Författare Ämne: Swish - mot kontantlösheten.  (läst 7055 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Swish - mot kontantlösheten.
« skrivet: torsdag 20, december 2012, 08:18:58 »
Senaste steget mot ett kontantlöst samhälle är ju betalsystemet Swish där man kan betala/föra över pengar till ett telefonnummer med sin smartphone, dock med en liten avgift på varje transaktion så klart.

Nu kan jag ju tycka att det kan vara en bra service som jag säkert kommer att använda, varför inte vid t ex en affär genom forumet osv.

Det som stör mig är dock att överföringarna som görs genom systemet är omedelbara och pengarna byter konto så fort man trycker på "utför" och frågan blir ju då varför det inte går lika fort genom banksystemet med en vanlig överföring.

Hur som, tankar om Swish?

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
Sv: Swish - mot kontantlösheten.
« Svar #1 skrivet: torsdag 20, december 2012, 09:26:00 »
Jag har inte installerat Swish än. Däremot finns det ett företag som heter Seamless som släppt en betallösning som heter SEQR. Jag har installerat SEQR i min androidlur och testat att handla med mobilen några gånger.

Till en början kunde man koppla detta till ett sparkonto hos SBAB. Detta var tydligen ett pilotprojekt och nu kan man endast betala mot faktura från Collector i efterhand. Inga avgifter tillkommer dock. Inlösande butiker, restauranger m.fl. betalar 0,25% i transaktionsavgift vilket gör det betydligt billigare än med bankkort. Åtminstone för köp upp till några hundra.

Betalningen går blixtsnabbt. Man scannar en QR-kod i kassan, får upp summan i mobilen och godkänner med en pinkod. Precis som vid en kortbetalning. Det är ingen fördröjning efter det att man godkännt. Kvittot kommer upp direkt. Kvittona sparas för övrigt i mobilen.

Man kan även ange sitt vanliga bankkonto och föra över pengar till andra. Då behöver man bara ange mobilnummer och summa. Smidigt.

Det fina med SEQR är att man helt och hållet rundar storbankerna, VISA osv. med denna betallösning. Och det tilltalar mig. Det är ju en direkt konkurrens som de inte lär vara vana vid och som kan sänka tranaktionsavgifterna. Men det är ju samtidigt ett krux med tanke på att de inte lär vara särskilt samarbetsvilliga så att man kan koppla sitt befintliga konto osv.

Antalet ställen man kan betala på är begränsat än så länge. Men i många Axfoodbutiker, Max hamburgare och några till har man börjat med detta.

Så nu dyker Swish upp. Som samtliga storbanker är med på. De lär i slutändan inte vilja tumma på lönsamheten. Än så länge kan man ju bara föra över pengar till varandra som privatpersoner. Men vi kan nog räkna med att de vill vara med och kunna erbjuda betalningar i butiker också. Men de är tvåa på bollen.

Fördelen med Swish än så länge gällande överföringar till andra är ju att de genomförs direkt. Och visst är det lustigt att det helt plötsligt går att föra över till andra banker utan fördröjning. :)

Mobilbetalningar är något nytt för oss och det lär utvecklas. Jag ser både för och nackdelar med det. Att man kan betala med mobilen är ju i sig positivt. Det konkurrerar med stora kortutgivare. Men batteriet i en mobil kan ju ta slut till exempel.

Jag ser dock mobilbetalningar som ett kompliment till kort. Inte ersättare av kontanter. Men när det gäller överföringar mellan privatpersoner blir det ju det.
« Senast ändrad: torsdag 20, december 2012, 09:31:33 av Silver »

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
SV: Swish - mot kontantlösheten.
« Svar #2 skrivet: torsdag 20, december 2012, 13:13:22 »
Swish är: Avgiftsfritt till och med 31 december 2013

Enligt info som jag får från HB iaf... Så man kan ju använda det i ett år ;)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #3 skrivet: torsdag 20, december 2012, 13:17:21 »

Det stämmer, sen kommer det att kosta 1:- per överföring vad jag har förstått men det är väl bara en tidsfråga innan det blir en procentsats som kommer att tas ut.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: torsdag 20, december 2012, 14:16:08 »
Smart gjort av Swish. De samlar på sig mängder av nya kunder som tycker det är jättebra när det är gratis, sedan inför man avgifter på en då förmodad enorm skara kunder. Efter det kan man smyga in procentsatser stegvis, vilket majoriteten antagligen inte kommer orka bry sig om.

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 81
« Svar #5 skrivet: torsdag 20, december 2012, 14:19:20 »

Det stämmer, sen kommer det att kosta 1:- per överföring vad jag har förstått men det är väl bara en tidsfråga innan det blir en procentsats som kommer att tas ut.

1:- per transaktion samt 5:- per månad, åtminstone hos en del av bankerna iaf.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:01

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72