Författare Ämne: Ädelmetall som försäkring i ett höginflationssamhälle  (läst 23670 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Ädelmetall som försäkring i ett höginflationssamhälle
« Svar #15 skrivet: onsdag 26, december 2012, 14:23:34 »
Med tanke på att en 10 krona med Oscar II innehåller guld (4,031 gram) då motsvarande ett värde på ca 10 kr, idag har ett guldvärde på ca 1400 kr, så får man anse att guld är en värdebevarare som står sig väl över tid. Om vi i dagsläget kommer hamna i kraftig inflation, hyperinflation eller deflation låter jag däremot vara osagt. Man bör dock vara medveten om att inflationssiffrorna visar olika beroende på vilka mätmetoder som används. Minns jag inte fel använder Riksbanken sig av KPI för att påvisa en låg inflation, något som kan vara väldigt missvisande.
Då skulle det vara lite inressant att veta vad en 10 krona kostar idag? Är det 1400 kr eller spelar även det numesmatiska värdet någon roll här?

Enbart guldvärdet är vad som avses här, inget samlarvärde inräknat då det varierar kraftigt beroende på årtal och skick. Numismatiskt värde är inget bra sätt att visa på prisutveckling för själva metallen i fråga.
« Senast ändrad: onsdag 26, december 2012, 14:25:25 av Silverräven »

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #16 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 13:47:21 »
Finns det egentligen någon bra strategi för att lösa in sina ädelmetaller i utbyte för pappersvaluta i en situation av svår nationell (och global) ekonomisk kris ? Ponera att detta är en situation med hög sannolikhet, hur skulle ni göra då ?  I min fantasi så föreställer jag mig att man måste vara flink som en vessla och passa på att sälja av sitt innehav av ädelmetaller innan det blir för svårsåld (För lite köpare på marknaden) och omfördela till köp av mark,hus och liknande. Hur går era tankegångar om detta ? Vore kul att få lite feedback på det...
« Senast ändrad: onsdag 09, januari 2013, 13:53:46 av Fiat de Lux »

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #17 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 18:02:42 »
För övrigt
Finns det egentligen någon bra strategi för att lösa in sina ädelmetaller i utbyte för pappersvaluta i en situation av svår nationell (och global) ekonomisk kris ? Ponera att detta är en situation med hög sannolikhet, hur skulle ni göra då ?  I min fantasi så föreställer jag mig att man måste vara flink som en vessla och passa på att sälja av sitt innehav av ädelmetaller innan det blir för svårsåld (För lite köpare på marknaden) och omfördela till köp av mark,hus och liknande. Hur går era tankegångar om detta ? Vore kul att få lite feedback på det...

Vid hyperinflation måste man förstås alltid vara snabb, så länge man handlar med papperspengar. I det läget skulle jag nog aldrig byta silver mot fiat utom möjligen i ett krisläge när jag bara måste betala med papper, vad det nu skulle vara. Min idé är snarare att byta silvret direkt mot varor/tjänster, såvida man inte hellre sitter på det för att ge familjen/samhället en långvarig trygghet.

En förbisedd nytta av PM, åtminstone i ett kollapsscenario, är att det kan bli ett viktigt bidrag till det lokalsamhälle där man bor snarare än att man sitter på skatten alldeles själv. Ska man vara rik som draken Smaug måste man nog vara lika avskräckande. Förutom den överhängande risken för stöld, kidnappning etc i en värld där polisen inte fungerar (eller rent av blir konkurrenter till ligorna) så har ju hamstrare genom historien varit grundligt ogillade i kristider, både av myndigheter och grannar. Har man däremot möjlighet att dela med sig blir man en tillgång, och dessutom har man investerat i den lilla värld där man kommer att framleva resten av sitt liv...

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #18 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 18:17:01 »
En förbisedd nytta av PM, åtminstone i ett kollapsscenario, är att det kan bli ett viktigt bidrag till det lokalsamhälle där man bor snarare än att man sitter på skatten alldeles själv. Ska man vara rik som draken Smaug måste man nog vara lika avskräckande. Förutom den överhängande risken för stöld, kidnappning etc i en värld där polisen inte fungerar (eller rent av blir konkurrenter till ligorna) så har ju hamstrare genom historien varit grundligt ogillade i kristider, både av myndigheter och grannar. Har man däremot möjlighet att dela med sig blir man en tillgång, och dessutom har man investerat i den lilla värld där man kommer att framleva resten av sitt liv...

Det här tror jag också är oerhört viktigt om det skulle bli en krissituation. Att inse värdet av att dela med sig till sitt grannskap/by/motsvarande. Den "kostnad" det innebär att vara givmild och se till att en större grupp i din närhet har det bra (eller iallafall bättre än snittet om allt gått snett med ekonomin) betalar sig säkerligen alla gånger.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #19 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 19:06:50 »

Har fetmarkerat ett stycke som jag tycker är mycket tänkvärd och klokt.

Jag tänker också att det vore klokt att sälja av sina metalltillgångar i god tid innan bubblan spricker utifrån ett fast uppsatt mål för när vinsthemtagningen ska ske. Sedan, så är jag också helt inne på linjen att först och främst tänka efter hur min omgivning tar smällarna av en ny ekonomisk ordning. Lokala producenter måste få hjälp med matproduktion i fall de stupar under ekonomisk tryck. Barn måste få gå i skolan, äldre behöver omsorg osv osv.
En sådan verklighet kommer att bli mycket påtaglig, och ansvar krävs av oss på ett radikalt annorlunda sätt än nu.
Är det inte i själva verket vad god kapitalism går ut på ?

(Nästan så jag faktiskt tycker om en sådan framtid,ändå - även med alla kommande svårigheter. Kriminaliteten blir ett stort bekymmer dock) Drömma kan man ju alltid.
 Angående hamstrande : Min moster (tyska) berättade om hur hon blev ivägskickat med en tom mjölkkanna till närmaste bondgård , med några silverbestick för att byta till sig potatis och mjölk. Hon berättade att bonden hade kristallkronor hängande i fähuset och äkta mattor i travar bredvid. Och det lär inte ens varit en tiondel av vad bonden hade i bytt till sig av det hon såg.

Avskydde man bönderna ? javisst, men Tysklands bönder efter krigsslutet hade inget annat än just mat. Något annat kompetensområde fanns helt enkelt inte. Många män befann sig i krigsfångenskap och skulle inte återvända förrän långt efter 1945. Däribland lärarna i byn och många hantverkarmästare, fiskerinäringen låg nere ,båtar beslagtagna, lokal polis fanns inte,bara amerikanska MP:s,

osv.osv.  Som pojk har man naturligtvis tagit stort intryck av dessa berättelser genom uppväxttiden.
« Senast ändrad: onsdag 09, januari 2013, 21:51:19 av Fiat de Lux »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #20 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 22:51:28 »
fiat-age-frederyck era tankar och synpunkter VÄRMER.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
« Svar #21 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 00:02:13 »

Angående hamstrande : Min moster (tyska) berättade om hur hon blev ivägskickat med en tom mjölkkanna till närmaste bondgård , med några silverbestick för att byta till sig potatis och mjölk. Hon berättade att bonden hade kristallkronor hängande i fähuset och äkta mattor i travar bredvid. Och det lär inte ens varit en tiondel av vad bonden hade i bytt till sig av det hon såg.

Avskydde man bönderna ? javisst, men Tysklands bönder efter krigsslutet hade inget annat än just mat.

Fantastisk glimt av en annan tid där, Fiat! Ingen solskenshistoria precis... Men som du är inne på, bönderna fyllde ett uppenbart behov (att producera mat så att folk slapp svälta ihjäl) och kunde säkert raka åt sig en hel del men skyddades från omvärldens irritation av just den anledningen - att de hade en kompetens som efterfrågades. Så ett komplement till PM är ju just det som ofta lyfts fram i olika peak-oil-sammanhang: Nyttiga kunskaper och hantverksskicklighet. Se där något som verkligen är inflationssäkrat!...  ;)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
Ädelmetall som försäkring i ett höginflationssamhälle
« Svar #22 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 07:42:42 »
En intressant sak att fundera på i dessa moderna tider är hur många bönder av idag som skulle klara att bruka jorden utan tillgång på olja? Traktorer, tröskor, hela logistiken kring frakt, och inte minst konstgödsel kanske man måste klara sig utan, eller åtminstone med kraftigt reducerade mängder.

I en tid av kris så är det naturligtvis jordbruket som kommer att få en prioriterad del av den lilla kaka av tillgångar som existerar, men det innebär inte att alla får fullt ut, eller ens nåt.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
« Svar #23 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 12:47:21 »
Bra fråga, Frederyck. Rent spontant får jag tanken att jordbrukssektorn kommer att klyvas i två delar: Dels gammelbönderna som fortsätter med maskiner och konstgödsel och som klarar det tack vare höjda matpriser och intensifierad stordrift (jag ser framför mig enorma enheter, intensivbrukande storföretag utan större respekt för naturens gränser). Dels en skara "småbönder" som försöker klara sig med ekologisk odling utan fossil input, en mix av dagens ekologiska bönder och en växande skara grönavågare som självrekryterar sig från det arbetslösa stads/lantproletariatet. Om nybönderna klarar sig beror väl på just hur ekonomin ser ut, lokala omständigheter, distributionskanaler etc.

