Författare Ämne: Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter  (läst 43721 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter
« skrivet: måndag 24, december 2012, 13:09:42 »
Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter.

I dagens SVD Näringsliv kan man läsa i en artikel att antalet banker som hanterar kontanter minskar. Den enda banken som går mot strömmen är Handelsbanken. Bästa Handelsbankschefer, där fick ni orsaken till att ni får behålla mig som kund ett tag till. Eftersom jag under ett antal år gjort affärer i banken för tiotals miljoner, har ni genom detta lyckats behålla en riktigt lönsam kund.

När jag läser artikeln drar jag mig till minnes om en bilaffär som skulle gå av stapeln för ett par år sedan. Säljaren var en på intet sätt oärlig ålänning som vid tidpunkten då arbetade och gjorde en del affärer i Sverige. Trots detta och att han med sin åländska legitimation gått in på flera svenska banker var bankerna tämligen ovilliga att ge honom ett svenskt bankkonto i Sverige. När han så skulle sälja en bil fick han istället ta betalt i kontanter. Självklart möttes även köparen av misstänksamhet hos banken. Den nästan reflexmässiga frågan var ”varför vill du ta ut så mycket kontanter?”. Banken verkade inte heller nöjd med svaret att pengarna skulle användas för ett bilköp. Köparen fick istället uppmaningen att betala med postväxel. Problemet är bara hur en person förvägrad ett svenskt bankkonto i en svensk bank löser in en postväxel i en sådan?

Artikeln i SVD Näringsliv är bara en i raden av rätt många lobbyartiklar de senaste åren. Den här gången får läsarna lära sig att vi bör förvänta oss att kontanterna försvinner inom en snar framtid. Artikelförfattaren citerar också okritiskt Nordeas Hans Jacobson, chef för Nordeas svenska bankverksamhet med ett ”Vår uppgift är att få folk att förstå vitsen med kort, kort är ju säkrare än kontanter.”

Det är om inte annat i vart fall intressant att sådana rena partsinlagor får stå oemotsagda.  Det skulle ställt mot ett sådant uttalande vara intressant att få se statistik över antalet polisanmälningar på stölder av kontanter ställt mot antalet kortbedrägerier de senaste åren. Personligen är jag rätt övertygad att sådan statistik skulle visa att kortbedrägerier är betydligt vanligare än stölder av kontanter. Något som troligen är orsaken att vi inte får ta del av statistiken.

Ett annat i vart fall någorlunda nytt lobbyargument mot kontanter är denna gång det miljömässiga med transporter. Den här gången från Peter Borsos, kommunikationschef för Swedbank Sverige. Han är i artikeln tydlig med att Swedbank jobbar arbetar aktivt för att minska antalet kontanter i samhället. De tre argumenten som används är: miljö, kostnader och trygghet. Att de ”släpper ut 700 ton koldioxid genom kontanttransporter. Det kostar samhället 11 miljarder per år och kontanter bidrar till rån överallt”.

Inte ett ord då om att plastkort just är gjorda i plast och att dessa sällan återvinns. Inte heller någon djupare analys att vi i Sverige under hundratals år haft kontanter och att det är de senaste årtiondena som antalet rån har ökat. Att det ökande antalet rån snarare är ett symptom som har helt andra orsaker.

Artikeln saknar inte helt oväntat även helt analysen att det kontantlösa samhället innebär att bankerna och kortutgivaren då helt kontrollerar din ekonomi. Att de med en enkel knapptryckning kan hindra dig från att betala till vissa konton. Wikileaks är det senaste och mest kända exemplet där kortföretagen bestämt vad vi får och inte får stödja.

Inte heller framgår det att det kontantlösa samhället måste vara varje kontrollivrande politikers våta dröm där beslutsfattarna får en fullständig kontroll över medborgarnas ekonomi. Att medborgaren i det kontantlösa samhället inte kan köpa eller sälja något utan att bli sedd, iakttagen och registrerad av både storebror, handeln och banken. Att man för ”besvärliga kunder” kan stänga av kortet. En utveckling nog inte ens Gerorge Orwell kunnat drömma om när han skrev "1984".

Det kontantlösa samhället, bättre för alla

Det saknas även en analys över det kontantlösa samhällets sårbarhet. Jag har själv upplevt att jag inte kunnat betala för en middag på runt 1000 USD för en grupp vid en konferens i USA. Där jag istället fick mötas av en sur och misstänksam restaurangchef, som högljutt förklarade att mitt kort inte var giltigt och därför inte gick att betala med. Som tur var hade jag ett annat kort där jag utan en cent i dricks kunde betala den sure restaurangchefen. Felet var ett stort strömavbrott i Kista som drabbat kortutgivarens servrar.

Det kontantlösa samhället riskerar därför att bli en mardröm för folk när bankkorten slutar fungera. Hur handlade man exempelvis basförnödenheter efter tsunamin eller den senaste orkanen i USA? Hur fungerar ett helt elektroniskt betalsystem när elnätet slagits ut, eller det sker massattacker mot internet?

En annan aspekt det givetvis talas tyst om är det att bankerna tjänar en rejäl slant i avgifter varje gång man betalar med kort. Att man dessutom oftast får betala avgift för det tveksamma privilegiet att få bära runt ett plastkort i plånboken.  Dessutom, om nu korten är så mycket säkrare och bankerna slipper kontanthanteringen. Hur kan det då bli dyrare för oss som kunder att använda kort både för köpare som säljare?

Kortinnehavaren har normalt också sämre koll på ekonomin med kort. Det finns undersökningar som visar att skuldsättningen ökar med kortköpen.  Med kontanter handlar du istället för vad du har i plånboken

För mig blir det ett nyårslöfte att betala mer kontant. Ställ upp i kampen för rätten att betala med kontanter och rätten till kontantservice på banken.

God Jul alla PM-bugg´s
« Senast ändrad: måndag 24, december 2012, 13:12:14 av Åbama »

Utloggad dredge

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 2
SV: Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter
« Svar #1 skrivet: tisdag 25, december 2012, 14:47:19 »

Mycket bra Åbama,

Sakta men väldigt säkert och nästan omärkligt
blir det allt svårare att både sätta in kontanter
på konto eller att ta ut kontanter därifrån.

För ett tag sen försökte jag att sätta in några
tusen NOK på ett (kontantlöst) Nordea-kontor.

Förutom ett nej fick jag tipset om att en bensinmack
i stan har sådan service !!!

Minns gärna Postens bankservice som blev Svensk
Kassaservice och sen ingenting; en process som tog
några år men som förde fram till målet för dem som
hade i uppgift att rationalisera bort vissa av Postens
tjänster.

Hade en sådan förändring genomförts inom låt säga
6 månader så hade det blivit en ofantlig folkstorm, kanske
nå´t i stil med striden för almarna i Kungsträdgården.

Andra tecken i skyn är att de unga skall läras in
i det kontantlösa samhället så tidigt i livet som möjligt - allt
enligt tesen om att som det ser ut i tiden man föds in i så
har det alltid varit.

Jfr:
Nu kan yngre barn snart få bankkort

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5383796

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: tisdag 25, december 2012, 16:57:02 »
Är det verkligen tekniskt möjligt att vi blir helt kontant lösa, hur ska man göra med de som inte kan få några konto/kreditkort?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: tisdag 25, december 2012, 17:08:19 »
Är det verkligen tekniskt möjligt att vi blir helt kontant lösa, hur ska man göra med de som inte kan få några konto/kreditkort?

De får ett bankkort utan kredit där köp inte medges om det inte finns pengar på kontot som kan dras direkt.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: tisdag 25, december 2012, 21:18:44 »
Citat från: dredge
Nu kan yngre barn snart få bankkort
Ja, det vore onekligen intressant att ta del av de bakomliggande psykologiska rön, vilka föranleder denna ändrade inställning. Varför var det olämpligt tidigare?
Är det fysiska överlämnandet av kontanter inte längre en nödvändig träning i hjärnans  förståelse av ekonomiska fundamenta? För inte försöker väl bankerna träna upp våra barn i ett ekonomiskt tänk utan känsla för orsak och verkan?

(O)roande läsning på Swedbanks hemsida om deras strategi för hjärntvattning av barn. Bl.a. kunde man läsa:
"12 st fria kontantuttag per år. Alla uttag därefter kostar 5 kr per styck"
och
"Vissa kostnader kan tillkomma då du använder bankkorten, men det är också det enda du behöver betala."
Det gäller ju att lära de små liven i tid...
« Senast ändrad: tisdag 25, december 2012, 21:28:50 av 2818181 »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: tisdag 25, december 2012, 21:20:46 »
.....

Visst är det så. Förändringar som inte kan genomföras direkt genomförs istället i små steg. Svensson är för upptagen med Bonde Söker Fru eller Robinsson och märker därför inget. Svensson som pliktskyldigast röstar vart fjärde år.

Fler exempel:
Trängselskatterna ska nu inte bara höjas utan gäller också på tider det inte längre är trängsel. Dessutom införs de även i Göteborg. Tullarna där sätts inte enbart upp där det är speciellt mycket trafiken. Istället sätts de upp i syftet att de skall vara omöjliga att passera utan att bli registerad och debiterad.

FRA-lagen som faktiskt möttes av protester främst från den yngre generationen. När den genomfördes fick det bli med tydliga löften hur den skulle användas. Löften som successivt redan luckrats upp. Nu utvidgas till den ursprungliga omfattningen och lite till efter nyår.

Det kanske mest komiska är att FRA-lagen motiverades med inte införa den skulle utgöra ett hot mot rikes säkerhet. Har ibland funderat på det då jag har i vart fall en tidigare kollega som arbetar på Säpo. Deras uppdrag är bland annat att avstyra hot mot rikets säkerhet. Jag skulle säga att de ekonomiska problem, brottsutvecklingen, terrorhoten i samhället och därför hoten mot rikets säkerhet alla kommer utifrån (läs är skapade igenom) politiska beslut (politiker). Att dumma människor röstar fram lika dumma politiker. Hur agerar då den kloke och samvetsgranne säpo-tjänstemannen mot att deras huvudman troligen utgör de största orsakerna till problem som det ska skydda mot och förhindra?
« Senast ändrad: tisdag 25, december 2012, 21:29:08 av Åbama »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2632
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #6 skrivet: onsdag 26, december 2012, 19:59:12 »
Hade för många årsedan en VD som sade Cash is King (PG) och jag håller med.
Använder så ofta jag kan kontanter

Utloggad walter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #7 skrivet: onsdag 26, december 2012, 20:07:38 »
Skremmende utvikling syns jeg.Men folk flest syns man er paranoid fordi man syns dette er en farlig vei å gå.
Bank skal byttes.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: onsdag 26, december 2012, 20:51:11 »
Skremmende utvikling syns jeg.Men folk flest syns man er paranoid fordi man syns dette er en farlig vei å gå.
Bank skal byttes.

Det är en av mina erfarenheter om man vill diskutera faran med ett kontantlöst samhälle med nära och kära. De som är intet ont anande eller totalt oinsatta svarar med kommentarer som t ex:

"Nää, men det låter ju konspiratoriskt!" eller "Om det är sant skulle det ju bli skandal" eller "men det är ju jättebra att minska rånerisken!"

Många jag känner klarar inte av att tänka i mer än ett steg framåt, och kan inte se negativa konsekvenser av något som marknadsförs som positivt för den enskilda medborgaren. Likheter finns med debatten om FRA och annan övervakning. Ett vanligt argument var då "jag har inga problem med att övervakas, jag har ingenting att dölja!".

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1849
  • Affärsomdömen: 49
Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter
« Svar #9 skrivet: onsdag 26, december 2012, 22:42:02 »
Många jag känner klarar inte av att tänka i mer än ett steg framåt, och kan inte se negativa konsekvenser av något som marknadsförs som positivt för den enskilda medborgaren. Likheter finns med debatten om FRA och annan övervakning. Ett vanligt argument var då "jag har inga problem med att övervakas, jag har ingenting att dölja!".

Jag har samma erfarenhet. Men då skall man alltid ta fram den gamla klassiska Franklincitatet:

“Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.”

Det får dem kanske inte att tänka om men jag brukar åtminstone få dem att inse att det finns en underliggande fråga som är större än det aktuella symtomet.

august

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2072
  • Affärsomdömen: 137
« Svar #10 skrivet: torsdag 27, december 2012, 09:39:03 »

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #11 skrivet: torsdag 27, december 2012, 10:02:44 »
Det är helt otroligt hur tänket går ute bland kommunerna. Det är näst intill ofattbart att de lyckas ro det kontantlösa samhället i hamn.. vilket jag tror de i stor grad kommer lyckas med dvs tills det tillslut klappar ihop. Vi är så pass medgörliga i detta land, tomma hot och namnunderskrifter är vad vi har att komma med och fungerar inte det kan vi alltid säga att vi försökte och sen är det inte mer med det.

Men jag har inte mer att komma med själv  :o Mitt nyårslöfte får bli att använda kontanter i större utsträckning.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
« Svar #12 skrivet: torsdag 27, december 2012, 17:34:05 »
Det kontantlösa samhället har många många faror som nämns ovan. Det är skönt att det inte bara är jag som ogillar att ge information om alla mina handlingsvanor till VISA eller MC via nån av våra banker.

Besserwissern i mig måste bara få kommentera rörande citatet av Franklin. Det lyder egentligen så här:

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

Referens:
http://books.google.se/books?id=W2MFAAAAQAAJ&pg=PA270&lpg=PA270t&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

8)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: onsdag 02, januari 2013, 12:29:46 »
Det känns tryggt att det är Nordea som går i bräschen för det här med kontantlöst samhälle efter deras totalkrasch under nyårafton. Dessutom såg det ut så här idag om man gick till nordea.se...

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: onsdag 02, januari 2013, 12:31:20 »
Och en stund såg man dessutom detta meddelande... Det känns bra.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Birka
Idag kl. 17:59

50 pesos, eventuellt buffalo mot växel by Norssken
Igår kl. 22:01

Var köpa platinum? by Birka
Igår kl. 17:34

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Igår kl. 00:34

Bättre att "Lägga pengarna i madrassen?" by Boko
onsdag 20, oktober 2021, 11:04:41