Författare Ämne: Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter  (läst 39570 gånger)

Inloggad jolut

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 13
SV: Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter
« Svar #60 skrivet: söndag 08, januari 2017, 17:41:30 »
Ja, det är synd. Jag syndar själv också och betalar sällan kontant.
Dax att ändra på detta, kontanter måste finnas kvar. Att vi bara handlar med digitala pengar känns sådär  :-\

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2573
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #61 skrivet: söndag 08, januari 2017, 18:30:13 »
Jag brukar ta ut halva min lön i kontanter i en bankomat. Sedan går jag till banken och sätter in dem igen så att jag kan handla pm från Tyskland. Känns som att jag jävlas lite med dem i alla fall.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #62 skrivet: söndag 08, januari 2017, 19:29:21 »
Använd kontanter.  "Use it or loose it!"

Jag använder "alltid" kontanter vid handel i affärer och ställer till problem/frågeställer då de kräver kort. Ibland får man dock inte som man vill men i de flesta fall så... Om fler gjorde så så kanske vi kan fördröja dessa dumheter...

/H

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 814
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #63 skrivet: söndag 08, januari 2017, 23:30:20 »
Ja, det är synd. Jag syndar själv också och betalar sällan kontant.
Dax att ändra på detta, kontanter måste finnas kvar. Att vi bara handlar med digitala pengar känns sådär  :-\
Syndare är vi alla, förhoppningsvis så inspireras du till bot och bättring här på forumet!
Det är viktigt att så många som möjligt får kunskap om varför det är viktigt att använda kontanter jämt och ständigt.
Att gynna bankeliten gör så mycket skada att man måste göra väldigt många goda gärningar för att väga upp det.  Har nyligen använt ett Mastercard och jag känner mig lite smutsig  :)men det var inte använt sedan 2015 så var rädd att de skulle spärra det pga inaktivitet. Ibland skickar de frågor om jag tappat kortet och så mutar de med trisslotter och bonus när man använder kortet.D ert kan det göra för att det har ofattbara inkomster på kreditkorten som inte syns på våra kvitton när vi handlar men som butiken får stå för.. .vilket läggs på konsumenten i alla fall i slutänden.

Jag brukar ta ut halva min lön i kontanter i en bankomat. Sedan går jag till banken och sätter in dem igen så att jag kan handla pm från Tyskland. Känns som att jag jävlas lite med dem i alla fall.
[/quote]
Bekämpa fienden medelst störningar... att störa fienden är beprövat och bra!
Du efterfrågar ju kassatjänster när du gör så. 

Jag använder "alltid" kontanter vid handel i affärer och ställer till problem/frågeställer då de kräver kort. Ibland får man dock inte som man vill men i de flesta fall så... Om fler gjorde så så kanske vi kan fördröja dessa dumheter...

/H
Mycket bra skrivet!

”Allt som behövs för att ondskan skall triumfera är att goda människor inte gör någonting” sägs det.

Att göra något för mänskligheten i form av att alltid använda kontanter är inte mycket begärt egentligen. Kanske känner man inte inte till varför det är viktigt eller att det har betydelse.

Finns flera aspekter. Ett totalitärt kontrollsamhälle gör att människor beter sig onaturligt även om det är så att man inte har något skit i den berömda mjölpåsen.
Regimens makt stärks oerhört av att undersåtarna är ständigt rädda. Precis som i de gamla kommunistländerna med angiveri och sådant. Tar fram de äckligaste sidorna som finns latenta hos människor.    Ett samhälle där alla köp registeras i databaser är ett vidrigt äckligt samhälle. Ursäkta men det faktiskt ofräscht med ett sådan förtryckarsamhälle. Jag blir ledsen när folk är så hjärntvättade att man tror att inte behöver bryr sig för att man själv inte har nåt att dölja.   
Snowden säger att den kommentaren är lika dum som om man skulle säga att man inte bryr sig om yttrandefrihet beroende på att man inte har något att säga..  lika dumt alltså...  och han har rätt Herr Snowden.   

Det är naturligt att inte vilja att allt man gör skall vara offentligt och registreras.

Dessutom så är kontanter riksbankspengar. Elektronisk överföring är endast bokföring av bankers räntebärande skuldvaluta (inte rikbankspengar) med vilken de parasiterar på mänskligheten och tjänar pengar utan att arbeta och förslavar oss och tar makt över politiker och finansierar en massa ondska.. Bankvalutan(i kontrast till pengar)  är roten till mycket ondska.   Bekämpar man den så gör man världen bättre.  Alla stora saker i världen som människor kan påverka börjar hos individen.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #64 skrivet: måndag 09, januari 2017, 23:18:04 »

/H

Jag har varit "grinpelle" men har tvingats ge upp. Jag kan inte längre hålla en lång föreläsning i ett litet bageri när det står stressade människor i kö bakom. Det blir allt vanligare att man inte accepterar kontanter och merparten av mina inköp görs idag med betalkort enbart därför. Hur gör de som av olika skäl inte kan ha ett svenskt bankkonto undrar jag? Det är inte billigt att handla med utländska kort. Värst är nog spårbarheten som Unmanipulatable väl beskrev. Jag har tvingats ge upp delar av min frihet och när stora delar av befolkningen förstår att de gjort detsamma utan att vara medvetna om det riskerar kaos att bryta ut.
« Senast ändrad: måndag 09, januari 2017, 23:20:44 av Asrael »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #65 skrivet: måndag 09, januari 2017, 23:32:13 »

/H

Jag har varit "grinpelle" men har tvingats ge upp. Jag kan inte längre hålla en lång föreläsning i ett litet bageri när det står stressade människor i kö bakom. Det blir allt vanligare att man inte accepterar kontanter och merparten av mina inköp görs idag med betalkort enbart därför. Hur gör de som av olika skäl inte kan ha ett svenskt bankkonto undrar jag? Det är inte billigt att handla med utländska kort. Värst är nog spårbarheten som Unmanipulatable väl beskrev. Jag har tvingats ge upp delar av min frihet och när stora delar av befolkningen förstår att de gjort detsamma utan att vara medvetna om det riskerar kaos att bryta ut.

Ska det tolkas som att du gör merparten av dina inköp där sedlar och mynt inte accepteras ? Hoppas att du använder kontanter där det är möjligt.   I vanliga matbutiker och restauranger accepterar de ju fortfarande pengar ?  Försöker undvika att göra köp där man inte kan betala med pengar.

Ofta så finns det effektivare sätt att göra skillnad i världen än att tjafsa och jiddra med folk i köer o dra upp fikonspråk och låta som en monetär autist inför främmande människor haha men kan ju använda kontanter där det är möjligt och kanske ge dem som inte accepterar lite lätt verbal pisk.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #66 skrivet: måndag 09, januari 2017, 23:50:53 »

/H

Ska det tolkas som att du gör merparten av dina inköp där sedlar och mynt inte accepteras ? Hoppas att du använder kontanter där det är möjligt.   I vanliga matbutiker och restauranger accepterar de ju fortfarande pengar ?  Försöker undvika att göra köp där man inte kan betala med pengar.

Ofta så finns det effektivare sätt att göra skillnad i världen än att tjafsa och jiddra med folk i köer o dra upp fikonspråk och låta som en monetär autist inför främmande människor haha men kan ju använda kontanter där det är möjligt och kanske ge dem som inte accepterar lite lätt verbal pisk.

Det har blivit allt vanligare att man inte accepterar kontanter. Speciellt i min hemby där banken slutat hantera kontanter och bankomaten stängts av. Mataffären tar (och ger) sedlar men inte mina gamla mynt. Fenomenet blir också vanligare i Stockholm där man oftast hänvisar till "rånrisk" och att man får lättare bokföring då allt sker automatiskt.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1537
  • Affärsomdömen: 364
  • "Allting är relativt"
« Svar #67 skrivet: lördag 14, januari 2017, 08:08:34 »
Idag i Ekonomi delen i Piteå-Tidningen, samt övriga tidningar.

Han vill ta bort alla stora sedlar
Harvardprofessorn Kenneth Rogoff

"...De stora sedlarna används enligt Rogoff nästan uteslutande av kriminella och terrorister och begränsar möjligheten för centralbanker att snabbt och effektivt hantera finanskriser och recessioner med minusränta..."

Så, jag fick veta att jag är nästan terrorist i morse under frukosten (På grund av jag har endast 500 och 1000 kr sedlar i plånboken just nu) :(

http://www.hd.se/2017-01-13/han-vill-ta-bort-alla-stora-sedlar

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #68 skrivet: lördag 14, januari 2017, 08:27:26 »

"...De stora sedlarna används enligt Rogoff nästan uteslutande av kriminella och terrorister och begränsar möjligheten för centralbanker att snabbt och effektivt hantera finanskriser och recessioner med minusränta..."

