Författare Ämne: Tavex rapporterar till SKV vid köp 100.000 eller mer - samma för LibirtySilver ?  (läst 3562 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 274
  • Affärsomdömen: 4

Stämmer det att Tavex rapporterar till SKV vid köp över 100.000 kr och hur är det med Libirtysilver ?
Kanske bättre att ta kontakt med båda och kolla läget.

Sedan vill jag nämna att Svensk Värdehantering har tilläggsförsäkringar på 100 eller 200.000 kr (trodde dom ingick) men dom ligger på 700 kr per år.

MVH

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 759
  • Affärsomdömen: 3
SV: Tavex rapporterar till SKV vid köp 100.000 eller mer - samma för LibirtySilver ?
« Svar #1 skrivet: torsdag 27, januari 2022, 15:46:32 »
Kanske stämmer, men frågan är varför köp skulle loggas, det vore mer rimligt att logga när folk säljer, för då kanske det finns reavinster att hämta för SKM?

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 194
  • Affärsomdömen: 7
SV: Tavex rapporterar till SKV vid köp 100.000 eller mer - samma för LibirtySilver ?
« Svar #2 skrivet: torsdag 27, januari 2022, 17:11:59 »

Stämmer det att Tavex rapporterar till SKV vid köp över 100.000 kr och hur är det med Libirtysilver ?

Sedan vill jag nämna att Svensk Värdehantering har tilläggsförsäkringar på 100 eller 200.000 kr (trodde dom ingick) men dom ligger på 700 kr per år.

MVH

Menar du vid ett enskilt köptillfälle eller aggregerat under t.ex. 1 års tid?

/DEScypher

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 274
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: torsdag 27, januari 2022, 17:53:21 »

Här är ett exempel.

A vill inte att staten ska ha insyn med ens havande, punkt.

Vill minnas att LibirtySilver inte har någon skyldighet att rapportera större köp.
Vill minnas att jag läst på forumet att köp vid 100.000 och över rapporteras till SKV (Tavex)

Vill även minnas att köp under 10.000 kr inte kräver id handling vid köp hos Tavex (kontanter)
Och att man får ta ut 15.000 kr per månad från bankomat.

MVH

Utloggad amadeus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 37
« Svar #4 skrivet: fredag 28, januari 2022, 08:25:27 »

Här är ett exempel.
...
Och att man får ta ut 15.000 kr per månad från bankomat.

MVH
15.000 kr per vecka, inte per månad.

Utloggad 197

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0

Tavex har utländsk bank och alla överföringar över 150.000 kr till och från Sverige måste svenska banker rapportera till SKV [1]. Exakt hur det fungerar med  delbelopp och tidsintervaller vet jag inte då jag varken pratat med SKV eller någon bank.

I övrigt så har svenska guldhandlare ingen rapporteringsplikt oavsett köpbelopp [2].

Menar du vid ett enskilt köptillfälle eller aggregerat under t.ex. 1 års tid?

/DEScypher

Eventuellt båda om jag tolkar SKV korrekt [1]. Däremot om det är per år, eller någon annan tidsperiod som gäller har jag inte hittat någon information om.

Skulle nästan behövas en tråd som reder ut exakt vad rapporteringsplikten innebär när man beställer från Tavex och utländska handlare, då nästintill hela poängen med fysiskt guld är som skydd mot staten och dess påfund.     

[1] https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.3/325742.html
[2] https://www.libertysilver.se/forum/thread/1579/1 (se inlägg #11 och #14)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1933
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
https://www.libertysilver.se/forum/thread/1579/1 (se inlägg #11 och #14)
Liberty Silver / Torgny Persson / 2016-01-22  _ Det finns ingen rapporteringsskyldighet vid köp av ädelmetall i Sverige. Det stämmer att vi enligt lag måste ta personnummer vid köp över 10 000 kr men det sker för den skull ingen automatisk rapportering till någon myndighet. Givetvis finns alla ordrar med i vår bokföring dock och sparas i 7 år.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 733
  • Affärsomdömen: 82
Jag mins detta inlägg från Liberty S. men lyckades inte hitta det. Tänk vad tiden går fort.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1905
  • Affärsomdömen: 49
Jag mins detta inlägg från Liberty S. men lyckades inte hitta det. Tänk vad tiden går fort.
Den går så fort att jag inte längre finns i vare sig Tavex eller LibertySilvers bokföring. Det känns faktiskt rätt bra.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 186
  • Affärsomdömen: 1
När det gäller rapportering är myndigheterna för närvarande mycket angelägna om penningtvätt. Detta leder till att finansinstituten skärper sina instruktioner till de anställda, och det leder till att en del anställda träder i karaktär och visar sina mindre önskvärda egenskaper. Som tur är (för mig) är några av dessa anställda inte särskilt begåvade, vilket märks när de vill "uppdatera sin information om mig som kund" på grund av överföringar mellan två av mina egna konton. Behöver jag nämna att jag letar efter en annan bank?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1905
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #10 skrivet: söndag 20, mars 2022, 11:33:11 »
När det gäller rapportering är myndigheterna för närvarande mycket angelägna om penningtvätt. Detta leder till att finansinstituten skärper sina instruktioner till de anställda, och det leder till att en del anställda träder i karaktär och visar sina mindre önskvärda egenskaper. Som tur är (för mig) är några av dessa anställda inte särskilt begåvade, vilket märks när de vill "uppdatera sin information om mig som kund" på grund av överföringar mellan två av mina egna konton. Behöver jag nämna att jag letar efter en annan bank?
Ja, det är fantastiskt hur klåfingriga de kan bli när de får en chans. Jag drabbades för ett par år sedan av bankens nyfikenhet när jag ville göra ett kontantuttag som var större än vad som går att göra i bankomaten. Banken krävde först att få veta varifrån pengarna kom, "eftersom de har ett ansvar att motverka penningtvätt".

Jag frågade vad de menade. Om jag hade försökt sätta in ett större belopp som jag hade i kontanter hade frågan varit både begriplig och rimlig (givet lagstiftning), men nu var det ju ett uttag och om de vill veta varifrån pengarna kom så kunde de väl titta själva och se att det var ett uttag från mitt lönekonto. (Sedan tãnkte jag även "Pappskallar", men det sade jag faktiskt inte högt, även om det finns risk att de hörde det ändå).

Banken bytte då taktik och krävde att få veta vad jag skulle använda pengarna till. Jag frågade vilken rätt de hade att kräva att få veta vad jag använde garanterat vita och fläckfria tillgångar från mitt lönekonto till. Ny drapa om "yada, yada, penningtvätt". Men, sade jag, "det kan ju inte vara penningtvätt eftersom vi redan enats om att pengarna kommer från mitt lönekonto, inbetalade den 25 varje månad sedan 20 år tillbaka av min arbetsgivare". "Vi vill ändå veta" sade banken. Lite var detta kanske en föraning om det vi lärde oss i Kanada tidigare i vår: pengar på ett bankkonto är inte riktigt våra, det är bankens pengar som vi får leka med så länge vi uppför oss.

Jag gav upp och sade "det är presenter till släktingars barn". Problem solved.

Jag har bytt bank. Och jag har hänvisat till detta tillfälle när jag bytte, men jag har ingen som helst förhoppning om att de skall ha brytt sig.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
« Svar #11 skrivet: söndag 20, mars 2022, 11:55:05 »
Lite var detta kanske en föraning om det vi lärde oss i Kanada tidigare i vår: pengar på ett bankkonto är inte riktigt våra, det är bankens pengar som vi får leka med så länge vi uppför oss.

De allra flesta har lån som kan vara svåra och tidskrävande att få från en annan bank, och detta faktum är djupt rotat hos många bankanställda. När man får en sådan KYC-förfrågan (Know Your Customer) nämns det i brevet att om de inte får svar före ett visst datum, eller om de inte anser att informationen är trovärdig, så kan de tvingas spärra eller stänga konton. Om du är skuldfri är det bara att byta bank direkt, gärna innan svarsfristen går ut.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 759
Tyvärr har alla banker samma inställning, förmodligen pga. lagstiftning. Så byta bank hjälper tyvärr inte.

Inloggad Philip

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 10
Lite var detta kanske en föraning om det vi lärde oss i Kanada tidigare i vår: pengar på ett bankkonto är inte riktigt våra, det är bankens pengar som vi får leka med så länge vi uppför oss.

De allra flesta har lån som kan vara svåra och tidskrävande att få från en annan bank, och detta faktum är djupt rotat hos många bankanställda. När man får en sådan KYC-förfrågan (Know Your Customer) nämns det i brevet att om de inte får svar före ett visst datum, eller om de inte anser att informationen är trovärdig, så kan de tvingas spärra eller stänga konton. Om du är skuldfri är det bara att byta bank direkt, gärna innan svarsfristen går ut.

Frågan är hur intresserad bankerna är idag av skuldfria kunder? Tror inte de bryr sig nämnvärt.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
Tyvärr har alla banker samma inställning, förmodligen pga. lagstiftning. Så byta bank hjälper tyvärr inte.

Min retoriska fråga blir: hjälper inte mot vad?!

Själv är jag inte ute efter att reformera banksystemet i Sverige.

Det är inte första gången jag byter bank, och jag bryr mig inte om de bankanställda förstår varför jag har bytt. Det som är viktigt för mig är att jag inte bara accepterar och flyter med flödet. Det är något fundamentalt fel med ett system när folk bara låtsas som ingenting, och blir man efter en sådan upplevelse, då är det bara en tidsfråga innan en driftig medarbetare börjar tycka att det är kul.

Det jag vill uppnå är att komma till en bank där det finns anställda med rätt attityd och som inte har den typen av idiotiska rutiner. Och jag kommer bara dit om jag byter bank. Dessutom har jag alltid flera banker samtidigt, där vissa av dem kanske inte alltid uppfyller alla mina önskemål, men de är trevliga att ha i just dessa fall. Dessutom tillkommer det hela tiden nya banker, Lunar bank och Revolut är exempel på detta.

Men, det är då helt klart lättast att låta bankirer utöva sin idioti och låtsas som ingenting, speciellt om man redan är skuldsatt och tvingad till någon form av masochism för att inte behöva bli förödmjukad ännu mer.

Att vara skuldfri är guld värt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by hasse_A
Idag kl. 03:52

NATO-ansökan by Mark
Igår kl. 20:52

Säljes Lot blandat silver. by dodedod
måndag 16, maj 2022, 18:36:10

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by 9darter
måndag 16, maj 2022, 14:17:54

Den enda stora tråden för avancerat skitsnack. Bara posta! by Mark