Författare Ämne: Handla guld och silver. I butik eller online?  (läst 10058 gånger)

Utloggad silbergull

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 1
Handla guld och silver. I butik eller online?
« skrivet: tisdag 08, mars 2022, 14:55:02 »
Hej allihopa!

Jag har länge funderat på att köpa fysisk metall och nu känns det plötsligt mer bråttom än tidigare.

Det finns många olika anledningar men de tre största är:

* skydd mot inflationen - hålla det till pensionen
* vill ha en del av ekonomin utanför banksystemet
* investering - tror på en värdeökning i båda metallerna.

Jag har förstått att man får mer för pengarna ju större mynt/tackor man siktar in sig på. 1kg silvertackor/mynt ser väldigt trevliga ut och hade varit intressant att hålla till pensionen men det verkar också som att man kan få vissa 1oz-mynt för ganska nära spotpris eller liknande premium som 1kg har. Kan vara bra med mindre valörer om man ska handla mat i apokalypsen.

Jag läste att det var lägre skatt/moms på silver i Tyskland (?). Då jag bor i nedre halvan av vårt avlånga land så har jag funderat på att svänga förbi med bil och handla alkohol samtidigt. Två flugor i en smäll.

Blir det någon nämnvärd prismässig fördel att vara på plats i butik, jämfört med att handla online? Vill givetvis ha så många gram guld och silver som möjligt för mina kronor.

Tusen tack på förhand!

Inloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 53
SV: Handla guld och silver. I butik eller online?
« Svar #1 skrivet: tisdag 08, mars 2022, 15:40:01 »
Välkommen till forumet!

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #2 skrivet: tisdag 08, mars 2022, 15:40:15 »
Här kan du se diverse erbjudanden från utländska handlare:
https://www.gold-preisvergleich.de/gold-schnaeppchen/

Heubach är en av dem som satsar på stora volymer av vanliga mynt så priserna brukar vara OK där. Han skickar även till Sverige och det är bättre priser än Tavex om det gäller silver. Dock kan det komma fel årgång och en gång har en person här på forumet drabbats av att det inte kom något alls men det löste sig, dock efter mycket påtryckningar.

Flera handlare har slutat skicka utomlands iom nya EU-regler men vissa kan skicka. De som inte skickar brukar vara tydliga med det vid utcheckning. Du tjänar in frakten om du handlar över disk i Tyskland och frakten brukar vara 50-400 kr så du får jämföra det med bilkostnaden.

Maples, filharmoniker (silvermynt) osv, de vanliga, brukar kosta runt 20% över spot från handlare. Betydligt mer från Svenska handlare pga moms och låg konkurrens. Svenska en- och tvåkronor 80% silver brukar gå att köpa runt spot här på forumet eller av svenska handlare.

Slutligen, flasha inte metaller, särskilt inte guld, för polare och på fejsbook/insta/tiktok/... . Det spelar ingen roll om du har tänkt att ha dem hemma eller inte. Det är vad folk tror att du har hemma som spelar roll. Och du vill antagligen inte ha objudet besök.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3351
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #3 skrivet: torsdag 10, mars 2022, 13:22:22 »
Välkommen i gänget!

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #4 skrivet: torsdag 10, mars 2022, 16:07:28 »
Välkommen till forumet!

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #5 skrivet: torsdag 10, mars 2022, 16:33:03 »
Välkommen :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: torsdag 10, mars 2022, 17:28:45 »
Jag har förstått att man får mer för pengarna ju större mynt/tackor man siktar in sig på. 1kg silvertackor/mynt ser väldigt trevliga ut och hade varit intressant att hålla till pensionen men det verkar också som att man kan få vissa 1oz-mynt för ganska nära spotpris eller liknande premium som 1kg har. Kan vara bra med mindre valörer om man ska handla mat i apokalypsen.

Jag läste att det var lägre skatt/moms på silver i Tyskland (?). Då jag bor i nedre halvan av vårt avlånga land så har jag funderat på att svänga förbi med bil och handla alkohol samtidigt. Två flugor i en smäll.

Blir det någon nämnvärd prismässig fördel att vara på plats i butik, jämfört med att handla online? Vill givetvis ha så många gram guld och silver som möjligt för mina kronor.
Hej och välkommen!

Ett par observationer:

Det är inte självklart att du får mer för pengarna om du köper större enheter. Specifikt för silver är det snarare så att det är tillverkningsvolym som styr slutpris och det gör att ofta är 1oz bullionmynt från något av de stora myntverken billigare (mindre dyra?) per oz än t ex 1kg tackor, så länge du köper en motsvarande mängd metall. Men priser går upp och de går ner och rätt vad det är så ser man en marknadsanomali där någon fått lite för stort lager av någonting och därför sänker priset lite. Så det gäller som alltid att titta runt och inte utgå ifrån att en viss produkt kommer att vara "billigast".

Vad gäller Tyskland så är det billigare att handla över disk där än att handla över nätet från Sverige. Men bränsle och tid har också ett värde, så du måste allt handla väldigt mycket för att det skall löna sig i SEK att åka dit. Men å andra sidan finns det ju precis som du säger annat än PM att handla, så jag säger inte att det är dumt att ta ett par dagar semester i Tyskland.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #7 skrivet: torsdag 10, mars 2022, 18:35:48 »
Jag har förstått att man får mer för pengarna ju större mynt/tackor man siktar in sig på. 1kg silvertackor/mynt

Jag läste att det var lägre skatt/moms på silver i Tyskland (?).

Du kan titta på den här sidan!

Under rubriken "Köpa silver från Tyskland jämfört med i Sverige"
så läser vi att Silvertackor utan monetärt värde har tysk moms på 19%.
På silvermynt med nominellt värde är det lägre moms.
Där står: "Tyskland har endast 7% moms på silvermynt med nominellt värde"
De senaste året(n) så har momsregeln för mynt med nominellt värde ändrats och de tillämpar nu differensmoms, där endast handlarens vinstmarginal momsbeskattas med ordinarie (Tyskland t.ex. 19%) moms. Med de nya reglerarna så skall  dock mynt köpta i Tyskland fortfarande vara billigare än silvertackor, p.g.a. lägre moms.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
« Svar #8 skrivet: torsdag 10, mars 2022, 19:26:57 »
Vad jag vet finns det inga gränsbutiker i Tyskland som handlar med ädelmetaller, så man får köra en bit in i Tyskland. Och det är inte alla butiker som handlar med ädelmetaller som faktiskt har produkter i butiken. Dit får man oftast ringa dagen innan och beställa det man vill köpa. Värt att kolla upp innan du ger dig av.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #9 skrivet: torsdag 10, mars 2022, 20:52:24 »
Välkommen!  :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #10 skrivet: torsdag 10, mars 2022, 21:30:00 »
Vad jag vet finns det inga gränsbutiker i Tyskland som handlar med ädelmetaller, så man får köra en bit in i Tyskland. Och det är inte alla butiker som handlar med ädelmetaller som faktiskt har produkter i butiken. Dit får man oftast ringa dagen innan och beställa det man vill köpa. Värt att kolla upp innan du ger dig av.
Detta är en viktig poäng! Jag har egen erfarenhet av att ha beställt tid och preppat för besök hos en tysk handlare just den dag jag var där och hade lite tid över. Väl där vill de väldigt gärna bjuda på kaffe och kramas lite, men eftersom jag hade ont om tid så ville jag gå direkt till affär.

"Vadå? Hursa? Handla av oss här och nu? Nej, vi har inga varor här, först skall vi komma överens om vad som är rätt för dig, sedan så kan du hämta varorna om två dagar."

Två dagar senare så var jag inte kvar i Tyskland så det blev ingen affär. Det är märkligt att det i vissa länder är så besvärligt att handla över disk. Sydafrika är ett annat exempel. Där är det snart när omöjligt att köpa bullion (typ en vanlig Krug). Det går utmärkt att köpa diverse "samlarmynt" och specialutgåvor, men ren bullion är så suspekt att... det inte verkar gå. När jag har frågat efter bullion krugerrand så har jag fått ett blankt stirrande tillbaka och svaret "ja, jo, såna finns... men det är ju inte någonting man köper..."

Så att kolla innan är viktigt i vissa länder.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
« Svar #11 skrivet: torsdag 10, mars 2022, 21:43:13 »
Det är märkligt att det i vissa länder är så besvärligt att handla över disk.

Just nu är det extra svårt i Tyskland eftersom coronarestriktioner fortfarande råder och de kan variera från bundesland till bundesland. Innan corona hade jag goda erfarenheter av Goldkontor i Hamburg, där man kunde komma in direkt från gatan utan tidsbokning. De har en del på lager i samma hus. Men det är inte lika lätt idag.

Edit: Har precis kollat Goldkontors hemsida. De har Krügerrand i lager, men leveranstiden (Lieferzeit) är 3-4 veckor?! Det kan inte vara deras eget lager i så fall.
« Senast ändrad: torsdag 10, mars 2022, 21:55:31 av Truthster »

Utloggad silbergull

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #12 skrivet: tisdag 15, mars 2022, 09:18:13 »
Whoh, vilket varmt välkomnande och vad glad jag är att jag hittat hit!

Här kan du se diverse erbjudanden från utländska handlare:
https://www.gold-preisvergleich.de/gold-schnaeppchen/

Grym lista med alla olika försäljare. Tack!

Det är inte självklart att du får mer för pengarna om du köper större enheter. Specifikt för silver är det snarare så att det är tillverkningsvolym som styr slutpris och det gör att ofta är 1oz bullionmynt från något av de stora myntverken billigare (mindre dyra?) per oz än t ex 1kg tackor, så länge du köper en motsvarande mängd metall.

Ah, ja det stämmer nog. Jag kikade först på guld och där verkade det vara ett självklart fenomen med storlek vs pris men ser nu att det inte stämmer lika bra med silver. Tack!

Du kan titta på den här sidan!

Grym info! Är det alltså samma pris på metallen att handla över disk i Tyskland som att beställa det till Norge (förutom frakt)? Det är mer intressant om man kan hämta det där, så slipper man avgift för öresundsbron och/eller båt. Synd med skatteskillnaden på mynt vs tackor. Jag såg att Europabullion hade två 1kg tackor som var betydligt billigare än andra tackor i samma storlek och dessa kallades för coin bars(?). Det skulle kunna vara ett bra val om det är lika fördelaktigt att beställa det till Norge om det inte är för bra för att vara sant.

1-kg-goddess-europa-silver-coin-bar
1-kg-stonex-silver-coin-bar

Dit får man oftast ringa dagen innan och beställa det man vill köpa. Värt att kolla upp innan du ger dig av.

Bra tips! Tack!

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 731
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #13 skrivet: tisdag 15, mars 2022, 10:14:02 »
https://europabullion.com/silver-bars/303-1-kg-goddess-europa-silver-coin-bar.html

Jag är också sugen på ett par sådana, är det något speciellt man bör tänka på innan man köper eller är det bara beställa?
Jag antar att det inte går att få tag på så billigt silver om man kollar tradera och liknande.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 90
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #14 skrivet: tisdag 15, mars 2022, 19:25:37 »
https://europabullion.com/silver-bars/303-1-kg-goddess-europa-silver-coin-bar.html

Jag är också sugen på ett par sådana, är det något speciellt man bör tänka på innan man köper eller är det bara beställa?
Jag antar att det inte går att få tag på så billigt silver om man kollar tradera och liknande.

Jag har handlat av Europa Bullion flera gånger, inkl några 1kg tackor. 5 stjärnig kundservice och allting har varit smidigt. Hade nåt litet problem med kapslar och de skickade ett gäng nya.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz