Författare Ämne: Ukrainakrisen.  (läst 21051 gånger)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 2
SV: Ukrainakrisen.
« Svar #90 skrivet: onsdag 14, september 2022, 15:21:06 »
Givetvis ska man inte byta ut Pravda mot någon annan Pravda även om det kan vara komiskt att titta i dem ibland men som med så mycket annat ohälsosamt gör det med måtta.

Det var ju bra svarat på en "knepig" postning, även om vi har olika syn på saker och ting.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #91 skrivet: lördag 24, september 2022, 18:48:32 »
Nu går kriget i Ukraina in i en intressant fas, intressant eftersom Putin vill skicka hundratusentals reservister till Ukraina som inte åker dit av egen fri vilja.

Det ska bli intressant att se vad som händer när hundratusentals ovilliga är med vapen i hand.

Genom dekret har Putin infört långa straff för att vägra mobilisering, desertera och överlämna sig "frivilligt" åt fienden.

Det spännande blir att se om ryska soldater under tvång accepterar att vara kanonmat, eller om de skulle kunna tänka sig att skjuta sina befälhavare istället.
« Senast ändrad: lördag 24, september 2022, 19:01:00 av Truthster »

Inloggad gbz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #92 skrivet: lördag 24, september 2022, 19:53:41 »
Jag vet inte om speciellt många går ut i krig och dör frivilligt till att börja med.

Nu hotar Ukraina sina egna invånare med fängelse om de går och röstar samtidigt som ryssarna går från dörr till dörr med automatvapen och samlar in röster till detta demokratiska folkvalet.

Det som är intressant är när de regioner som idag tillhör Ukraina blir Rysslands för då är det helt plötsligt en attack mot rysk mark.

Tidigare har Ryssland tagit folk från bondhålor och fattiga städer men när han plockar folk från rikare områden kommer han få bakslag om kriget inte går så bra därför gissar jag på att han förmodligen är mycket farligare nu än innan.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #93 skrivet: lördag 24, september 2022, 20:38:32 »
Jag vet inte om speciellt många går ut i krig och dör frivilligt till att börja med.

Allt beror på orsaken till varför människor är villiga att dö i krig.

Putin kan helt enkelt inte rekrytera tillräckligt många frivilliga som tror på och kommer att dö för Putins sak. Alla galningar, tjetjener, jihadister, fångar i fängelser och andra urspårade och krigiska individer samt fattiga människor som var intresserade har tillfrågats, nu finns bara de vanliga ryska reservisterna kvar, och även om media i Ryssland målar upp en vacker bild av Moder Rysslands framfart tar det nog inte många ögonblick att komma till besinning när de mobiliserade kliver av bussen i Donbas och får ett vapen i hand.

Det som är intressant är när de regioner som idag tillhör Ukraina blir Rysslands för då är det helt plötsligt en attack mot rysk mark.

Och ska det fungera som en trolldryck på ryssarna?

Reservisterna har ingen krigserfarenhet och måste slåss med föråldrad utrustning, de är soldater som avtjänat sin militärtjänst (lumpen) och inget annat. Den enda skillnaden kommer att vara att många fler ryssar kommer att dö varje dag än tidigare. För ukrainarna har ingenting förändrats förutom att de kan träffa fler ryssar när de skjuter upp missiler och granater. För ukrainarna är det antingen att utrotas som nation eller att vinna kriget. För ryssarna handlar det om att överleva dagen.

Tidigare har Ryssland tagit folk från bondhålor och fattiga städer men när han plockar folk från rikare områden kommer han få bakslag om kriget inte går så bra därför gissar jag på att han förmodligen är mycket farligare nu än innan.

Om du med "han" menar Putin så är han mycket farligare nu eftersom alla hans planer har gått åt helvete. Så han tar till handlingar som har använts av hans föregångare genom historien, och det är grymheter som vi inte har sett i Europa de senaste 70 åren. Det blir inte snyggt. Det slår tillbaka när vanliga ryssar – massorna – tröttnar på att dö för Putins luftslott.

PS: 2022 Russian mobilization (Wikipedia)
« Senast ändrad: lördag 24, september 2022, 22:31:47 av Truthster »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #94 skrivet: söndag 25, september 2022, 17:33:33 »
Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov kom i veckan till FN:s säkerhetsråd i New York och ljög för allesamman om Ukrainakriget.

Någon replik på sitt anförande ville han inte höra, utan lämnade snabbt mötet igen.

En parafras på Solzjenitsyn passar bra här:

Vi vet att han ljuger, han vet också att han ljuger. Han vet att vi vet att han ljuger. Vi vet också att han vet att vi vet att han ljuger, ändå fortsätter han ljuga. 

Inloggad gbz

• Silvermedlem
« Svar #95 skrivet: söndag 25, september 2022, 18:38:42 »
En politiker som ljuger  ;)  , när man trodde man sett allt :)

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 508
« Svar #96 skrivet: måndag 26, september 2022, 09:20:47 »
Undrar vad USA och Nato gör om Ryssland börjar släppa "små" kärnvapen över slagfältet, eller Kiev?

Inloggad gbz

• Silvermedlem
« Svar #97 skrivet: måndag 26, september 2022, 19:50:16 »
Förmodligen gör USA inget.

Jag vet inte om de har några andra alternativ förutom att starta krig mot Ryssland men då försvinner både Ryssland och USA så jag förstår inte tanken med det.
Förmodligen gör de nog inte något i första hand ens om Ryssland skulle attackera övriga NATO länder heller.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 823
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #98 skrivet: måndag 26, september 2022, 20:38:23 »
Undrar vad USA och Nato gör om Ryssland börjar släppa "små" kärnvapen över slagfältet, eller Kiev?

Tror det främst blir obegränsade vapensystem: ATACMS med räckvidd till hela donbas & krim. Fler drönare, fler lätta fordon. Samtliga MIG från NATO-länder (som ersätts med F16/dyl). I förlängningen även tyngre system som Abrams-tanks, när de hunnit utbilda folk.

Men taktiska kärnvapen är ganska svåranvända mot en utspridd fiende. Mer att förlora än att vinna på det, så jag tror inte Putin ger sig på det. Men å andra sidan sa jag samma sak om hela invasionen, och man ska kanske inte överskatta intelligensen i Kreml.
« Senast ändrad: måndag 26, september 2022, 20:40:20 av cyber »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3194
  • Affärsomdömen: 129
« Svar #99 skrivet: måndag 26, september 2022, 20:59:57 »
Putin har grävt ner sig i ett djupt hål som han inte kan ta sig ur. Det dröjer nog inte så länge innan han avslutar sig själv.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 253
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #100 skrivet: måndag 26, september 2022, 21:27:18 »
Är det så att Putin "avslutar sig själv" så tror jag inte att han verkligen gjort det. Det blir nog en setup, alltså lönnmord. Det mest troliga skulle vara att få Putins död att verka som naturligt framkommande. Om han mördas kommer Rysslands invånare se honom som martyr och det vill inte motståndaren.

Ryssland kommer inte falla, det tillåter inte andra länder, då påföljderna blir stora för dem.

Hela Ukrainakrisen är ett spel, men vad man vill åstadkomma med spelet är inte klart för mig. Det är bara att spekulera och tänka logiskt, något som många inte kan göra.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #101 skrivet: onsdag 28, september 2022, 17:41:34 »
Här finns orsaken till explosionerna på Nord Stream: Launch of the Baltic Pipe (Europeiska kommissionen).

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #102 skrivet: onsdag 28, september 2022, 20:15:09 »
Visst har de (polackerna) nära till, men...

jag tvivlar.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #103 skrivet: onsdag 28, september 2022, 20:47:30 »

jag tvivlar.

Min vinkel var varför – inte vem.

Det spelar förresten ingen roll vem det var och det får vi nog veta först när alla har glömt kriget.

Anledningen är att det från 1 oktober finns försörjning från Norge och beskedet är att Nord Stream inte längre kan användas som påtryckningsmedel.

Inloggad gbz

• Silvermedlem
« Svar #104 skrivet: torsdag 29, september 2022, 19:09:20 »

jag tvivlar.

Vad jag läst tror tyskarna att de var en 500 kiloton explosion, något som förmodligen en stat ligger bakom och ingen mindre terroristgrupp.
Bomberna kan varit planterade där i flera år innan de exploderade eller nyligen.

Jag vet inte vem som vinner på detta men det känns som en solklar förlorare är EU.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mastercard nekade individ att köpa guld för 500ukp by RuttenFisk
Idag kl. 20:56

82 oz blandat från 2011 by toblov
Idag kl. 16:04

USA - hur har dom det by DEScypher
Igår kl. 15:52

Världsekonomin by gbz
Igår kl. 11:49

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
söndag 04, december 2022, 17:39:22

Förgyllda vapensköldar by Micromax
lördag 03, december 2022, 12:20:18

COMEX leveranser by kristensson
fredag 02, december 2022, 13:32:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JohanB
torsdag 01, december 2022, 01:34:12

11300 kr - Säljes Stockholm: 1 KG Silvermynt. 2010 Year of the Tiger by d_g_s
onsdag 30, november 2022, 16:52:17

318/st SÄLJES Stockholm: Silver Canadian Maple Leaf 2011-2012 by d_g_s
onsdag 30, november 2022, 16:48:53

Kryptovalutor by d_g_s
onsdag 30, november 2022, 15:46:28

Guldpaket, 100 g tacka, 4 1 OZ mynt, Stockholm eller Rek Post 142100 kr by d_g_s
måndag 28, november 2022, 17:29:39

KINA by cyber
måndag 28, november 2022, 08:30:04

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by DEScypher
måndag 28, november 2022, 05:48:36

Lunar 3 2023 by Fantom
fredag 25, november 2022, 14:19:42