Idag i Ekonomi delen i Piteå-Tidningen, samt övriga tidningar.
Han vill ta bort alla stora sedlar
Harvardprofessorn Kenneth Rogoff
"...De stora sedlarna används enligt Rogoff nästan uteslutande av kriminella och terrorister och begränsar möjligheten för centralbanker att snabbt och effektivt hantera finanskriser och recessioner med minusränta..."
Så, jag fick veta att jag är nästan terrorist i morse under frukosten (På grund av jag har endast 500 och 1000 kr sedlar i plånboken just nu)
http://www.hd.se/2017-01-13/han-vill-ta-bort-alla-stora-sedlar
Fantomen! Din länk måste lyftas fram ordentligt som ett skräckexempel på hur fel det kan bli när globalister och Keynesianister får för mycket att säga till om. Ingen slump att just han blev inbjuden av bankmaffian. Undrar vad han kostar i timmen?
Det positiva här är att eliten börjar vara öppen med att minusräntorna och centralbankernas makt över mänskligheten åtminstone är en partiell drivkraft för att vilja få bort kontanterna.
Jag menar att det utgör snarare 100% av drivkrafterna och skitsnacket om terrorism är just skitsnack. Förut så har man knappast erkänt att syftet med kontantlöshet har varit att stärka härskarnas makt på bekostnad av människors frihet.
På frågan om det inte beskär friheten så får vi det sinnesslöa svaret att vanliga människor inte har stora sedlar. Det är bara terroristernas sedlar. Då har vi återigen de små stegens tyranni. Förutom att det är ett stort steg framåt för globalisterna. Och ett jättesprång in i fållan i slakthuset för oss undersåtar.
Se på honom i hans fina kostym och hans händer som aldrig gjort ett handtag (händerna behöver man inte se

) . Åker jorden runt, sprider dynga i medier och tjänar grova pengar på att berätta för oss att Kejsarens kläder är sydda med osynlig tråd..."Professor" , "Harvard". Inte jätteimponerande med tanke på hur denna elit föröder världen.
Han lyfter fram centralbankers roll som livsavgörande som om man kan skapa värde ur siffror skapade utan kostnad i datorer, ur tomma löften , ökande skuld och genom manipulation, som att centralplanering skulle vara svaret på mänsklighetens behov..
Mänskligheten som består av individer med en egen hjärna en förmåga att skapa och med en egen vilja , olika önskemål och olika behov. Men nej...eliten vet vad som är bäst för dig undersåte.
Sådana djävulska parasiter som han är roten till så mycket ont. Han är en schackspelare (bokstavligt talat) och det är nog inget fel på hans IQ. Så han vet nog hur han ska göra förtjänster genom att lyfta fram saker som han kanske inte tror på själv. Kanske är det hans människosyn på människor som brickor i ett spel som gör att han kanske ändå tror på det han gör ?
Centralbankerna ska kunna "hantera" finanskriser menar han på.
Det innebär att de bara "hjälper" oss när marknaden inte gör rätt. För det första så är det centralplanerarna de som blåser upp bubblor och skapar problemen och marknadens reaktion är det enda som är sunt. Just beroende på att man inte lät kraschen som började 2007 hanteras av marknaden så har man förvärrat problemen och skjutit de framför sig.
Härmed utser jag Kenneth S Rogoff till veckans parasit !
Han har skrivit en bok The curse of cash. Vår förbannelse är ju människor som han samt att de stora massorna inte orkar tänka eller vakna.
klippt från HD
_______
Han vill ta bort alla stora sedlar
Harvardprofessorn Kenneth Rogoff, som ser stora risker med Donald Trump i Vita huset, är på världsturné med det radikala förslaget att avskaffa alla stora sedlar. Det skulle ge centralbanker mer muskler i krislägen, tror han.
TT
Harvardprofessorn Kenneth Rogoff ser en risk för att USA:s tillträdande president Donald Trump och den republikanska kongressen ska angripa grundvalen för USA:s centralbanks oberoende och självständighet.Bild: Joakim Goksör/TT
Spänn fast säkerhetsbältena, är tipset från Kenneth Rogoff inför Donald Trumps tillträde som USA:s president.
– Jag vet inte vad man ska räkna med. Detta saknar motstycke, säger han i samband med en konferens arrangerad av Skagen Fonder i Stockholm.
Rogoff räknar med att Trump delvis får rätt när det gäller tillväxten. Den kan lyfta till 3 procent 2017 och realräntorna, som redan gått upp med 0,5 procentenheter sedan valsegern i november, kan fortsätta uppåt en bra bit till.
De ekonomer som tror att Trumps ekonomiska politik – Trumponomics – i först hand kommer ätas upp av inflation tror han har fel. Inte minst då planerade avregleringar av finans- och läkemedelsindustrin ökar utbudet i ekonomin.
– Men jag bryr mig inte om ifall tillväxten blir en eller två procentenheter högre. Det jag är oroad över är att vi med Trump i Vita huset kan få konstitutionella problem i USA, säger Rogoff.
Han ser en risk för att Trump kommer att tänja på gränserna för vad en president kan göra till helt nya nivåer.
– USA:s centralbank Federal Reserve (Fed) kan bli första offret. Men det kan följa fler.
Enligt Rogoff står Feds självständighet och oberoende på spel. Han påminner om att mandatet till Fed saknar grundlagsskydd och därmed är helt i händerna på kongressen, där republikanerna nu har majoritet.
– Så om kongressen vill angripa Fed och Trump vill undergräva självständigheten har de stora möjligheter att göra det.
Rogoff vill i stället stärka Feds muskler. Ett sätt vore enligt den före detta chefekonomen på IMF att steg för steg och i global samordning väsentligt minska utbudet av stora sedlar.
Förslaget lanseras i boken The Curse of Cash (Kontanternas förbannelse), som Rogoff tar med sig när han nästa vecka tar sig vidare till Världsekonomiskt forum i Davos.
– Det skulle väsentligt öka centralbankernas förmåga att hantera finanskriser och recessioner.
Kritiker som menar att en sådan åtgärd skulle inkräkta på individuella friheter, som rätten att anonymt köpa vad man vill, avfärdar han som nonsens. Samma svar ger han på påståendet att det skulle främja användningen av kryptovalutor som bitcoin.
– Vanliga människor använder inte 100-dollarsedlar och 500-eurosedlar. Jag pratar inte om att avskaffa kontanter, utan om de stora sedlarna, som främst används till brott och skatteflykt.
Fakta: Sverige som förebild
Kenneth S Rogoff, professor vid Harvard University och före detta chefekonom på Internationella valutafonden (IMF) var i början av 2000-talet rådgivare till Riksbanken.
Han lyfter fram Sverige, där tiotusensedeln har tagits bort och digitala betaltjänster nu breder ut sig, som en förebild när det gäller att ta steg mot att få bort stora sedlar ur ekonomin. De stora sedlarna används enligt Rogoff nästan uteslutande av kriminella och terrorister och begränsar möjligheten för centralbanker att snabbt och effektivt hantera finanskriser och recessioner med minusränta.
”Utan sedlar skulle det kanske aldrig ha blivit någon tysk hyperinflation och kanske inte heller ett andra världskrig”, skriver Rogoff i boken The Curse of Cash (Kontanternas förbannelse).
Källa: Kenneth S Rogoff, The Curse of Cash (2016)