Författare Ämne: Förtroende vid affärer mellan forummedlemmar med fåtal omdömen  (läst 6178 gånger)

Utloggad handler

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 5
Förtroende vid affärer mellan forummedlemmar med fåtal omdömen
« skrivet: fredag 15, april 2022, 10:09:47 »
Hej,

Jag tänkte snart lägga ut en köpannons här på forumet, och jag tänkte bara höra era generella tankar om förtroende. Det är ju så att vi har medlemmar med många omdömen, genomförda affärer, och så har vi medlemmar med inte så många genomförda. Jag undrar hur ni alla tänker kring detta, och om det är möjligt att förbättra hela situationen för alla på något sätt.

Personligen så tänkte jag själv att nu till min köpannons så om det blir någon som svarar med få omdömen, att kanske överföra halva summan pengar, och ha säljaren skicka allt, och vid leverans skicka andra halvan betalning. Det skulle duga för mig, då splittar vi liksom på allting.

Men är det någon som har några andra relaterade alternativ/tankar? För att förenkla affärer för nyare medlemmar.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Förtroende vid affärer mellan forummedlemmar med fåtal omdömen
« Svar #1 skrivet: fredag 15, april 2022, 11:38:27 »
Jag tänkte snart lägga ut en köpannons här på forumet, och jag tänkte bara höra era generella tankar om förtroende. Det är ju så att vi har medlemmar med många omdömen, genomförda affärer, och så har vi medlemmar med inte så många genomförda. Jag undrar hur ni alla tänker kring detta, och om det är möjligt att förbättra hela situationen för alla på något sätt.
Jag tror inte på någon magisk operation för att ”förbättra situationen för alla”. Sorry. Förtroende är någonting som förtjänas, inte någonting som kan delas ut.

Dessutom är det viktigt att alla är medvetna om att forumet inte på minsta sätt är inblandat i medlemmarnas affärer. Alla affärer är mellan två parter, köpare och säljare och dessa två måste komma överens om hur affär skall genomföras, annars blir det givetvis ingen affär. Det finns ingenting som själva forumet vare sig kan eller bör göra för att påverka den affärsöverenskommelsen.

Precis som du själv säger är ju dessutom detta inte något större problem, eftersom det i den enskilda affären finns metoder att hantera brist på renommé (förskottsbetalning, skicka hälften, träffas fysiskt, etc). Men någon kollektiv lösning existerar inte. ”Förtroende är inte transitivt.”

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1091
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #2 skrivet: fredag 15, april 2022, 12:04:24 »
Personligen så tänkte jag själv att nu till min köpannons så om det blir någon som svarar med få omdömen, att kanske överföra halva summan pengar, och ha säljaren skicka allt, och vid leverans skicka andra halvan betalning. Det skulle duga för mig, då splittar vi liksom på allting.
Nä men, det var ju en bra lösning på att få köpa ädelmetaller till halva priset ;- )
eller riskera att inte få någon leverans alls, av någon nyregistrerad...

Utloggad handler

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: fredag 15, april 2022, 12:30:29 »
Dessutom är det viktigt att alla är medvetna om att forumet inte på minsta sätt är inblandat i medlemmarnas affärer. Alla affärer är mellan två parter, köpare och säljare och dessa två måste komma överens om hur affär skall genomföras, annars blir det givetvis ingen affär. Det finns ingenting som själva forumet vare sig kan eller bör göra för att påverka den affärsöverenskommelsen.

Precis som du själv säger är ju dessutom detta inte något större problem, eftersom det i den enskilda affären finns metoder att hantera brist på renommé (förskottsbetalning, skicka hälften, träffas fysiskt, etc). Men någon kollektiv lösning existerar inte. ”Förtroende är inte transitivt.”

Har inte blocket någon funktionalitet för att säkra affärer, typ att någon 3e part tar emot både varan och betalning, och sen skickar genomför affären genom att skicka vidare? Är det någon som testat detta? Är det kanske en möjlig lösning antingen för också det här forumet att genomföra, beroende på hur pass stor efterfrågan det vore på en sådan tjänst. Eller, kan man piggyback på blocket, efter överenskommen affär här, registrera en annons på blocket och faktiskt genomföra det med deras säkrare variant?

