Författare Ämne: Synd att man inte fick upp ögonen för ädelmetaller tidigare  (läst 8560 gånger)

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
Synd att man inte fick upp ögonen för ädelmetaller tidigare
« skrivet: söndag 16, december 2012, 10:21:08 »
Snubblade över denna sida nu på morgonen:

Kaplans 2005

Danska guld tjugor för 700 kr och Mexikansk 50 pesos för 3500kr :D Och ändå är det bara knappt 8 år sedan. Undrar vad dessa kostar om ytterligare 8 år?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
SV: Synd att man inte fick upp ögonen för ädelmetaller tidigare
« Svar #1 skrivet: söndag 16, december 2012, 10:36:35 »
Alltid mycket lättare att backtrejda. T.ex. hade nog jag köpt mer än ett rör Maples år 2009 när priset per mynt var 12.20€ om jag visste hur priset skulle utveckla sig...

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #2 skrivet: söndag 16, december 2012, 11:18:56 »
Känner samma sak, om jag istället för att satsa på aktier/ hög räntekonto(hos små banker) gick in i ädelmetaller...... >:(

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #3 skrivet: söndag 16, december 2012, 11:22:10 »
Ja, det ville ikke være dårligt, hvis man mellem 2000 og 2005 havde vidst hvad der ville ske med priserne efter 2005  8)
Her kan man se udviklingen i spotpriser ($) på guld og sølv siden 1970'erne http://bullion.nwtmint.com/spot-price-charts.php - det er i dollars og tager derfor ikke højde for dollarens styrke mod verdensmarkedet, men bortset fra en bobbel omkring 1980 for både guld og sølv, så har udviklingen før 2005 ikke været præget af samme stigende tendens som efter 2005.

Spørgsmålet er hvor priserne er på vej hen? Hvordan vil vi se tilbage på 2012-priser om 7-10 år?  ;)
Skal de indenfor en overskuelig fremtid stabilisere sig omkring nuværende niveau, og holde dette niveau i et 10-år? Eller skal priserne stige kontinuerligt fremad?

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: söndag 16, december 2012, 14:24:08 »
En grej jag inte kan undgå att fundera över i såna här situationer...

Om jag hade köpt då, hade jag verkligen sålt idag?

Vilket leder till frågan...

Om jag köper idag, när ska jag egentligen sälja?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: söndag 16, december 2012, 15:02:03 »
Hade jag köpt guld i början av 2000-talet i stället för fonder, så hade jag troligen ändå sålt dem några år senare då jag var i behov av kapital. Skillnaden är att jag då inte hade förlorat halva det insatta kapitalet pga en viss IT-bubbla som sprack några månader efter jag köpte fonderna...

Så ja, det är lätt att vara efterklok, men jag önskar att jag hade upptäckt möjligheterna och charmen med ädelmetaller när jag var yngre.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: söndag 16, december 2012, 15:38:04 »
Risken finns ju att man sålt efter en uppgång på 20-25%?
Köpte maples i somras för ca 224 kr /st, funderade på att sälja ett par månader senare vid 260. Det hände inte, men det kunde ha gjort det. Jag är långsiktig, och det är lättare i fysiskt än i papper då det är mycket svårare att omsätta.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: söndag 16, december 2012, 21:58:34 »
Snubblade över denna sida nu på morgonen:

Kaplans 2005

Danska guld tjugor för 700 kr och Mexikansk 50 pesos för 3500kr :D Och ändå är det bara knappt 8 år sedan. Undrar vad dessa kostar om ytterligare 8 år?

Goldfinger, att "inte gråta över spilld mjölk” är ett gammalt talesätt. Är utvecklingen också verkligen så fantastisk ställt mot andra vid tidpunkten då tänkbara investeringar? Jag är väl kanske en av de få då, som i liten skala tidigt började spekulera i, eller om vi skall kalla det ”handla” ädelmetaller långt innan dagens priser. Dock inte så tidigt som jag var inne på att göra från början. Inte heller i utsträckningen jag idag skulle önskat att jag gjort det i. Något jag idag kan ångra.

Så bäste Goldfinger, en Dansk 20 kr Christian X kostade 2005 sjuhundra kronor hos Kaplans. Lägg där till delen för provisionen Kaplans tog av köparen, 20%. Priset blir då 840 kr. Samma mynt kan idag köpas för 3082 kr hos Tavex. Ökningen motsvarar alltså 3,66 gånger pengarna, eller 366% om man så vill. Utslaget på åtta år motsvarar detta en värdetillväxt för investeringen på drygt 20% ökning per år.

I vart fall jag har haft en högre avkastning på mitt kapital än så. Skillnaden i det här fallet, är att guldmyntet hade varit en passiv (icke tidskrävande) investering som skapat tillväxten. Detta mot mina egna som kostat både blod, svett, tårar och familjefrid. Tid och energi är också som bekant pengar.

Det finns också andra tillgångar som skapat motsvarande avkastning och till och med betydligt bättre. Exempelvis har fastigheter varit en lysande investering på många håll. En bekant som i början av 90-talet köpte en fastighet för runt miljonen kunde för något år sedan sälja den för mer än 20 gånger pengarna. Detta är visserligen inte en passiv investering då fastigheter kräver både tid och underhåll. I andra vågskålen har samme bekant kunnat bo vackert och ståndsmässigt sedan början av 90-talet. Han har dessutom fått rejält betalt för att göra det.

En annan bekant byggde upp en förmögenhet genom att tidigt börja köpa slitna nedgångna lägenheter och fastigheter billigt. Med enkla medel och billig arbetskraft renovera dem och därigenom tjäna stora pengar. Samme bekant kunde på så sätt bygga upp en ansenlig förmögenhet. Det finns också aktier och fonder som ställt mot guldet haft samma eller bättre värdeutveckling, så det är alltid lätt att vara efterklok.

Skillnaden med guld är för mig, är att ett guldmynt är en liten guldskatt. Flera guldmynt en större skatt. Vem vill inte som Pippi Långstrump också äga en egen guldskatt? :) Jag kommer ihåg åren som barn när man läste om sjunkna eller nedgrävda skatter. Då man drömde sig bort att man skulle hitta en själv.  Att bli skattletare blev aldrig annat än en pojkdröm då det inte låg för mig. Att däremot skapa en egen skatt genom kloka investeringar var en annan sak. Guldet är också något annat. Om vi inte får en epidemi motsvarande digerdöden lär guldet behålla ett värde. Det är också en försäkring mot en allt mer osäker ekonomisk framtid, mot dumma ekonomiskpolitiska beslut. Det är en tillgång som går att flytta bort från klåfingriga politiker eller en framtida möjlig konfiskation.

Idag kostar en lagom sliten genomsnittsvilla där jag bor motsvarande en 400-troy-ounce guldtacka (12.4 kg). Alltså av den typen som ligger i centralbanksvalven. Ibland kostar villan till och med betydligt mer. För mig motsvarar guldtackan en enorm skatt vilken den varit genom årtusenden. Samtidigt säger det mig att villan är rejält överprissatt i relation till guldet.
« Senast ändrad: söndag 16, december 2012, 23:50:26 av Åbama »

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #8 skrivet: fredag 06, december 2013, 20:32:27 »

För mig motsvarar guldtackan en enorm skatt vilken den varit genom årtusenden. Samtidigt säger det mig att villan är rejält överprissatt i relation till guldet.

Så sant, så sant, och kanske även mer sant nu 1 år senare  ;)

Spørgsmålet er hvor priserne er på vej hen? Hvordan vil vi se tilbage på 2012-priser om 7-10 år?  ;)
Skal de indenfor en overskuelig fremtid stabilisere sig omkring nuværende niveau, og holde dette niveau i et 10-år? Eller skal priserne stige kontinuerligt fremad?

Haha fö att svara min egen fråga så här bara 1 år senare, så var just nu 2012-priser (1500-1600 $ / oz) ju gyllande tider om man ska sälja - å andra sidan som nämnt i många andra ämnen, om man har sit innehav på längra sikt, då kanske 2013 och 2014 är gyllande köpläge-tider  ;) ... den som levar lär veta, som man säger på danska  :D

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal