kontanter - bankomaterna blir färre  (läst 34432 gånger)

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
SV: Använder bara 26% kontanter - bankomaterna blir färre
« Svar #15 skrivet: lördag 12, januari 2013, 14:23:07 »
Väl, bankerna vill ju att du helst skall ha en kreditkort då dem tjänar mer på det vid eventuella köp kostnaden för säljaren blir 10 kr/transaktion. Har man vanlig VISA konto kort så blir kostnaden 3 kr/transaktion för säljaren. Man har sett bankernas försök att omvandla vanliga konto kort till kreditkort med argument :
-det är samma avgifter
-ingen ränta dem första månader på din kredit
-bra att ha i fall man har ingen täckning på konto
-man kan få faktura på alla köp

Jag själv tycker att alla kort även vanlig konto kort skall vara gratis, som i andra länder, England osv. Svenska banker är vana att mjölka sina kunder på onödiga avgifter som internet avgift, telefon bank, kort osv. Dem skall väl vara glada att man ens använder sig av dem. Själv har jag gott över till GE Moneybank för att handla med kort, har fortfarande HB för att betala räkningar(då internet bank med BankID är gratis där). Kortet hos GE är mastercard konto kort utan årsavgift eller påslags avgifter vid köp i utlandet.

Har funderat på att skaffa kortet utomlands men än så länge håller mig till banker som verkar i Sverige, pga vid eventuella problem kan det bli väldigt komplicerad.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Använder bara 26% kontanter - bankomaterna blir färre
« Svar #16 skrivet: lördag 12, januari 2013, 15:24:11 »
Har funderat på att skaffa kortet utomlands men än så länge håller mig till banker som verkar i Sverige, pga vid eventuella problem kan det bli väldigt komplicerad.

OT:
Jag har tidigare försökt skaffa avgiftsfritt utländskt kreditkort (engelskt resp. turkiskt) men stött på patrull i bägge fallen pga att jag inte hade en utländsk adress. Hittar du nåt utländskt kort man kan skaffa som svensk boende i Sverige får du gärna tipsa om det!

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #17 skrivet: lördag 12, januari 2013, 18:35:44 »
Jag vet inte om du riktar dig till mig....

Nej det var inte riktat till dig, men eftersom du nu ändå gjorde en lång utläggning om hur manipulerade vi är så hade det varit intressant att höra hur ditt alternativ till dagens system skulle se ut och fungera?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #18 skrivet: lördag 12, januari 2013, 22:34:42 »
Tja, om du menar ett alternativ till dagen globala ekonomiska system, så måste jag nog passa på den frågan så här på lördagskvällen.  :)
Menar du däremot dagens balans mellan kort och kontanter i samhället, så har jag inga omedelbara invändningar (även om den kanske börjar bli något skev).

Jag anser dock att den utveckling vi nu ser kan visa sig bli katastofal, och det är mycket oroande att bankerna nu dessutom riktar in sig mot våra barn.
Som så ofta när det gäller ekonomi så bortser alltför många från människans natur och psykologi. Dock inte handeln.
Vi vet hur våra hjärnors belöningssystem fungerar och vi vet hur ruset från oxytocin och dopamin påverkar vårt omdöme.
Det är uråldriga funktioner vilka varit till vår evolutionära fördel under årtusenden, och absolut inget märkligt.
Vad som däremot är anmärkningsvärt är hur många som väljer att ignorera dessa fakta. Dessutom ofta med så ihåliga argument som att det är bekvämt. 
Det är vad jag vänder mig emot.

För min egen del så får banken gärna ta rejält betalt för varje kortköp. Det kanske skulle få folk att tänka efter lite när de handlar.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #19 skrivet: söndag 13, januari 2013, 09:52:54 »
OK, jag förstår hur du tänker även om jag inte delar uppfattningen att de är katastrofala. Men det är inte det som är det viktigaste, man får ha olika uppfattningar.

Viktigast är, och nu generaliserar jag igen och riktar mig inte mot dig :), att man är medveten om de faror och svagheter som systemet har och jobbar med dom, inte att döma ut ett system för att det har svagheter om det i övrigt tillför stor nytta i samhället.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #20 skrivet: söndag 13, januari 2013, 12:12:05 »
Det är precis det jag menar. Den här typen av revolutionerande förändringar skall inte drivas igenom utan en djupare analys. Det är för viktigt för att styras av lobbyorganisationer och reklambyråer vilka sätter agendan med beställda webbundersökningar, pressreleaser och andra partsinlagor.
Det är aldrig fel på verktygen utan implementeringen av dessa. Lika lite som jag tycker illa om en hammare så ogillar jag kort. De är helt enkelt verktyg.
Det största problemet här är det nyreligiösa hyllandet av begreppet "bekväm". Bara något är bekvämt, så verkar vårt kritiska tänkande stängas av helt. Även där spelar hjärnans belöningssystem in. Vi tycker oss få något utan motprestation, och blir höga av vår inbyggda drogproduktion.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #21 skrivet: söndag 13, januari 2013, 12:16:18 »
Viktigast är, och nu generaliserar jag igen och riktar mig inte mot dig :) , att man är medveten om de faror och svagheter som systemet har och jobbar med dom, inte att döma ut ett system för att det har svagheter om det i övrigt tillför stor nytta i samhället.

Det är väl just detta som är "pudelns kärna" i diskussionen, att det finns svagheter i systemet (vilket de flesta system har) som de flesta överhuvudtaget inte är medvetna om. Då är det väldigt enkelt att införa ett system som gynnar den som skapat det, om ingen eller väldigt få protesterar. I kreditkortsamhället kan man ställa sig frågan vem det gynnar mest; bankerna, den enskilda människan eller samhället i stort?

Samma argumentation kan man applicera på exempelvis tokiga politiska beslut, där man framför nyttan av sitt eget förslag samtidigt som man tonar ner nackdelarna och riskerna. Därför anser jag att det är väldigt viktigt att ifrågasätta och kritisera, även om man kanske inte har något seriöst förslag till alternativ. Kan för övrigt tillägga att inte heller jag förkastar systemet med kortbetalning, utan ser det som ett komplement till kontanterna.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #22 skrivet: lördag 19, januari 2013, 15:37:07 »
Skulle idag sälja en sak till en köpare. Vi skulle träffas på konsum.
När vi skulle göra upp affären sa han att han bara skulle ta ut kontanterna först i bankomaten.
Då fungerade den naturligtvis inte! De hade bytt ut den men inte dragit igång den nya.
Han kollade då med kassan på affären. Det var på morgonen så de hade inte så mycket kontanter.
Affären höll på att gå om intet. Men han lyckades ta ut en del i konsum och en del i spelbutiken och fick på så sätt ihop kontanterna.

Bara ett exempel på hur känsligt det digitala systemet är ifall man behöver riktiga pengar...

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #24 skrivet: lördag 19, januari 2013, 17:07:38 »
En svensk Max Keiser.  Väldigt intressant.   

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #25 skrivet: tisdag 30, april 2013, 11:50:45 »
Apropos kontanter eller inte så publicerade John Mauldin nyligen följande. För de som inte känner till honom så vill jag varmt rekommendera att läsa mer Mauldin. Den hjärnan är skarp och dessutom bra på att formulera sig. Det största problemet är att karln är så himla produktiv att det inte hinns med att följa allt han skriver. Två bra startpunkter är hans veckobrev (gratis) "Thoughts from the Frontline" och boken "Endgame" (ni kan säkert gissa vad det syftar på).

http://www.mauldineconomics.com/frontlinethoughts/the-cashless-society

Detta är givetvis ur ett amerikanskt perspektiv och i Sverige är det på flera sätt annorlunda. Men frågan är hur annorlunda det egentligen är, om man bara kunde lyfta på locket.

august

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
« Svar #26 skrivet: lördag 06, juni 2015, 13:00:33 »
I Överlida söder om Borås erhölls i torsdags 100 kr extra vid bankomatuttag som en annorlunda metod för att få behålla uttagsautomaten. På Mjöbäcks Sparbanks hemsida aviseras att "det kan bli ytterligare något tillfälle i sommar där bankomaten plötsligt spottar ut mer än kunden har begärt!"

http://www.mjobackssparbank.se/
http://www.di.se/artiklar/2015/6/5/hundring-extra-till-bankomatkunder/

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
Använder bara 26% kontanter - bankomaterna blir färre
« Svar #27 skrivet: fredag 06, juli 2018, 05:21:21 »
Varje person som tar ut pengar i uttagsautomat hos Mjöbäcks Sparbank i Överlida 2018-07-06 mellan klockan 11.00-12.00 får en extra hundralapp.

OBS! Gäller endast idag mellan kl 11:00-12:00.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
« Svar #28 skrivet: fredag 06, juli 2018, 08:57:43 »
Apropå kontantanvändning, så här skrev "illvillig PK-media" (SVT) om kontanter nyligen. Ganska sakligt och opartiskt tycker jag, och jag håller absolut med Björn Ericsson. "...landet lagom har blivit ultraextremt...".
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/han-slass-for-de-svenska-kontanterna

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #29 skrivet: fredag 06, juli 2018, 10:45:00 »
Varje person som tar ut pengar i uttagsautomat hos Mjöbäcks Sparbank i Överlida 2018-07-06 mellan klockan 11.00-12.00 får en extra hundralapp.

OBS! Gäller endast idag mellan kl 11:00-12:00.

:D :D :D
Klockrent

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23