Författare Ämne: Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter  (läst 37596 gånger)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1496
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
SV: Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter
« Svar #30 skrivet: måndag 06, maj 2013, 19:27:45 »
Den extra debiteringen upptäcktes och kunderna skall få tillbaka de pengar som dragits för mycket.
Man kan fundera på hur det i stället hade gått ifall de bara dragit det dubbla beloppet. Skulle någon ha reagerat och upptäckt det då?

Utloggad klindstein

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #31 skrivet: onsdag 08, maj 2013, 12:25:56 »
Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter.

Det saknas även en analys över det kontantlösa samhällets sårbarhet. Jag har själv upplevt att jag inte kunnat betala för en middag på runt 1000 USD för en grupp vid en konferens i USA. Där jag istället fick mötas av en sur och misstänksam restaurangchef, som högljutt förklarade att mitt kort inte var giltigt och därför inte gick att betala med. Som tur var hade jag ett annat kort där jag utan en cent i dricks kunde betala den sure restaurangchefen. Felet var ett stort strömavbrott i Kista som drabbat kortutgivarens servrar.

Jag jobbade förut som flygvärd och var på besök i självaste Frankfurt Am Mein, kunde inte få ut pengar med mitt kort och inte heller med min mammas kort som jag hade som reserv, när jag stod på bankomaten utanför självaste ECB!! Jag ringde mamma och hon ringde banken i Sverige och frågade vad som var fel. Hon fick en UTSKÄLLNING av bankmannen som sa att hennes kort minsann är personligt och inte får lånas ut till ens din son. Jag skojar inte.

Jag ringde tillbaka mamma och sa att nu jävlar, nu ska du inte huka dig utan prata med dennes chef. Hon gjorde det och han fick sig som tur var tydligen en avhyvling av chefen.

sisu

• Gäst
« Svar #32 skrivet: onsdag 08, maj 2013, 19:59:17 »
Ruskigt snällt av bankerna att försöka få bort de farliga kontanterna, det är ju faktiskt bara vi konsumenter som tjänar på att bara äga digital valuta. Risken för bedrägerier från bankernas sida blir ju mer eller mindre helt omöjlig ;)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 6

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2572
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #34 skrivet: fredag 11, april 2014, 09:13:45 »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1403
  • Affärsomdömen: 44
Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter
« Svar #35 skrivet: fredag 11, april 2014, 11:34:43 »

Undrar vad Swedbankskunder tänkte om det i går kväll
Cash is King, så är det.
Fram för mer kontantanvändning
http://www.di.se/#!/artiklar/2014/4/11/swedbank-det-ar-oacceptabelt/

Jag är inte kund till Swedbank så jag märkte inte av just detta debacle, men jag har själv upprepade gånger varit i situationen att kort "inte funkat", ffa utomlands. I artikeln du länkade till var det nån med problem att betala taxin till flyget i USA. Jag har all förståelse för deras belägenhet eftersom exakt detta hände mig i Buenos Aires i höstas, och jag var dessutom ensam i taxin så det var lite svårt att skramla ihop med andra. Det slutade med att en rätt sur taxichaufför accepterade en mix av Pesos, lite USD, en del Euros, några pund och (första gången någonsin!) lite svenska kronor. Enda orsaken till att han sade ok trots att det var "för lite" var att pga hög inflation i Argentina och valutarestriktioner för befolkningen så är utländsk valuta extra värdefull... vilket var min smala lycka.

Flera gånger har jag behövt ta hotellräkningar på åtskilliga tusen på privata kort pga att företagskort inte velat (himla tur att privat kort funkat då...). En gång hade jag bjudit fyra kunder på middag och drabbades av att vare sig företagskort eller privata kort funkade (dvs detta var sannolikt ett nätverksproblem och inte ett problem i någon bank hemma). Det slutade med att en av mina kunder betalade för oss alla... inte alls bra(tm). Eller när man reser i Japan, ser VISA-symbolen och tänker "yes, här funkar det", vilket det inte gör eftersom det i Japan ofta finns en restriktion till "only japanese-issued cards" (hur tänkte de då?).

Jag är urless på resonemanget att man använder kort för att det är "så bekvämt". Kort är inte bekvämt, kort är en källa till trassel. Det är marginellt mer bekvämt när det funkar och ett rent h-e när det inte funkar... och då har vi inte ens kommit till integritetsaspekterna.

Cash forever!

august

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #36 skrivet: fredag 11, april 2014, 14:40:36 »
Tag ett exempel som loppisar eller auktioner.
Auktioner, visst kort kan funka vid auktionshus med massa krångel som följd, men snackar vi lite mer privata auktioner vid dödsbo och liknande, inte en chans.

Och om jag ska köpa en tallrik för 10kr på en loppis, ska jag sätta mig vid laptopen och göra en banköverföring?

Men det är väl så dom vill ha det, inget inköp får gå förbi obemärkt och oskattat >:(

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 945
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #37 skrivet: fredag 11, april 2014, 16:02:52 »
Örebro hade tydligen en kontantfri dag för några år sedan. Vet inte hur det gått sedan dess men positivt att läsa de negativa kommentarerna till detta spektakel. Hittade faktiskt inte en enda som var positiv. Det inger ändå lite hopp. :) Som grädde på moset så strulade det med kortköpen också.

Artikel:
http://na.se/nyheter/orebro/1.1173303-kontantfria-dagen-gjorde-det-trassligt-for-korten

Alla kommentarer till artikeln:
http://na.se/nyheter/orebro/1.1173303-kontantfria-dagen-gjorde-det-trassligt-for-korten?articleRenderMode=article_full_discussion
« Senast ändrad: fredag 11, april 2014, 16:04:52 av Silver »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #38 skrivet: fredag 27, juni 2014, 01:00:10 »
Helkul ju!  :D

Kontantlös festival blev besvikelse

En kontantlös festival skulle minska köerna och öka bekvämligheten för publiken på Bråvalla. Men systemet fungerade dåligt på festivalens första dag och nu kompenseras besvikna besökare.

http://www.svd.se/kultur/3694632.svd

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 302
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #39 skrivet: söndag 11, december 2016, 18:08:22 »
Enligt Lindex, så är man en tjuv om man vill betala med en 1000-lapp. Då den måste vara stulen,även om man är en 61-årig dam.
http://www.expressen.se/dinapengar/mona-nekades-betala-med-nya-tusenlappen/

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 237
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #40 skrivet: söndag 11, december 2016, 18:12:35 »

Är det inte lite överdrivet det här med kontantlöst samhälle, min mor säger att hon läst att Riksbanks chefen sagt att det alltid kommer finnas kontanter och därmed handel.
 Alltså inte försvinna helt, men har inte läst detta själv och förmodar att Sverige kommer fortsätta trycka sedlar.

MVH

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 302
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #41 skrivet: söndag 11, december 2016, 18:24:49 »

Är det inte lite överdrivet det här med kontantlöst samhälle, min mor säger att hon läst att Riksbanks chefen sagt att det alltid kommer finnas kontanter och därmed handel.
 Alltså inte försvinna helt, men har inte läst detta själv och förmodar att Sverige kommer fortsätta trycka sedlar.

MVH

Hur ser det ut i din egen närvaro?
Förr när man frågade butikerna om de ville ha kontanter eller kort. Sa de kontant, nu säger de flesta kort. Börjar bli svårt att parkera bilen och betala kontant. I Karlstad har jag även haft stora bekymmer att betala med kort, och tvingats att betala med deras j-la sms/app tjänster vilket är långt ifrån gratis. Inte nog med att de debiterade mig feltaxa de slängde på en faktura avgift på 25:-

Utloggad Benke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #42 skrivet: tisdag 13, december 2016, 13:49:05 »
Jag själv har butik och så här ser det ut för mig, ungefär...

Om jag skall deponera dagkassa i box kostar det cirka 120:- oberoende av belopp. Har du låg omsättning samlar du ihop flera dagskassor till en större för att få bättre ekonomi på det. Lite sämre säkerhet dock...
Går jag till banken för att växla till mig mynt, för växelkassa,tar banken 100:- för att lämna ifrån sig några rör mynt.
Kortbetalningen har företaget på sitt konto dagen efter inköp, oftast. Betalar du kontant så beror det på hur länge det dröjer tills du "boxar" den dagskassan.
Den fysiska rånrisken som alla banker talar om är överdriven. Det låter bra att säga att man tänker på personalen osv.
Även den förstörande miljöaspekten är överdriven, milt uttryckt. Låter bra i media...retorik a la "vem vill inte ha fred på jorden och snälla barn".
Ett kortköp kostar med svenskt bankkort 1:- / dragning. Är kortet ett utländskt/betalkort kostar det 1:- / dragning & 1.25 % på beloppet du köper. Därav att en del butiker inte vill ta på högre belopp än varans värde.

Ovanstående kostnader och procent är ungefärliga, en del banker tar inget för kontanthanteringen men har högre avgifter vid kortköp. Stora kedjor a la HM mm har naturligtvis bättre avtal.
Banken gör inget gratis eller för att vara snäll !!!

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #43 skrivet: tisdag 13, december 2016, 18:01:21 »

MVH

Din mor har läst fel! Riksbanken menar att övergången mot ett kontantfritt samhälle går för fort och att de därför ställer krav på bankerna att hantera kontanter. Det är något helt annat. Samtliga invånare i Sverige har har heller inte möjlighet eller rätt till bankkonto varför kontanter måste finnas ett tag till.

Det finns många aspekter på detta och lite till.

Med kontanter menas normalt sedlar och mynt utgivna av centralbanker men begreppet luckras upp och kan sägas också innefattar digitala skuldsedlar på ditt bankkonto. Kontanter är en förutsättning för handel men det är inte nödvändigt (som vi alla vet) att handla med enbart sedlar och mynt utan det fungerar även att handla med "e-pengar" (eftersom vi är så urbota korkade och tror att de har ett värde bara för att någon påstår så)

Ett problem med "e-pengar" är att de i princip kräver någon form av Internetuppkoppling och dessutom är beroende av lagringsmedier och är känsliga för EMP. Högst troligt kommer det inte räcka med e-pengar annat än för vardagligt bruk i väl utvecklade länder. Därför är det högst troligt att e-pengar kommer existera i symbios med sedlar och mynt en lång tid framöver (och där har din mor rätt!) Om inte kommer vi övergå till utbyte av privata skuldsedlar och byteshandel där ädelmetallerna kan förmodas fungera som pengar.

I Sverige minskar kontanthandel snabbt. I min hemby var det närapå omöjligt att handla med kort för några år sedan medan det idag generellt inte går att handla med kontanter. Bankomaten finns inte längre och bankkontoret hanterar inte kontanter för privatpersoner. Denna utveckling är dock inte helt uppskattad. Vid ett par tillfällen har swish/bankid slutat fungera och småbutikerna har inte kunnat ta betalt. Detsamma gäller när internetuppkoppling strulat och man använt iZettle eller andra obskyra betalningslösningar som kräver uppkoppling.

Många betalningslösningar - däribland swish - har också fått skattmasen att rasa då de underlättar fusk och skatteintäkter uteblir.

BankID är långt ifrån säkert och eftersom storbankerna äger företaget som utvecklar applikationen finns ett obehagligt beroende. Vi kommer få se nya lösningar där högst troligt skatteverket ger ut e-legitimationer och de tekniska bitarna hanteras av någon annan myndighet och följer europeiska eller internationella standarder.

Utöver det undersöker Riksbanken möjlighet till e-kronor (för privatpersoner). Det vore att föredra framför bankernas påhittade digitala kronor skapade ur luft. Eftersom bankerna givits rätt att skapa "pengar" ur tomma intet har centralbankerna tappat en av sina stora fördelar nämligen rätten att ge ut pengar och därmed kunna dra nytta av att de nya pengarna inte tappar värde förrän de når mannen på gatan. Riksbanken och staten tappar stora pengar p.g.a. detta och vill givetvis ta tillbaka den "makten" så som den också står uttryckt i Riksbankslagen.

För att inte blanda ihop saker här så måste man förstå att e-kronor fortsatt är tänkta att vara fiat. Det är dock en stor skillnad på om en entitet är utgivare av dessa och har kontroll på mängden (e-)kronor som finns. Idag vet ingen hur mycket fiat som skapats och systemet uppmanar till att expandera "pengar" i det oändliga vilket endast kan sluta i katastrof.

Vi ser också en trend i att kontanter försvinner i världen. Stora sedlar dras in (Euro, Dollar, Rupie, m.fl.) Orsakerna är dels att hindra systemkollaps p.g.a. bankrun men också för att tekniska utvecklingen nått så långt och går så fort att förfalskningar blir lättare att genomföra. Samtidigt får vi också se mindre sedlar dras tillbaka p.g.a. kraftig inflation (t.ex. Bolivar) Säkrare sedlar är kostsamma att tillverka och hantera om man ställer det i relation till mindre säkra sedlar och inte minst "e-pengar".

Det finns faror med att dra in kontanter. Riksbanken gör detta i skymundan i och med sedel- och myntutbytet. Mängden kontanter minskar från 111 till 75 miljarder (ca 7.500 kr/person) när detta är klart. En bankrun får därmed minskad effekt. Få använder också större sedlar så om Ingves försöker göra en "Modi" kommer det inte få någon effekt annat än att de tvingar ljusskygga individer eller ett fåtal väl bemedlade samt några kontantkramare att redovisa sitt kontantinnehav. Blir knappas ramaskri och jag väntar mig faktiskt att 1000-lappar kommer försvinna långt innan det är dags för nästa sedelutbyte. Det ger dock en signal om att något inte står rätt till och därför kommer man nog försöka undvika det. Det var lättare att motivera att 10.000-kronorsedeln drogs in. Utanför Sveriges gränser kan vi dock vänta oss att både större och mindre sedlar kommer försvinna framöver och att man försöker tvinga in världens medborgare i systemet med e-pengar. (Vid något tillfälle rinner bägaren över och människor börjar då med byteshandel och använda något annat de finner mer lämpat som pengar och i vissa regioner kommer då guld och silver fungera utmärkt som pengar och betalningsmedel)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2153
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #44 skrivet: tisdag 27, december 2016, 19:46:53 »
En fördel med att slopa kontanter vore ju att man nästan omöjliggör knarkhandel på gatan och mycket av prostitutionen. Affärerna får väl göras i € eller med byteshandel av något slag.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

CLF by Nils
Idag kl. 17:45

Kärlek med förveckling by Fiat de Lux
Idag kl. 17:07

Tips till första guldköpet? by Daniel_H
Idag kl. 16:46

JZ checkar in by vredefort
Idag kl. 15:24

MineGo goes Metal by vredefort
Idag kl. 15:21