Författare Ämne: Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter  (läst 37605 gånger)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter
« Svar #15 skrivet: onsdag 02, januari 2013, 12:45:14 »
Och en stund såg man dessutom detta meddelande... Det känns bra.

Ja, Nordea i det här fallet är ett utmärkt skräckexempel på bristerna med det kontantlösa samhället. Vanliga driftstörningar är illa nog, men tänk hur sårbart samhället är mot hackerattacker som koordineras mot handelssystemen. Nu utgår jag från att bankerna har hög säkerhet, men inget system är osårbart.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 441
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #16 skrivet: onsdag 02, januari 2013, 13:26:11 »
Tycker det är ännu farligare med butiker som vill registrera ditt kort (dock i krypterad format) för att du skall kunna genomföra snabbare köp nästa gång. Många av dessa har inte så bra säkerhet eller resurser för att täcka säkerhets hål, vilket leder till att flera kunders kort uppgifter kan  lätt blir på vift och sedan hamnar på diverse forum, där dem säljs vidare till dem intresserade....

Inloggad cherokee

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #17 skrivet: onsdag 02, januari 2013, 13:28:03 »
Ja nu kommer i alla fall jag få ur min tumme ur rektum, byta bank från nordea till handelsbanken..

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 6
Kampen för det kontantlösa samhället fortsätter
« Svar #18 skrivet: onsdag 02, januari 2013, 14:01:51 »
Tycker det är ännu farligare med butiker som vill registrera ditt kort (dock i krypterad format) för att du skall kunna genomföra snabbare köp nästa gång. Många av dessa har inte så bra säkerhet eller resurser för att täcka säkerhets hål, vilket leder till att flera kunders kort uppgifter kan  lätt blir på vift och sedan hamnar på diverse forum, där dem säljs vidare till dem intresserade....

Det finns en hel del sånt på nätet vet jag. Amazon gör så bland annat. (Vilket iofs gör det otroligt smidigt när man skall handla böcker till Kindlen! Ett "Klick" och så 15 sekunder senare kan jag börja läsa boken... :) )

Däremot så gäller det att vara ytterst noga med vilka kort du använder på det sättet på nätet, och att du har koll vad reglerna för kortet är med anseende på betalningsansvar om nåt skulle hända.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2572
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #19 skrivet: onsdag 02, januari 2013, 15:09:49 »
Avavza hade problem med sin sajt som låg nere vid börsöppningen, varvid många köpsugna missade den tidiga uppgången.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 441
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #20 skrivet: onsdag 02, januari 2013, 15:31:52 »

Det finns en hel del sånt på nätet vet jag. Amazon gör så bland annat. (Vilket iofs gör det otroligt smidigt när man skall handla böcker till Kindlen! Ett "Klick" och så 15 sekunder senare kan jag börja läsa boken... :) )

Däremot så gäller det att vara ytterst noga med vilka kort du använder på det sättet på nätet, och att du har koll vad reglerna för kortet är med anseende på betalningsansvar om nåt skulle hända.

Ansvaret oftast ligger på kundernas axlar fast butiker/företag påstår att de förvarar uppgifter säkert med kryptering enligt myndigheternas föreskrifter....=/

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 725
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #21 skrivet: onsdag 02, januari 2013, 20:11:55 »
Citera
Avavza hade problem med sin sajt som låg nere vid börsöppningen, varvid många
köpsugna missade den tidiga uppgången.

Eller slapp vara med i nedgången som varade under avanzas nertid. Lyssna inte på medias förvanskningar. men poängen med kontantlöst samhälle är ju fortfarande sann.

Utloggad mandy

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #22 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 11:22:49 »
Under hela 2012 så har jag använt mitt kort uppskattningsvis fem gånger.

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #23 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 11:39:51 »

Räknar du uttag från bankomat som användning?

Utloggad mandy

• Medlem
  • *
« Svar #24 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 11:52:24 »

Nej, uttagen från bankomat är ganska många, fast bankerna kan inte ta ut avgifter på dem 8)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 725
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #25 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:03:44 »
Citera
Nej, uttagen från bankomat är ganska många, fast bankerna kan inte ta ut avgifter på dem 8)
Forumets messerschmitt kommenterar: Det går utmärkt att ta ut avgifter för kontantuttag. Funkar på båda mina kort. minimibelopp 40 kr eller 1% av beloppet.

Mitt gratiskort hos nordea avslutades för att det inte hade något chip i. Men jag kunde givetvis få ett nytt för runt 200kr/år. Numera tar jag alltid ut pengar i mataffären, har inte använt bankomat på 3 år.

Utloggad mandy

• Medlem
  • *
« Svar #26 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:17:31 »
Citera
Forumets messerschmitt kommenterar: Det går utmärkt att ta ut avgifter för kontantuttag. Funkar på båda mina kort. minimibelopp 40 kr eller 1% av beloppet.

Mitt gratiskort hos nordea avslutades för att det inte hade något chip i. Men jag kunde givetvis få ett nytt för runt 200kr/år. Numera tar jag alltid ut pengar i mataffären, har inte använt bankomat på 3 år.

Hmm där ser man. Finns tydligen en del kort man ska akta sig för om man ej tar ut pengar i mataffären. Själv använder jag Visa och jag har inte sett att någon avgift tas ut i samband med bankomatuttag, Någon som vet?

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #27 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:32:28 »

Jag minns att för uppskattningsvis 7-10 år sedan införde bankerna avgifter på varje uttag ur en konkurrerande banks automater, åtminstone gjorde dåvarande Föreningssparbanken det (eller om de hade blivit Swedbank redan då). Minns jag inte fel så drog de 10 kr extra för VARJE uttag, vilket blir ett ganska ansenligt påslag i längden. Protesterna blev dock så stora att banken/bankerna ganska snart fick skrota den idén.

Jag har ju även färskt i minne från min tonårstid när det "briljanta" Cashkortet introducerades och över en natt skulle ersätta kontanta småbetalningar i butik. Dvs, vid sidan av sitt vanliga betalkort skulle man dessutom ha ännu ett kort för mindre transaktioner. Jag minns att vid ett skolbesök på den lokala föreningssparbanken frågade bankmannen vår högstadieklass hur många som hade skaffat cashkortet. En enda person i klassen räckte upp handen...

Jag fick även regelbundet erbjudanden från banken att få trisslotter eller extra pengar insatt, bara jag skaffade kortet. Jag förstod fortfarande inte vad som var så bra med ett sådant kort när endast ett fåtal butiker hade terminaler för dem, men jag var väl ung och dum...Ett par år senare lades hela systemet ner :) Detta var gissningsvis ett försök från bankerna att göra sig av med kontanthanteringen, men uppenbarligen föredrog folk kontanter när man går och handlar en dosa snus eller ett paket tuggummi. Det kändes även som att kortet var specifikt inriktat mot ungdomar som målgrupp.

Utloggad mandy

• Medlem
  • *
« Svar #28 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:41:37 »
Hittade info om avgifter på swedbanks hemsida:

Bankkort Visa
Avgift: 250 kr per år.
0 kr per år för student (med CSN-insättning samt studerar på Högskola eller Universitet).
Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr.
Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 35 kr per uttag.
Kontantuttag i bankens kassa kostar 35 kronor.
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,5%.

Bankkort Visa 2 (ej nyförsäljning)
Avgift: 50 kr per år.
12 st avgiftsfria kontantuttag per kalenderår i Sverige och utomlands.
Efter de 12 fria uttagen kostar varje kontantuttag i automat och kassa 10 kr i Sverige och utomlands.
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,5%.

Eftersom jag har den första typen av Visa och tar ut pengar från automat i Sverige så borde det rimligtvis ej kosta något. Puuuh nu känns det bättre, blev lite kallsvettig ett tag och trodde att jag betalat massa kosing till bankerna i onödan :P

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #29 skrivet: måndag 06, maj 2013, 17:00:26 »
Ännu ett skräckexempel.

40000 kr för en Hamburgare på Avenyn

http://www.gp.se/matdryck/1.1645835-40-000-kronor-for-en-hamburgare-pa-avenyn

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tips till första guldköpet? by Birka