Författare Ämne: Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?  (läst 7540 gånger)

Utloggad the-end

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« skrivet: lördag 22, december 2012, 16:42:52 »
Rubriken är frågan.

Varför är denna tant med på en sida av de flesta mynten? Någon som vet?

Ber om ursäkt om det finns svar om detta någonstans men hittade inte det. Någon som kan upplysa mig om detta?


Utloggad johan_ua

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
SV: Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« Svar #1 skrivet: lördag 22, december 2012, 16:46:21 »
Från wikipedia: " Hon är bosatt i Storbritannien och är även drottning av Antigua och Barbuda, Australien, Bahamas, Barbados, Belize, Grenada, Jamaica, Kanada, Nya Zeeland, Papua Nya Guinea, Saint Christopher och Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent och Grenadinerna, Salomonöarna och Tuvalu."
Märk särskilt Australien och Kanada, varifrån många av bullionmynten kommer.

Utloggad the-end

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
SV: Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« Svar #2 skrivet: lördag 22, december 2012, 16:48:10 »
Tack.

Skäms nästan att jag inte tänkte längre än så. Wikipedia............................... :-[
Fint att vara queen över halva världen.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« Svar #3 skrivet: lördag 22, december 2012, 17:58:28 »
Jag skulle vilja komma med en följdfråga till detta.

Skall det verkligen vara en tvingande nödvändighet att Queen of England är med på mynt från dessa länder för att de skall få vara lagligt betalningsmedel!?

Utloggad johan_ua

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
SV: Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« Svar #4 skrivet: lördag 22, december 2012, 18:23:20 »
Jag skulle vilja komma med en följdfråga till detta.

Skall det verkligen vara en tvingande nödvändighet att Queen of England är med på mynt från dessa länder för att de skall få vara lagligt betalningsmedel!?

Du tänkte ett steg längre ser jag. Så är det naturligtvis! Varför skulle annars hennes nuna finnas på rena investeringsmynt kan man undra.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« Svar #5 skrivet: lördag 22, december 2012, 18:25:47 »
Alla samväldets mynt och sedlar (lagliga betalmedel) har en bild på denna "underbara" kvinna.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« Svar #6 skrivet: lördag 22, december 2012, 21:52:33 »
Jag såg en liten film på hemsidan till Pobjoy Mint som visade att drottningen personligen måste godkänna alla mynt som får legal status i Storbritannien, vilka visar hennes profil på ena sidan av myntet. Jag gissar att detta även gäller alla länder som historiskt varit britternas kolonier.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« Svar #7 skrivet: lördag 22, december 2012, 23:23:57 »
Ja, det verkar som att det inte är så mycket att göra åt saken.   :(

Case closed, med andra ord.

Utloggad SoulCrew

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« Svar #8 skrivet: söndag 23, december 2012, 00:40:38 »
Nja, det är väl de länder där hon är drottning än idag. Indien och Sydafrika har ju ingen bild på drottningen trots att de är före detta kolonier och medlemmar i samväldet. I praktiken är det Kanada, Australien, Nya zealand och en massa små öar främst i stilla havet och karibien.

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Varför Elizabeth 2 på de flesta mynten?
« Svar #9 skrivet: söndag 23, december 2012, 13:23:14 »
Vi ska vara glada att det inte är en bild från nuläget på drottningen, :P
Hade inte haft något emot henne om bilden föreställt henne och Bond hoppandes fallskärm  :D

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15