Författare Ämne: Vad händer 2013?  (läst 4008 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Vad händer 2013?
« skrivet: söndag 23, december 2012, 02:30:33 »
Slutet på året närmar sig. Alla som inväntat jordens undergång den 21/12 2012 fick inte helt oväntat fel. Jag vet inte hur året varit för var och en av er. För mig har det varit ett relativt bra år även om saker i allmänhet har tagit längre tid än jag hoppats på. Det som jag i stora drag trott skall inträffa har också inträffat. Mitt år har präglats mycket runt arbete och planer för framtiden. Jag har en ovana (ärligt talat så har jag flera), men en ovana är att jag i slutet av varje år, börjar fundera i banor vad som kommer hända under nästkommande år.

2012 har tongångarna i samhället präglats mycket kring ekonomin. Problemen i Grekland har inte undgått någon. Liknande förhållanden har också börjat sprida sig även till andra länder. Vi har även fått lära oss att ett nytt ”buzz word” bland ekonomijournalister är det ”fiskala stupet” eller ”fiscal cliff” om man så vill. Även här hemma har de ekonomiska orosmolnen börjat torna upp sig vid horisonten. Detta genom att varslen har ökat kraftigt. Trots detta har budskapet som trummats ut i media varit att ”Sverige står starka i internationell jämförelse”.  Den som lever får se hur länge.

2012 fick EU Nobels fredspris. Motiveringen var bland annat att EU står för fred, demokrati och försoning. Inte ett ord i motiveringen om den kolossala byråkratiska maktapparat som EU utvecklats till. Att 43 miljarder kronor betalats felaktigt ut från EU enligt den granskning som EU:s revisionsrätt gjort. Inte heller att för 18 året i rad har inte revisionsrätten kunnat tillstyrka ansvarsfrihet för unionen.

En gissning för 2013 kunde då vara att nästa att nomineras är solen. Om man ändå skall nominera abstrakta skapelser menar jag. Trots allt, solen skapar förutsättningarna för allt liv på jorden. Den ger oss värme och stabila förutsättningar till matproduktion. Givetvis kommer nomineringen inte hända. Detta då nobelkommittén till stora delar är en politisk organisation som vill premiera (läs ryggdunka) likasinnade.

Årets nobelpristagare 2013

Vad är då era gissningar inför 2013?
« Senast ändrad: söndag 23, december 2012, 02:36:06 av Åbama »

sisu

• Gäst
SV: Vad händer 2013?
« Svar #1 skrivet: söndag 23, december 2012, 09:02:54 »
Rolig trådstart Åbama :)

Jadu, nästa år. Jag brukar mest ägna mig åt att spekulera i rätt så starka tendenser som backas av en massa data. Med det sagt så skulle jag vilja säga följande om nästa år:

-USA bör fortsätta sin säkra rutt mot avintegrering. I takt med att Demokraterna mer eller mindre blir USAs enda parti på federal nivå samtidigt som landets segregeras allt mer mellan olika folkgrupper så kan vi nog om de kommande åren se starka självständighetsrörelsen i tex Kalifornien.(Där den latinamerikanska gruppen är stark och organiserad. 

-Egypten marscherar vidare mot sharia och islam. Det intressantaste med den utveckliingen blir hur ett religiöst styrt egypten kommer att förhålla sig till Gaza och Israel.

-Kriget i Afghanistan borde snart förloras officiellt, har vi lite tur så tar Talibanerna tillbaka makten och bränner alla heroinodlingar så att Ryssland slipper den enorma mängd heroin som kriget fört med sig samt det svenska heroinpriset på gatan kan öka med 100% till den nivån det låg på innan kriget.

-Japan och Kina har en intressant relation också som bör bevakas. Kinas kommunistparti har just bytt ledning och i Japan har fått en mer konfrontativ ledning gent emot Kina. Där en eventuell konflikt skulle kunna uppstå är om den lila ögruppen som länderna bråkat om i flera år nu.

-Sverige, här kommer allt med självklarhet bli mycket sämre och hemskare.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: söndag 23, december 2012, 11:00:08 »
Rolig trådstart Åbama :)

Jadu, nästa år. Jag brukar mest ägna mig åt att spekulera i rätt så starka tendenser som backas av en massa data. Med det sagt så skulle jag vilja säga följande om nästa år:

-USA bör fortsätta sin säkra rutt mot avintegrering. I takt med att Demokraterna mer eller mindre blir USAs enda parti på federal nivå samtidigt som landets segregeras allt mer mellan olika folkgrupper så kan vi nog om de kommande åren se starka självständighetsrörelsen i tex Kalifornien.(Där den latinamerikanska gruppen är stark och organiserad. 

-Egypten marscherar vidare mot sharia och islam. Det intressantaste med den utveckliingen blir hur ett religiöst styrt egypten kommer att förhålla sig till Gaza och Israel.

-Kriget i Afghanistan borde snart förloras officiellt, har vi lite tur så tar Talibanerna tillbaka makten och bränner alla heroinodlingar så att Ryssland slipper den enorma mängd heroin som kriget fört med sig samt det svenska heroinpriset på gatan kan öka med 100% till den nivån det låg på innan kriget.

-Japan och Kina har en intressant relation också som bör bevakas. Kinas kommunistparti har just bytt ledning och i Japan har fått en mer konfrontativ ledning gent emot Kina. Där en eventuell konflikt skulle kunna uppstå är om den lila ögruppen som länderna bråkat om i flera år nu.

-Sverige, här kommer allt med självklarhet bli mycket sämre och hemskare.

Det borde betyda att investeringar i SILVER borde öka och priset gå upp. Samtidigt som fonder/aktier och fiktiva pappersinvesteringar gå ner. Frågan är när, kommer vi hinna köpa på oss silver när det är billigt eller har det tåget redan lämnat stationen.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 725
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #3 skrivet: söndag 23, december 2012, 13:19:02 »
Blir nog ytterligare ett år i lidandets, och väntandets tecken. Grekland kommer fortsätta som svarte petter för att mörka alla andra problem. USA kommer undvika fiskala stupet den 30:e dec, och skjuta det framåt. Sedan blir det samma visa nästa gång de närmar sig stupet.

PM fortsätter att manipuleras, och våra nerver kommer testas ett antal gånger under året.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: söndag 23, december 2012, 13:26:51 »
Lång historia kort: Eftersom jag anser att mycket i världen är helt "uppåner", i synnerhet i Sverige, så tror jag att utvecklingen tyvärr kommer fortsätta åt samma håll. Mer av samma vara under 2013, med andra ord.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 13:15

Flertalet ovanliga silvermynt säljes by Andreaass
Idag kl. 02:53

Birka något för dig by sff123
Idag kl. 00:30

Tjänstepension by snus
Igår kl. 23:14

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber
Igår kl. 18:41