Så, jag fick veta att jag är nästan terrorist i morse under frukosten (På grund av jag har endast 500 och 1000 kr sedlar i plånboken just nu) :(

Jag "växlade" igår bort en bunt 1000-kronorssedlar(mina sista) till 500kr-sedlar och mindre. Dvs satte in på bankkontot och tog ut från bankkontot. Vågar inte ha kvar den största valören :( Vem vet vad som händer härnäst?

Först Indien och Venezuela och EU. Senast pratar USA och Australien redan om att ta bort sina 100 dollar-sedlar..

/H
« Senast ändrad: lördag 14, januari 2017, 08:28:57 av mega_n »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #69 skrivet: lördag 14, januari 2017, 10:40:09 »

Fantomen! Din länk måste lyftas fram ordentligt som ett skräckexempel på hur fel det kan bli när globalister och Keynesianister får för mycket att säga till om.  Ingen slump att just han blev inbjuden av bankmaffian. Undrar vad han kostar i timmen?

Det positiva här är att eliten börjar vara öppen med att minusräntorna och centralbankernas makt över mänskligheten åtminstone är en partiell drivkraft för att vilja få bort kontanterna. 

Jag menar att det utgör snarare 100% av drivkrafterna och skitsnacket om terrorism är just skitsnack.  Förut så har man knappast erkänt att syftet med kontantlöshet har varit att stärka härskarnas makt på bekostnad av människors frihet.

På frågan om det inte beskär friheten så får vi det sinnesslöa svaret att vanliga människor inte har stora sedlar. Det är bara terroristernas sedlar.   Då har vi återigen de små stegens tyranni. Förutom att det är ett stort steg framåt för globalisterna. Och ett jättesprång in i fållan i slakthuset för oss undersåtar.

Se på honom i hans fina kostym och hans händer som aldrig gjort ett handtag (händerna behöver man inte se :) ) . Åker jorden runt, sprider dynga i medier och tjänar grova pengar på att berätta för oss att Kejsarens kläder är sydda med osynlig tråd..."Professor" , "Harvard".  Inte jätteimponerande med tanke på hur denna elit föröder världen.
Han lyfter fram centralbankers roll som livsavgörande som om man kan skapa värde ur siffror skapade utan kostnad i datorer, ur tomma löften , ökande skuld och genom manipulation, som att centralplanering skulle vara svaret på mänsklighetens behov..
Mänskligheten som består av individer med en egen hjärna en förmåga att skapa och med en egen vilja , olika önskemål och olika behov. Men nej...eliten vet vad som är bäst för dig undersåte.
Sådana djävulska parasiter som han är roten till så mycket ont. Han är en schackspelare (bokstavligt talat) och det är nog inget fel på hans IQ. Så han vet nog hur han ska göra förtjänster genom att lyfta fram saker som han kanske inte tror på själv. Kanske är det hans människosyn på människor som brickor i ett spel som gör att han kanske ändå tror på det han gör ?

Centralbankerna ska kunna "hantera" finanskriser menar han på.
 Det innebär att de bara "hjälper" oss när marknaden inte gör rätt.   För det första så är det centralplanerarna de som blåser upp bubblor och skapar problemen och marknadens reaktion är det enda som är sunt. Just beroende på att man inte lät kraschen som började 2007 hanteras av marknaden så har man förvärrat problemen och skjutit de framför sig.

Härmed utser jag Kenneth S Rogoff till veckans parasit !

Han har skrivit en bok The curse of cash.  Vår förbannelse är ju människor som han samt att de stora massorna inte orkar tänka eller vakna.

klippt från HD
_______

Harvardprofessorn Kenneth Rogoff, som ser stora risker med Donald Trump i Vita huset, är på världsturné med det radikala förslaget att avskaffa alla stora sedlar. Det skulle ge centralbanker mer muskler i krislägen, tror han.
TT
Harvardprofessorn Kenneth Rogoff ser en risk för att USA:s tillträdande president Donald Trump och den republikanska kongressen ska angripa grundvalen för USA:s centralbanks oberoende och självständighet.Bild: Joakim Goksör/TT
Spänn fast säkerhetsbältena, är tipset från Kenneth Rogoff inför Donald Trumps tillträde som USA:s president.
– Jag vet inte vad man ska räkna med. Detta saknar motstycke, säger han i samband med en konferens arrangerad av Skagen Fonder i Stockholm.
Rogoff räknar med att Trump delvis får rätt när det gäller tillväxten. Den kan lyfta till 3 procent 2017 och realräntorna, som redan gått upp med 0,5 procentenheter sedan valsegern i november, kan fortsätta uppåt en bra bit till.
De ekonomer som tror att Trumps ekonomiska politik – Trumponomics – i först hand kommer ätas upp av inflation tror han har fel. Inte minst då planerade avregleringar av finans- och läkemedelsindustrin ökar utbudet i ekonomin.
– Men jag bryr mig inte om ifall tillväxten blir en eller två procentenheter högre. Det jag är oroad över är att vi med Trump i Vita huset kan få konstitutionella problem i USA, säger Rogoff.
Han ser en risk för att Trump kommer att tänja på gränserna för vad en president kan göra till helt nya nivåer.
– USA:s centralbank Federal Reserve (Fed) kan bli första offret. Men det kan följa fler.
Enligt Rogoff står Feds självständighet och oberoende på spel. Han påminner om att mandatet till Fed saknar grundlagsskydd och därmed är helt i händerna på kongressen, där republikanerna nu har majoritet.
– Så om kongressen vill angripa Fed och Trump vill undergräva självständigheten har de stora möjligheter att göra det.
Rogoff vill i stället stärka Feds muskler. Ett sätt vore enligt den före detta chefekonomen på IMF att steg för steg och i global samordning väsentligt minska utbudet av stora sedlar.
Förslaget lanseras i boken The Curse of Cash (Kontanternas förbannelse), som Rogoff tar med sig när han nästa vecka tar sig vidare till Världsekonomiskt forum i Davos.
– Det skulle väsentligt öka centralbankernas förmåga att hantera finanskriser och recessioner.
Kritiker som menar att en sådan åtgärd skulle inkräkta på individuella friheter, som rätten att anonymt köpa vad man vill, avfärdar han som nonsens. Samma svar ger han på påståendet att det skulle främja användningen av kryptovalutor som bitcoin.
– Vanliga människor använder inte 100-dollarsedlar och 500-eurosedlar. Jag pratar inte om att avskaffa kontanter, utan om de stora sedlarna, som främst används till brott och skatteflykt.
Fakta: Sverige som förebild
Kenneth S Rogoff, professor vid Harvard University och före detta chefekonom på Internationella valutafonden (IMF) var i början av 2000-talet rådgivare till Riksbanken.
Han lyfter fram Sverige, där tiotusensedeln har tagits bort och digitala betaltjänster nu breder ut sig, som en förebild när det gäller att ta steg mot att få bort stora sedlar ur ekonomin. De stora sedlarna används enligt Rogoff nästan uteslutande av kriminella och terrorister och begränsar möjligheten för centralbanker att snabbt och effektivt hantera finanskriser och recessioner med minusränta.
”Utan sedlar skulle det kanske aldrig ha blivit någon tysk hyperinflation och kanske inte heller ett andra världskrig”, skriver Rogoff i boken The Curse of Cash (Kontanternas förbannelse).
Källa: Kenneth S Rogoff, The Curse of Cash (2016)

« Senast ändrad: lördag 14, januari 2017, 10:42:49 av Unmanipulatable »

Inloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #70 skrivet: lördag 14, januari 2017, 11:42:56 »
Jag gillar detta uttalande från Rogoff:

”Utan sedlar skulle det kanske aldrig ha blivit någon tysk hyperinflation och kanske inte heller ett andra världskrig”, skriver Rogoff i boken The Curse of Cash (Kontanternas förbannelse)."

Precis. Det är sedlarnas fel till inflationen...
Jag trodde i min enfald att skapandet av valuta ur ingenting var problemet vare sig det är elektronisk valuta eller fractional banking...men det är klart att det är sedlarnas fel.
Sedlarna orsakade kanske till och med andra världskriget.
Jepp.Pengarna är roten till allt ont.
 (obs. ironi).

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 662
  • Affärsomdömen: 2
Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter
« Svar #71 skrivet: lördag 14, januari 2017, 16:48:03 »
Kenneth Rogoff ser Sverige som ett föregångsland vad gäller negativa räntor och minskad kontantanvändning. Han tycker att det är viktigare med bankernas fortlevnad än folkets välstånd och ser inga problem med att stat och bankmaffian hjälps åt för att lägga beslag på folkets tillgångar genom skatter, negativa räntor och andra former av expansiv penningpolitik. Nedan några klipp från youtube som visar var han står och vilken motbjudande agenda som han förspråkar.

Do $100 bills encourage tax evasion, drug deals and prostitution? Harvard economics professor and author of The Curse of Cash Kenneth Rogoff talked to Investopedia about his take on scrapping the US' largest denomination.
! No longer available

https://www.youtube.com/watch?v=PSO-NLeLcYE

Interview: Kenneth Rogoff on Phasing out Paper Money
! No longer available

https://www.youtube.com/watch?v=BJ8prq0COIc

Ken Rogoff on what happens when interest rates go negative
! No longer available

https://www.youtube.com/watch?v=VbXZ58WJvL4

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #72 skrivet: lördag 14, januari 2017, 20:11:21 »
Kenneth Rogoff ser Sverige som ett föregångsland vad gäller negativa räntor och minskad kontantanvändning. Han tycker att det är viktigare med bankernas fortlevnad än folkets välstånd och ser inga problem med att stat och bankmaffian hjälps åt för att lägga beslag på folkets tillgångar genom skatter, negativa räntor och andra former av expansiv penningpolitik. Nedan några klipp från youtube som visar var han står och vilken motbjudande agenda som han förspråkar.

Do $100 bills encourage tax evasion, drug deals and prostitution? Harvard economics professor and author of The Curse of Cash Kenneth Rogoff talked to Investopedia about his take on scrapping the US' largest denomination.
! No longer available
https://www.youtube.com/watch?v=PSO-NLeLcYE

Interview: Kenneth Rogoff on Phasing out Paper Money
! No longer available
https://www.youtube.com/watch?v=BJ8prq0COIc

Ken Rogoff on what happens when interest rates go negative
! No longer available
https://www.youtube.com/watch?v=VbXZ58WJvL4

Det är ju trendigt med varulvar och vampyrer  ??? men denne vampyr var inte mycket att lyssna på  >:(

Snacka om att sparka  in öppna dörrar!
Det intressanta är att som ett exempel på hur man kan fasa ut centralbankspengarna och hindra människor från att använda dem... och byta ut de mot bankskuldvaluta  så säger han i videon just att man kan ta in de större valörerna och sedan erbjuda mindre valörer.   Alltså kanske det inte var så dumt tänkt när någon anade att han (han låter  mer som en hen när han talar)  vill ta bort kontanterna helt och hållet. 
Man börjar med de stora sedlarna och jobbar sig vidare.  Inte tillräckligt stora steg för att väcka folket. Koka grodan långsamt så den inte hoppar ur kastrullen. Den vaknar inte förrän den är död. Dvs inte alls.
 Tänker lite på hur deprimerande det kan kännas att nästan INGEN bryr sig om dessa frågor. Har turen att ha en mängd goda vänner som är grymt insatta i detta men ändå känns det besvärande.

Det är nästan vattentäta skott mellan människor som har insikt och de som inte har det. Och är totalt ointresserade. 

Det är ett problem att folk födda mellan världskrigen nu dör av. De tar  med både en god moral och uppfostran i graven samt sina goda vanor som trogna kontantkramare. Köttberget (*Per Luder) och yngre är ju ganska pigga på elektronisk betalning med bankvaluta istället för pengar.  Hoppas att köttberget  ;) får för sig att kontanter är bra när de börjar se dåligt och får svårare med tekniken... för de är ju bra på att ställa krav...

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #73 skrivet: lördag 14, januari 2017, 20:32:07 »

Jag "växlade" igår bort en bunt 1000-kronorssedlar(mina sista) till 500kr-sedlar och mindre. Dvs satte in på bankkontot och tog ut från bankkontot. Vågar inte ha kvar den största valören :( Vem vet vad som händer härnäst?

Först Indien och Venezuela och EU. Senast pratar USA och Australien redan om att ta bort sina 100 dollar-sedlar..

/H

Hur lyckades du sätta in pengar på en bank i Sverige ? Var de inte dryga ogina tvära och vrånga mot dig i kassan ? Fick du inte lite skit av dem?  Var det mycket pengar ? Använde du en maskin ?  Du borde använt de till att köpa guld eller att veckohandla :).  Om det var väldigt mycket så kanske du inte vill det. I så fall, om det var ett större belopp så borde du haft stora bekymmer att sätta in pengarna i en svensk bank ?????

Alltid gillar tusenlappar och har ett gäng sådana själv. Påminner om julklappspengar från farmor när man var liten. De är lite ovanligt och spännande ungefär som nåt fint som man bara ser vid högtidliga tillfällen.   Har trots min kärlek till tusenlappen inte satsat så mycket på tusenlappar eftersom det är mest praktiskt med 200kr sedlar tycker jag.   

Dock så känner jag mig lite orolig efter vad som händer i omvärlden med de största sedlarna nu. Tusenlappens dagar är nog räknade.  Å andra sidan så lär brutala saker hända inom de närmaste åren med allt vad finanser heter så det känner inte som det största orosmolnet av de alla direkt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #74 skrivet: lördag 14, januari 2017, 20:45:54 »

/H

Hur lyckades du sätta in pengar på en bank i Sverige ? Var de inte dryga ogina tvära och vrånga mot dig i kassan ? Fick du inte lite skit av dem?  Var det mycket pengar ? Använde du en maskin ?  Du borde använt de till att köpa guld eller att veckohandla :).  Om det var väldigt mycket så kanske du inte vill det. I så fall, om det var ett större belopp så borde du haft stora bekymmer att sätta in pengarna i en svensk bank ?????

Alltid gillar tusenlappar och har ett gäng sådana själv. Påminner om julklappspengar från farmor när man var liten. De är lite ovanligt och spännande ungefär som nåt fint som man bara ser vid högtidliga tillfällen.   Har trots min kärlek till tusenlappen inte satsat så mycket på tusenlappar eftersom det är mest praktiskt med 200kr sedlar tycker jag.   

Dock så känner jag mig lite orolig efter vad som händer i omvärlden med de största sedlarna nu. Tusenlappens dagar är nog räknade.  Å andra sidan så lär brutala saker hända inom de närmaste åren med allt vad finanser heter så det känner inte som det största orosmolnet av de alla direkt.

I den sista kontantutposten Handelsbanken gick det bra. Dock bara 10.000kr denna gång men utan minsta fråga eller kommentar. Jag blev förvånad själv och hade förberett mig på frågor som "var kommer pengarna ifrån?" etc...  "Madrassen", "Riksbanken" etc...

Jag använder normalt kontanter men gick till banken för att se så att det fortfarande fungerar. Det fanns dock stora skyltar som hänvisade till en insättningsautomat i en annan del av stan... (Vet dock inte om automaten tar emot tusenlappar.)

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köper guldmynt by Goldman
Idag kl. 17:34

Någon som vill sälja krypto? by Goldman
Idag kl. 17:30

Gigantisk guld förfalsknings skandal China. by RuttenFisk
Idag kl. 17:16

www.gold-silber-muenzen-shop by Sarek
Idag kl. 16:55

SÄLJES: 100g UBS guldtacka by Hans Augustsson
Idag kl. 11:28

USA - hur har dom det by hasse_A
Igår kl. 08:13

Behöver er hjälp att välja namn till Youtube kanal by cyber
fredag 03, juli 2020, 16:19:48

SÄNKT PRIS! [Säljes] Silver. Lunar 2. Orm 5 oz och get 5 oz. by Birka
torsdag 02, juli 2020, 14:46:14

Corbettreport och Technocracy News och SolariReport. by RuttenFisk
onsdag 01, juli 2020, 23:53:53

[Köpes] 10 gram Guldtackor by Fantom
onsdag 01, juli 2020, 22:40:45

COMEX leveranser by JL_GBG
onsdag 01, juli 2020, 18:34:45

Avslutad. [Säljes] Silver. Samlarmynt från Perth Mint. Svanar. SÄNKT PRIS! by Birka
onsdag 01, juli 2020, 18:21:25

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:32:18

Peter Schiff by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:08:30

Säljes för Spot, 20 Franc - Marianne och Tuppen - 5,8g Guld by Cyberdyne
onsdag 01, juli 2020, 16:35:04