Författare Ämne: Val av välgörenhetsorganisation  (läst 19958 gånger)

Inloggad Otto

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 22
SV: Val av välgörenhetsorganisation
« Svar #15 skrivet: lördag 01, januari 2022, 12:28:15 »
Jag slår härmed ett slag för Blågula Korset,
läs mer här vid intresse: https://www.blagulakorset.se/

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #16 skrivet: lördag 01, januari 2022, 12:58:41 »
"Välgörenhet" baserad på rasism känns som en motsägelse för mig  ::)
https://aktuelltfokus.se/visselblasare-varnar-skank-inte-pengar-till-sverigevannernas-stadsmission/

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
« Svar #17 skrivet: lördag 01, januari 2022, 18:44:37 »
https://aktuelltfokus.se/visselblasare-varnar-skank-inte-pengar-till-sverigevannernas-stadsmission/

Hur är det rasistiskt att hjälpa svenska hemlösa? Detta är om du har glömt Sverige, vilket är svenskarnas land, att tänka på sina egna först är inte rasism, kallas för solidaritet.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #18 skrivet: lördag 01, januari 2022, 19:45:47 »

Hur är det rasistiskt att hjälpa svenska hemlösa? Detta är om du har glömt Sverige, vilket är svenskarnas land, att tänka på sina egna först är inte rasism, kallas för solidaritet.

Rasism skriks snabbt ut när det i många fall faktiskt förekommer diskriminering.

När man ställer in en parameter som "svenskarnas land" utesluter man folk av diskriminerande skäl.
Dessutom saknas det en tydlig definition av vilka svenskarna är, och den definitionen kan nästan bara bli "rasistisk".

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #19 skrivet: lördag 01, januari 2022, 19:59:27 »

Rasism skriks snabbt ut när det i många fall faktiskt förekommer diskriminering.

När man ställer in en parameter som "svenskarnas land" utesluter man folk av diskriminerande skäl.
Dessutom saknas det en tydlig definition av vilka svenskarna är, och den definitionen kan nästan bara bli "rasistisk".

Så om jag nu förstår dig rätt så säger du att definitionen av svenskar är rasism? Rätta mig gärna om jag har fel.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #20 skrivet: lördag 01, januari 2022, 20:08:01 »

Så om jag nu förstår dig rätt så säger du att definitionen av svenskar är rasism? Rätta mig gärna om jag har fel.

Svaret beror på din definition av "svenskernas land" och "svenskar". Den juridiska definitionen omfattar alla med medborgarskap.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #21 skrivet: lördag 01, januari 2022, 20:21:04 »

Svaret beror på din definition av "svenskernas land" och "svenskar". Den juridiska definitionen omfattar alla med medborgarskap.

Sverige har blivit som en välgörenhetsorganisation, delar ut medborgarskap hur som helst. Majoriteten av invandrare som fått medborgarskap kan åka tillbaka till sina länder och leva där fridfullt, det gör dem redan, dem lever som kungar i sina hemländer men är i Sverige och utnyttjar systemet. Skulle du kalla dem för svenskar? Jag tror inte ens att dem själva gör det.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: lördag 01, januari 2022, 20:38:29 »

Sverige har blivit som en välgörenhetsorganisation, delar ut medborgarskap hur som helst. Majoriteten av invandrare som fått medborgarskap kan åka tillbaka till sina länder och leva där fridfullt, det gör dem redan, dem lever som kungar i sina hemländer men är i Sverige och utnyttjar systemet. Skulle du kalla dem för svenskar? Jag tror inte ens att dem själva gör det.

Min fråga gick precis på hur man definierar "svenskarnas land" och "svenskar". Det är inte en fråga om hur invandrere definierar sig själva, eftersom det är du som gör ett påstående i denna tråd.

Du skriver: "Majoriteten av invandrare som har fått medborgarskap kan återvända till sina länder och leva där i fred". Men varför behöver de det?

Din brist på definition tar inte hänsyn till att de allra flesta invandrare med svenskt medborgarskap har levt produktiva liv i Sverige och har betalat sin skatt. Det har funnits vågor av invandring till Sverige genom historien. Invandrare från det svenska riket runt Östersjön, från Belgien, Tyskland och andra europeiska länder som gav kvalificerad arbetskraft när Sverige hade behov av att utveckla sina industrier. Ytterligare en invandringsvåg behövdes efter andra världskriget för att hänga med efterfrågan på svensktillverkade produkter. Ska alla dessa människor och deras ättlingar gå hem igen? Eller vad är din definition av "svenskar"?

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1097
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #23 skrivet: lördag 01, januari 2022, 21:23:53 »
Ska alla dessa människor och deras ättlingar gå hem igen? Eller vad är din definition av "svenskar"?
Det var nog aldrig i den här diskussionen fråga om att "någon skulle gå hem" utan om det var rasism att enbart hjälpa Svenskar.

Ordet rasism har ju idag fått en alltmer vidsträckt betydelse än det ursprungligen hade.

Uteslutning är det ju. Och om skall göra så eller inte är en annan diskussion.

Svenskar

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #24 skrivet: lördag 01, januari 2022, 21:49:09 »
Ska alla dessa människor och deras ättlingar gå hem igen? Eller vad är din definition av "svenskar"?
Det var nog aldrig i den här diskussionen fråga om att "någon skulle gå hem" utan om det var rasism att enbart hjälpa Svenskar.

Jo, det var ganska tydligt enligt detta citat:

... Majoriteten av invandrare som fått medborgarskap kan åka tillbaka till sina länder och leva där fridfullt ...

Invandrare med svenskt medborgarskap är per definition svenskar.

Ordet rasism har ju idag fått en alltmer vidsträckt betydelse än det ursprungligen hade.

Uteslutning är det ju. Och om skall göra så eller inte är en annan diskussion.

Svenskar

Mina frågor var retoriska. Att med avsikt göra skillnad på människor i nöd är förstås diskriminerande.

Artikeln på Wikipedia som är länkad till ger en bra definition på ordet "svenskar". Men är inte samma sak som att användaren "AndrewJackson72" delar denna definition.
« Senast ändrad: lördag 01, januari 2022, 21:51:03 av Truthster »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1097
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #25 skrivet: lördag 01, januari 2022, 22:10:46 »
När Thruster skriver Citat: "Ska alla dessa människor och deras ättlingar gå hem igen?"
Så menar T. vad jag förstår utvandra, medan AJ syftar på att de kan besöka sina hemländer, utan risk, och sedan komma tillbaka till Sverige igen.

Citat: "Att med avsikt göra skillnad på människor i nöd är förstås diskriminerande."

Det har du rätt i. Men om man ger till någon men inte till andra så har man i alla fall inte gjort någon illa.

Vad är diskriminering?

Inloggad Philip

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #26 skrivet: lördag 01, januari 2022, 22:39:56 »
Problemet med blågulakorset är inte att de skulle hjälpa utsatta svenskar. Det är mannen bakom Tor Paulsson och hans så kallade nätverk som han styr med hot och manipulation. Vill man veta mer så har nya dagbladet gjort en lång följetång det gångna året om hans metoder.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #27 skrivet: lördag 01, januari 2022, 23:03:33 »

Min fråga gick precis på hur man definierar "svenskarnas land" och "svenskar". Det är inte en fråga om hur invandrere definierar sig själva, eftersom det är du som gör ett påstående i denna tråd.

Du skriver: "Majoriteten av invandrare som har fått medborgarskap kan återvända till sina länder och leva där i fred". Men varför behöver de det?

Din brist på definition tar inte hänsyn till att de allra flesta invandrare med svenskt medborgarskap har levt produktiva liv i Sverige och har betalat sin skatt. Det har funnits vågor av invandring till Sverige genom historien. Invandrare från det svenska riket runt Östersjön, från Belgien, Tyskland och andra europeiska länder som gav kvalificerad arbetskraft när Sverige hade behov av att utveckla sina industrier. Ytterligare en invandringsvåg behövdes efter andra världskriget för att hänga med efterfrågan på svensktillverkade produkter. Ska alla dessa människor och deras ättlingar gå hem igen? Eller vad är din definition av "svenskar"?