Tankar?

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: fredag 15, april 2022, 13:29:40 »
Har inte blocket någon funktionalitet för att säkra affärer, typ att någon 3e part tar emot både varan och betalning, och sen skickar genomför affären genom att skicka vidare?

Blockets funktion för säkra affärer har du
Här!!
Rulla ner och läs.

Om samma sak skulle göras på Äf, så måste vi först få fram en "någon" med förtroende som ställer upp på en sådan sak. Och vem vill offra tid på det? På blocket har de heltidsanställda som Blocket betalar lön för, men här på Äf.?? Någon som ställer upp med gratis arbete??

Citat: "kan man piggyback på blocket, efter överenskommen affär här, registrera en annons på blocket och faktiskt genomföra det med deras säkrare variant?"

Det kan du fråga om, som en alternativ affärsuppgörelse, vid en eventuell köp/sälj annons...

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #5 skrivet: fredag 15, april 2022, 20:07:55 »

Omdömen säger ju inte allt om förtroende, en medlem kan ha 20 omdömen och gjort affärer i 5000 kr eller mindre i omgångar.
Medans en annan medlem med 4 i omdöme gjort affärer som ligger över 50.000 kr.
Båda är lika pålitliga enligt mig.
Så lite missvisande kan det vara.
Om du gör större affärer kan du få guldet skickat i omgångar och dela upp betalningarna, fungerar utmärkt.

MVH

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 369
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #6 skrivet: fredag 15, april 2022, 21:47:28 »
Det finns alltid risk när man gör affärer, någon som har många eller inga omdömen alls. Chansen att man blir blåst av någon med många omdömen är små om det är en mindre affär men om affären handlar om stora summor så ökar chansen, men då ökar risken för bedragaren att åka fast större då den gjort affär med flera på forumet som då känner till dennes information osv.

Ska man köpa från någon med inga omdömen så brukar den skicka till köparen därefter överför man pengarna till säljaren. Om det handlar om en större affär så kan man träffas. Om jag bor i Malmö, och andra part i Göteborg så kan vi träffas i Halmstad.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #7 skrivet: fredag 15, april 2022, 22:46:53 »
På sätt och vis sitter du i en lyxsituation som ny på forumet: du vill köpa. Värre vore det som du ville sälja. Nu kan du helt enkelt annonsera och vänta tills det dyker upp någon med ett gammalt konto, taktfulla och genomtänkta foruminlägg och många tidigare affärer.  Övriga erbjudanden kan du artigt avböja.

Som ny får man helt enkelt acceptera att bära en större del eller hela delen av risken. Som gammal räv med många affärer är man inte desperat att göra en till affär och kan ställa större krav. That's life.

För en säljare kan paypal/tradera/ebay och sånt vara en mardröm. Säljaren skickar grejer, köparen säger att den fått en tegelsten, pengarna hålls inne, hejdå metallen/TV-spelet/telefonen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #8 skrivet: lördag 16, april 2022, 07:13:28 »
Har inte blocket någon funktionalitet för att säkra affärer, typ att någon 3e part tar emot både varan och betalning, och sen skickar genomför affären genom att skicka vidare? Är det någon som testat detta? Är det kanske en möjlig lösning antingen för också det här forumet att genomföra, beroende på hur pass stor efterfrågan det vore på en sådan tjänst.
Det som du beskriver som ”brist på förtroende” kan ju översättas till risk. När Blocket övertar risk så tar de betalt för den tjänsten.

Blocket är ett företag som tjänar pengar på att affärer görs. Blocket har därför både ett incitament att se till att affär sker och möjlighet att hantera risk. Hög volym på transaktioner, låg riskpremie per affär. Med Forumets oerhört mycket lägre affärsvolym i kombination med extremt hög värdedensitet på det som handlas skulle riskpremien per affär givetvis vara mycket högre.

Forumet kan inte hantera affärsrisk, eftersom det inte är ett företag, det är bara några privatpersoner som donerar tid och lite hårdvara. Men i teorin skulle ju en välrenommerad medlem kunna erbjuda sin hjälp, mot lämplig ersättning för att överta risken. Men vad är lämplig ersättning? 5%? 10%? 20%? 40%? Och hur snabbt blir affären ointressant pga denna extra transaktionskostnad?

Jag tror att det vore oerhört svårt att göra det intressant för en annan medlem att acceptera den risk som skulle följa av att agera mellanhand till en ersättning som är låg nog att inte omöjliggöra affären. Alternativet att avsluta affären via Blocket är nog ett bättre alternativ om man kan enas om det.

Utloggad handler

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: lördag 16, april 2022, 08:45:50 »
Jag lutar åt att testa med blocket, jag har inlett lite dialog med dem om huruvida det funkar med tex guldmynt, hela deras grej. Och det verkar det göra, jag vill bara vara säker. Nu kvarstår bara frågan om specifikt frakten, om den görs försäkrad, eller om man sköter det helt själv.

Men det här med att piggyback på blocket, även om jag är lite tidig med att säga det, verkar vara en stor möjlighet för folk här på forumet. Speciellt med få omdömen, nyare medlemmar.

:)

Utloggad handler

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: lördag 16, april 2022, 09:25:04 »
Skulle kanske någon på forumet vara intresserad av en 3e partsroll, att bara öppna paketet som skickas, bekräfta innehållet, och sen re-paketera det och skicka vidare? Det skulle omöjliggöra tegelstens-grejen. Men någon på forumet måste vilja lägga sin tid på det. Kanske mot en betalning på 200kr per paket? Det kanske inte ens behöver vara samma person alltid. Men två fristående personer (varav en köparen) som kollar innehållet + blockets säkra betalning. Jag tycker inte det låter half bad, haha. Jag tycker faktiskt det låter ganska bra.

Hmmm, jo, man måste ju lita på personen som först tar emot varan, så det kanske behövs vara samma person alltid, som alltid skulle få betalningen. Annars är det igen att skicka det till vem som helst. Fan = )

Edit, 500?

edit2, det skulle ju bara vara en privatperson, som råkar ha ett högt antal omdömen, alltså inte en forum-funktion. Denne skulle dessutom få fler positiva omdömen.
« Senast ändrad: lördag 16, april 2022, 09:30:41 av handler »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: lördag 16, april 2022, 11:51:56 »
.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 231
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #12 skrivet: söndag 17, april 2022, 09:40:05 »
.

När det är som allra bäst kan det bara bli sämre!

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #13 skrivet: söndag 17, april 2022, 15:54:49 »
Nu vet jag inte hur stora affärer du tänker göra men det låter väldigt dyrt att betala frakt/rek till en person som ska öppna paketet, få en slant för det och sen betala frakt/rek till dig...visst gör du en jättestor affär en gång så kan det ju funka men i längden blir det dyrt.
Jag ska inte säga att någon inte blivit lurad här på forumet men jag har aldrig läst att det hänt tror jag sen jag blev medlem för länge sedan, kanske nån gamal räv kan säga om det hänt här i forumet någon gång?
Men jag förstår dig till fullo, det kan vara väldigt stora summor vi handlar för här och kommer det en ny medlem med 0 omdömmen och 2 inlägg och vill sälja en 100grams guldtacka för 64000kr så tänker man såklart "hmm vad är det här för en gynnare då"...

Utloggad AlbrechtDurer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #14 skrivet: måndag 18, april 2022, 11:45:12 »
För mig är det enkelt...
Som ny medlem, så gör man helt enkelt affärer med användare som har goda omdömen....
Då bygger man själv upp lite förtroende, genom att man betalar det man ska, i tid, och för sin egen säkerhet, kanske då ber om rekommenderat/spårbart paket....

Jag hade gärna skickat varorna till en etablerad medlem om jag hade något att sälja idag, och sedan låtit denne betala när han tagit emot dem...
Sånt där med halva betalningen tycker jag låter som att det luktar bedrägeri...

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Idag kl. 18:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal