Författare Ämne: Framtid för petrodollar; USD som reservvaluta, etc.  (läst 1616 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1905
  • Affärsomdömen: 49
Framtid för petrodollar; USD som reservvaluta, etc.
« skrivet: lördag 30, april 2022, 11:38:03 »
Jag grubblar över detta med petrodollar och dess roll för USD som global reservvaluta.

I en gammal artikel på Forbes (https://www.forbes.com/sites/douglasbulloch/2018/04/26/the-petro-dollar-is-a-myth-the-petro-yuan-mere-fantasy/?sh=1e4773906a14) hittade jag bl a följande:

” Those who believe that oil being traded in U.S. dollars gives the U.S. economy a unique advantage in the global economy have it exactly the wrong way around. The U.S. economy is the central economy in the global system because it is the most open, innovative, and productive economy in the world, and because of this, the U.S. dollar is the most convenient, liquid and reliable medium of exchange. One can imagine another currency challenging it at some point in the future, but only on the basis of the openness of its underlying economy, and the depth of the capital markets denominated in it.”

Min syn är att detta till stor del är nonsens. Jag lever i tron att post-Bretton Woods (som ju i praktiken upphörde för 50 år sedan när USA bröt sin gold-peg) så är det som gör USD till reservvaluta dels att nästan all internationell handel har avräknats i USD och dels storleken på de amerikanska kapitalmarknaderna (så den delen håller jag med om). Och med olja avräknat i dollar så måste alla ipraktiken ha dollar, eftersom olja är världens ojämförligt viktigaste råvara.

Men det är ju väl känt att dollarns del av världshandeln har trendat nedåt i många år och därför så har det spekulerats i hur lång tid det kommer att ta innan USD inte längre funkar som reservvaluta. De flesta har dock trott att det kommer att ta väldigt lång tid (decennier).

Men så kommer då Ukrainakrisen. Råvaror, inklusive olja, blir ett direkt maktmedel i krisen (inte direkt första gången det sker, men nu i en ny skala). Saudiarabien slutar att bara sälja olja i USD, Ryssarna kräver betalning i Rubel, etc. Dollarns andel av internationell handel har rimligen droppat märkbart nu under våren.

Det jag undrar är vad som kommer att hända de närmaste månaderna och ffa i vinter. Ett möjligt scenario är givetvis att Putin förlorar/blir avsatt/etc och att världen försöker återgå till läget pre-Ukraina, Ryssarna blir ”snälla” och börjar exportera alla råvaror mot USD igen. Right, det vore ju trevligt, men det är ju inte direkt det enda alternativet.

Ett annat scenario är att i vinter så blir det ”realpolitik” när Europa helt enkelt har en akut energibrist och *måste* ha mer olja och gas (glöm uranet, det tar för lång tid, och tyskarna tar nog dessutom ytterligare kolkraftverk ur malpåse, men det räcker inte). Oljepriset drar till motsvarigheten till 200 USD (men allt färre, inkl EU, betalar i USD). Dessutom så går diverse andra råvaror i taket (metaller naturligtvis, men se även t ex vad som händer med vegetabiliska oljor efter det solrosoljan kom bort i Ukraina och Indonesien satt stopp för export av palmolja).

I alla övergångar från ett system till ett annat så går det långsamt i början. Men förr eller senare når man en brytpunkt(*) där vad som är ”normalt” byter från gammalt till nytt. Det gäller för tekniktrender (se införande av telefonen, email, bilen, etc) men även ekonomi. Idag är det ”normala” att alla länder håller en väldigt stor del av sin valutareserv i USD, eftersom de behöver USD till sin lokala ekonomi där företag och myndigheter köper varor utomlands och måste betala i USD. När brytpunkten kommer så kommer detta att ändras så att andelen USD minskar rejält till förmån för andra betalmedel som behövs mer (Rubel? Yuan? Guld? BTC? Jag vet inte, men poängen är att det behövs färre USD).

När brytpunkten kommer och ”alla” drar ner på sina innehav av USD som kommer en flod av USD att åka hem till USA. Det leder till amerikansk inflation. Räntorna går upp (ännu mer). Då dyker den amerikanska obligationsmarknaden (ännu mer). Detta triggar våg två, vilket är alla pensionssystem och liknande som har jättestora portföljer med olika former av amerikanska obligationer och då inser att dessa har gått från att vara ”säkra” till att vara ”högrisk”. Högrisk är det värsta pensionsförvaltare vet, så bort med en massa US paper… vilket givetvis ytterligare spär på problemen för USD.

Jag är övertygad om att någonting åt detta håll kommer att ske under min livstid, men givetvis kan jag inte veta när. Tidigare (pre-Ukraina) trodde jag att det låg minst 10-15 år bort, och kanske skulle ske lite mer ordnat och gradvis. Men nu tror jag att det kommer att gå snabbare, och snabbare betyder dessvärre även mindre ordnat och mer ”stökigt”.

Vad tror ni andra? Är jag för pessimistisk?

(*) Mitt favoritexempel på detta är Ernest Hemingways svar: ”How did you go bankrupt? Two ways. Gradually, then suddenly.”

Inloggad gbz

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 0
SV: Framtid för petrodollar; USD som reservvaluta, etc.
« Svar #1 skrivet: lördag 30, april 2022, 12:52:16 »
Tidigare dödade man de ledare som ville handla olja i annat än dollar.
Kina och Ryssland har kärnvapen så det går ju inte att göra längre.

USAs BNP kommer till stor del från konsumtion av tjänster och varor genom lånade pengar och vi ser redan nu att hela ekonomin håller på att kollapsa med 0.5% ränta vilket är extremt lågt.

Den stora frågan är som sagt NÄR det kommer hända och det vågar jag inte gissa men man har skjutit upp problemen ett bra tag nu.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1933
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #2 skrivet: lördag 30, april 2022, 19:49:51 »
Jag tittar nu på Dollarn enbart ur cykelperspektiv:

Dollarn har som sagts bara handlats fritt sedan 1971, när president Nixon övergav Bretton Woods-avtalet och lät dollarn flyta. Från det året kan man dock se att dollarn går i 8-årscykler.

Just nu är den i en stigande fas. Det borde innebära en fortsatt uppgång fram till en topp runt augusti 2024.
Men, men, dollarn kommer naturligtvis inte ha en enhetligt uppåtgående trend, utan som alla andra instrument fluktuera inom en större trend.

Inloggad gbz

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: söndag 01, maj 2022, 06:08:59 »
Dollarn har gått upp i värde efter de gick ut med att ekonomin går så bra och de ska höja räntorna.
Vad vi ser idag är 0.5% ränta och ekonomin går redan nu så dåligt att det bara kommer bli ännu värre desto mer man höjer.

Om man inte höjer räntan kommer inflationen fortsätta rusa istället så som jag ser det är de köra hur de än gör.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: tisdag 03, maj 2022, 23:13:28 »
Saudiarabien slutar att bara sälja olja i USD.
Här är en historisk knorr som har direkt anknytning till PM:

Långt innan petrodollaruppgörelsen mellan Kissinger och Saudi så letade Chevrons föregångare California Standard efter olja i Saudiarabien. När man till slut hittade olja så bildade man ett lokalt dotterbolag för att exploatera fyndigheterna, Arabian American Oil Company, aka Aramco. Saudierna ville egentligen ha sina royalties betalda i guld, men under andra världskriget så accepterades USD. Efter kriget så krävde saudierna 1945 betalning i guld. Aramco hade inget guld och enligt amerikansk lag var priset 35USD/oz, men det var helt omöjligt för Aramco att köpa guld internationellt för ens i närheten av det priset. Vad göra?

Eftersom USA riskerade att förlora en väsentlig andel av sin oljeimport så gjorde man ett undantag och hjälpte Aramco (som då fortfarande var ett amerikanskt bolag). Så amerikanska staten myntade upp ett antal ”gold disks”enligt specifikationen för brittiska sovereigns (finhalt 916 2/3, finvikt 0.2354 oz) eftersom det var ett mynt som var vanligt i mellanöstern, men själva ”disken” hade en storlek motsvarande 4 sovereigns. Dessa köpte Aramco av USG och använde som betalning för sin oljeroyalty till saudiska staten.

Ett par år senare var dessa ”4 Pound disks” slut och Aramco behövde hjälp med att mynta mer guld. Denna gång präglades det i mindre enheter som motsvarade en sovereign (istället för fyra).

Dessa gold disks (den lilla och den stora) är tekniskt sett inte mynt, men eftersom de är så sällsynta (de flesta skeppades till Indien och smältes ner) och har en så udda historia är de ändå väldigt eftertraktade.

Bilden är från när jag fick pilla med dessa hos en handlare i USA.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1933
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: onsdag 04, maj 2022, 15:14:17 »
Tack August för den "historiska knorren". Jag blev intresserad och beslutade mig att ta reda på hur stor kvantitet guld det hela egentligen rörde sig om, som USA sålde av billigt för 35USD/oz.

Var det något av en motsvarande dålig affär som "Gordon Brown's bottom" då han som Englands finansminister sålde ut mer än halva Englands guldreserven på 715 ton guld. Det blev till slut 401 ton som såldes när guldpriset låg i en 20 års botten.

När den dåvarande saudiska monarken och ARAMCO ingick avtal 1933, föreskrev villkoren att för varje ton producerad olja var ARAMCO skyldig den saudiska regeringen en royalty på fyra guldshilling. Detta belopp skulle betalas i Gold sovereigns, ett brittiskt mynt som cirkulerade brett i Mellanöstern vid den tiden. Varje sådant innehöll 0,2354 oz guld. Men präglingen av British gold sovereign hade avvecklats. och utbudet var begränsat. Brittiska tjänstemän vägrade nu att släppa originalmatriserna för dessa mynt till U.S. Mint. Så U.S. Mint fick allt prägla motsvarande egna. Och det blev dessa s.k. discs.

Sammanlagt präglade man 91,210 st. 0,942 oz mynt samt 121,364 st. 0,2354 oz mynt. Lite matematik på detta:

91,210 x 0,942 oz plus 121,364 x 0,2354 ounces ger i rent guld: 85920 oz + 28570 oz = 114 490 oz rent guld. För att få det i kg tar vi det x 0.0311kg vilket ger 3561 kg eller 3,56 ton guld. Så någon motsvarighet till "Brown´s bottom" var det aldrig.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 05, maj 2022, 23:13:44 »
Även om jag förstår varför du tänker på Brown’s Bottom så tycker jag att liknelsen haltar.

Brown’s Bottom var två enastående korkade beslut som satt ihop. Dels att sälja hela guldreserven, dels att i förväg annonsera att man tänkte sälja hela guldreserven (vilket givetvis fick marknaden att handla ner priset inför försäljningen så att man verkligen exakt prickade botten). Så dumt att gudarna gråter.

Att USG hjälpte Aramco tycker jag är helt rationellt. Aramco hittade massor med olja i Saudi, USA behövde oljan, om inte royalties betalades i guld skulle gissningsvis bolaget förlora licenserna. Alltså var det ett nationellt intresse för USG att hjälpa Aramco att uppfylla kraven. Inte alls så dumt att gudarna gråter, oavsett hur mycket guld det handlade om.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 643
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #7 skrivet: fredag 06, maj 2022, 11:18:18 »
Tack August och Sarek!
Här är en annan vinkel som hävdar att dessa mynt/diskar präglades åt saudiska staten, inte åt Aramco.
Hur det än må vara med den saken så har jag nu blivit jäkligt sugen på att hitta ett par ex av dessa till rimligt pris, 2 ggr spot?

https://www.bullionstar.com/blogs/jp-koning/why-us-mint-once-issued-gold-discs-saudi-arabia/

Jag letar fortfarande efter en Gadaffi-dinar  8)
https://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2843.0

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: fredag 06, maj 2022, 18:28:44 »
Tack August och Sarek!
Här är en annan vinkel som hävdar att dessa mynt/diskar präglades åt saudiska staten, inte åt Aramco.
Bra letat! Nu har jag (ihop med fredagsölen) suttit och läst i referenserna i en timme. Massor med ultranördig information från hur det tänktes internt i US Treasury under dessa år. Koning verkar onekligen ha rätt.
Citera
Hur det än må vara med den saken så har jag nu blivit jäkligt sugen på att hitta ett par ex av dessa till rimligt pris, 2 ggr spot?
You’d have to pry mine from my cold dead hands… bland de coolaste guldbitar jag äger. Men det sagt så utgår jag ifrån att du sett att det är vanligt med förfalskningar, så var försiktig. Detta är inget man köper över nätet från okända.
Citera
Jag letar fortfarande efter en Gadaffi-dinar  8)
https://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2843.0
Det gör vi alla.
« Senast ändrad: lördag 07, maj 2022, 08:23:42 av august »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by hasse_A
Idag kl. 03:52

NATO-ansökan by Mark
Igår kl. 20:52

Säljes Lot blandat silver. by dodedod
måndag 16, maj 2022, 18:36:10

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by 9darter