Flykting skulle vara rätt ord att använda, det jag syftade på. Om exempelvis jag som flykting kommit till Sverige för hjälp eftersom det är osäkert i mitt faderland så behöver jag ingen hjälp längre när det väl blivit säkert i mitt faderland, så därav har jag ingen anledning att stanna kvar, och måste därför återvända. Varför ska jag stanna och utnyttja systemet genom att sitta hemma rösta vänster och samla bidrag för att sedan skicka hem det och leva som kung? Dessa har ingen rätt att kalla sig för svenskar då dem spottar på Sverige. En tid förr hjälpte invandrare att bygga upp det svenska riket, i denna tid förstör dem det. Vill man komma hit för att hjälpa till och främja ekonomin så välkommen, om du är flykting så får du hjälp, men när ditt land blivit säkert kan du lämna tillbaka. Det problemet är, att man ger medborgarskap till fel personer. När dessa personer begår stora brott kan man inte skicka tillbaka dem till deras hemländer, dem tjänar sitt "straff" och kommer ut igen och plågar samhället, sedan bildas det en cirkel. Företag plågas redan av skatter och regleringar, men nu plågas dem också av utpressning. Många folk har lagt ner sin verksamhet på grund av detta. Detta främjar inte ekonomin alls.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #28 skrivet: lördag 01, januari 2022, 23:19:53 »
När Thruster skriver Citat: "Ska alla dessa människor och deras ättlingar gå hem igen?"
Så menar T. vad jag förstår utvandra, medan AJ syftar på att de kan besöka sina hemländer, utan risk, och sedan komma tillbaka till Sverige igen.

Lyckligtvis kan AJ själv beskriva sin definition.  :)

Citat: "Att med avsikt göra skillnad på människor i nöd är förstås diskriminerande."

Det har du rätt i. Men om man ger till någon men inte till andra så har man i alla fall inte gjort någon illa.

Generellt sett har du rätt, men det fanns en konkret artikel som beskrev det medvetna valet.

Det kan t.ex. vara att folk står i kö för att få hjälp, men att det är uppenbart att vissa profiler medvetet hoppas över.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #29 skrivet: lördag 01, januari 2022, 23:29:14 »
Flykting skulle vara rätt ord att använda, det jag syftade på. Om exempelvis jag som flykting kommit till Sverige för hjälp eftersom det är osäkert i mitt faderland så behöver jag ingen hjälp längre när det väl blivit säkert i mitt faderland, så därav har jag ingen anledning att stanna kvar, och måste därför återvända. Varför ska jag stanna och utnyttja systemet genom att sitta hemma rösta vänster och samla bidrag för att sedan skicka hem det och leva som kung? Dessa har ingen rätt att kalla sig för svenskar då dem spottar på Sverige. En tid förr hjälpte invandrare att bygga upp det svenska riket, i denna tid förstör dem det. Vill man komma hit för att hjälpa till och främja ekonomin så välkommen, om du är flykting så får du hjälp, men när ditt land blivit säkert kan du lämna tillbaka. Det problemet är, att man ger medborgarskap till fel personer. När dessa personer begår stora brott kan man inte skicka tillbaka dem till deras hemländer, dem tjänar sitt "straff" och kommer ut igen och plågar samhället, sedan bildas det en cirkel. Företag plågas redan av skatter och regleringar, men nu plågas dem också av utpressning. Många folk har lagt ner sin verksamhet på grund av detta. Detta främjar inte ekonomin alls.

För att inte göra den här tråden mycket längre än den redan är med successivt orelaterade inlägg i förhållande till trådens rubrik har jag bara några kommentarer som mitt sista inlägg vid detta tillfälle.

Ordet du söker är "migrant", människor som söker bättre levnadsvillkor men som inte är i fara i sitt hemland. De skickas faktiskt redan hem från Sverige i större skala, men det är inget pressen är särskilt intresserad av. När det gäller migranter är vi faktiskt överens. Vi kan inte acceptera världens lyckoriddare, och ingen kräver det av oss heller.

Riktiga flyktingar finns faktiskt, t.ex. de tusentals afghaner vars liv var i fara för att de hade hjälpt främmande länder att tolka eller städa ambassader och liknande.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac