Författare Ämne: Ukrainakrisen.  (läst 47233 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
SV: Ukrainakrisen.
« Svar #60 skrivet: måndag 25, april 2022, 20:32:52 »
Med den stridsviljan Ukrainarna har och de nya grymma och tunga vapen som de snart får kommer Putte Putin snart att befinna sig långt ut i blåbärsskogen.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #61 skrivet: tisdag 26, april 2022, 07:40:53 »
Jag har vid ett flertal tillfällen rest runt i Ukraina. Besökt Mykolaiv, Odessa, Kiev, Krimhalvön och Donetsk.
T.o.m som turist konstaterade man snabbt att det fanns inbyggda spänningar mellan ryssar och Ukrainare. Ett tillstånd som ställer stora krav på dem vill regera detta land.
Som jag det det kräver detta en president som kan navigera mellan Moskva och Washington.
Här anser jag att Zelensky har misslyckats kapitalt och dragit in Ukraina i krig som hade gått att undvika.
Jo, han framställs som en hjälte i västerländsk media. Jag tänker dock på alla de unga män som offras på båda sidor. En fullständig tragedi.
En annan sak man snabbt konstaterade var hur fattigt Ukraina var. Ett av Europas fattigaste länder. Många ukrainare såg Polen som ett ekonomiskt drömland...
Då ställer man sig frågan hur Ukraina har lyckats rusta upp så mycket att man lyckas bjuda Ryssland rejält motstånd. För mig tyder detta på att USA måste under flera år pumpat in vapen i Ukraina.

Mike Maloney har för övrigt gjort en intressant video angående kriget i Ukraina:

https://www.youtube.com/watch?v=BLKki1-UKHo&t=679s

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #62 skrivet: tisdag 26, april 2022, 13:34:52 »
Jag har vid ett flertal tillfällen rest runt i Ukraina. Besökt Mykolaiv, Odessa, Kiev, Krimhalvön och Donetsk.
T.o.m som turist konstaterade man snabbt att det fanns inbyggda spänningar mellan ryssar och Ukrainare. Ett tillstånd som ställer stora krav på dem vill regera detta land.
Som jag det det kräver detta en president som kan navigera mellan Moskva och Washington.
Här anser jag att Zelensky har misslyckats kapitalt och dragit in Ukraina i krig som hade gått att undvika.
Jo, han framställs som en hjälte i västerländsk media. Jag tänker dock på alla de unga män som offras på båda sidor. En fullständig tragedi.

Alltså jag håller delvis med, men exakt vad menar du att Zelensky borde ha gjort? Gått med på att Krim blir del av ryssland och de ockuperade territorierna i öst blir "självständiga"? Han hade blivit mer eller mindre lynchad. Och mindre än så hade nog inte blidkat Putte...

En annan sak man snabbt konstaterade var hur fattigt Ukraina var. Ett av Europas fattigaste länder. Många ukrainare såg Polen som ett ekonomiskt drömland...
Då ställer man sig frågan hur Ukraina har lyckats rusta upp så mycket att man lyckas bjuda Ryssland rejält motstånd. För mig tyder detta på att USA måste under flera år pumpat in vapen i Ukraina.

Är det på något sätt en hemlighet? USA har helt öppet bistått Ukraina med militär utbildning, vissa vapen/fordon (och massor med vapen ganska omgående efter att invasionen blev verklighet). Och massor med intel (halvt öppet).

Jäkligt intressant intervju med en rysk POW: https://www.youtube.com/watch?v=TStvtOgp4ow&feature=youtu.be

Det är rätt problematiskt med intervjuer med krigsfångar (både etiskt och huruvida de verkligen vågar säga vad de tycker), men den var väldigt intressant och förklarar tydligt (tycker jag) hur Kiev-offensiven misslyckades så hårt:

* tidiga förluster (i princip otur - att ukrainarna lyckades sänka några transportsflyg och få in några bra träffar med artilleri första dagarna)
* bristande logistik
* bristande ledarskap/organisation
* att man förlitade sig på trupper som blivit ditlurade i tron att de skulle på övning, dvs noll motivation att ta egna initiativ eller riskera sitt liv
« Senast ändrad: tisdag 26, april 2022, 13:38:11 av cyber »

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #63 skrivet: tisdag 26, april 2022, 14:57:09 »
Det finns spänningar i alla länder där en stor minoritet av befolkningen utgörs av ryssar och där Ryssland är en granne. Ryssland har sedan Putin kom till makten skruvat upp för den nationella chauvinismen och rysk propaganda har också påverkat dessa grannländer med deras oförsonliga attityder.

Problemet med Ryssland (och ryssarna) är att de anser sig vara "befriare" av dessa länder och fortsätter att sentimentalisera andra världskriget. Ryssland har aldrig gått igenom en uppgörelse med det förflutnas terror och grymheter (Stalin och kommunismen), och detta påverkar Rysslands gränsländer, som bara försöker ta itu med det förflutna.

Alla östeuropeiska länder som inte är medlemmar i EU är kroniskt fattiga och styrs av oligarker. Ryssland är i princip en väldigt stor bensinmack som kan erbjuda att sälja vapen i stora mängder och så annars inget annat. Ryssland har inget att erbjuda resten av Europa.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #64 skrivet: tisdag 26, april 2022, 15:01:10 »

Ja, kriget hade kunnat undvikas om Zelenskij och ukrainarna hade valt att göra ryssarna till herrefolket. Det verkar inte tilltala ukrainare.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1097
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #65 skrivet: tisdag 26, april 2022, 15:06:53 »

Finland krigade mot Sovjetunionen i "Finska vinterkriget" 1939. En snusförnuftig människa skulle kunna hävda att det var finnarnas fel att det blev krig med Sovjetunionen. De skulle ju bara behövt acceptera de landavträdelser som Stalin hade pekat på, och som han ville ha. Men, men...

det visade sig senare att det var sovjets plan från början att ockupera hela Finland, likt det som hade hänt med de baltiska länderna

Efter slaget vid Suomussalmi, i norra Finland i höjd med Uleåborg, hittade man dokument, på den då förintade 44:e sovjetiska motoriserade divisionen, som angav hur de sovjetiska trupperna skulle uppträda längs den svenska gränsen.

I mitten av juni 1940 ockuperades Estland, Lettland och Litauen av sovjetiska trupper. Kort därefter införlivades de tre staterna med Sovjetunionen. Därpå följde massdeporteringar av Balter till öster om Sibirien och mord på oliktänkande. Och på Stalins vis inflyttningar av riktiga medborgare det vill säga ryssar.

Under ett besök i Baltikum i november 1989 uttalade den socialdemokratiska politikern Sten Andersson att Baltikum inte var ockuperat av Sovjetunionen.

En annan del av den svenska eftergiftspolitiken till Moskva var 1980 då den dåvarande Warszawa-pakten hotades av strejker i den polska staden Gdansk. En strejk som fick Moskva att darra. Risken fanns att strejken skulle sprida sig och börja ställa krav på en demokratisering av Polen. Och det fick inte ske och socialdemokraten Pierre Schori gav sitt, och sitt partis stöd, för Sovjetunionens krav på en invasion av Polen.

Det var någon som skrev att det var Ukrainas presidents fel att det blev krig med Ryssland.

Några dagar efter att Ryssland hade bombat Mariupol till aska och grus, så sänkte två ukrainska sjömålsrobotar det ryska robotfartyget Moskva. Då skrek en högröstad man i rysk TV att detta var ju ren krigsförklaring mot Ryssland. Hur kunde de göra så.

Idag läste jag att Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov nu anser att det finns en risk för att Ukraina provocerar fram ett tredje världskrig. Va?
Skall inte Ukraina få försvara sig själva och sitt land?

« Senast ändrad: tisdag 26, april 2022, 15:10:04 av Tyr »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
« Svar #66 skrivet: tisdag 26, april 2022, 22:46:47 »
Några dagar efter att Ryssland hade bombat Mariupol till aska och grus, så sänkte två ukrainska sjömålsrobotar det ryska robotfartyget Moskva. Då skrek en högröstad man i rysk TV att detta var ju ren krigsförklaring mot Ryssland. Hur kunde de göra så.

Samtidigt som man hävdar att det var en brand och Moskva inte alls träffats av missiler :o Varför vänta in att någon säger emot en när man kan göra det själv :)

Lite off topic, men apropå propaganda måste alla se Kim Jong Un:s missilvideo: https://youtu.be/iMYLo-COsmc Jag fick typ lägga mig ner för jag inte kunde sluta skratta..
« Senast ändrad: onsdag 27, april 2022, 13:04:02 av cyber »

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
« Svar #67 skrivet: onsdag 27, april 2022, 00:26:51 »

Finland krigade mot Sovjetunionen i "Finska vinterkriget" 1939. En snusförnuftig människa skulle kunna hävda att det var finnarnas fel att det blev krig med Sovjetunionen. De skulle ju bara behövt acceptera de landavträdelser som Stalin hade pekat på, och som han ville ha. Men, men...

det visade sig senare att det var sovjets plan från början att ockupera hela Finland, likt det som hade hänt med de baltiska länderna

Efter slaget vid Suomussalmi, i norra Finland i höjd med Uleåborg, hittade man dokument, på den då förintade 44:e sovjetiska motoriserade divisionen, som angav hur de sovjetiska trupperna skulle uppträda längs den svenska gränsen.

I mitten av juni 1940 ockuperades Estland, Lettland och Litauen av sovjetiska trupper. Kort därefter införlivades de tre staterna med Sovjetunionen. Därpå följde massdeporteringar av Balter till öster om Sibirien och mord på oliktänkande. Och på Stalins vis inflyttningar av riktiga medborgare det vill säga ryssar.

Under ett besök i Baltikum i november 1989 uttalade den socialdemokratiska politikern Sten Andersson att Baltikum inte var ockuperat av Sovjetunionen.

En annan del av den svenska eftergiftspolitiken till Moskva var 1980 då den dåvarande Warszawa-pakten hotades av strejker i den polska staden Gdansk. En strejk som fick Moskva att darra. Risken fanns att strejken skulle sprida sig och börja ställa krav på en demokratisering av Polen. Och det fick inte ske och socialdemokraten Pierre Schori gav sitt, och sitt partis stöd, för Sovjetunionens krav på en invasion av Polen.

Det var någon som skrev att det var Ukrainas presidents fel att det blev krig med Ryssland.

Idag läste jag att Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov nu anser att det finns en risk för att Ukraina provocerar fram ett tredje världskrig. Va?
Skall inte Ukraina få försvara sig själva och sitt land?

Tyr har många bra poänger! Finland hade kunnat vara en del av Ryssland, om de inte hade kämpat för sin självständighet!

Eftergiftspolitik gentemot Ryssland visar sig sällan bra i längden... och när nu Putin skramlar och pratar om att etablera sitt "nya Ryssland", så ligger det inte så långt bort ifrån en annan historisk person (också idiot) som svammlande om "lebensraum".

Den mannen började elda folk i krematorier för c:a 80 år sen. Putin har kopierat och effektiviserat lite genom att börja använda mobila krematorier...

I valet mellan Zelensky och Putin är valet lätt i varje fall för mig... är Zelensky perfekt? Förmodligen inte... försöker han göra det bästa för att bevara Ukraina och sitt folk som en demokrati? Absolut!

Eller så kan man heja på en krigsförbrytare som mer och mer påminner om Hitler och drar med sitt land i fördärvet...

/DEScypher

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 735
« Svar #68 skrivet: onsdag 27, april 2022, 07:21:28 »
Det ser ut som att Ryssland sätter emot Polen och slutar sälja dem gas.
Först läste jag att det var för de inte ville betala i rubel men senare för de skickat vapen till Ukraina.

Jag har ingen aning om hur långt kriget kommer vara men är det inte slut till vintern kommer det blir ännu mer problem pga att man gjort sig beroende av rysk gas.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #69 skrivet: lördag 10, september 2022, 18:09:12 »
Det verkar som att det börjar gå mot slutet för Bljadimir Putler.
« Senast ändrad: lördag 10, september 2022, 18:23:16 av Truthster »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #70 skrivet: lördag 10, september 2022, 18:25:21 »
Jag hoppas verkligen att liknelserna mellan Putin och Hitler håller i sig "to the bitter end."

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #71 skrivet: måndag 12, september 2022, 09:04:15 »
Undrar hur det blir den dagen Putins regim faller (om det nu är så det kommer att bli). I media får man intrycket av att de allra flesta ryssar tror på propagandan, att det kryllar av nazister i Ukraina (och Europa i övrigt), och att de bara försvarar sig. Det kanske blir en tung uppgift att få så många att helt tänka om.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 735
« Svar #72 skrivet: måndag 12, september 2022, 12:56:10 »
Undrar hur det blir den dagen Putins regim faller (om det nu är så det kommer att bli). I media får man intrycket av att de allra flesta ryssar tror på propagandan, att det kryllar av nazister i Ukraina (och Europa i övrigt), och att de bara försvarar sig. Det kanske blir en tung uppgift att få så många att helt tänka om.

Som jag ser det så handlar det om ett ekonomiskt krig mellan västvärlden och Ryssland och vi driver bara resten av världen närmare Ryssland.

https://www.aljazeera.com/news/2022/9/7/almost-all-ukrainian-grain-reaching-european-nations-putin

En annan artikel jag läste påstår att maten från Ukraina som tidigare gått till fattigare länder nu går mer till EU och om detta stämmer kommer U-länder få enorma problem också.

Jag hopper verkligen folk lär sig vad det innebär att vara beroende av andra länder för att fungera och vilka problem det kan innebära.

Putin har enormt stöd men förtrycker oppositionspartier så vem vet hur det slutar, vi får väl vänta och se :P

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #73 skrivet: måndag 12, september 2022, 14:06:13 »
Och Ukraina hävdar att det är rysk propaganda och att den stora merparten har gått till (eller är på väg till) länder utanför Europa. Det borde vara lätt att kolla vad som är sant.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1097
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #74 skrivet: måndag 12, september 2022, 15:10:27 »
Det är en som har ljugit från Ukrainakrigets första dag, och även före.

Nu är det dags att damma av ett välkänt Abraham Lincoln citat:

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Idag kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 19:03

Irankriget by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:44:58