En omställning underlättas av om man kunde ha ett fungerande betalsystem trots hyperinflation och elände. Räcker det med byteshandel, eller är det fördel att ha PM som pengar i lokalsamhället? I så fall har man ännu en anledning att investera i silver redan nu.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #24 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 13:06:06 »
Ibland funderar jag över hur gångbart ädelmetaller skulle vara i lilla Sverige under ett höginflationssamhälle. Kunskapen om ädelmetaller hos folk i gemen är ju nästan obefintlig. Å andra sidan skulle denna kunskap troligen öka snabbt så fort de inser att de alltid kan betala med t ex guldsmycken eller matsilver. Men tänk om man kommer där med sina fina guld- eller silvermynt och ska köpslå med någon och denne inte accepterar betalningsmedlet pga okunskap?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
Ädelmetall som försäkring i ett höginflationssamhälle
« Svar #25 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 14:14:19 »
Ibland funderar jag över hur gångbart ädelmetaller skulle vara i lilla Sverige under ett höginflationssamhälle. Kunskapen om ädelmetaller hos folk i gemen är ju nästan obefintlig. Å andra sidan skulle denna kunskap troligen öka snabbt så fort de inser att de alltid kan betala med t ex guldsmycken eller matsilver. Men tänk om man kommer där med sina fina guld- eller silvermynt och ska köpslå med någon och denne inte accepterar betalningsmedlet pga okunskap?

Det är naturligtvis en faktor som spelar in. Om jag inte hade nån koll alls skulle jag tex vara betydligt mer skeptisk att acceptera att ett kinesiskt eller somaliskt silvermynt skulle vara äkta än tex en maple eller eagle. På samma sätt är nog en Krugerrand mer gångbar än en guld-kookaburra.

Däremot är jag övertygad om att i folk i ett tänkt hyperinflationssamhälle väldigt snabbt lär sig vad som är beständigt värdemässigt och vad som inte är det, speciellt om de säljer saker och tjänster.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #26 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 14:25:12 »
Jag tror det stämmer som du skriver Frederyck. Har man väl kommit till den punkten att folk insett att vanliga pengar inte "är att lita på", då kommer alla med självbevarelse automatiskt leta efter saker som bevarar värde och/eller går att köpslå med. Förr eller senare upptäcker man ädelmetaller och förbannar sig över att man inte skaffade dem när de fortfarande gick att få tag i till överkomligt pris :)

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #27 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 18:58:32 »
Ibland funderar jag över hur gångbart ädelmetaller skulle vara i lilla Sverige under ett höginflationssamhälle.

Det är ju också en försäkring mot ett SEK fall, tex om Ryssland skulle hota med att anfalla (obs inte anfalla, utan hota lite grand). Då kan man ju åka till Tyskland eller Norge och byta till något som fungerar.

Har ni sett då Mark Dice provar sig fram

Buying a 99¢ taco with 1 ounce gold coin (worth $1400)

Mark Dice offers over $1000 worth of gold for free to random people

Mark Dice tries to sell $1100 one ounce gold coin for $50; no takers.

Kanske något att försöka sig på att göra lite reklam för ädelmetaller i sverige... dvs en sk Viral video?

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #28 skrivet: torsdag 10, januari 2013, 20:08:48 »
Följande svider att säga. Amerikanen är verkligen korkad, och detta säger jag som är fullblods amerikan. Född och uppvuxen i Dallas Texas.  :'( :'( :'(

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #29 skrivet: måndag 14, januari 2013, 20:27:23 »

Här blir det viktigt med proportioner . Ponera att jag går till en bonde och vill byta till mig något i matväg , så borde samma silverbestick som min moster tog med sig till ladugården 1945, duga även nästa gång då fiatvalutan brakat ihop. Det är samma värdecontainer (Silver) då som nu.

En bonde producerar oavsett årstiderna. Det finns på varje gård ett överskott av mat som är avsett att generera kapital. Jag tror att det går väldigt fort att vänja sig vid tanken att ädelmetaller , faktiskt representerar icke än realiserbart kapital , för majoriteten av bönder (Som annars är tvungna att kassera både skörd , kött och grönsaker, för ingen nytta alls)

Skulle, däremot inte drömma om att gå iväg med ett guldmynt och byta till mig mat från en bondgård (Omdet gick)  Hur ska du kunna hålla all den maten färsk ? Om du inte börjar en karriär som marknadsförsäljare av mat ?

Kruxet, är väl att förbereda hela norden på en sorts standard av ädelmetaller när en gång veckans föregående valuta stackas som dasspapper i uthuset.

Ett nordiskt silvermynt specifikt för de skandinaviska länderna hade inte varit helt fel att börja propagera för nu. Jag skulle gladeligen smälta ner mina Maples, Wiener och Silverdollar för att få fram ett panskandinaviskt silverounce istället.
« Senast ändrad: måndag 14, januari 2013, 20:32:49 av Fiat de Lux »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 22:38

Långsiktigt by fåtöljpanda
Igår kl. 22:32

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
Igår kl. 16:20