Författare Ämne: Riksbanken sänker reporäntan till 1.0%  (läst 12638 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Riksbanken sänker reporäntan till 1.0%
« skrivet: tisdag 18, december 2012, 09:49:47 »
http://www.dn.se/ekonomi/riksbanken

"Riksbanken sänker reporäntan med 0,25 procentenheter till 1 procent. Prognoserna skrivs ned för såväl inflationen som tillväxten. Arbetslösheten bedöms bli högre än väntat. "

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Riksbanken sänker reporäntan till 1.0%
« Svar #1 skrivet: tisdag 18, december 2012, 10:54:04 »
Den dagen svenska banker börjar med negativa inlåningsräntor skall jag flagga! Det värsta är att vi nog närmar oss. Hursomhelst gör detta PM-stacking billigare då avkastningen på kapitalet sjunker hos alternativen.
Jag blir mer och mer övertygad om fiat-korthusets bräcklighet. Funderar på att öka andelen PM i sparportföljen...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: tisdag 18, december 2012, 12:04:32 »
Fortsatt lånefest då, wohoo!  ::)

Skämt åsido, men så länge det inte är lönsamt att spara men gynnsamt att låna så kommer svenskarnas skuldsättning att öka. Frågan är om vi inte redan passerat stadiet där normala räntor inte kan införas utan stora konsekvenser för överbelånade? Jag tänker då i synnerhet på bolånetagare.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #3 skrivet: tisdag 18, december 2012, 12:46:20 »
Äntligen! Nu blir det ny flat-tv till familjen i julklapp, finskumpa vid nyår och sportlovsresa till Sälen! Tjooho!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: tisdag 18, december 2012, 12:59:39 »
Kan vi då utgå ifrån att ädelmetaller blir en ännu mer attraktiv sparmform framöver? Att spara pengar på bankkonto känns ju inte så lyckat i nuläget samt med straffskatt på ränteinkomster...

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #5 skrivet: tisdag 18, december 2012, 16:00:32 »
Frågan är om vi inte redan passerat stadiet där normala räntor inte kan införas utan stora konsekvenser för överbelånade? Jag tänker då i synnerhet på bolånetagare.

Höjd ränta slår dubbelt mot bolånetagare. Höjd ränta leder till sjunkande bostadspriser då efterfrågan mattas när man inte längre kan låna billigt, och husägarna drabbas då både av högre räntekostnad och av amorteringskrav för att sänka belåningsgraden.

Jag skulle inte vara förvånad om en ganska stor andel (20% eller mer) inte klarar av en normal räntenivå på, säg, 5%.

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #6 skrivet: tisdag 18, december 2012, 16:24:16 »
Kan vi då utgå ifrån att ädelmetaller blir en ännu mer attraktiv sparmform framöver? Att spara pengar på bankkonto känns ju inte så lyckat i nuläget samt med straffskatt på ränteinkomster...

Rent logiskt borde det ju innebära det, sen vad de som manipulerar priserna har att säga om saken är en annan femma!

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: tisdag 18, december 2012, 18:42:36 »
Frågan är om vi inte redan passerat stadiet där normala räntor inte kan införas utan stora konsekvenser för överbelånade? Jag tänker då i synnerhet på bolånetagare.

Höjd ränta slår dubbelt mot bolånetagare. Höjd ränta leder till sjunkande bostadspriser då efterfrågan mattas när man inte längre kan låna billigt, och husägarna drabbas då både av högre räntekostnad och av amorteringskrav för att sänka belåningsgraden.

Jag skulle inte vara förvånad om en ganska stor andel (20% eller mer) inte klarar av en normal räntenivå på, säg, 5%.

Vi är inne i en lågränteperiod i hela världen (i stort sett).
Räntorna kan inte höjas i USA för då går bankerna omkull då det redan är 1/3 av husägarna som har mer skuld än värde i husen. (Se även Spanien, vad är överskottet på bostadsmarknaden värt på öppna marknaden om det måste säljas?)
Räntorna kan inte höjas pga då går staterna omkull för de kan inte rädda bankerna och samtidigt betala högre räntor på sina egna lån.., samtidigt som skatteintäkterna minskar..,
Räntorna kan inte höjas för vi är i en, allt djupare, lågkonjunktur och det skulle minska investeringar och därmed öka arbetslösheten och därmed minska skatteintäkterna och därmed öka budgetunderskotten och därmed skulle riskpremierna för lån till den staten som höjer räntan öka..,

Japanscenario eller valutakrig är det jag ser framför mig..,

Det som då återstår är om Kina (o BRIC) kan dra världen ur skiten om ett decennium eller så.., i övriga världen återstår endast råvaror som investeringsalternativ.., enklast då det som kan handlas överallt.., ag o au
Om några år kanske man kan satsa på högavkastande aktier oxå
« Senast ändrad: tisdag 18, december 2012, 18:48:21 av Lofeal »

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #8 skrivet: tisdag 18, december 2012, 20:11:41 »

Jag tror att det smartaste man kan göra med överlikviditet är att spara i ädelmetaller och amortera sina skulder i förskott ner till en "hanterbar" nivå där man så att säga är ett par steg före resten av hjonen. De med lägst inkomst, lägst buffert och högst skuldsättningsgrad kommer få det tufft, därefter blir det politiskt olönsamt att jaga resten. Själv har jag fått upp intresset för silverbestick som alternativ till rena investeringsmynt och tackor. Vem kommer köpa nya silverbestick i framtiden? Det kommer vara värsta statusprylen!  ;D

Utloggad Franky K

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: tisdag 18, december 2012, 20:23:43 »

Jag tror att det smartaste man kan göra med överlikviditet är att spara i ädelmetaller och amortera sina skulder i förskott ner till en "hanterbar" nivå där man så att säga är ett par steg före resten av hjonen. De med lägst inkomst, lägst buffert och högst skuldsättningsgrad kommer få det tufft, därefter blir det politiskt olönsamt att jaga resten. Själv har jag fått upp intresset för silverbestick som alternativ till rena investeringsmynt och tackor. Vem kommer köpa nya silverbestick i framtiden? Det kommer vara värsta statusprylen!  ;D
Och hälsosammare, för silver är också bakteriedödande, och då menar jag inte att du är snuskig i köket  ;)

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #10 skrivet: onsdag 19, december 2012, 19:55:26 »
Och hälsosammare, för silver är också bakteriedödande, och då menar jag inte att du är snuskig i köket  ;)

Ja, jag köpte pillerburkar för medicin i 830 silver just av den anledningen. Dessvärre är ju flera moderna silverknivar utrustade med rostfria blad. Men i huvudsak har du ju helt rätt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #11 skrivet: onsdag 19, december 2012, 20:06:01 »

Ja, jag köpte pillerburkar för medicin i 830 silver just av den anledningen. Dessvärre är ju flera moderna silverknivar utrustade med rostfria blad. Men i huvudsak har du ju helt rätt.

Det är gaffeln eller skeden du stoppar i munnen.

Vilket är innebörden av ett gammalt talesätt att vara född med en silversked i munnen (alltså ett friskt liv)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #12 skrivet: onsdag 19, december 2012, 21:17:04 »
Jag blev faktiskt förvånad när jag hörde att hela 50% på SEB.s låntagare inte amorterade en krona på sina bostadslån. Tog upp ämnet på arbetet, och fick svar i stil med "-Man kan ju inte amortera bort alla sina pengar..." eller "-Självklart vill man ju betala så lite som möjligt, jag kommer ju ändå aldrig att betala tillbaka allt..."   :'(
Visdomarna kläcktes av 25-30 åriga villaägare med inte alltför uppseendeväckande inkomster.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: onsdag 19, december 2012, 22:04:18 »
Med så låga räntor vi har nu så är det Guldläge att ta bort Ränteavdraget, eller i vart fall halvera det

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #14 skrivet: onsdag 19, december 2012, 23:33:22 »
Eller varför inte följa handelns genidrag och "ta bort" räntan helt. Då försvinner per automatik även ränteavdraget. Inför istället avgifter på varenda liten skittjänst och transaktion som banken utför. Komplettera sedan med förvaltnings-, förvarings-, förvirrings-, förmaningsavgifter etc. Givetvis relaterad till önskad lånesumma. Då måste väl folk ändå bli nöjda? Ett kontant-, amorterings- och räntefritt samhälle. Istället har vi avgifter till förbannelse på allt och alla att fundera över.

Det verkar f.ö. vara en storoffensiv på gång just nu för att vänja folk vid tanken på att helt avskaffa kontanterna. Varenda morgonsoffa och studiohörn var fyllda med "experter" som predikade kontantlöshet.
Bankerna förklarade att "mogna" barn under 10 år mycket väl skulle kunna få ett kontokort. Wtf. Vad händer med de "omogna" 7-åringarna? Och de omogna vuxna? Och de mogna vuxna när strömmen gått?
Igår talade även landets Rymdvädersamordnare 8) (i Aktuellt) om hur solstormar kunde slå ut hela vår elförsörjning under veckor i streck. Vi hade visst en halvtimma på oss att besluta om en total nedstängning av hela vårat kraftnät, om vi ville undvika totalhaveri.

Hur var det nu låten gick? -Säg är det konstigt att man längtar bort nån gång...

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:01

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72